boilies rot in paar dagen?


Mietje Wolf
Berichten: 273
Lid geworden op: 03-05-2007 16:12

04-07-2007 11:01

eej, heb nu paar keer zelf boilies gemaakt, zo ook deze keer, maar dan was dit het laatste uit de zak van sommige bestand delen.

en heb ik vanille van dr. oetker gebruikt.

wilde net nog meer gaan draaien maar,
nu kom ik net thuis en zie ik deze witte puntjes erop.

Afbeelding


kan hier nog mee gevist worden?
doet dit schade aan de karper. etc. etc. :)

mvg,

Mietek
You know youve played warcraft too much when....

Your sitting next to a guy at the busstop waiting for a bus, and he stands up before the bus gets there, and you claim that hes map hacking
Gebruikersavatar
Bas Stevens
Berichten: 452
Lid geworden op: 20-04-2004 09:20

04-07-2007 11:03

ik zeg: weggooien!

(of aan de koeten voeren :roll: )
Mietje Wolf
Berichten: 273
Lid geworden op: 03-05-2007 16:12

04-07-2007 11:06

hehe oke, dat dacht ik ook , maar hoe kan dit ?
te lang gelegen ( 2/3 dagen ) lijkt me niet ...
You know youve played warcraft too much when....

Your sitting next to a guy at the busstop waiting for a bus, and he stands up before the bus gets there, and you claim that hes map hacking
ron bouman
Berichten: 389
Lid geworden op: 14-02-2007 18:51

04-07-2007 11:16

gewoon voeren, als je de boilie open breekt zal die gewoon nog goed ruiken.
Hoe heb je ze dan gedroogt? Als ze teveel op mekaar liggen beginnen ze een stuk sneller te schimmelen
Gr Ron
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

04-07-2007 11:16

Heb je de materialen wel goed schoon gemaakt de laatste tijd?
Je moet alles na het maken van de boilies wel heel goed schoonmaken met goed heet water anders ben je de volgende keer de klos.

Ron zou een karper de bollen ook openbreken om er aan te ruiken??
Vissen is een hobby, geen religie!
Mietje Wolf
Berichten: 273
Lid geworden op: 03-05-2007 16:12

04-07-2007 11:18

heb ze in droog zak, en ja zoals altijd eigenlijk, ja materiaal was schoon.
denk dat ik te weinig geschud heb in het begin ofzo

dus door midden breken en ze ruiken goed kan ik ze als voerboilies gebruiken?

niet schadelijk voor de karper?
You know youve played warcraft too much when....

Your sitting next to a guy at the busstop waiting for a bus, and he stands up before the bus gets there, and you claim that hes map hacking
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

04-07-2007 11:19

Niet in een zak laten drogen, goed uitspreiden in een droge omgeving.
Waarom zou je een boilie als voerboilie gaan gebruiken en met een andere boilie gaan vissen?
Laatst gewijzigd door Douwe Bijlsma op 04-07-2007 11:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Vissen is een hobby, geen religie!
Mietje Wolf
Berichten: 273
Lid geworden op: 03-05-2007 16:12

04-07-2007 11:20

dan komen de muizen :P
en kan ze niet in de garage leggen me pa en ma moeten er ook bewegen ;)
You know youve played warcraft too much when....

Your sitting next to a guy at the busstop waiting for a bus, and he stands up before the bus gets there, and you claim that hes map hacking
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

04-07-2007 11:26

Je vraagt hoe het kan, dan moet je niet om uitvluchten gaan zoeken.
Vermoedelijke reden, smerig of niet voldoende schone materialen gebruikt, te dicht opeengepakt laten drogen, smerige en/of oude bestanddelen, erg veel vismeel. omgeving te nat.
Vissen is een hobby, geen religie!
Mietje Wolf
Berichten: 273
Lid geworden op: 03-05-2007 16:12

04-07-2007 11:28

oke bedankt :), gooi ze toch weg.
ga vanmiddag ff naar de gamma wat knutselen ws met gaas en wat hout, want vind dat ophangen ookn iet echt ideaal.

mvg,

mietek.
You know youve played warcraft too much when....

Your sitting next to a guy at the busstop waiting for a bus, and he stands up before the bus gets there, and you claim that hes map hacking
Gebruikersavatar
Edward van Berkum
Berichten: 2799
Lid geworden op: 19-04-2002 02:00
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

04-07-2007 11:30

Zolang er geen groene/zwarte schimmel opzit, kun je er gewoon mee vissen en voeren.

Het kan ook in het weer zitten hoor, ik had vorige week een zakje freezers eruit liggen, deze kunnen normaal gesproken met gemak een week uit de vriezer....
Echter nu waren ze met 2 a 3 dagen ook al aan het schimmelen ( de witte versie zoals jij hebt)

Groet,

Edward
Mietje Wolf
Berichten: 273
Lid geworden op: 03-05-2007 16:12

04-07-2007 11:31

oke

dan gaan ze vanmmidag allemaal het water in ;)
en dan heb ik vanmmidag weer wat te doen om nieuwe te draaien.
bedankt voor het advies. ik weet genoeg. :)[/quote]
You know youve played warcraft too much when....

Your sitting next to a guy at the busstop waiting for a bus, and he stands up before the bus gets there, and you claim that hes map hacking
Gebruikersavatar
Kenny Willems
Berichten: 3415
Lid geworden op: 20-05-2006 15:46
Locatie: Duiven
Contacteer:

04-07-2007 11:51

Wat Edward zegt kan idd, ik denk door dit vochtige weer dat de bollen iets sneller over de zeik gaan dan met droog weer.
Maar dit is weer een goede les voor je mietek, met vochtig weer iets sneller in vriezen.
Jealousy is a motherfucker... A weak Jealous motherfucker... If you are jealous, you're just a weak motherfucker!!
ron bouman
Berichten: 389
Lid geworden op: 14-02-2007 18:51

04-07-2007 13:00

edward,
Hierboven heb je het erover dat jij je boilies vaak makkelijk een paar daen uit de vriezen kan hebben liggen, is er dan een verklaring dat mijn ucp freezers binnen 8 uur zijn beschimmeld?

Gr Ron
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

04-07-2007 13:02

Geel groen bruin zwart, ach het zal wel, als het schimmel is maakt het niet uit wat de kleur is, gezond is het in ieder geval niet.
Zolang het vangt is het goed, dat is het kader waaraan getoetst wordt.
Maar dat maakt niet uit, je hebt je onthaakmat nog dus je bent goed met het welzijn van de vis bezig.
In ieder geval bezig met je eigen ziel te verzachten.
Vangse heren, dat is het uiteindelijke doel.
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

04-07-2007 13:04

Ron in ieder geval GEEN verborgen conserveringsmiddelen.
Oeps.

Kan ook te maken hebben met de bestanddelen, vismeel is erg kwetsbaar.
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
Edward van Berkum
Berichten: 2799
Lid geworden op: 19-04-2002 02:00
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

04-07-2007 13:12

ron bouman schreef:edward,
Hierboven heb je het erover dat jij je boilies vaak makkelijk een paar daen uit de vriezen kan hebben liggen, is er dan een verklaring dat mijn ucp freezers binnen 8 uur zijn beschimmeld?

Gr Ron


Misschien omdat ze erg vers zijn! pas gedraaid, waardoor er nog wat vocht inzit.
Ik denk vooral door het zeer vochtige weer met een niet al te koude temperatuur.
Ook begreep ik dat jij ze had laten luchten in de zak, ook dit is funest....

Groet,

Edward

( Mietek, wel is het slim om de schimmel er even af te spoelen, zoals Douwe zegt elke vorm van schimmel is niet ok... )

Nog wel een interessant topic hierover...
http://www.karperwereld.nl/board/viewtopic.php?t=39964
ron bouman
Berichten: 389
Lid geworden op: 14-02-2007 18:51

04-07-2007 13:27

ok dankjewel edward
Gebruikersavatar
sjors hooijen
Berichten: 251
Lid geworden op: 04-04-2004 20:41
Locatie: brabant

04-07-2007 16:33

Bevatte je bollen veel eiwitten?

Deze kunnen namelijk met dit weer ook snel wit uitslaan en op de buitenkant van de bol zichtbaar worden...

Gr Sjorske
After School is over you're playing in the park Don't be out too late, don't let it get too dark
Met honing vang je nu eenmaal meer bijen als met azijn...
Tim Sanders
Berichten: 369
Lid geworden op: 21-03-2005 21:26
Locatie: Didam

04-07-2007 17:57

beetje water er overheen, en dat witte schimmel is weg.
Vangt nog gewoon, maar als je andere keus hebt toch liever verse(onbeschimmelde) boilie's!
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

04-07-2007 18:04

Weg?? schimmel komt vaak van binnenuit en anders gaat het wel naar binnen toe.
Niet meer zichtbaar wil helemaal niet zeggen dat het weg is.
Net zo min dat respect voor het WELZIJN van de vis opzakken en beschimmeld voedsel geven betekent.
Vissen is een hobby, geen religie!
Tim Sanders
Berichten: 369
Lid geworden op: 21-03-2005 21:26
Locatie: Didam

04-07-2007 18:18

Als het van binnen uit komt, moeten ze ook van binnen wit zijn!
Dat zijn ze meestal niet.
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

04-07-2007 19:23

Ja joh je hebt gelijk. weet je wat je moet doen er woont een zekere Henk in jou dorp stel hem die vragen eens.
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

04-07-2007 21:55

Wat zijn schimmels?

Fungi (schimmels), de juiste biologische naam, is de term die een groep van micro-organismen aanduidt met karakteristieke kenmerken die hen onderscheid van bijvoorbeeld bacteriën, planten of dieren. Gisten zijn de eenvoudigste ééncellige schimmels. Ook bakkersgist en champignons en paddestoelen maken deel uit van de schimmels.


Speciaal voor Tim..


Is het veilig om het beschimmelde gedeelte van voedsel te verwijderen en de rest op te eten?

Schimmels vormen ‘pluizige' structuren die hyfen worden genoemd. Deze hyfen kunnen vertakken en zowel op als in het voedsel groeien. Het is onmogelijk om te bepalen tot waar de hyfen in het voedsel rijken. Het is daarom het veiligst om beschimmeld voedsel in zijn geheel weg te gooien.

Hoe kan schimmelgroei voorkomen worden op voedsel dat thuis bewaard wordt?

Voor de groei van de meeste schimmels is een warme en vochtige omgeving nodig. Het bewaren van verse producten op een koude en droge plaats, is een goede manier om groei van schimmels te voorkomen. Verse groenten en vers vlees kunnen het beste in de koelkast bewaard worden en zo snel mogelijk geconsumeerd worden. Om schimmelgroei in droge producten (zoals rijst) te voorkomen, kunnen deze het beste op een droge plaats bij kamertemperatuur bewaard worden. Ingeblikte producten vereisen geen specifieke bewaarcondities, aangezien het blik voorkomt dat schimmelsporen op het voedsel terecht kunnen komen.

Zitten er schimmelsporen in kruiden? (Of Boilies?)

Ja, er zitten schimmelsporen in kruiden.

Kruiden zijn meestal erg droog en daarom zullen micro-organismen niet kunnen groeien. Echter, diverse soorten bacteriën en vrijwel alle schimmels maken sporen. Deze sporen overleven droogte condities zeer goed. Als kruiden op een of andere manier vochtig worden, is het mogelijk dat er groei van bacteriën of schimmels op zal treden. Aangezien schimmels al onder veel drogere condities zullen groeien dan bacteriën, zullen kruiden vrijwel altijd door schimmels bederven.

De meeste schimmels die in kruiden worden aangetroffen zijn Aspergillus en Penicillium soorten. Dit zijn schimmels die overal in de omgeving kunnen worden aangetroffen en meestal ook onschuldig zijn. Er zijn gevaarlijke soorten binnen deze groepen, maar aangezien niemand beschimmelde kruiden zal gebruiken, is het risico voor de gezondheid erg laag.

Een ander risico vormen bacteriesporen. Zoals gezegd zullen bacteriën meestal niet gaan groeien, tenzij het product erg vochtig wordt. Maar de sporen kunnen wel ontkiemen in het product, na de bereiding. Als kruiden toegevoegd worden in een gerecht dat niet meer goed wordt verhit, zullen de sporen overleven. In het afgekoelde product zullen ze ontkiemen en kan er groei optreden. Kruiden zijn hiermee een van de belangrijkste bronnen van (na)besmetting van producten, juist omdat ze pas laat worden toegevoegd. Groei is te voorkomen door het eindproduct goed in de koeling te bewaren, vergelijkbaar met verse producten.

:o :wink:

Douwe,
is het de handschoen opnemen om vervolgens een volgende keer eerst de pet naar binnen moeten gooien?? :wink:
Laatst gewijzigd door Henk ter Maat op 04-07-2007 22:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Groet'n Henk..

still growing Old.
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

04-07-2007 22:34

Oei die Henk uit Didam toch nou verteld hij het niet alleen aan zijn dorpsgenoot maar aan iedereen hier.
Geweldig wat een handschoen soms kan doen. 8) 8) 8) 8) 8) 8) 8)
Vissen is een hobby, geen religie!