Invriezen, wel of niet?


Gebruikersavatar
Rens Kaaijk
Berichten: 65
Lid geworden op: 09-05-2007 22:37
Locatie: Zoetermeer

27-08-2007 19:51

Hallo, ik ben als een tijdje bezig met particels enz, enz.
Maar dit jaar vielen m`n vangsten erg tegen.

Als ik m`n partickels heb klaargemaakt stop ik ze met een beetje kookvocht in de vriezer, waarna ik die de volgende dag er uit haal een blok voer heb.
Handig voor het voorvoeren en bij voeren denk ik.
Ik doe dit eigenlijk alleen maar omdat ik dan verder kan gooien dan los voer, aangezien ik niet altijd aan de kant vis.

Nu is mijn vraag aangezien de vangsten eenbeetje tegen vallen, kan het invries proces schadelijk zijn voor je klaargemaakte voer.
Wordt de geur en/of smaak minder.
Is het wel goed om een ingevroren blokvoer zo het water in te gooien.

Graag een serieuse reactie zodat ik eventueel me vangsten wat meer kan opkrikken.

Groeten Rens
Ik ben geen bakkenvanger, ik ben een karpervisser
Gebruikersavatar
Jan Sturkenboom
Berichten: 19
Lid geworden op: 15-06-2003 02:00
Locatie: Houten

27-08-2007 20:17

Hallo Rens,

Weet je wat ik altijd doe, ik maak van mijn partikels kleine balletjes dmv paneermeel (en een beetje water) en die kan je dan met je katapult toch aardig ver schieten. Probeer dit maar eens uit, de balletjes uiteraard niet te nat, want dan valt het uit elkaar met schieten.

Jan
Gebruikersavatar
Michiel de Vries
Berichten: 1359
Lid geworden op: 13-10-2006 00:13
Locatie: Leiden

27-08-2007 20:45

ik gebruik ook altijd een bindmiddeltje voor me hennep, me tijgers niet, want als ik verder vis dan dat ik kan gooien heb ik over het algemeen wel een boot bij me en voer ik dus vanuit de boot
Gebruikersavatar
Marcel Nikk'n
Berichten: 72
Lid geworden op: 24-05-2007 22:51
Locatie: Z.O. Drenthe
Contacteer:

27-08-2007 21:50

dag Rens, en de rest tuurlijk.

ik vis zelf 9 van de 10 keer met "losse deeltjes" in alle soorten en maten. na het koken gaan ze bij mij, vergezeld van wat kook vocht en wat extra flavour of gewoon suiker, de vriezer in. puur om zo op het moment dat ik wil gaan vissen er altijd wel wat klaar ligt.

ik wel verschilen gemerkt tussen gevroren aas en vers. vaak trekt bij het vriezen de geur/smaak wat weg, hierom doe ik er wat flavour/suiker/zout bij om de geur/smaak wat vast te houden. qua vangsten heb ik geen overdreven verschillen gemerkt.

het voeren over grotere afstanden doe ik altijd met een spod. of als het wat minder ver moet met de voerschep of katapult.

veel succes
---] B.F.P. Baits, Baits from a Deeper Level[---
Gebruikersavatar
Roel van Haandel
Berichten: 1514
Lid geworden op: 12-01-2007 21:03
Locatie: Erp
Contacteer:

28-08-2007 16:19

Als ik ze niet invries krijg ik toch aardig wat schimmel op m'n particels.. dus als je ze op langere tijd wil gebruiken kan je toch ook het best invriezen?
Gebruikersavatar
Rens Kaaijk
Berichten: 65
Lid geworden op: 09-05-2007 22:37
Locatie: Zoetermeer

28-08-2007 17:03

Jan Sturkenboom schreef:Hallo Rens,

Weet je wat ik altijd doe, ik maak van mijn partikels kleine balletjes dmv paneermeel (en een beetje water) en die kan je dan met je katapult toch aardig ver schieten. Probeer dit maar eens uit, de balletjes uiteraard niet te nat, want dan valt het uit elkaar met schieten.

Jan



Beste Jan en de ret natuurlijk.
Ten eerste bedankt voor jullie reakties.
zal er veel gebruik van maken.

Ten tweede jan ik heb altijd gedacht dat er in paneer middel te veel koolydraten in zaten en heb daarvoor express niet voor dit soort materiaal gekozen.
Puur uit voorzorg voor de karper natuurlijk.
Maar aan jouw verhaal te zien schijnt dit dus nog wel mee te vallen.
Ik ben geen bakkenvanger, ik ben een karpervisser
Gebruikersavatar
Roel van Haandel
Berichten: 1514
Lid geworden op: 12-01-2007 21:03
Locatie: Erp
Contacteer:

29-08-2007 12:57

ik heb daarover ook nog een vraagje..

het invrieznen is er toch ook voor dat je geen schimmel op je particels gebruikt ik heb soms nog wel paar weken staan en dat blijft dan niet goed.. is dat bij invrienzen wel?

of wat zou ik dan moeten doen?
Gebruikersavatar
Stef Dijkstra
Berichten: 1106
Lid geworden op: 02-06-2006 18:38
Locatie: Twente

29-08-2007 13:15

Als je je particles invriest, zullen ze niet verschimmelen nee. Daarvoor is het invriezen ook, zodat je het op elk moment kunt gebruiken en niet eerst een dag hoeft te koken.
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

29-08-2007 14:50

Door het invriezen veranderd de structuur van de partikel ook nog eens.
Ik vries mijn blikmaïs - eerst wel opendoen - ook wel eens in na het ontdooien is het nog zachter en nog zoeter.
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
Bas Berendsen
Berichten: 76
Lid geworden op: 08-05-2007 13:37
Locatie: Doetinchem

29-08-2007 16:02

als je het gewoon eerst na het koken eerst af laat koelen en daarna de particals invriest, dan vries je de particals niet kapot en ook de smaak gaat er dan niet af.
Iedere vangst mag gewaardeerd worden!
Gebruikersavatar
Roel van Haandel
Berichten: 1514
Lid geworden op: 12-01-2007 21:03
Locatie: Erp
Contacteer:

29-08-2007 16:28

oke dus eerst gewoon weken en koken.. en daarna invriezne bedankt jongens.. dan ga ik morgen na het koken mijn duivenvoer invriezen:) gewoon in een zakje doen?
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

29-08-2007 17:16

Bas reageer je op mij?? als dat zo is zit je totaal mis ik heb het niet over kapot vriezen en verlies van smaak.

De structuur vriest wel kapot maar hoeft geen bezwaar te zijn, de smaak kan er ook best nog van veranderen maar zeker niet in het nadeel.

Je moet zeker de partikels eerst af laten koelen al was het alleen al om extra ijsvorming aan de wanden te voorkomen.
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
pieter jan vd berg
Berichten: 449
Lid geworden op: 03-07-2006 11:50
Locatie: Barneveld
Contacteer:

30-08-2007 09:15

Roel van Haandel schreef:oke dus eerst gewoon weken en koken.. en daarna invriezne bedankt jongens.. dan ga ik morgen na het koken mijn duivenvoer invriezen:) gewoon in een zakje doen?


Ik ben op het moment van die melk''jerrycans'' aan het sparen, van die 2 liter dingen, en daar ga ik dan m'n particles indoen/invriezen........

Om ze erin te krijgen heb ik ook al wat bedacht.. 8) Een frisdrankfles overmidden zagen, en dan heb je van de bovenkant van de frisdankfles een handige trechter. Anders gaat de helft ernaast denk ik :P

Ik meen dat Mitsz van der Kamp ook een keer iets gezegd heeft over melkpakken... Je kunt ook bakjes (Van die satebakjes met zo'n dekseltje) gebruiken.

Mvg,

PJ :wink:
Beter 1 karper in de hand, dan 10 in het water....
Gebruikersavatar
Bas Berendsen
Berichten: 76
Lid geworden op: 08-05-2007 13:37
Locatie: Doetinchem

30-08-2007 09:49

Nieuwe douwe ik reageer niet op jou!

Vat toch eens niet alles verkeerd op, de vorige keer was er ook zo'n situatie dat ik gewoon een tip en informatie geef en dat jij denkt dat ik jou probeer af te bekken.

Je kan het gewoon in een zakje doen en invriezen, de particals veranderen van structuur, maar als je de particals niet verzoet met suiker dan niet van smaak. Want wanneer je de particals laat afkoelen, en dan invriest, vries je de cellen niet kapot. En als je hem warm invriest wel...

Dus smaak blijft behouden.

Tenminste, Dat is de reactie van een product wat uit meerdere moneculen en cellen bestaat.
Iedere vangst mag gewaardeerd worden!
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

30-08-2007 10:00

Nieuwe douwe??
Ik vat het niet verkeert op ik stel je de vraag of je op mij reageerd, ik denk dat het eerder andersom is.
Mij afbekken, tsja of dat succesvol zal zijn???????????

Wederom een vraag; afgekoelde partikels bezitten ook een hoeveelheid vocht, waarom vriest de structuur bij warme partikels wel kapot en bij afgekoelde partikels niet.
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
Rens Kaaijk
Berichten: 65
Lid geworden op: 09-05-2007 22:37
Locatie: Zoetermeer

30-08-2007 21:20

pieter jan vd berg schreef:
Roel van Haandel schreef:oke dus eerst gewoon weken en koken.. en daarna invriezne bedankt jongens.. dan ga ik morgen na het koken mijn duivenvoer invriezen:) gewoon in een zakje doen?


Ik ben op het moment van die melk''jerrycans'' aan het sparen, van die 2 liter dingen, en daar ga ik dan m'n particles indoen/invriezen........

Om ze erin te krijgen heb ik ook al wat bedacht.. 8) Een frisdrankfles overmidden zagen, en dan heb je van de bovenkant van de frisdankfles een handige trechter. Anders gaat de helft ernaast denk ik :P

Ik meen dat Mitsz van der Kamp ook een keer iets gezegd heeft over melkpakken... Je kunt ook bakjes (Van die satebakjes met zo'n dekseltje) gebruiken.

Mvg,

PJ :wink:



En hoe wilde jij je bevroven particels hieruit gaan halen, wachten totdat ze aan het ontdooien zijn.
Das denk verspilde tijd.
Heb net een bootje gekocht dus ga daar maar ff mee aan de slag.

Tot die tijd kijk ik ff of paneelmiddel nu wel of niet goed voor een karper is.
Is dit wel het geval dan ga ik over op de ballen van panneer.
Ik ben geen bakkenvanger, ik ben een karpervisser
Gebruikersavatar
Roel van Haandel
Berichten: 1514
Lid geworden op: 12-01-2007 21:03
Locatie: Erp
Contacteer:

30-08-2007 21:30

met panneermiddel blijft het dan ook goed.. of is dit alleen om in grote ballen te voeren?
Gebruikersavatar
pieter jan vd berg
Berichten: 449
Lid geworden op: 03-07-2006 11:50
Locatie: Barneveld
Contacteer:

31-08-2007 09:29

@ rens :

Ik gebruik die flessen alleen maar om ze in te vriezen.....
Stel ik ga vissen, haal ik ze een tijdje van tevoren uit de vriezer,
en doe ze daarna in een emmer/bakje.

Ik vind het voornamelijk handig om ze zo in te vriezen omdat ik dan niet allerlei andere bakjes van mn ma hoef te gebruiken :D Die daar ook niet zo heel blij mee is.
Voor het voeren op afstand vries ik m'n particles niet in, daar hebben we een bootje voor 8)

Mvg,

PJ :wink:
Beter 1 karper in de hand, dan 10 in het water....
Gebruikersavatar
Rens Kaaijk
Berichten: 65
Lid geworden op: 09-05-2007 22:37
Locatie: Zoetermeer

31-08-2007 16:40

Roel van Haandel schreef:met panneermiddel blijft het dan ook goed.. of is dit alleen om in grote ballen te voeren?


Dit maak je aan de waterkant aan.
het pannermiddel zal in het water losweken van je voer.
Het is alleen erg makkelijk bij het gooien van je voer.
Op deze manier hoef je dus niet je voer in te vriezen, alleen als je zo erg veel voer hebt gemaakt dat je niet alles mee krijgt.
En het pannee middel zorg niet dat de smaak van je partickel af gaat.
Ik ben geen bakkenvanger, ik ben een karpervisser
Gebruikersavatar
Roel van Haandel
Berichten: 1514
Lid geworden op: 12-01-2007 21:03
Locatie: Erp
Contacteer:

31-08-2007 16:46

rens okee.. maar ik bedoel het invrienzen doe ik niet voor in te gooien maar dat het niet bederft.. en daar is paneelmiddel toch niet voor
Gebruikersavatar
Bas Berendsen
Berichten: 76
Lid geworden op: 08-05-2007 13:37
Locatie: Doetinchem

31-08-2007 17:38

Douwe, omdat wanneer je warme particals invriest, het bevriezingsproces te lang duurt. Hierdoor gaan de celletjes knappen.

Koude particals zijn vrij snel volledig ingevroren dus het vocht zet minder uit.

Doe maar eens een fles tot net onder het randje vullen, en leg hem in de koelkast, en doe hetzelfde nog eens maar doe daar warm water in.

Leg die koude en warme fles allebei in vriezer. en kijk wat er gebeurd.

die koude fles blijft heel, en die warme fles kan je opruimen( want die knapt in stukjes) Warm water heeft namelijk minder inhoud als koud water.

sorry maar wil niet strijden of afbekken, maar het is gewoon zo en dan wil k graag aan die jongen vertellen hoe ik erover denk, en jij mag het er best niet mee eens zijn.

voor mij part houden wij nu maar ff op tegen elkaar, want we zijn deze topic weer aan het verpesten omdat er weer eens van het onderwerp word uitgeweken.

grtz, bas
Iedere vangst mag gewaardeerd worden!
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

31-08-2007 22:32

Valt wel mee toch Bas, ik stel gewoon een vraag aan jou en jij geeft antwoord waarvoor dank.
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
Rens Kaaijk
Berichten: 65
Lid geworden op: 09-05-2007 22:37
Locatie: Zoetermeer

31-08-2007 23:00

Mensen ik ben blij met jullie reakties willen plaatsen, maar even back to TOPIC !!!!!!
Ik ben geen bakkenvanger, ik ben een karpervisser
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

01-09-2007 10:07

Rens de antwoorden bevalllen je mischien niet maar volgens mij zitten we nog steeds ontopic de vraag ging immers over de invloed van invriezen op de partikels.
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
Bas Berendsen
Berichten: 76
Lid geworden op: 08-05-2007 13:37
Locatie: Doetinchem

01-09-2007 17:03

Met je eens douwe,

Dit is mssn iets diep gaander dan jij het wou horen rens, maar dit is wel verstandig om te weten. Als je boilies draait doe je er toch ook maar niet zo maar melen in, je wilt toch weten waarom je ze erin stopt.

Als je de eigenschappen van particals kent, dan weet je eigenlijk de antwoorden op je eigen vragen wel..
Iedere vangst mag gewaardeerd worden!