aas in de bagger


Gebruikersavatar
maikel van diepen
Berichten: 28
Lid geworden op: 18-07-2007 20:37
Locatie: wijdewormer
Contacteer:

19-07-2007 10:57

hallo,
ik ken goed karperwater, maar daar is het best wel ondiep en er is veel bagger(prut, blubber) op de bodem.

ik vraag me af, als je inwerpt dat dan je aas in de bagger komt te zitten, en dan de karper je aas niet meer ziet of ruikt.

kunnen jullie me helpen wat ik er aan kan doen, of dat het niet uitmaakt dat je aas zo in de bagger komt te zitten?

alvast bedankt,
Maikel
Gebruikersavatar
Peter kuipers
Berichten: 1254
Lid geworden op: 20-03-2007 20:17
Locatie: Dokkum

19-07-2007 14:03

Je zou een popup kunnen gebruiken. of evt een langere onderlijn zodat je rig niet onder de blubber verdwijnt. ook zou je nog een goede dikke voerstek kunnen maken en daar je aas op presenteren. succes verder.

vr gr peter
vr gr peter
Gebruikersavatar
romanootje lageweg
Berichten: 258
Lid geworden op: 21-02-2006 20:26
Locatie: den-haag

19-07-2007 14:20

of een harder stuk zoeken :roll:
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

19-07-2007 19:21

sorry heren, maar ik heb daar :roll: slechte ervaringen mee.

Indien we een dikke voerstek maken op een zachte bodem, dan zakken die bollen een bepaalde afstand de prut in. Vervolgens nemen we een popup, die we een stuk hoger aanbieden, dan de boilies die we hebben gevoerd drie dagen lang. Dit gaat dus niet goed.

Ik vis nu al jaren een water met een zeer zachte bodem en hoe lichter het aas, hoe beroerder mijn vangsten.

Gewoon het aas nemen dat je voert en probeer verschillende lengtes (nylon) onderlijnen.

Een hard stuk bevissen heeft mij ook niet meer vis opgeleverd. Toen ik eenmaal een harde plaat had gevonden op mijn watertje, ving ik ook geduidend minder vissen.

Nét naast de plaat in de prut vang ik het best en dat komt eigenlijk op veel van dat soort stekken weer terug als opmerkelijk feit.

Het allerbelangrijkste is de hoofdlijn. Die veranker ik met een zwaar toplood. Direct vanaf de top zo diep mogelijk. Dit om te voorkomen dat de azende vissen niet met hun kop tegen de strakke hoofdlijn zwemmen. Een boeggolf en een paar piepen zullen je deel zijn, indien je
dit niet doet.

"Alleen een paar lijnzwemmers gehad"

Die horen we wel vaker. Die lijnzwemmers kun je voor kiezen en ik heb ze dus liever niet.

Als het gaat omn het aas, maak je maar geen zorgen om je bollen. Ze pakken er zelfs schrale receptjes uit zonder flavour. Ook als ze er al een nacht inliggen en enorm naar de bagger ruiken.

Als er dan flavours worden gebruikt heb ik de beste ervaringen met basische flavours. Die -naar ammoniak ruikende- visflavours dus. Die doen het op de zachte bodems vaak stukken beter. Annanas en aarbeien luchtjes met een PH waarde die heel laag is, deden het vaak slecht.

Succes ermee en vang ze

mvg Mitsz
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

19-07-2007 22:01

Waar denk je dat de karper hier zijn voedsel zoekt?

Enige waar je voor de verfijning nog voor kunt zorgen is dat het haakaas op dezelfde diepte wordt aangeboden als het voer. Dit is eenvoudigweg hetzelfde aas gebruiken en zorgen dat het lood het haakaas niet de prut in trekt. Een tikje langere onderlijn en een vleugellood doen dat prima. Dit lood heeft ook tot voordeel dat het makkelijk los komt van de bodem.

Kan zijn dat de karpers dieper of ondieper in de blub azen. Maak je niet druk. Die azen dan toch ergens anders op en zijn normaal gesproken niet van hun stuk te brengen door jouw aasje. Die pech heb je ook wel eens. Laat je niet gek maken.

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Gebruikersavatar
patrick brouwer
Berichten: 300
Lid geworden op: 02-01-2007 15:10
Locatie: trakker dinges nog wat ofzo

19-07-2007 22:26

Maikel de lengte van een onderlijn heb ik hier al een paar keer gelezen doe hier je ding mee, en als ik op een prutbodem vis laat ik mijn bolies niet zo lang drogen zodat ze nog genoeg vocht bezitten en zich dus niet gelijk volzuigen met een modder luchtje 8)
Gebruikersavatar
Arjen Dijkstra
Berichten: 578
Lid geworden op: 15-05-2005 23:46
Locatie: Tsjusterboxum (fr)

20-07-2007 12:52

Er is verschil tussen bagger en bagger. Ik heb op delen van bodems gevist waardoor mijn boilie de kleur van de bodem kreeg en ook zo rook. Ik mijd dat soort plekken want die bollen worden niet opgepikt. Daarentegen heb ik ook wel gevangen op baggerbodems waarbij mijn boilies wel intact bleven en geen noemenswaardige verkleuringen/vergeuringen hadden. Het enige wat ik bij baggerbodems zal doen is een paar foampjes op je haak bij het inwerpen of je lijn uitvaren. Ik heb toch liever mijn aas in het zicht dan verstopt.
Ik zet mijn huupie in
Jan Peter Teerling

20-07-2007 17:33

Dan ben ik toch benieuwd naar het verschil tussen bagger en bagger..

Naar mijn bescheiden mening ruikt het allebei niet naar rozen..
Gebruikersavatar
Arjen Dijkstra
Berichten: 578
Lid geworden op: 15-05-2005 23:46
Locatie: Tsjusterboxum (fr)

20-07-2007 18:12

Dat het naar roosjes ruikt hoor je mij ook niet zeggen :lol: , het blijft evengoed mijn constatering.
Ik zet mijn huupie in
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

20-07-2007 22:45

Er is verschil tussen bagger en bagger. Ik heb op delen van bodems gevist waardoor mijn boilie de kleur van de bodem kreeg en ook zo rook. Ik mijd dat soort plekken want die bollen worden niet opgepikt.


Dit is niet waar.
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

20-07-2007 23:03

Haha, soms worden netjes gepresenteerde lekker geurende bollen ook niet opgepikt. Wat was het woord ook weer. Vertrouwen. Daarmee krijg je geduld.

Karper aast gewoonlijk in de bodem.

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Gebruikersavatar
Bas Bakker
Berichten: 1598
Lid geworden op: 08-04-2002 02:00
Locatie: Zuid Holland
Contacteer:

21-07-2007 12:11

Wat een bagger topic dit!

Vraagje.
Heeft er iemand wel een vis gevangen op 50 cm in de blubber? (in andere woorden: zal de karper zo diep in de blubber azen? )

Tip voor de topicstarter. Als je wilt dat je bol blijft ruiken. Probeer eens een knoflook boilie. Voor de rest sluit ik me aan bij oude garde ;)
Gebruikersavatar
Arjen Dijkstra
Berichten: 578
Lid geworden op: 15-05-2005 23:46
Locatie: Tsjusterboxum (fr)

21-07-2007 18:21

mitsz van der kamp schreef:
Er is verschil tussen bagger en bagger. Ik heb op delen van bodems gevist waardoor mijn boilie de kleur van de bodem kreeg en ook zo rook. Ik mijd dat soort plekken want die bollen worden niet opgepikt.


Dit is niet waar.


Mitsz, je kan zeggen dat dit niet waar is, ik zeg even hard dat het wel waar is. Jouw mening tegen mijn constatering. Een kleine nuancering dan, MIJN bollen werden op deze plekken niet opgepikt...

Dat er verschil zit in bagger en bagger, JA! Niet alle bodemgesteltes zijn hetzelfde en bij sommige bodems worden de boilies grijs en ruiken absoluut niet meer aantrekkelijk, ronduit smerig gewoon, buiten deze plekken vang ik dan ook stukken beter. Dat er eens een verkouden karpertje zo'n bol op wil pikken geloof ik ook wel, maar ik mijdt die plekken dus. Daarentegen bevis ik ook wel andere bagger-bodems waar de karpers gewoon volop in azen maar waarin mijn bollen niet verkleuren en hun normale geur blijven houden!
Ik zet mijn huupie in
Gebruikersavatar
Bert Vooijs
Berichten: 1871
Lid geworden op: 22-12-2005 23:41
Locatie: Amsterdam

21-07-2007 23:12

Hoi Arjen,

Volgens mij bestrijdt Mitsz alleen dat die bollen die (voor jouw en mijn neus) naar de bodem zijn gaan ruiken, niet worden opgepikt. Ik denk dat ik weet over welk water hij het heeft, en dan heeft hij gelijk. Ik heb weleens na een vangst zo'n naar zwavel ruikende bol opnieuw ingeworpen en... opnieuw gevangen.

Dat er verschil is tussen bagger en bagger lijkt me voor de hand liggen in een wereld waar verschil is tussen waarheid en waarheid (nee, daar open ik geen nieuw topic over)...

Groeten van Bert.
ff v==
Remco Oudhuyzen
Berichten: 2162
Lid geworden op: 21-04-2003 02:00
Locatie: Hengelo

21-07-2007 23:28

vandaag leuke stunt mee gemaakt..

2 runs gehad.. 2x na aanslaan een homp wier/alg aan de lijn..(groeit als de @#$% laatste weken) geen vis..

had geen hark bij me dus popupje eraan. (Zelfde kleur als gevoerde boilies, helaas wel andere geur)

aasje netjes onder de kant gelegd (kon het goed zien liggen vanuit de kant en ook de voerboilies die er nog lagen)

2 uur lang geen beet gehad. kijk op de plek. en alles leeg gegeten.. alleen mijn popupje was on aangeroerd..

dit is maar een voorbeeld hoe selectief ze kunnen zijn op een voerstekje met een popupje.

komende week maar weer harken en weer met bodemaas vissen..

Gr. Remko
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

22-07-2007 00:25

Bas Bakker schreef:Wat een bagger topic dit!

Vraagje.
Heeft er iemand wel een vis gevangen op 50 cm in de blubber? (in andere woorden: zal de karper zo diep in de blubber azen? )

Tip voor de topicstarter. Als je wilt dat je bol blijft ruiken. Probeer eens een knoflook boilie. Voor de rest sluit ik me aan bij oude garde ;)


meer dan 50 cm zelfs....
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

22-07-2007 00:36

Arjen Dijkstra schreef:
mitsz van der kamp schreef:
Er is verschil tussen bagger en bagger. Ik heb op delen van bodems gevist waardoor mijn boilie de kleur van de bodem kreeg en ook zo rook. Ik mijd dat soort plekken want die bollen worden niet opgepikt.


Dit is niet waar.


Mitsz, je kan zeggen dat dit niet waar is, ik zeg even hard dat het wel waar is. Jouw mening tegen mijn constatering. Een kleine nuancering dan, MIJN bollen werden op deze plekken niet opgepikt...

Dat er verschil zit in bagger en bagger, JA! Niet alle bodemgesteltes zijn hetzelfde en bij sommige bodems worden de boilies grijs en ruiken absoluut niet meer aantrekkelijk, ronduit smerig gewoon, buiten deze plekken vang ik dan ook stukken beter. Dat er eens een verkouden karpertje zo'n bol op wil pikken geloof ik ook wel, maar ik mijdt die plekken dus. Daarentegen bevis ik ook wel andere bagger-bodems waar de karpers gewoon volop in azen maar waarin mijn bollen niet verkleuren en hun normale geur blijven houden!


Op die plekken vang ik dus erg goed en pareer je uitspraak nog altijd van ganzer harte.

Door te zeggen dat dit NIET kan geef je het per definitie dus geen kans, terwijl ik domweg ca. 1500 karpers heb gevangen in zulke zwarte prut de afgelopen jaren.

Als je morgen met me gaat vissen op mijn watertje dan sta je gewoon voor schut na zo'n uitspraak.

Bij dezen ben je uitgenodigd... :D
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

22-07-2007 00:51

Bert Vooijs schreef:Hoi Arjen,

Volgens mij bestrijdt Mitsz alleen dat die bollen die (voor jouw en mijn neus) naar de bodem zijn gaan ruiken, niet worden opgepikt. Ik denk dat ik weet over welk water hij het heeft, en dan heeft hij gelijk. Ik heb weleens na een vangst zo'n naar zwavel ruikende bol opnieuw ingeworpen en... opnieuw gevangen.

Dat er verschil is tussen bagger en bagger lijkt me voor de hand liggen in een wereld waar verschil is tussen waarheid en waarheid (nee, daar open ik geen nieuw topic over)...

Groeten van Bert.


Inderdaad dat water Bert. Dank je voor je steun. Er zijn echter meer wateren waar dit van toepassing is...
Gebruikersavatar
Jeroen Leuven
Berichten: 465
Lid geworden op: 13-06-2005 08:32
Locatie: Amsterdam

22-07-2007 10:32

Mag ik dan concluderen dat flavour op dat soort wateren absoluut geen functie heeft.

Gr,
J.
Na 20 biertjes is alles een goed idee....
Gebruikersavatar
Bert Vooijs
Berichten: 1871
Lid geworden op: 22-12-2005 23:41
Locatie: Amsterdam

22-07-2007 10:33

Dipjes en zo? Misschien op de zeer korte termijn...
ff v==
Gebruikersavatar
Jeroen Leuven
Berichten: 465
Lid geworden op: 13-06-2005 08:32
Locatie: Amsterdam

22-07-2007 10:35

Volgens mij zonde van je geld Bert, bagger overheerst binnen no time.
Laatst gewijzigd door Jeroen Leuven op 22-07-2007 10:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Na 20 biertjes is alles een goed idee....
Gebruikersavatar
Bert Vooijs
Berichten: 1871
Lid geworden op: 22-12-2005 23:41
Locatie: Amsterdam

22-07-2007 10:37

Dat zeg ik, Jeroen :wink:
ff v==
Gebruikersavatar
Jeroen Leuven
Berichten: 465
Lid geworden op: 13-06-2005 08:32
Locatie: Amsterdam

22-07-2007 10:44

Gewoon een "hoogwaardige" boilie gebruiken :lol:
Na 20 biertjes is alles een goed idee....
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

22-07-2007 13:20

Jeroen Leuven schreef:Volgens mij zonde van je geld Bert, bagger overheerst binnen no time.


overheerst over wat Jeroen?
Gebruikersavatar
Arjen Dijkstra
Berichten: 578
Lid geworden op: 15-05-2005 23:46
Locatie: Tsjusterboxum (fr)

22-07-2007 13:23

mitsz van der kamp schreef:
Arjen Dijkstra schreef:
mitsz van der kamp schreef:
Er is verschil tussen bagger en bagger. Ik heb op delen van bodems gevist waardoor mijn boilie de kleur van de bodem kreeg en ook zo rook. Ik mijd dat soort plekken want die bollen worden niet opgepikt.


Dit is niet waar.


Mitsz, je kan zeggen dat dit niet waar is, ik zeg even hard dat het wel waar is. Jouw mening tegen mijn constatering. Een kleine nuancering dan, MIJN bollen werden op deze plekken niet opgepikt...

Dat er verschil zit in bagger en bagger, JA! Niet alle bodemgesteltes zijn hetzelfde en bij sommige bodems worden de boilies grijs en ruiken absoluut niet meer aantrekkelijk, ronduit smerig gewoon, buiten deze plekken vang ik dan ook stukken beter. Dat er eens een verkouden karpertje zo'n bol op wil pikken geloof ik ook wel, maar ik mijdt die plekken dus. Daarentegen bevis ik ook wel andere bagger-bodems waar de karpers gewoon volop in azen maar waarin mijn bollen niet verkleuren en hun normale geur blijven houden!


Op die plekken vang ik dus erg goed en pareer je uitspraak nog altijd van ganzer harte.

Door te zeggen dat dit NIET kan geef je het per definitie dus geen kans, terwijl ik domweg ca. 1500 karpers heb gevangen in zulke zwarte prut de afgelopen jaren.

Als je morgen met me gaat vissen op mijn watertje dan sta je gewoon voor schut na zo'n uitspraak.

Bij dezen ben je uitgenodigd... :D



Ik kom graag een keer langs Mitsz, als je ook een keer richting noorden komt... dan ga je ook met de billen bloot op de bagger. 8)

Voor mij genoeg nu over dit baggertopic, misschien zit ik er wel helemaal naast hoor, misschien ook wel niet... Nog genoeg te leren, ajuus
Ik zet mijn huupie in