Hoogwaardig


robert de jong
Berichten: 1325
Lid geworden op: 06-12-2004 13:22

13-07-2007 17:04

Kijk, als we weten of wat wij hoogwaardig noemen ook daadwerkelijk wel hoogwaardig mogen noemen, wat hebben wij daar dan aan?

Als ik de door jouw opgezochte betekenis van hoogwaardig zie, dan kun je voor alles wat je benoemd met dezelfde naam als het daadwerkelijke product, het woord hoogwaardig zetten.

Heel mooi, dus nu weten we dat het woord hoogwaardig in deze discussie niets inhoud in de letterlijke zin van het woord, en ook al niet indien gebruikt voor een product wat met de zelfde naam benoemd wordt als de oorspronkelijke. Hoogwaardig maismeel kopen? :lol:

We weten nu dus ook dat het woordje hoogwaardig in feite geen reet zegt, als we de letterlijke betekenis van het woord aanhouden, behalve dat het een hoog gehalte of hoge waarde heeft van het product dat ermee aangeduid wordt.

Het blijft handig om iets een naam te geven, wateroplosbare eiwitten in hoge concentratie aanwezig? Hoogwaardige boilie. Klopt wel, die boilie bevat zeer veel boilie namelijk 8) , maar klopt niet voor wat wij ermee willen zeggen. Dat is met zo veel dingen zo.

En wat hebben we hieraan? Niets.

En vangen we er een vis meer door? Nee.

Verandert het wat aan wat wij nu hoogwaardige boilies noemen? Ook al niet.

Conclusie; hoogwaardig aas staat voor aas met veel wateroplosbaar eiwit, ook al is dit geen juiste benaming, weten we wat we bedoelen, en dat is de functie van een naam.

En nu ga ik echt vissen.

Later 8)
8)
Gebruikersavatar
Bas Bakker
Berichten: 1598
Lid geworden op: 08-04-2002 02:00
Locatie: Zuid Holland
Contacteer:

13-07-2007 17:12

robert de jong schreef:Conclusie; hoogwaardig aas staat voor aas met veel wateroplosbaar eiwit, ook al is dit geen juiste benaming, weten we wat we bedoelen, en dat is de functie van een naam.


Kijk Robert!
Dat zijn nog eens antwoorden.

Aangezien ik dus niet wist wat 'hoogwaardig' was kom ik dus met jouw informatie weer een stap verder. (ik zou voedingswaarde, versheid e.d. ook onder de noemer hoogwaardig gooien).

En nu ga ik echt vissen.
Later 8)


Ik wilde al zeggen!
Gebruikersavatar
Chris Noorlander_
Berichten: 148
Lid geworden op: 16-05-2007 22:36
Locatie: Hendrik Ido Ambacht
Contacteer:

13-07-2007 19:05

Jessus wat een antwoorden!
Vanavond kom ik even terug om te reageren, excuses...ik ga nu vissen. (met brood!)

m.v.g. Chris
Een gewaarschuwd schizofreen telt voor vier!
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

13-07-2007 19:13

Hoogwaardig hoeft voor een karper niet hetzelfde te zijn dan voor een ander dier.
Hoogwaardig zou je ook moeten splitsen in wat het dier het best kan benutten.
Er zijn ook hoogwaardige plantaardige eiwitten maar heeft een karper daar iets aan?
Hoogwaardig eitwit voor een mens is soja dat staat het dichtst bij een kippenei, de norm voor het eiwitgetal, maar heeft een karper daar iets aan?

Zonder te weten wat een karper het best kan benutten is de vraag niet te beantwoorden volgens mijn onbescheiden mening. :D :D :D :D
Vissen is een hobby, geen religie!
Pieter Bas van Duuren
Berichten: 212
Lid geworden op: 09-03-2007 20:43
Locatie: Guatemala
Contacteer:

13-07-2007 21:06

Het hele begrip hoogwaardig komt vanuit het HNV principe (High Natural Value) of iets dergelijks, het ging toen om de eiwitten, en niet zoals nu weer in de mode oplosbaar eiwit, waar dit oplosbare eiwit begrip vandaan komt is mij nog een beetje onduidelijk. Maar ik heb hierover al eerder mensen op aangesproken echter toen bleef het stil! Dus kom eindelijk is om de hoek met een degelijke verklaring over het voor mij vooralsnog bullshitbegrip oplosbaareiwit!

Dus dan wordt hoogwaardig vs crap, veel eiwit tegenover weinig eiwit (meestal koolhydraten).

Daarna kwam de discussie over kwaliteit van ingredienten, en werd daar weer het zelfde naampje gegven aan een ander beestje. Dus hoogwaardig.

En dan wordt hoogwaardig ook nog wel eens gezien als goede kwalitiet van een ingredient of zelfs met betrekking tot de versheid!

Nu komen mensen weer op het idee om oplosbaar eiwit en hoogwaardig aan elkaar te koppelen.

Hoogwaardig zegt dus niets, vaak wordt het door de typische IT'er gebruikt om interresant te doen, of door weer een andere geldwolf die zijn boilies of producten aan de man probeert te brengen en die daar een leuk stempeltje op wilt zetten!

Maar ja maak het jezelf makkelijk en zeg dat het hoogwaardig is dan kom je al een heel eind niet.

Ik vis gerust met mijn hoogwaardige, crap bollen, dat is in ieder geval beter dan al die gasten met hun crappy hoogwaardige bollen of niet?

Succes, zorg voor lekker, aantrekkelijk en liefst vers aas, geen sintetische geuren en smaken, lekkerre olien met warm weer, analiseer het nut van allerhande flavours? Crap vangt heel erg goed, echt waar, ik vis heerlijk met crap!

Mischien dat hoogwaardig dan toch wel ergens voor staat...kelderende vangsten......en vele euro's lichter!
Ruben vd Worp
Berichten: 1979
Lid geworden op: 30-07-2006 19:08
Contacteer:

13-07-2007 21:55

Ik ging van hoogwaardige eiwitten naar de zogenaamde crap boilie,en ving direct 3 vissen.

hmm hmm hmm :roll:
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

13-07-2007 22:39

Groet'n Henk..

still growing Old.
robert de jong
Berichten: 1325
Lid geworden op: 06-12-2004 13:22

14-07-2007 00:51

Het water oplosbaar eiwit verhaal van mijn kant heeft geen reet met voedingswaarde van doen.

Ik gebruik ze voor de attractieve eigenschappen.

Voedingswaarde boeit mij niet in mijn aas, ik wil ze niet opkweken, ik wil ze vangen.

En nu ik ga ik alweer vissen. :lol:
8)
Gebruikersavatar
Kenny Willems
Berichten: 3415
Lid geworden op: 20-05-2006 15:46
Locatie: Duiven
Contacteer:

14-07-2007 02:25

Dit is zoon topic die ik blijf volgen, morgen mischien even antwoord geven op de vragen, nu ben ik te dronken :D
Jealousy is a motherfucker... A weak Jealous motherfucker... If you are jealous, you're just a weak motherfucker!!
Gebruikersavatar
Hans ter Haar
Berichten: 389
Lid geworden op: 22-02-2007 10:30
Locatie: Tricht

14-07-2007 07:42

Tis denk ik "hoogwaardig" geloof in....
of "hoogwaardig" vertrouwen hebben in, wat boilies betreft.

Want als iemand met een bepaalde boilie veel vis vangt (het liefst meer dan andere vissers) heeft hij/zij het geloof dat die boilie de beste is (op die specifieke plek/ of overal) en daar wordt dan een (te) hoogwaardige(r) kwaliteit aan toegedicht, denk ik 8)
Experience……
Is not what happens to people.
Its what people do
With what happens to them.

http://www.vismaten.nl
Gebruikersavatar
R de Vries
Berichten: 156
Lid geworden op: 26-12-2006 12:02
Locatie: Woerden
Contacteer:

14-07-2007 08:56

Dus hoogwaardig is datgene waar je mee vangt!

Volgens mij staat hoogwaardig ook gelijk aan duur........
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

14-07-2007 09:20

Welnee, maïs kost bijna niks.
Vissen is een hobby, geen religie!
Chris Gabriele

14-07-2007 14:48

Hoogwaardig is een term die in de levensmiddelen industrie gebruikt wordt.

Als ik een vismeel betrek wil ik dat deze van kwaliteit is,dwz vers en dat ik hem verkrijg met de bijbehorende specificaties mbt voedingsstoffen.
Daar betaal ik immers voor...een goede vismeel.

Vismeel van bv 2 jaar oud is voor mij niet meer van hoogwaardige kwaliteit, al zou je er nog mee als een speer mee kunnen vangen.

Hoogwaardig staat bij mij voor kwaliteit van de grondstoffen cq bol.

gr Chris.
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

14-07-2007 15:13

De enig juiste stelling.
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
Coen Aarts
Berichten: 825
Lid geworden op: 09-02-2007 13:41
Locatie: Valkenswaard
Contacteer:

14-07-2007 18:33

Dus eigenlijk is het kort samengevat:

Verse ingredienten
verse boilies,
natuurlijke ingredienten(geen flavours)

Goede stekkeuze
Juiste bol op het water, dus op het ene water is een birdfoodbol beter als een vimeel bol

Daarmee valt meer vis te vangen dan alleen een goede (dure) bol, met vrije amino's etc.

Klopt dit, want ben een beginnende karpervisser en ben nog beetje zoekende omdat de resultaten tegenvallen.
Gebruikersavatar
Chris Noorlander_
Berichten: 148
Lid geworden op: 16-05-2007 22:36
Locatie: Hendrik Ido Ambacht
Contacteer:

14-07-2007 23:40

Even tijd voor een reactie

Ik zie twee dingen: Ofwel met hoogwaardig word bedoeld veel wateroplosbare eiwitten, ofwel zoals ChrisG kort heeft samengevat: Kwaliteit van de grondstoffen, en hiermee is dus volgens mij gezegd dat maismeel ook hoogwaardig kan zijn, correct me if I'm wrong, Chris?

Door de vele verschillende reacties lijkt het me duidelijk dat de term "hoogwaardig" graag in de mond genomen word, maar niemand weet nu precies wat ze ermee zeggen. Weet je wat het is? Ik weet echt wel hoe ik een boilie aantrekkelijk kan maken, iedereen weet dit. Maar ik hoor aan de waterkant dus vaak mensen praten over "hoogwaardig aas". Bij de volgende keer als ik zoiets hoor, zou ik toch echt graag willen weten wat ie daar dan in details mee bedoelt.

Ik denk dat ik het meest mee kan gaan met het antwoord van Pieter Bas van Duuren. Het klopt natuurlijk ook dat er nogal wat verwarring is over wateroplosbare eiwitten (attractor) en eiwitten als voedingswaarde.

Weet iemand dan ook waarom (wanneer men met hoogwaardig, wateroplosbare eiwitten bedoelt) dit juist op een dressuurwater het verschil moet maken? Dat krijg ik nogal vaak te horen en ik begrijp daar niets van.

m.v.g. Chris
Een gewaarschuwd schizofreen telt voor vier!
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

15-07-2007 09:37

Wateroplosbaar eiwit? wat lost er in het water op dan?
Eiwitten worden losgemaakt/geknipt door enzymen toch?
Hoe komen die enzymen in het water om het eiwit op te lossen?

Kan eiwit wel oplossen in water zo geïnsinueerd wordt?

Zomaar een paar vraagjes tussendoor, volgens mij wordt ook hier de uitleg van de producent achterna gelopen zonder af te vragen of het wel juist is.

Het oplossen van het eiwit heeft volgens mij dan ook meer te maken met de vertering oftewel de NEB waarde.
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
R de Vries
Berichten: 156
Lid geworden op: 26-12-2006 12:02
Locatie: Woerden
Contacteer:

15-07-2007 23:36

Douwe Bijlsma schreef:Wateroplosbaar eiwit? wat lost er in het water op dan?
Eiwitten worden losgemaakt/geknipt door enzymen toch?
Hoe komen die enzymen in het water om het eiwit op te lossen?

Kan eiwit wel oplossen in water zo geïnsinueerd wordt?

Zomaar een paar vraagjes tussendoor, volgens mij wordt ook hier de uitleg van de producent achterna gelopen zonder af te vragen of het wel juist is.

Het oplossen van het eiwit heeft volgens mij dan ook meer te maken met de vertering oftewel de NEB waarde.


Uhhh wat is NEB waarde?
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

15-07-2007 23:56

Netto Energie Benutting. Niet wat er in zit maar wat een dier kan benutten.
Lichaamseigen eiwitten kan een karper goed benutten maar hoe zit het met de plantaardige - hoogwaardige - eiwitten en de eiwitten van een warmbloedig dier?

Hoe lossen de eiwitten op in water????????
Vissen is een hobby, geen religie!
Chris Gabriele

16-07-2007 09:05

Hey Chris, waarom stel je zulke vragen niet als we elkaar zien ;-)

Met hoogwaardig wordt niet specifiek bedoeld veel wateroplosbare eiwitten of wateroplosbare amino’s. De term is lastig naar alles uit te leggen, wij vissers kunnen het beter houden op kwaliteit grondstoffen…vers en verantwoord.

En hoogwaardig aas is een lastig iets….wanneer vis je met hoogwaardig aas?
Ik krijg een verantwoord bolletje wel voorelkaar, maar in alle omstandigheden hoogwaardig aas? Neem de winter, naar mijn kennis kan je beter alleen met haak aas vissen…echt hoogwaardig aas krijgen wij niet snel voor elkaar. Tussen hoogwaardig en vangen zit gelukkig een wereld van verschil.

Vis je met erg veel vrije amino’s dan is je aas niet echt hoogwaardig, maar wel in veel gevallen erg aantrekkelijk voor de karper…trigger…het voedsel signaal bv.
Gebruik je deze dan ook voor de voedingswaarde dan is de cirkel niet rond, gebruik je deze voor signaal werking…yes! Maar je kunt wel hoogwaardige ingrediënten gebruiken ;-)

Op dressuur wateren kan het een verschil maken, men vist ineens met bollen met een ander signaal. Echter kies ik er weer voor om het breed te houden. Ook de trigger kan een vis herkennen op den duur…als gunstig of als gevaar. Dus ik kies niet standaard voor BV predigested vismeel zoals velen.

Douwe, soms kan ik het niet laten te reageren en deze topic bevat nuttige vragen ;-)

Wateroplosbaar eiwit lost gewoon in het water op, net als wateroplosbare amino’s (de al geknipte eiwitten) Uiteraard zijn niet alle amino’s en eiwitten wateroplosbaar.

Eiwitten worden geknipt door de enzymen die in de darm van de karper aanwezig zijn.
Gebruikt men producten als pre digested dan zijn deze al geknipt voordat ze in het water komen.

De netto eiwit benutting kan erg laag zijn van de al geknipte ingrediënten…kapot koken en het zijn snelle eiwitten…de benutting kan erg laag zijn.
Maar wij willen de vis vangen en triggeren.

Voor mij is van belang, welke triggers kook ik mee en welke kook ik niet mee (sprayen).
Anders is je hoogwaardige ingredient als verloren voor gebruik ;-)


Gr Chris.
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

16-07-2007 13:43

Wat ik al van jou verwachte Chris vandaar mijn vraagstelling ook op die manier.
Alleen nu is het geval zijn de wateroplosbare eiwitten ook de eiwitten die de vis kan herkennen?

Ik denk dan ook dat de term hoogwaardig meer in de lijn van vers en goed, voor zover goed kan in een boilie, dan goed in de term hoogwaardig als NEB.
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
marijn ham
Berichten: 2429
Lid geworden op: 11-07-2003 02:00
Locatie: Waarland

16-07-2007 13:55

Douwe,

De vis kan de vrije aminozuren detecteren onder water en ook herkennen als zijnde voedselbron.
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

16-07-2007 14:06

Jawel Marijn en hoe weet je dat zo zeker?
Is dat eigen waarneming, een aanname of bewezen door onderzoeken?
Vissen is een hobby, geen religie!
Ulco Bosma
Berichten: 546
Lid geworden op: 12-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

16-07-2007 19:41

Momenteel is het uitlekken van eiwitten (pre-digested "shit") e.d. erg in de mode. Okay dit product geeft een duidelijk voedsel signaal af, indien ze in juiste verhoudingen aangeboden worden in ieder geval. Het waarnemen van deze eiwitten, of beter gezegd waarschijnlijk enkele van de verschillende specifieke aminozuren die in de aangeboden eiwitten zitten, dan wel afzonderlijk uitlekken.

Het waarnemen van deze signalen kan waarschijnlijk door specifieke ingredienten verbeterd worden. Bepaalde stoffen zorgen voor het beter waarnemen van specifieke aminozuren. Waarnemen is een ingewikkeld verhaal, hoe dit specifiek gebeurd valt op wikipedia wel een beetje nader te ontdekken. Het vervolgens juist toepassen is nog een zeer lastig pakket.

Hoogwaardig kan wat mij betreft ook meerdere betekenissen hebben.

Hoogwaardig in de zin van veel (voedingstoffen op kunnen nemen uit een boilie) dus erin stoppen wat hij kan verteren en benutten.

Of hoogwaardig in de zin van Vers en Aantrekkelijk aas wat goed waargenomen wordt door de signalen dat het onder water afgeeft.

Een goede keus maken tussen bovenstaand is soms nog lastig. Het is ook maar net hoe je je aas in gaat zetten, wat je voor je aas wilt betalen etc etc. Denk dat je voor zeg een euro of 6-7 een zeer aantrekkelijke bol kunt maken en die veel signalen afgeeft. Maar als je door de prijs van 6-7 euro weer de voerhoeveelheden gaat halveren weet ik niet wat beter is.

Goed benutbaar (wat haalt de vis uit de bol) om het zo even te benoemen is veelal aanzienlijk goedkoper dan goed waarneembaar.

Maargoed het blijft een leuke discussie maar 1 bol die geschikt is voor alle situaties bestaat in ieder geval niet! :)

P.s iemand nog hoogwaardige (deens haring meel) in de verkoop? Gangbare prijs in de rechtstreekse handel zit rond de 1,5euro per kilo. Zou mooi zijn als er iemand goed vismeel weet aan te beiden voor een 2euro per kilo. Graag reactie via Pb.

Mvg Ulco,
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

16-07-2007 20:54

Mooie reactie Ulco, het mooist vind ik wat je de weg openhoud tussen wat er al dan niet fabrieksmatig geschreven wordt en jou eigen interpretatie "waarschijnlijk" daarin.

Kan natuurlijk ook zo zijn omdat ik ook de weg van waarschijnlijk insla.
Vissen is een hobby, geen religie!