Aas frankrijk voor op de rivier


Plaats reactie
Gebruikersavatar
dan vlaspoel
Berichten: 102
Lid geworden op: 26-03-2002 01:00
Locatie: ijmuiden

28-08-2007 22:28

Hallo,

Ik ga voor de eerste keer naar frankrijk op een rivier vissen en nu hoor ik hier en daar een hoop tips??
Zodat ik nu door de bomen het bos niet meer zie.
Daarom een beetje hulp van mensen die hier echt ervaring mee hebben zou meer als gewenst zijn.
Ik was al van plan om met grote boillies te gaan vissen (voeren 20/25mm en haakaas 25mm of 3 20mm's boven elkaar).
Maar wat is nu echt een goede keuze Zoet of Vis, hier hoor ik nogal wat variaties in.
Ik zelf dacht aan een bol van Martin SB omdat we toch een weekje gaan en dit volgens mij geen slechte voerbol is.
Tevens denk ik ook om de eerste 1 a 2 dagen een forse ondersteuning te maken met gemengd duivenvoer en tijgers om daarna alleen maar op de boillie door te vissen.
Nu dacht ik zelf aan een mix van Scopex,Hemp en Maiscorn van SB en een hengel met vis, Squid of Strawberry/fish van SB.
Als iemand serieuze tips of andere ideeen heeft.
Let me know.
Gr
Dan
Wie het kleine niet eert .........
Harald van der Graaf
Berichten: 2465
Lid geworden op: 30-06-2007 09:25
Locatie: arnhem

28-08-2007 22:51

hoi dan maak 60 kg zelfgemaakte ballen ben je veel beter af goeie zoete knikker lekker instand veel voeren kan echt niet kwaad daar op de rivier en als je dat te veel werk vind kan je beter goeie freezers kopen en een hele goeie tip en die is echt goud waard geloof me fluo pop up vissen dat werkt echt hardstikke goed vooral overdag gr harald en sucses
Ik ben Harald uit Arnhem, ik heb een dochter van 7 jaar(Demi).
Als ik tijd heb ga ik graag vissen.
Gebruikersavatar
dan vlaspoel
Berichten: 102
Lid geworden op: 26-03-2002 01:00
Locatie: ijmuiden

29-08-2007 23:02

Dank je Harald,
Dat is 1 tip.
Alhoewel ik 60kg boillies tamelijk veel vind ben je wel duidelijk over zoet.
Misschien nog meer mensen tips?
Gr
Dan
Wie het kleine niet eert .........
Gebruikersavatar
Martijn Huisman
Berichten: 239
Lid geworden op: 07-08-2003 02:00
Locatie: Krimpen aan den IJssel

30-08-2007 16:48

Beste Dan,

Als je op de rivier gaat vissen, dan is 1 KG per hengel, je mag er met 4, niet echt veel hoor, denk aan witvis, stroming etc.

Als ik dan de simpele berekening maak van 7 dagen X 4 = 28 KG

Dus als je met ze 2en gaat, wat ik verwacht, dan zit je al aan 56 kilo.

En dan ga ik er nu vanuit dat je nog niks vangt he!!

Dus ik vindt wat Harald zegt 60 KG echt niet zo heel erg veel hoor.

Snap wel dat als je dan Martin SB gaat kopen dat het dan een dure bedoeling wordt.

Dit kan je opvangen met wat je zelf al zegt met partikels maar ik ben daar niet zo'n fan van, trekt veel kleine karper en witvis aan.

Let op dit is heeeel persoonlijk.

Qua vis of zoet heb ik nog niet echt veel verschil gemerkt, heb ze op beide goed gevangen!!

Hoop dat je hieraan wat hebt

Gr,

MH
het gaat niet enkel om gewichten, hou plezier in je hobby

http://www.karperstudiegroep.nl
http://www.specialbaits.com
chris den heijer
Berichten: 111
Lid geworden op: 11-02-2007 15:18
Locatie: dieren
Contacteer:

08-09-2007 10:53

Hoi Dan,

Zijn al een tijdje bezig in frankrijk op de moselle,het klopt dat als je op de rivier gaat zitten toch wel een aanzienlijke hoeveelheid voer bij je dient te hebben.Stroming,schepen en massa's kopvoorns,zorgen er wel voor dat je voer verdwijnt als sneeuw voor de zon.Voeren zelf altijd een zoete bol van 15,20 en25mm,mengen dit met flink wat mais en hennep en vissen hierop met een 30 mm aasboily om al te veel kopvoorn te voorkomen.vismeel is niet nodig,gewoon een zoete 50/50 of birdfootbal voldoet prima.Trek je niets aan van verhalen over dressuur op franse rivieren,dit is daar vrijwel nihiel.
Nog een tip,check van te voren de waterstanden,met hoog water heeft het weinig zin om te vissen en kan bovendien gevaarlijk zijn.
Mocht de prijs van de boilys je wat te duur worden vanwege de hoeveelheid,check dan eens op internet bij de boilydraaiservicen.Bij rrt in doesburg bijvoorbeeld heb je al een goeie bal voor 40 euro per 8 kilo,dit zijn freezerbaits met alle gewenste toevoegingen.De producent,Ray van de Bos,is zelf een fervent riviervisser en kan je van de nodige info voorzien.
hoop dat je hier wat aan hebt,groeten en vang ze.
Gebruikersavatar
dan vlaspoel
Berichten: 102
Lid geworden op: 26-03-2002 01:00
Locatie: ijmuiden

08-09-2007 11:55

Jongens,

Tot zo ver allemaal harstikke bedankt voor de reacties.
Ook op de Topic Waterlandbaits of Proline.
Heb hier toch wel veel aan gehad en hoop dat het zal bijdragen aan een leuke vistrip straks.
Blijf vooral tips en ideeen geven , dit zal zeker voor andere vissers ook een leerzame en zinvolle topic zijn.
Greetz
Dan
Wie het kleine niet eert .........
Pieter Bas van Duuren
Berichten: 212
Lid geworden op: 09-03-2007 20:43
Locatie: Guatemala
Contacteer:

18-09-2007 01:02

Dan

Ik heb zelf op de Nederlandse rivieren goede ervaring met maiscorn (SB). Rivieren kunnen een sterke smaak en geur hebben. Hierdoor kan een boilie met een sterke geur (die deze ook lang vasthoud) succesvol zijn op deze rivieren. Ik vis tegen ieders advies in met 15 mm. Deze zijn harder dan de grotere varianten waar ik door toedoen van krabben en kreeften menigmaal met een lege hair heb zitten vissen. Van hetzelfde merk en type welteverstaan. Soms voer ik particles bij. Wel met een voor witvis een iets minder attractieve particle zoals kikkererwten. De eerste twee dagen 50/50 voeren. Soms in combinatie met een aantal blikken zoete mais. Hierbij trek ik eerst witvis aan die vervolgens weer karper attenderen op de aanwezigheid van voedsel. Op groot water en zeker stromend water kan dit sneller vis op de kant brengen. Denk er aan dat je voerspoor stroomafwaarts ligt. Kaper kan echter van de overkant of bovenstrooms geattendeerd worden op de aanwezigheid van voedsel door geluidsgolven.

Ik gebruik ook kleinere boilies omdat ik van mening ben dat deze aantrekkelijker zijn voor de karper. Ik vang er niet meer of minder kopvoorn door. Een ander voordeel is dat je ook het zogenaamde particle effect kan opwekken met kleine boilies.

Wat belangrijk is op de rivier is regelmatig bijvoeren. Dit doe ik om de twee uur. Gewoon een paar handjes verspreid over de stek. Verder doe ik altijd een overdreven lange string (30cm) strak op de haak. Dit om ervoor te zorgen dat er ondanks de stroming daadwerkelijk altijd een aantal boilies bij de haak liggen. Ik krijg hiermee zelfs runs tijdens het inhangen van de swinger.

Ik voer zelf niet meer dan 2,5 kilo op drie hengels. Verder voer ik vrij geconcentreerd aangezien de stroming en eventuele scheepvaart zelf voor verspreiding zorgen. Je kunt ervoor kiezen om een aantal hengels op de geconcentreerde stek te vissen en een in het denkbeeldige voerspoor. Ikzelf vis vaak onder de kanten, richeltjes langs basalt of zandplaten onder aan basalt zijn killers.

Stroming kan het afstandvissen erg lastig maken maar zoals ik al vertelde vis een hengel dieper met de stroming mee.

Ik gooi om de 4 uur opnieuw in met een weer overdreven lange string. Zo controleer ik of de rig (zo simpel mogelijk) nog goed ligt. En misschien nog belangrijker of je haakpunt nog de juiste kant opwijst. Ververs je onderlijn regelmatig. Haken stompen snel af op stenen e.d.

Voer meer bij op het moment dat er vis merkbaar aanwezig is. Komt er een aanbeet van kopvoorn voer dan een uur niets bij. Hierna voer je echter weer bij met de gedachte dat de stek leeggevreten is. Een halve kilo per hengel is hierbij de regel. Je voert immers regelmatig bij zodat je sneller dan je denkt aan de kilo per hengel komt.

Ik denk zelf dat een van de sleutels tot succes de aanwezigheid van aas is.

En die 40 er had geen probleem met twee 15 mm maiscorn.

Succes, enne nog wel een pb met de resultaten s.v.p.

Groeten,

Pieter Bas van Duuren
Gebruikersavatar
dan vlaspoel
Berichten: 102
Lid geworden op: 26-03-2002 01:00
Locatie: ijmuiden

18-09-2007 19:47

Thanks voor de info en zal je zeker even pb'en.
Als de regen nou een beetje meezit kan het gewoon niet misgaan.(geintje).
Nee ff serious, heb een hoop handige tips mogen bekomen.
Dank
Gr
Dan
Wie het kleine niet eert .........
Pieter Bas van Duuren
Berichten: 212
Lid geworden op: 09-03-2007 20:43
Locatie: Guatemala
Contacteer:

18-09-2007 21:49

Dan

Veel succes. Vergeet niet op verschillende dieptes te vissen. Ook al aast de vis vaak ook ondiep. Vis ik liever vanaf 2 meter diep tot over de 4 meter. Onder steil aflopende kanten op een talud halverwegen en onderaan. Dan ook een hengeltje iets verder de vaargeul of stroomgeul in. Kuilen zijn echte toppers, ook in de vaargeul.

Gr PB
Theo Belt
Berichten: 338
Lid geworden op: 19-06-2007 15:32
Locatie: Assen

18-09-2007 22:10

Succes!..op welke rivier ga je zitten? (mag per PB hoor :wink: ) Ik ga zelf eind oktober ook naar een rivier in Frankrijk..
Plaats reactie