vetpercentage in je bol


Plaats reactie
eumir teterissa
Berichten: 276
Lid geworden op: 30-08-2005 08:40

15-08-2007 07:11

Wat is bij jullie het gemmidelde vetpercentage in je bol?
Evert aalten zit in de zomer tussen de 15 en 20 %
en in de winter tussen de 20 en 25%. Hij redeneert dat hoe meer eiwit je gebruikt, het beter is om het percentage vet ook omhoog te krikken. Dit schijnt dan te helpen om de eiwitten beter/sneller te laten verteren

Nu staat er op kant en klare koikarpervoer weer 4% ruw vet op het pak met 27% eiwit. Dit is weer geheel het tegenovergestelde

Ikzelf zit in mijn bol nu op vet 10 a 11% ,maar kom er niet echt goed uit naar het lezen van bovenstaande percentages of ik wel goed zit. Misschien kunnen enkele van de aasgoeroes misschien meer duidelijkheid geven in de materie; Hoe vet te gebruiken in je aas. Bestaat er een bepaald verband?
Of maakt het vetpercentage niet heel veel uit?

Ben benieuwd naar de reacties
janwillem hilverts

15-08-2007 08:47

Er zal vast wel een bepaald "evenwicht" zijn.

Zelf zit / probeer ik meestal rond de 20% vet te zitten. Meestal zit ik tussen de 20 - 25% dit is ook afhankelijk van de soort bol die ik maak.

Mijn vismixen zitten meestal rond de 30% eiwit en 25% vet. MAar mijn zoet daarintegen geheel anders.. Meestal een 18 - 22% eiwit EN 25% vet gemiddeld..

Het gaat er eigenlijk om wat je zelf wil, niet wat een ander je aanraad. Het is een hele mooie en leuke cd rom, ik gebruik um zelf ook (puur om te kijken hoe en wat er in me mix zit) maar ga hier niet op de cijfers etc. letten. Dit kost je met de tijd echt je kop. Heeft het bij mij ook gedaan.

MAak de bal zoals jij hem hebben wil, stop hem daarna eens in EA om te kijken welke verhoudingen je nu precies hebt en dan kan je altijd nog iets aanpassen naar wat je gelieve wilt hebben.

De cd-rom is overigens (wat ik ooit ergens gelezen ehb hier) meer bedoeld voor de langere termijnen.....? Weet even niet meer hoe dit precies zit. Iemand anders die dit kan verduidelijken???
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

15-08-2007 16:07

Nou het ligt toch iets anders, je stopt met een bepaald mengsel een vetpercentage in je bol dat percentage is 100%.
Daarvan is zoveel procent verzadigd en zoveel procent onverzadigd dat is het percentage wat je in de gaten moet houden in de voedingsleer die hij aan houdt.
Foute vetten zoveel mogelijk vermijden en goede vetten toepassen.
Verzadigd fout, onverzadigd goed.
Simpel zeggen ik stop er zoveel vet in is dus in die gedachtegang niet voldoende.
Ik zeg verder niets over welke weg je moet volgen dat zoek je zelf maar uit.
Vissen is een hobby, geen religie!
Caroline de Mooij
Berichten: 477
Lid geworden op: 20-11-2006 21:06

16-08-2007 16:16

Beste eumir,ik zou gewoon vissen met het aas waar je altijd mee vist als dat tenminste goed vangt.

Je kan naar gelang de jaargetijde iets meer of juist minder vet in je bollen doen,karpers zijn niet afhankelijk van boilies en een procentje eiwit meer of een vetpercentagetje daar, maak het je zelf niet te moeilijk in je bol!

Als je je klem vangt ga jij dan nog rekenen of er genoeg vet in heeft gezeten?

Als je alle tijd die je met bereken bezig bent in het vissen zou steken hou je meer tijd over aan de waterkant :lol:

groeten Roy
Caroline de Mooij
Berichten: 477
Lid geworden op: 20-11-2006 21:06

16-08-2007 16:22

Hey Douwe alles oke,

Wat me opvalt is dat je critiek hebt op zich een goed punt als jij het allemaal zo goed weet,maar waarom help je eumir in dit geval niet een beetje op weg i.p.v te zeggen zoek het zelf maar ui!

Als je iemand niet wilt helpen heeft reageren geen zin toch? :lol:
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

16-08-2007 17:57

Caroline mijn kritiek is in dit geval geen kritiek.
Wat jij leest als kritiek bedoel ik mee dat je de weg die je kiest zelf moet weten, dus of je de EA theorie wel of geen waarde toedicht.
Wil je de kant uit van verantwoord aas - wat dat dan ook maar mag zijn - of wil je de kant uit, die heel vaak gekozen wordt, het maakt mij niet uit zolang ik de vissen maar vang.

Met mij is alles oke, met jou ook??
Vissen is een hobby, geen religie!
Caroline de Mooij
Berichten: 477
Lid geworden op: 20-11-2006 21:06

16-08-2007 22:07

Met mij alles oke douwe.

Wat zie jij als verantwoorde boilie?

Ikzelf vis altijd alleen met verse ingredienten en de karper mag er ook nog voedingswaarde aan hebben ook :D Je krijgt er tenminste een hoop plezier voor terug!

Groeten
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

17-08-2007 12:29

Prima uitgangspunt, alleen hoe bepaal je de voedingswaarde voor de karper en hoe bepaal je of dat verantwoord is.
Door de jaren heen raak ik ervan overtuigd dat wij maar iets doen en denken dat het verantwoord is.
Bovendien zijn de meesten er niet mee bezig, hun visie is: een goede boilie is een boilie die vangt verder niks.
Vissen is een hobby, geen religie!
Caroline de Mooij
Berichten: 477
Lid geworden op: 20-11-2006 21:06

19-08-2007 20:42

hey Douwe,wat verantwoord aas is voor een karper is natuurlijkaas,ze kunnen hiervan prima overleven.

Door het gebruik van goeie verse ingredienten in je bollen die in de smaak vallen bij de karper en waar ze ook van groeien weet ik uit praktijkervaringen dat ze niet alleen vangen maar dat er ook genoeg inzit voor de karper.

Hoe zie jij voedingswaarde en hoe weet jij of je verantwoordaas gebruikt douwe?

Groeten roy
Gebruikersavatar
remon van dusschoten 2
Berichten: 921
Lid geworden op: 08-07-2007 08:19
Locatie: nijkerk
Contacteer:

19-08-2007 20:51

ja douwe wat vindt jij verantwoord je lijkt er meer van te weten.Ben zeer geintreseerd in voedingswaarde
steun de ksn wordt lid

http://www.watersense.nl
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

19-08-2007 21:09

Groet'n Henk..

still growing Old.
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

19-08-2007 21:32

Caroline en Remon de link die Henk neerzet geeft aan wat ik bedoel met de weg die je voor jezelf kiest.
Die weg heeft ook mijn voorkeur, Worstel je daar doorheen en bekijk wat je er van vindt.
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

19-08-2007 21:38

http://members.chello.nl/~d.bijlsma/

Hier staat ook nog iest over Aas en Aaskeuze.
Aassoorten / Ruiken en proeven mag u niet overslaan.. 8)
Groet'n Henk..

still growing Old.
Caroline de Mooij
Berichten: 477
Lid geworden op: 20-11-2006 21:06

20-08-2007 20:22

Ha douwe ik heb dit artikel weleens eerder gelezen!

En denk dat het gebasseert is op de begintijd van het boilietijdperrk toen er nog nooit iets bekend was over voeding.

En er gedacht werd hoe meer eiwit hoe beter,en er word ook bijna geen gebruik van gemaakt zowel niet bij de ready made rommel als bij de thuisdraaiers,al die ingredienten zoals casseine lactalbumine casenaat e.d. zijn al lang van de schappen in de winkels weggerot.

Je trok er ook alleen maar je potomonee mee leeg en nix anders :D

Inmiddels weten we beter en dat jij die wegkiest ik geef je geen ongelijk mijn aas zal ook al bereken ik niet als een willywortel alle procentjes het zal aardig in de buurt komen.

Toch bedankt voor oud leesvoer!
Gebruikersavatar
remon van dusschoten 2
Berichten: 921
Lid geworden op: 08-07-2007 08:19
Locatie: nijkerk
Contacteer:

20-08-2007 22:23

wat je zeg douwe worstelen thanks
steun de ksn wordt lid

http://www.watersense.nl
Gebruikersavatar
Niels Schouten
Berichten: 879
Lid geworden op: 02-10-2005 18:11
Locatie: Almere

21-08-2007 10:08

Gefeliciteerd met je verjaardag Douwe !!!!!
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

21-08-2007 12:38

Bedankt. :D :D
Vissen is een hobby, geen religie!
Caroline de Mooij
Berichten: 477
Lid geworden op: 20-11-2006 21:06

21-08-2007 13:23

JO Douwe van harte weer een jaartje wijzer geworden haha.Gefeliciteerd :lol:
Gebruikersavatar
Hans ter Haar
Berichten: 389
Lid geworden op: 22-02-2007 10:30
Locatie: Tricht

21-08-2007 18:22

Ben geen insider :)

Maar wel gefeliciteerd.

Groet,

hans
Experience……
Is not what happens to people.
Its what people do
With what happens to them.

http://www.vismaten.nl
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

21-08-2007 20:40

Wijzer?? ik heb er ernstige twijfels bij en de mensen om mij heen ook.
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

21-08-2007 21:35

Caroline de Mooij schreef:Ha douwe ik heb dit artikel weleens eerder gelezen!

En denk dat het gebasseert is op de begintijd van het boilietijdperrk toen er nog nooit iets bekend was over voeding.

En er gedacht werd hoe meer eiwit hoe beter,en er word ook bijna geen gebruik van gemaakt zowel niet bij de ready made rommel als bij de thuisdraaiers,al die ingredienten zoals casseine lactalbumine casenaat e.d. zijn al lang van de schappen in de winkels weggerot.

Je trok er ook alleen maar je potomonee mee leeg en nix anders :D

Inmiddels weten we beter en dat jij die wegkiest ik geef je geen ongelijk mijn aas zal ook al bereken ik niet als een willywortel alle procentjes het zal aardig in de buurt komen.

Toch bedankt voor oud leesvoer!


Klopt niet hoor Caroline,

Met de voedingstheorie werd het eiwitpercentage teruggenomen om plaats te maken voor een aandeel koolhydraten. Ten opzicht van wat jij bedoelt tenminste. Erg modern is nu juist aas dat als voedingsbron kan dienen en daarbij rekening houdt met oplosbaarheid. Komt dus in de buurt. Zo oud is dat leesvoer nou ook weer niet. Het is bij nader inzien wat beperkt. Maar je moet ergens mee beginnen.

Overigens volg ik slechts de theorie karperaas is karperaas. Ben dus geen aanhanger van de gedachte dat aas ook voeding zou moeten zijn, maar kan wel hetgeen toepassen dat in mijn straatje komt. Als het maar vangt. Toch. :D

Trouwens, de methode van Evert Aalten hoort volgens een bepaalde tactiek gevist te worden. Voor mij is dat al heel beperkt. Eén zaligmakende tactiek.

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Caroline de Mooij
Berichten: 477
Lid geworden op: 20-11-2006 21:06

21-08-2007 21:57

Haha het aas moet volgens een taktiek gevist te worden anders vang je zeker nix nou ik geloof niet meer in sinterklaas kees .

Ben benieuwd wat dat mag zijn dan? :D
Laatst gewijzigd door Caroline de Mooij op 21-08-2007 21:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

21-08-2007 21:58

Tactiek. Ga jij nu eerst maar lezen.

Berichten wijzigen kan ik ook. :D

Afromen of hit-and-run wat hetzelfde is en dat Beats later in zijn boek beschrijft. Zo gek is dat nog niet, maar altijd dat?
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Plaats reactie