Flavours veel blabla, maar wie gebruikt ze?


Wie gebruikt (vismerk) flavours?

Ja ik gebruik ze altijd
13
13%
Ja ik gebruik ze in sommige periodes en omstandigeheden
31
32%
Neen ik gebruik ze niet
53
55%
 
Totaal aantal stemmen: 97
Gebruikersavatar
Leon Broekhuizen
Berichten: 119
Lid geworden op: 23-05-2007 17:54

14-09-2007 16:53

wellicht dat er ook karpers op afkomen, maar ik denk dat ze het wantrouwen, en niet zo snel oppakken, zoals ik al zei miss verschild het per water, maar bij mijn in het park ken je ze nog met stront vangen, zijn lompe vissen. kijk die zullen waarschijnlijk de flavorbol pakken. maar op wateren waar ze het gevaar kennen, zullen ze sterk ruikende bollen eerder wantrouwen, dan de wat neutralere bol.

mvg leon
mvg Leon
Gebruikersavatar
joeri onkelinx
Berichten: 672
Lid geworden op: 28-12-2003 13:47
Locatie: België

15-09-2007 15:06

amaaaai Mitsz, wat een lange voercampagne :lol:
Adios,
Joeri

Het mag vriezen, het mag dooien, maar Joeri zal niet plooien...
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

15-09-2007 17:50

Ik gebruik flavours in sommige gevallen wel
Zeker wanneer ik langdurig voer wil ik een etiket op mijn bol plakken. Met ander woorden, doordat de vis regelamtig mijn aas tegenkomt gaar ie de link leggen tussen het etiket wat ik erop heb geplakt en het aas, waardoor ik hoop dat vis sneller mijn aas zal vinden.
Of een karper de flavour nu ruikt of proeft is en einedloze discussie waar je niet uitkomt, wel is het zo dat een mens maar 4 smaken proeft en dat is zout, zuur zoet en bitter de rest van onze smaakbeleving komt van onze neus (ze werken dus samen) Ik ben er voor mezelf zeker van dat de vis diverse flavours kan onderscheiden (als wij of honden dat kunnen waarom een vis niet?) en daar gaat het mij nu net om.
Buiten dit verhaal denk ik dat sommige flavours wel degelijk van zichzelf een positief effect hebben en sommige totaal niet!

mvg martijn
kenny vernieuwe
Berichten: 749
Lid geworden op: 09-09-2003 02:00
Locatie: W-vl. Belgie

16-09-2007 13:17

mannen,

als je een label aan je bol wilt geven, doe je dit toch niet met een flavour.
Maar met hoogwaardige ingredienten.

Stel, mijn buurman en ikzelf vissen op de zelfde plas, kanaal, rivier,...
We besluiten om samen een mix samen te stellen, maar ik koop de aardbeiflavour van kevin nash. Terwijl mijn buurman de blue berry koopt van keencarp.
Welke vis kan dan de bol van de buurman en die van mij onderscheiden?
Ik denk zelfs geen 1 vis. Want be boiliemix is hetzelfde en na enkele uren dat je bol in het water heeft gelegen is je flavour in je bol toch te verwaarlozen.
Met andere woorden, als je een label aan je bol wil geven zul je dit moeten doen met addictieven: leverpoeder, RR, l-zero-30, cornstreepliqour, ...
en aangezien deze dingetjes ook nog sterk ruiken (voor de mens) is een flavour niet nodig.

Nu effe iets over die ph-waarden. Stel mijn flavour heeft een ph van 2.
ik doe er 5ml per kilo mix bij. Als we ml=gram zou dat 5 gram zijn.
Dus de ph zal weinig tot niks veranderen want de concentratie is veel te laag in verhoudign met de totale mix.
En als de Ph dan toch zou veranderen, zal dit toch weinig effect hebben.
Want als ik op een plas vis van 1ha en 2m diepte zit je al aan 20^4m³ water, terwijl 50 boilies van 30mm een goede 0,007m³ zijn. Wat wil zeggen dat alles in zijn geheel terug te verwaarlozen is.

Dus je zult nooit een vis kunnen lokken met een ph verandering
( zuur -base) als die aan de andere kant van de plas zit.
Als ie in de buurt is kan het de vis mss wel aanzetten tot azen op uw stek. Maar ik denk dat dit ook het geval zou zijn zonder die hoge of lage ph van uw boilie, als je tenminste goede attractors in je mixen verwerkt.

voila, hier uit kunnen jullie wel al raden dat ik heb gestemd op de laatste keuze van de poll
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

16-09-2007 19:35

Ben het niet met je eens kenny
De flavour MOET ook uit mijn boilie lekken zodat de vis dat vanaf grotere afstand detecteerd., en uit eerdere ervaringen "weet" dat er wat te halen valt. De ingredienten die jij noemt zijn inderdaad goed en geven ook zeker een signaal af. Toch ben ik er voor mezelf van overtuigde dat mits je ook met regelmaat voert, flavour een van de vele puzzeltukjes kan zijn richting succes

mvg martijn
Gebruikersavatar
Rob Stam
Berichten: 31
Lid geworden op: 23-10-2006 15:12
Locatie: oud-beijerland

17-09-2007 16:21

Flavours,

ik gebruik ze met mate, (geur of smaakstoffen geen idee) weet wel dat de karper dat soort geuren/smaken anders ervaart dan wij mensen.
Mogelijk dat de "oud gedienden" onder ons zich nog het Loeb rapport kunnen herinneren, daarin staat het e.e.a. m.b.t. het effect van de geur/smaakstoffen.(was weliswaar in een aquarium)
Verder denk ik dat bij instantvissen het effect minimaal is en dat oplangere termijn het resulaat ook een kwestie van gewenning is en niet zo'n zeer het effect van de gebruikte flavour.
Er is ook nog zoiets als de samenstelling van het aas wat mogelijk van invloed is, en let wel sommige ingredienten hebben opzich als hetzelfde effect als dat wat we denken na te streven met de flavour ( het labelen van je aas).

Dus flavour wel/niet is voor mij soms wel en dus niet zaligmakend maar maakt soms een deel uit van mijn aassamenstelling.

groet,

Rob
Hoe groter het wonder, hoe kleiner het publiek.
Gebruikersavatar
Leon Broekhuizen
Berichten: 119
Lid geworden op: 23-05-2007 17:54

17-09-2007 19:45

maar als ej flavord dan hebben je ingredienten toch niet zoveel zin meer.
da ken je net zo goed neutrale bal maken, en dna je flavor errin kachelen

grtz leon
mvg Leon
Gebruikersavatar
joeri onkelinx
Berichten: 672
Lid geworden op: 28-12-2003 13:47
Locatie: België

17-09-2007 20:12

ahzo, dus water dat naar tomaten ruikt smaakt hetzelfde als echte tomatensoep?
Adios,
Joeri

Het mag vriezen, het mag dooien, maar Joeri zal niet plooien...
Harald van der Graaf
Berichten: 2465
Lid geworden op: 30-06-2007 09:25
Locatie: arnhem

17-09-2007 20:24

maar als je flavourt hebben je ingredienten geen zin meer zei leon volgens mij snap je het niet zo goed dat heb ik nog nooit iemand horen zeggen leon een karper proeft hoor dan hebben je ingredienten wel nut hoor een flavour is goed voor 2 dingen 1 om je aas een herkenning te geven en voor instand visserij vind ik het belagrijk gr harald
Ik ben Harald uit Arnhem, ik heb een dochter van 7 jaar(Demi).
Als ik tijd heb ga ik graag vissen.
Henk Derks
Berichten: 217
Lid geworden op: 26-11-2006 21:02
Locatie: Hoogeveen

17-09-2007 20:27

Martijn Nederpel schreef:Ben het niet met je eens kenny
De flavour MOET ook uit mijn boilie lekken zodat de vis dat vanaf grotere afstand detecteerd., en uit eerdere ervaringen "weet" dat er wat te halen valt. De ingredienten die jij noemt zijn inderdaad goed en geven ook zeker een signaal af. Toch ben ik er voor mezelf van overtuigde dat mits je ook met regelmaat voert, flavour een van de vele puzzeltukjes kan zijn richting succes

mvg martijn


wanneer je met regelmaat voert, is een flavour al helemaal overbodig vind ik.
regelmaat is vaak al de sleutel tot succes, en de plaats waar ze zitten natuurlijk, hier verandert een geurstof niets aan.
zelf vis ik soms met een flavour, en heb goede resultaten hierop, maar denk eerder dat het komt omdat het dresuur doorbrekend werkt, dan dat de vis het geweldig vindt.

moeilijke materie.

gr
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

17-09-2007 20:48

Henk meningen verschillen...
Met voeren bedoel ik echt het water op je voer zetten dus niet per definitie 1 stek aanvoeren...
Jan Peter Teerling

18-09-2007 11:09

Flavours/Smaakstoffen gebruik ik bijna altijd in de mix.Sommige flavours hebben in mijn ogen zeker een meerwaarde.

Dit zal ook sterk afhangen van het te bevissen water,op dressuurwater zal ik minder snel geneigd zijn een flavour toe te voegen als op minder druk bevist water.Een label 'plakken' op je aas is makkelijk te combineren door het gebruik van flavour en smaakstoffen.
De combinatie viswinkel/toko is ook een toppertje!

Flavours/smaakstoffen uit de viswinkel die ik vaak gebruik:

Solar Japanese Squid & Octopus Koi Rearer (Ja een hééle mond vol idd!)
Solar Pineapple
Cipro Pistache
Cipro Chocolate
Gebruikersavatar
Leon Broekhuizen
Berichten: 119
Lid geworden op: 23-05-2007 17:54

18-09-2007 12:59

en als je nu zonder flavor al geurende bollen heb door goed ruikende ingredienten?
dat is een flavor toch overbodig,
harald probeer is bollen te maken, die van zichzelf al een goede geur hebben, ik denk dat je dan betere resultaten boekt, maar kijk als je op een water zit met lompe vissen, ja die pakken die flavorbol, maar als je zoals ik op een dressuurwater zit, hebben die flavors egt geen zin.

grtz leon
mvg Leon
Gebruikersavatar
Rob Stam
Berichten: 31
Lid geworden op: 23-10-2006 15:12
Locatie: oud-beijerland

18-09-2007 13:09

Een neutrale bol dan maar dippen in de flavour, zou kunnen, maar een bol met fenegriek/aminol/vismelen/kelp/krill o.i.d. heeft op zich al een specifieke geur of zogenoemd label toch ?
En op dressuurwater zou jouw bol met specifieke flavour/geur mogelijk het onderscheid kunnen maken, of dat instantwerking heeft durf ik niet te zeggen.
Met lange termijnwerking bedoel ik het effect dat de populatie gedurende langere tijd jouw bol voorgeschoteld krijgt en daarop een soort van gewenning/herkenning ontstaat, en als dat vooralsnog nog geen negatieve ervaringen oplevert voor de karper zou je zoiets positieve dressur kunnen noemen ?(of gewoon voeren).

Rob
Hoe groter het wonder, hoe kleiner het publiek.
Jan Peter Teerling

18-09-2007 13:35

Leon Broekhuizen schreef:en als je nu zonder flavor al geurende bollen heb door goed ruikende ingredienten?
dat is een flavor toch overbodig,
harald probeer is bollen te maken, die van zichzelf al een goede geur hebben, ik denk dat je dan betere resultaten boekt, maar kijk als je op een water zit met lompe vissen, ja die pakken die flavorbol, maar als je zoals ik op een dressuurwater zit, hebben die flavors egt geen zin.

grtz leon


Onderbouw je post eens met feiten/uitleg Leon.
Gebruikersavatar
Leon Broekhuizen
Berichten: 119
Lid geworden op: 23-05-2007 17:54

18-09-2007 19:48

ok ik zal nog een keer uitleggen waarom flavors overbodig zijn.

op wateren waar de karper moeilijk te vangen is, doen veel mensen hun fabrieksbollen voorweken, dan is de flavor eruit gelekt.
omdat ze op veel wateren ondekt hebben dat de boilies pas na 24 uur inliggen gepakt worden. dus dan lijkt mijn duidelijk dat flavors eerder argwanend werken, dan hun eetlust opwekken.

mijn bolies zonder flavor worden meestal eerder gepakt, dan mijn geflavorde bollen.

grtz leon
mvg Leon
Harald van der Graaf
Berichten: 2465
Lid geworden op: 30-06-2007 09:25
Locatie: arnhem

18-09-2007 20:17

[,
harald probeer is bollen te maken, die van zichzelf al een goede geur hebben, ik denk dat je dan betere resultaten boekt,zei leon haha mijn bol gaat ook zonder flavour als een raket en laat me raden jij hebt wel 50% vismeel in je bol daar gaat die van ruiken zo erg dat je een flavour niet meer ruikt als ik met zo bol moest vissen dan stop ik geheid met vissen vang je over eenjaar gezien geen klote mee ja ja een paar grote die hebben toch het meeste voedsel nodig die komen bij mij er gewoon tussendoor gr harald ps met flavour nog een keer voor de duidelijkheid gaat instand beter en als je hebt gevoerd om je aas herkenning geven ps jan peter jij weet wat kwalitijd is aan de flavours te zien wat jij gebruikt
Ik ben Harald uit Arnhem, ik heb een dochter van 7 jaar(Demi).
Als ik tijd heb ga ik graag vissen.
Pieter Bas van Duuren
Berichten: 212
Lid geworden op: 09-03-2007 20:43
Locatie: Guatemala
Contacteer:

19-09-2007 01:02

Conditionering

Positief of negatief

Wet van Pavlov

Met dressuur wordt binnen het vissen verwezen naar negatieve conditionering.

Met voor voeren probeert men positief te conditioneren.
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

19-09-2007 10:27

Een flavour is een klein onderdeel die het verschil kan uitmaken in de juiste situatie en onder de juiste omstandigheden, niet meer en niet minder
luc van der vegt
Berichten: 27
Lid geworden op: 02-07-2007 23:54
Locatie: NH

24-09-2007 01:31

Heren denk eens na! ruim 25 jaar flavour op de bodem menig dikke vis is even oud {ervaring} vis al jaren met div kruiden oa speculaas,kaneel ,kerrie, paprika,rashel-hanoet,currypasta,en siroop oa malasse,compounds [horeca extract voor desserts]fruit ,choco ,caramel ,div noot.Samen met een goede koolidraten mix met oa hennep ,zaad ,lijnzaad of sezamolie en grove ingredienten heb je een goede bal die nog jaren mee kan gr luc
vanaf de boot vang je groot
jan van kranenburg
Berichten: 429
Lid geworden op: 04-03-2007 03:07
Locatie: Den Haag

24-09-2007 02:31

Had accuut een vistasje nodig tijdens Vakantie.

Kocht een bescheiden maatje dat tot mijn verbazing 8 plastic potjes bevatte voor Flavors.

Heb nu uiteraard onderbouwd advies nodig voor die Flavors!
Door misverstandje ruim 3500 van mijn posts sinds 2002, zoek.
Steun KSN!
Jan Peter Teerling

24-09-2007 12:52

jan van kranenburg schreef:Had accuut een vistasje nodig tijdens Vakantie.

Kocht een bescheiden maatje dat tot mijn verbazing 8 plastic potjes bevatte voor Flavors.

Heb nu uiteraard onderbouwd advies nodig voor die Flavors!


Jan,
Ik denk dat die potjes van jou bedoeld zijn om dips in te doen of pop-ups.
peter andrae

24-09-2007 13:20

Maar als er nou net zoveel mensen vissen met ongeflavourde bollies wat zal er dan gebeuren zal die visser die zijn bollen flavourd dan weer gaan vangen.

Wat ik ook niet helemaal begrijp is het voorweken van ready mades volgens mij deden mensen dit niet om de flavour er uit te weken maar om een hele andere reden zij lieten ze voorweken in het water waar zij op dat moment aan het vissen waren.

Heb zelf nog een vrieskist vol met voorgeweekte bollen liggen maar ja ben weer aan het draaien geslagen ga toch maar voor supervers wat ik heb gedaan is het volgende draai van dezelfde mix 50% met flavour en sweetner,aminol gaat er ook nog in,en de andere 50% zonder al dit nou heb ik nog niet echt de kans gekregen dit te testen,maar zodra ik weer ga vissen dan zal ik jullie op de hoogte houden van de resultaten.


Het gaat hier om een bol op basis van vis en kruiden ik ben reuze benieuwd.
Gebruikersavatar
joeri onkelinx
Berichten: 672
Lid geworden op: 28-12-2003 13:47
Locatie: België

02-10-2007 23:49

@ Peter: al getest?
Adios,
Joeri

Het mag vriezen, het mag dooien, maar Joeri zal niet plooien...