welke boilies nou nemen freezers of ready


Gebruikersavatar
michael lubbers
Berichten: 21
Lid geworden op: 05-07-2006 19:36
Locatie: zwolle
Contacteer:

01-08-2007 23:48

hoi allemaal ik loop al een tijd te twijfelen om over te stappen op andere boilies ik hoor van alle kanten weer wat anders. ik vis zelf veel met martin sb en vind het een goede boilie.al zeg ik het zelf,maar zoals vele voer ik altijd voor.maar is het nou ook zo dat freezers dan beter zijn dan ready's ik wil graag meer over weten hoe het nou eigenlijk zit

alvast bedankt
K. van den Herik

02-08-2007 08:18

Michael,

Niet het antwoord wat jij zoekt, maar omdat jij altijd met 1 merk vist en voert, zou je zelf eens een proef kunnen doen. Jij hebt immers vergelijkings materiaal in jou situatie.

Leuk om dat door elkaar te doen. 10 kilo 1 en 10 kilo ander. Eerlijk mengen. Paar dagen voeren. Een hengel met 1 en 1 met het ander en elke beet wisselen.

En maar gillen, wat nou studie, maar dit werd een 25 jaar geleden ook gedaan. Alleen toen met gnoogies en trouvitdeeg. Gnoogies gewonnen trouwens. Overigens later gewoon weer bollen genoemd.

MVG

Klaas
Gebruikersavatar
jurgen heintjes
Berichten: 682
Lid geworden op: 28-08-2006 12:53
Locatie: JRC twin skin

02-08-2007 08:32

Ik zou toch met freezers gaan zitten.
Vooral op een voerplek.
Ik maak ze zelf en dat geeft meer voldoening dan een fabrieksbol.


Bij instant sessies zou ik ook zo met fabrieksboilies gaan vissen.
Hier is de voedingswaarde en dergelijke minder belangrijk.
Tony Lemmens
Berichten: 72
Lid geworden op: 30-03-2007 16:34
Locatie: België

02-08-2007 11:22

Ik vis en voer de laatste tijd enkel nog met ready mades.

Ten eerste omdat het veel gemakkelijker is, "Emmer uit de garage en voeren of vissen".

Ten tweede is het ook veel goedkoper omdat je alles wat je niet gebruikt gewoon terug in de ton kunt steken!

Ten derde als je een lange sessie doet hoef je niets te drogen enzo.

Ten vierde mijn vangsten zijn niet slechter of beter geworden!
Het is gewoon belangrijk dat het een goede boilie is die niet smaakt naar de preserver! Trouwens ons eten bulkt van de bewaarmiddelen en daar is nog niemand van doodgegaan en slechter smaakt het ook niet!!!
Gebruikersavatar
koen bril
Berichten: 895
Lid geworden op: 07-11-2005 16:22
Locatie: lutten
Contacteer:

02-08-2007 13:26

Tony dat 2e van jou gaat niet op denk ik, omdat freezers die ik overhoud van vissen doe ik gewoon weer in de vriezer. Dus ik zou gewoon freezers doen als je ruimte hebt in de vriezer.
Tony Lemmens
Berichten: 72
Lid geworden op: 30-03-2007 16:34
Locatie: België

02-08-2007 16:31

Beste Koen,

Vries jij je vlees/vis dat ontdooit is ook terug in?

Zal volgens mij niet zo goed zijn, zeker niet met vismeel.
Gebruikersavatar
koen bril
Berichten: 895
Lid geworden op: 07-11-2005 16:22
Locatie: lutten
Contacteer:

02-08-2007 18:15

Tony ik heb ook geen vismeel :wink: En ik denk dat er hier op het board veel meer mensen zijn die ze weer opnieuw in vriezen.
Tony Lemmens
Berichten: 72
Lid geworden op: 30-03-2007 16:34
Locatie: België

02-08-2007 20:56

Ik ben er zeker van dat de kwaliteit van je boilie slechter wordt door ze op nieuw in te vriezen en te ontdooien.
Ieder zijn visie natuurlijk.
Harald van der Graaf
Berichten: 2465
Lid geworden op: 30-06-2007 09:25
Locatie: arnhem

02-08-2007 21:28

[hoi jongens wat ik van ready made blanks vindt troep van de eerste order dat er nog mensen mee vissen gelukkig maar. het mooiste wat ik over een ready made heb gelezen is in het boek van de baets .citaat pag 131 van de dunne lijn ik zou nooit mijn tijd willen verkwanselen door achter de hengels te gaan zitten waneer die waren beaastd met datgene wat sommige van jullie ten onrechte een boilie noemen ik heb het over die en nu komt die fletse fluoflash fluitknikkers recht uit de winkelrekken dat kurkdroog kleurrijk kleuterspeelgoed dat naar chemisch gearomatiseertd zand en bewaarmiddelen smaakt ik denk er presies het zelfde over jongens vang ze gr harald
Ik ben Harald uit Arnhem, ik heb een dochter van 7 jaar(Demi).
Als ik tijd heb ga ik graag vissen.
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

02-08-2007 23:24

Met vriezers dus.
Groet'n Henk..

still growing Old.
Tony Lemmens
Berichten: 72
Lid geworden op: 30-03-2007 16:34
Locatie: België

02-08-2007 23:24

Mmmm ready mades komen dus steeds uit de winkel?????
Denk het niet! Ik maak mijn ready's zelf en mijn vangsten zijn zeker niet minder geworden!!!! Als je een goed bewaarmiddel hebt dat voor menselijke consumptie gebruikt wordt is het zeker geen probleem! Ze zitten namelijk in alle salaatjes die jij en ik eten! Mijn broodje Kip curry smaak me anders toch nog steeds! Als je mijn boilies ruikt en proeft, ruik/proef je niet de wrange smaak van bewaarmiddel! Bewaarmiddel veranderd ook zeker de structuur van je boilie niet. Enkel als je leverpoeder gebruikt is het beter dat je freezers maakt dit enkel omdat de aantrekkingskracht van het leverpoeder na een tijd verloren gaat door ze niet in te vriezen! Vraag maar eens na aan iemand die iets van voedingleer kent. Voor de rest is het gewoon super handig! Wat je niet gebruikt gooi je gewoon terug in de emmer!
mvg
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

02-08-2007 23:30

Mmm, zit wat in.

Ook bij vergiftigde karpers zijn in de lever na het invriezen geen bewaarmiddelen of conserveermeddelen meer te traceren.. :o
Groet'n Henk..

still growing Old.
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

02-08-2007 23:36

Tony hoe bereken jij dan de maximale dagelijkse toegestane hoeveelheid in je boilies?
Dat gaat per kilogram lichaamsgewicht ik ben benieuwd.

Wat ik wel weet dat zou de voedingsindustrie die hoeveelheid preserver in de consumptieartikelen doen die in de boilies gaan dan werden ze gearresteerd en kregen zware straffen.

En ook jij maakt je eigen ready mades niet, het betekend dat je kant en klare boilies koopt dus zodra je ze zelf maakt zijn het geen ready mades meer.
Vissen is een hobby, geen religie!
Herman Esveld
Berichten: 1188
Lid geworden op: 18-04-2006 19:09
Locatie: nomaad

03-08-2007 00:24

Da's nieuw, de homemade-non-freezer bol.

Heb er zelf wel eens aan zitten denken, maar het blijft me dwars zitten.
Je slaatje kan je buiten de koelkast ook niet lang goed houden en je boilie
wel. De verhoudingen in de boilie zijn dan toch heel anders lijkt me.
PR Schub: 2,001 kilo
PR Spiegel: 2,003 kilo
K. van den Herik

03-08-2007 07:44

Rond de 12% ppg. Kan je nog wat water toevoegen ook, water kost nix.


Harald,

Ik denk dat er wel een klein beetje verschil is tussen de kleuterknikkers welke voor een euro of 2 in sommige winkels ligt en bijvoorbeeld de bollen van MSB, Oceaanfris, en nog een paar waarvan ik de namen niet ken.


Alleen al daarom ben ik best benieuwd naar het experimentje van Michael, zijn sb's tegen een min of meer vergelijkbare bol van wb of TTBBaits of whatever.

MVG

Klaas
Tony Lemmens
Berichten: 72
Lid geworden op: 30-03-2007 16:34
Locatie: België

03-08-2007 07:47

In bijna alles wat we eten en of drinken zitten bewaarmiddelen. Ik denk dat je moest weten heveel we er per dag van eten dat je bijna achter over valt. Een karper eet ongeveer 10% van zijn lichaamsgewicht (hangt af van de periode van het jaar). Denk niet dat Zij/Hij zoveel bewaarmiddelen eet op een dag!
En de home made ready mades bestaan zeker! Het is gewoon veel gemakkelijker in gebruik dan freezers! En het is zeker niet slechter voor de vis!
Denk dat we hier eeuwig over kunnen discussiëren. Er zijn nu eenmaal pro's en contra's.
Harald van der Graaf
Berichten: 2465
Lid geworden op: 30-06-2007 09:25
Locatie: arnhem

03-08-2007 08:01

[hoi klaas je hebt gelijk dat er verschil in die ready made blanks zit dan moet je vaak de duurdere ready s nemen maar ik denk als ik er moet mee vissen zal ik per direckt alles verkopen gr harald
Ik ben Harald uit Arnhem, ik heb een dochter van 7 jaar(Demi).
Als ik tijd heb ga ik graag vissen.
K. van den Herik

03-08-2007 08:20

ik weet dat er nu een amsterdammer jeukende vingers heeft. Die had toch wat anders uitgevolgeld.


Bij Sportvisserij Nederland ligt er een rapport over onderzoek naar ppg meuk in bollen.


MVG

Klaas
Harald van der Graaf
Berichten: 2465
Lid geworden op: 30-06-2007 09:25
Locatie: arnhem

03-08-2007 08:28

hoi klaas ieder zijn mening toch :lol: gr de zelfdraaier ps je hebt wel humor klaas :lol: ik denk dat jij ook de bollen zelfdraait gr harald
Laatst gewijzigd door Harald van der Graaf op 03-08-2007 08:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik ben Harald uit Arnhem, ik heb een dochter van 7 jaar(Demi).
Als ik tijd heb ga ik graag vissen.
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

03-08-2007 08:41

Tony Lemmens schreef:In bijna alles wat we eten en of drinken zitten bewaarmiddelen. Ik denk dat je moest weten heveel we er per dag van eten dat je bijna achter over valt. Een karper eet ongeveer 10% van zijn lichaamsgewicht (hangt af van de periode van het jaar). Denk niet dat Zij/Hij zoveel bewaarmiddelen eet op een dag!
En de home made ready mades bestaan zeker! Het is gewoon veel gemakkelijker in gebruik dan freezers! En het is zeker niet slechter voor de vis!
Denk dat we hier eeuwig over kunnen discussiëren. Er zijn nu eenmaal pro's en contra's.


Een karper eet dagelijks ongeveer een kwart van wat jij veronderstelt.

Conserveren is een kunst. Goed gedaan is er inderdaad niks mis mee. Een ready-made kan echter niet een oneindige houdbaarheidsdatum hebben.

Sportvisserij Nederland heeft niet echt iets onbetamelijks gevonden waarmee ze de aasfabrikanten in zijn algemeenheid om de oren kunnen slaan.

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Harald van der Graaf
Berichten: 2465
Lid geworden op: 30-06-2007 09:25
Locatie: arnhem

03-08-2007 08:48

[ hoi kees daar ben ik ook benieuwd naar gr harald
Ik ben Harald uit Arnhem, ik heb een dochter van 7 jaar(Demi).
Als ik tijd heb ga ik graag vissen.
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

03-08-2007 08:56

Goed dan. Stop eens met kretelogie en algemeenheden. Vertel liever hoe je de home-made ready-mades conserveert.

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

03-08-2007 11:09

Tony Lemmens schreef:In bijna alles wat we eten en of drinken zitten bewaarmiddelen. Ik denk dat je moest weten heveel we er per dag van eten dat je bijna achter over valt. Een karper eet ongeveer 10% van zijn lichaamsgewicht (hangt af van de periode van het jaar). Denk niet dat Zij/Hij zoveel bewaarmiddelen eet op een dag!
En de home made ready mades bestaan zeker! Het is gewoon veel gemakkelijker in gebruik dan freezers! En het is zeker niet slechter voor de vis!
Denk dat we hier eeuwig over kunnen discussiëren. Er zijn nu eenmaal pro's en contra's.


Tony geef eens antwoord op de vragen, waarmee conserveer jij en hoeveel.
En vertel dan ook waarom het niet slechter is voor de karper, ik geef een voorzetje; het aas wat wij de vis voorzetten is zowiezo al slecht.
Vissen is een hobby, geen religie!
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

03-08-2007 11:44

Het zullen kreten en algemeenheden blijven. Voor menselijk voedsel en veevoer én ook visvoer, maar dan alleen als dat visvoer dient als voer voor vissen die voor menselijke consumptie worden gekweekt bestaan strenge wettelijke voorschriften.
Voor overig visvoer (dus ook boilies), bestemd voor vissen die niet voor menselijke consumptie worden gekweekt bestaan geen wettelijke voorschriften. Het is ook sowieso al onzinnig een mens of dier (paard, koe, hond of zelfs een rat) te vergelijken met een karper gezien de verschillen in de spijsverteringsorganen etc. Wat ook van groot belang is dat we het over totaal verschillende leefmilieu's hebben qua mens, dier en karper. Bewezen is dat het meest toegepaste conserveringsmiddel in ready mades schadelijk is voor de mens en b.v. een rat, maar NIET voor de karper in zijn onderwatermilieu. Zelfs wordt dit middel toegevoegd aan voer bij de kweek van jonge zalmen en andere vissoorten omdat dit de groei en de gezondheid van die jonge visjes bevordert.
Om het maar kort te houden, het slaat gewoon helemaal nergens op om te denken dat conserveringsmiddelen die voor menselijke etenswaren gebruikt mogen worden (meestal in bepaalde geringe hoeveelheden) ook niet schadelijk kunnen zijn voor een karper.
Dit omdat hier nooit fundamenteel onderzoek naar gedaan is en waarschijnlijk ook nooit gedaan zal worden aangezien dit economisch niet van belang is.
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

03-08-2007 11:51

Zo daar kunnen wij het voorlopig weer mee doen. :D :D :D 8) 8) 8)

Ben nog wel benieuwd naar de antwoorden van Tony.
Vissen is een hobby, geen religie!