Hoogwaardig


Gebruikersavatar
Chris Noorlander_
Berichten: 148
Lid geworden op: 16-05-2007 22:36
Locatie: Hendrik Ido Ambacht
Contacteer:

11-07-2007 23:59

Hallo!

Omdat ik de laatste tijd erg regelmatig de term 'hoogwaardige boilie' en 'hoogwaardige ingredienten' naar mijn hoofd geslingerd krijg en ik er nog steeds geen hol van snap, dit topic.

Om te beginnen: Wat maakt een boilie nu hoogwaardig?

-De voedingswaarde? Zo ja, in welk opzicht? Hebben ze veel eiwitten of juist veel koolhydraten? Als het 'hoogwaardige' op de voedingswaarde slaat, hoe moet die voedingswaarde er dan uitzien om je boilie hoogwaardig te maken, en belangrijker: Vangen we dan ook meer karpers?

-Zijn het de attractors die een boilie hoogwaardig maken? Welke attractors zijn dat dan en waarom is melasse niet hoogwaardig (heb ik me laten vertellen) maar vang je er toch zoveel karpers mee?

-Is het de smaak dan? Wat voor smaak moet je boilie hebben om hoogwaardig te zijn en wat vinden karpers vooral erg lekker? Is stroopwafelmeel hoogwaardig? En gemalen hennep?

-Is die hoogwaardigheid juist van toepassing met instant vissen, of voor langere termijn? Ik ben maar weinig instant goed aas tegengekomen waarmee je op lange termijn MINDER goed aan de bak komt. (behalve wanneer ze zijn volgespoten met chemie, maar dan worden ze instant ook al minder) Andersom wel. Maar toch, stel we hebben een zeer goede instant boilie die op lange termijn minder word. Stel, stel, stel....is deze boilie nu hoogwaardig of niet? Je amuseert je er toch prima mee, instant en vangt de sterren van de hemel...Zelfs nog na 1 of 2 dagen voeren. Is de hoogwaardigheid nu nog belangrijk?

Of zijn er nog andere factoren die je boilie hoogwaardig maken?

Goed, tweede vraag, die alleen beantwoord kan worden als de eerste vraag beantwoord is. Ik heb me verschillende keren laten vertellen dat het juist op een "dressuurwater" erg belangrijk is om met 'hoogwaardig' aas te vissen. Oke...waarom? Of klopt dit verhaal niet? Stel, 'hoogwaardig' slaat op de voedingswaarde. Waarom word dit belangrijker op een dresuurput? Is op zo'n dressuurput een goed instant aas waar ze nog nooit op zijn gevangen bij voorbaat hoogwaardig? En een 'laagwaardig aas' waar ze zoveel vertrouwen in hebben dat ze al gek worden wanneer er een paar ergens in het water liggen...word dat aas in zo'n geval 'hoogwaardig'? ...Hoogwaardig of niet, deze twee uitersten lijken mij persoonlijk wél de beste keus in dit geval. Maar dan snap ik de term 'hoogwaardig' al helemaal niet meer.

Goed...nu we straks weten wanneer een aas hoogwaardig is, nog de volgende vragen (die wellicht dan al beantwoord zijn, maar toch)
Is mais hoogwaardig? En hennep? En een vlok brood? Zo ja, waarom? Zo nee, waarom zijn dit over het algemeen betere aassoorten dan welke boilie dan ook? Is het dan zo dat de term 'hoogwaardig' niet altijd iets zegt over de vangkracht van je aas?

Ik heb ook gevist met boilies die 'hoogwaardig' moesten zijn (al wist ik ook toen niet wat dat precies inhield, ik heb er toch maar mee gevoerd en gevist) en ik heb weinig verschil kunnen merken, zelf wanneer ik steeds met twee hengels viste, 1tje met een niet hoogwaardig aas. (pinda of tarmemeelboilie met goedkope flavour of melasse) en ik heb zo'n beetje meer met die goedkope rommel gevangen. Maar dat zegt natuurlijk weinig. Daarom zou ik graag willen weten of er mensen zijn die mij praktijkervaringen kunnen vertellen waaruit onomstotelijk is gebleken dat het de hoogwaardige boilie was die het m deed. (Je kan nooit iets voor 100% zeker aannemen met karpervissen, maar zelfs met aas heb ik gemerkt dat je af en toe toch flink in de buurt kan komen bij die 100%, alleen als je een open mind hebt en heel goed oplet)

Dus...heel veel vragen en ook nog eens over 1 van de meest lastige onderdelen van het vissen...al met al word het steeds ingewikkelder, zeker als je soms halve nachten wakker ligt te denken over goede boilies.

m.v.g. Chris
Een gewaarschuwd schizofreen telt voor vier!
K. van den Herik

12-07-2007 07:51

Leuk Chris,

Gekke is dat ik alleen wakker lig als ik slecht vang. Dan moet er van alles geaminiold en salminold en weet ik veel.

Als het loopt en ik schakel een tandje terug qua aas, al was het waar voor de kosten, maakt het voor de vangsten niet uit. Meer lijkt beter.

Er zijn een paar dingen die echt niet werken. /helaas voor die topic, maar meer als een 5% koffie is klote veel te bitter.

De laatste jaren vis ik eigenlijk alleen met 1 of andere shitzooi. Het schijnt een compleet voer te zijn. Wat er in zit weet ik niet, maar het vangt de sterren van de hemel. Echter ook de nodige kilo platten.

Dit jaat gebruik ik ook een andere mix, klein beetje vismeel de rest min of meer standaard. De score is 1 op 3 in het nadeel van de laatste.

Daar er op een ander water veel beten overdag vallen en er meer beten op de donkere shitzooi valt zou een oorzaak kunnen zijn de kleur van het aas. Vanaf heden moet elke bol bij mij in elk geval donker zijn.

Ik ben kaprervisser en geen chemicus. Zal ook zo blijven. Maar sommige dingen vallen mij zelfs op.

MVG

Klaas
Gebruikersavatar
Edward van Berkum
Berichten: 2799
Lid geworden op: 19-04-2002 02:00
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

12-07-2007 08:55

Chris,

Ik vind dit een zeer interessante vraag die je steld... ik ga even lekker meelezen... kijken of ik er ook nog iets wijzer van wordt...

Groet,

Edward
robert de jong
Berichten: 1325
Lid geworden op: 06-12-2004 13:22

12-07-2007 09:35

Voor mij is ‘hoogwaardig’ gewoon een naam die ze/ we hebben gegeven aan bollen met veel wateroplosbaar eiwit, zegt natuurlijk niets verder…

Hoogwaardige vismelen, zelfde verhaal, veel wateroplosbaar eiwit.

Zelfde idee als de term ‘crap’, wat ook geen bende is, maar toch zo heet…

Moet een naam hebben, maar wat zegt een naam? Niets.

Wel een leuke naam verder.

8)
8)
robert de jong
Berichten: 1325
Lid geworden op: 06-12-2004 13:22

12-07-2007 15:23

Oja ,

Algemene vergelijkingen tussen aassoorten kun je volgens mij niet echt maken, omdat je dat aas inzet op de manier zoals jij dat doet. Iedereen doet zoveel anders dat je niet kan zeggen dat je meer vangt met een bepaald aas of zwaardere vissen aan een bepaald aas of juist meer kleine vissen. Je kunt hooguit stellen dat je met de vis/voer wijze die jij hanteert bepaalde verschillen opmerkt, maar die kun je nooit als algemene stelregel zien. Iedereen vangt vissen, veel mensen vangen grote vissen, en toch vissen we allemaal met ander aas. Met goed aas vang je meer dan met minder goed aas, maar ik denk dat het ‘goed’ zijn van aas, vooral of eigenlijk alleen maar samen hangt met waar het word ingezet en de wijze waarop het wordt ingezet. In het algemeen kun je volgens mij dus stellen dat aas niet de doorslag gevende factor IS ,maar wel (voor een deel) KAN ZIJN wanneer de manier waarop het wordt gebruikt de juiste is voor die aassoort. En dan natuurlijk voor wat jij ermee wilt bereiken, het begrip ‘goed’ is zo relatief als maar kan.

Piet vangt zijn target, een 50er, op hoogwaardig aas, Henk vangt dezelfde vis in dezelfde tijd met crap.

Wie heeft er goed aas? Alle twee of geen van beiden, dat weet je niet, zal je ook niet weten. Wat je wel weet is dat ze beiden het aas hebben ingezet op een manier die volstond om het doel te bereiken.

Zelfde als met rigs, geen enkele rig is goed, het moment en de manier waarop je iets inzet maakt iets goed in het vissen, niet het product zelf, om het even wat voor product het is.

Beetje offtopic, maar ontopic gebeurt er toch niet veel :wink:
8)
robert de jong
Berichten: 1325
Lid geworden op: 06-12-2004 13:22

12-07-2007 16:30

Oja 2,

Ik vis instant, altijd en overal, ik probeer de vissen te vinden en dan voor hun bek in te gooien zou dat mogelijk zijn. :) Ik heb een voorkeur voor “hoogwaardig” aas, met andere woorden aas met veel wateroplosbaar eiwit. Dit omdat ik er vertrouwen in heb, gebaseerd op het idee dat die vis gewoon moeite moet hebben het te laten liggen, zo lekker is het. (ik weet dat het niet zo gaat maar zo beleef ik het) In de praktijk levert aas met veel wateroplosbaar eiwit mij meer vissen op dan aas zonder die extra’s. Dit schrijf ik volledig toe aan de wijze waarop ik vis; de vis zoeken, en overhalen mijn aasje te pakken. Ik weet dat volgens onderzoeken vismelen en daarmee dus dierlijke eiwitten niet bepaald als instant uit de bus kwamen, maar op het meeste water wat wij bevissen, zijn de vissen al zeer lang, zoniet vanaf hun geboorte/uitzet, gewend aan vismeel/dierlijk eiwit/ wateroplosbare eiwitten. Instant wil enkel zeggen; geeft direct een prikkel dat iets eetbaar is. Gewenning is zoals iedereen weet de beste manier om iets het label ‘eetbaar’ mee te geven, en dankzij de voerders die zo vaak vismeel hebben gebruikt, (her)kennen alle vissen op dergelijk water vismeel/dierlijkeiwit/wateroplosbare eiwitten als voedsel. Dit maakt het dus instant. Voerders gebruiken uit kosten overweging vaak niet of weinig van de wateroplosbare zaken, als zij dit al doen betreft het meestal de goedkopere varianten, de lt vismeel of de vlt. Mijn gedachtegang is dan, als ik dezelfde voedsel prikkel weet te creëren als die, die de vissen al jaren geleden hebben aangeleerd, maar dan in een overtreffende trap, dan heb ik een instant aasje waar je u tegen zegt. Mijn resultaten zijn keer op keer beter met ‘hoogwaardig’ aas dan met minder hoogwaardig aas (ik probeer wel is wat), maar ik ben er van overtuigt dat niet het aas daarvoor verantwoordelijk is, maar de combinatie van het aas en de manier waarop ik daarmee vis.

Op minder of niet bevist water, werken mijn instant aasjes soms wel, maar soms ook niet, dus goed aas is het niet, maar het kan wel goed zijn, en dat is volgens mij met al het aas zo…

Fijn hè dat offtopic :lol: (nou niet helemaal, hier maakt de hoogwaardige boilie dus het verschil, maar niet opzich zelf, enkel in combinatie met de bijhorende visserij)
8)
Remco Oudhuyzen
Berichten: 2162
Lid geworden op: 21-04-2003 02:00
Locatie: Hengelo

12-07-2007 16:46

Precies Robert,

Aas is maar een klein puzzelstukje van de hele puzzel die karpervissen heet.

Ik heb in de keren dat ik met de grote aas-goeroe meneer M. v/d K. heb gesproken 1 ding goed begrepen en dat is dat je het jezelf niet te moeilijk moet maken met allerlei ingewikkelde en moeilijke ingredienten.
als je je aasje maar op de juiste manier in zet vang je veel meer vis. of het nu een crap of een hnv boilie is of wat voor soort dan ook!.

en die juiste manier van inzetten is nou juist het punt wat veel mensen niet zien. met denkt alleen aan de boilie die de vis heeft doen verleiden om te bijten. want hoevaak hoor je wel niet? met welke boilie vis jij?? alsof de manier van jou visserij geen vis op de kant haalt?

men kan veel meer leren van vissen door dom te kijken naar wat een ander doet ipv te kijken met welke boilies die vist om zo maar weer op je eigen en misschien domme manier verder te gaan..

En vissen leer je door te proberen, proberen en te proberen en ook af en toe flink op je bek te gaan om daarna weer verder te proberen..

Gr. Remko
Ruben vd Worp
Berichten: 1979
Lid geworden op: 30-07-2006 19:08
Contacteer:

12-07-2007 16:52

Als je op de juiste plek zit waar de vis komt vang je zelfs met een stuk stront.
Gebruikersavatar
Edward van Berkum
Berichten: 2799
Lid geworden op: 19-04-2002 02:00
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

12-07-2007 16:56

Ruben vd Worp schreef:Als je op de juiste plek zit waar de vis komt vang je zelfs met een stuk stront.


Als de drol een beetje hoogwaardig is en in het oog springt van de karper wel ja.... ;) ( geintje moet er tussen door kunnen )...
robert de jong
Berichten: 1325
Lid geworden op: 06-12-2004 13:22

12-07-2007 17:08

Ruben vd Worp schreef:Als je op de juiste plek zit waar de vis komt vang je zelfs met een stuk stront.


a)Hoewel lichtelijk anders geformuleerd heb je die niet van je zelf.
b)Het is wel de waarheid
c)Maar zonder hengel vang je dan ook niks.
d)Je kan er ook blanken met die stront.
e)In dezelfde situatie kan je waarschijnlijk meer vangen met iets anders.

:wink:
8)
Ruben vd Worp
Berichten: 1979
Lid geworden op: 30-07-2006 19:08
Contacteer:

12-07-2007 17:22

Ik zeg het een beetje cru,maar zo denk ik erover. :lol:
K. van den Herik

12-07-2007 17:45

wijzer geworden:

beter op een goeie stek met eenkonijnenkeutel (zie aas met oog op de karper) dan met een gouwe bol op een kutstek.

inmiddels werkt het nog beter door met een goed aasje op een goeie stek te vissen.

(he M.?)

MVG

Klaas
kevin diederen
Berichten: 3862
Lid geworden op: 28-09-2003 02:00
Locatie: Zuid Nederland

12-07-2007 17:47

De afgelopen weken nog vaak gehoord zeg:

"Met wat voor een boilie vis je dan?"


Wat dacht je van de vis eens zoeken? Ik gebruikte de laatste tijd echt niets bijzonders. Gewoon wat lunchworst, maden of hatseflats ready's van Nesj. 8) Wat een troep gebruik ik ook.
Met vriendelijke groet,

Kevin Diederen
Remco Oudhuyzen
Berichten: 2162
Lid geworden op: 21-04-2003 02:00
Locatie: Hengelo

12-07-2007 18:02

Maar om even weer terug te gaan naar hoogwaardig aas.

Wat ik het allerbelangrijkste vind. is KWALITEIT!! in mijn ogen dus zo vers mogelijk!!

geef mij maar liever een simpele verse bol ipv een bol waarvan de ingredienten al 2 jaar oud zijn en die bijvoorbeeld L-Zero-30 bevat of squidliverpoeder en andere hoogwaardige ingredienten.

en soms is het beste om een verse hoogwaardige bol te hebben :)

Gr. Remko
robert de jong
Berichten: 1325
Lid geworden op: 06-12-2004 13:22

12-07-2007 18:04

De stek werd aangezien voor een peuterspeelzaal.

Voor de standaard van het water nog steeds een kleine vis.

Vroeg in de ochtend was het voor de vierde keer raak. Wederom niet een van de gehoopte kanjers.


kevin diederen schreef: Ik gebruikte de laatste tijd echt niets bijzonders. Gewoon wat lunchworst, maden of hatseflats ready's van Nesj. 8) Wat een troep gebruik ik ook.


Jij wil gewoon kleintjes vangen ouwe :lol:

:wink:
8)
kevin diederen
Berichten: 3862
Lid geworden op: 28-09-2003 02:00
Locatie: Zuid Nederland

12-07-2007 18:59

robert de jong schreef:
De stek werd aangezien voor een peuterspeelzaal.

Voor de standaard van het water nog steeds een kleine vis.

Vroeg in de ochtend was het voor de vierde keer raak. Wederom niet een van de gehoopte kanjers.


kevin diederen schreef: Ik gebruikte de laatste tijd echt niets bijzonders. Gewoon wat lunchworst, maden of hatseflats ready's van Nesj. 8) Wat een troep gebruik ik ook.


Jij wil gewoon kleintjes vangen ouwe :lol:

:wink:


Jij hebt me door... De grotere jongens kan ik gewoon niet aan met dat speelgoed spul van me.

8)

Toch blijf je sexy. :lol:
Met vriendelijke groet,

Kevin Diederen
Gebruikersavatar
Bas Bakker
Berichten: 1598
Lid geworden op: 08-04-2002 02:00
Locatie: Zuid Holland
Contacteer:

13-07-2007 14:46

Rolt lekker van de tong. Hoogwaardig, maar wat is het nu eigenlijk?
Ik heb geen idee.

hoog•waar•dig (bn.)
1 van hoge waarde of hoog gehalte
Bron: http://www.vandale.nl

Ofwel een ‘bepaalde’ hoge waarde van het aas (?) of een hoog gehalte van het aas of iets in het aas.

Daarbij kom ik op de volgende vragen:
Wanneer is iets hoogwaardig? Hoe meet je dat?
Wat is hoogwaardig vismeel? En waarom?
Bestaat er hoogwaardig conserveringsmiddel?
Bestaan er hoogwaardige ijsklontjes?
Bestaat er hoogwaardig flavour?
Wat maakt het één nu hoogwaardiger dan de ander?

Is het aas nu echt hoogwaardig of is het gewoon een modeterm?
En dan houden we het wel en niet vangen even daarbuiten (dat maakt geen drol uit toch Ruben ;) )
robert de jong
Berichten: 1325
Lid geworden op: 06-12-2004 13:22

13-07-2007 14:52

Als je zo bezig bent met de naam van een product, hoe naast de kwestie zoek je het dan…

Als we het vanaf nu pleurisbende bolies noemen, wat is er dan anders?

Precies.

Nou dag 8)
8)
Gebruikersavatar
Bas Bakker
Berichten: 1598
Lid geworden op: 08-04-2002 02:00
Locatie: Zuid Holland
Contacteer:

13-07-2007 14:55

robert de jong schreef:Als je zo bezig bent met de naam van een product, hoe naast de kwestie zoek je het dan…

Als we het vanaf nu pleurisbende bolies noemen, wat is er dan anders?

Precies.

Nou dag 8)


In andere woorden: modeterm?
robert de jong
Berichten: 1325
Lid geworden op: 06-12-2004 13:22

13-07-2007 15:00

Crap aas; is geen troep.

Aardbei flavour; niks geen aardbei.

Trigger rig; waar is die trigger?

Boeiend? Nee.

Teveel over nadenken? Onzinnig.

Modeterm? Wat niet tegenwoordig.

Hoi hè 8)
8)
robert de jong
Berichten: 1325
Lid geworden op: 06-12-2004 13:22

13-07-2007 15:14

Wat misschien boeiender is, zijn er mensen die naar hun mening met “hoogwaardig” aas hengelen, die bepaalde eigenschappen ten opzichte van “minder hoogwaardig” aas (of anders om) ontdekt hebben in hun visserij, en die eventueel bepaalde zaken zonder van aas samenstelling te veranderen konden bijschaven, dus met andere woorden, die hun visserij aan gepast hebben aan de gebruikte aassoort.

Dan kom je eventueel misschien nog ergens.

Hoe we het noemen is gewoon totaal irrelevant voor je visserij.

Met groeten 8)
8)
Gebruikersavatar
marijn ham
Berichten: 2429
Lid geworden op: 11-07-2003 02:00
Locatie: Waarland

13-07-2007 15:22

Chris,

Ik ervaar hoogwaardige boilies als een bolletje met veel wateroplosbaar eiwit, wat goed hard wordt en onderwater een spoor van losse eiwitjes achterlaat.
In deze boilies heb ik eenmaal vertrouwen en ik vang er goed op. Zeker als je gaat voeren krijg je snel vis op je stek en kan je de vis goed vasthouden.

Maar per situatie kan je een ander aasje inzetten. Hoewel ik veruit favoriet ben van een eiwitrijk bolletje kan je ook goed met pinda's scoren. Maar wat voedingswaarde verliest een pinda het altijd van een uitgebalanceerde-eiwitrijke-aminozuur-vrijlatende-boilie. En toch vangt die gekke pinda instant zeer goed vis.

Zoals Robert al zei... Je moet het voor de bek gooien, dan vreten ze het wel.
Crapboilies, ook mee gevist en flink gevoerd.
Hele mooie resultaten mee gehaald.
Ik zat op dat moment op de goede stek, de vis trok massaal over mijn voerstek heen.
Zeker rond de paaitijd is stekkeuze veel belangrijker dan het aas, hoewel je wel beter met een goed aasje op een goede stek kan vissen.

Tegenwoordig is er veel te koop wat betreft aas en is er veel te lezen over allrlei samenstellingen en aastheorien.
Maar wat ik persoonlijk wel ervaar is dat bolletje A op de ene plas scoort as een gek maar op water B een stuk minder productief is.
Voorbeeld: Ik vis graag met en knappe vismeelbol en op veel wateren loopt die als een trein, maar er is 1 water waar ik de vis er maar niet op kwijg.
Val ik dan terug op een minder eiwitrijke (maar alsnog knappe) birdfoodboilie, dan gaat het ineens wel heel hard lopen.

Afgelopen nacht lekker gevist, we hadden 7 vissen gevangen op een water waar je niet vaak zulke aantallen vangt.
6 van die vissen vingen we op de eiwitrijkere boilies, 1 vis ving ik op de birdfoodbol.
Ik heb 50-50 gevoerd en ook tijdens het vissen lag er 50-50 in het water... Toch een duidelijke voorkeur.

Maar wat ik al zei, op een ander water kan het weer geheel andersom zin.

Daabij ben ik wel een voorstander van bolletjes gevuld met aminol en/of salminol.
De vis reageert hier wel degelijk erg positief op.

Nou ja, mijn bijdrage dan maar...
Gebruikersavatar
Bas Bakker
Berichten: 1598
Lid geworden op: 08-04-2002 02:00
Locatie: Zuid Holland
Contacteer:

13-07-2007 16:11

robert de jong schreef:Hoe we het noemen is gewoon totaal irrelevant voor je visserij.


Ik ben het met je eens. Daar ging het alleen niet om.
robert de jong
Berichten: 1325
Lid geworden op: 06-12-2004 13:22

13-07-2007 16:23

Bas Bakker schreef:Rolt lekker van de tong. Hoogwaardig, maar wat is het nu eigenlijk?
Ik heb geen idee.

hoog•waar•dig (bn.)
1 van hoge waarde of hoog gehalte
Bron: http://www.vandale.nl

Is het aas nu echt hoogwaardig of is het gewoon een modeterm?


Waar gaat dit om dan? de naam van het beestje toch?

Je zoekt het zelfs op in het woordenboek...

Gaat zeker niet over het beestje zelf...

Ik ga vissen, later 8)
8)
Gebruikersavatar
Bas Bakker
Berichten: 1598
Lid geworden op: 08-04-2002 02:00
Locatie: Zuid Holland
Contacteer:

13-07-2007 16:48

robert de jong schreef:Je zoekt het zelfs op in het woordenboek...
Waar gaat dit om dan? de naam van het beestje toch?
Gaat zeker niet over het beestje zelf...
Ik ga vissen, later 8)


Klopt, ik heb het opzocht. Waarom?
Omdat ik niet precies wist wat hoogwaardig in hield. Dankzij mijn grote vriend vandale nu dus wel.

Maar wat is dan hoogwaardig aas? Dat staat niet in de dikke!

Wat misschien boeiender is, zijn er mensen die naar hun mening met “hoogwaardig” aas hengelen, die bepaalde eigenschappen ten opzichte van “minder hoogwaardig” aas (of anders om) ontdekt hebben in hun visserij


Dit is boeiend!
Allereerst moet je weten wat hoogwaardig is. Dat is volgens mij het eerste doel van dit topic (de grote vraag van de topicstarter). Beantwoorden wat nu hoogwaardig is alvorens we over ervaringen kunnen schrijven. Je kunt anders geen waarde geven aan de ervaring van de ander. Je kunt immers ook geen vis wegen zonder weegschaal (als je dat al doet).

Dat is ook de reden waarom ik een balletje opgooide met modeterm.
Hoe meer modeterm, hoe meer reacties, maar hoe meer je kunt gaan twijfelen over de informatie. Zie ook de topics over 'conditionering' genaamd dressuur.

Tot zover mijn invalshoek!