is de boilie nog wel superaas????


Plaats reactie
Gebruikersavatar
Erik Romp2
Berichten: 5
Lid geworden op: 06-05-2007 17:01
Locatie: scherpenzeel

06-05-2007 17:22

hallo allemaal, ik ben er een tijd tussen uit geweest omdat ik geen internet verbinding had. maar wat mij eigenlijk steeds meer op gaat vallen is, dat het fenomeen "boilie"steeds meer gaat lijken op een comercieel item. ik heb veel met boilies gevist, maar ik geloof er niet meer in omdat ik toch veel meer en sneller vang met particles. en vooral de kikkererwt. omdat die goedkoop is en gemakkelijk te kleuren en voor de liefhebber een geurtje aan te brengen is. ook heb ik de aardappel weer terug gevonden. de krieltjes bij de supermarkt laten zich gemakkelijk bewerken. en vooral met de ouwe recepten van onze opa's. wat ik ook een heel groot voordeel vind van particles, is dat het steeds weer opkomt onder water.de voerplekken worden opgeruimt door watervogels, ratten, en naast de karper ook witvis. sneller dan een voerplek met boilies. dus als een hotspot wordt gestookt door talloze vissers met emmes boilies die er een kleurig en geurige berg rottende boilies van maakt blijft het langer liggen dan de zelfde hoop natuurlijk voer. Nou kan het natuurlijk wezen dat ik het allemaal verkeert heb, misschien hebben jullie er een andere mening over, en laat mij dat dan eens weten

groeten Erik
weet je wat het is? meer water dan vis
Gebruikersavatar
Luc Maessen
Berichten: 264
Lid geworden op: 12-07-2006 11:02
Locatie: Nieuwegein

06-05-2007 22:59

Volges mij is een boilie, een aassoort waar veel meer voedingswaarde inzit, niet altijd, dan bij partikels. Ook qua aminozuren etc. is een boilie veel beter opgebouwd.
Herman Esveld
Berichten: 1188
Lid geworden op: 18-04-2006 19:09
Locatie: nomaad

06-05-2007 23:10

Met de voedingswaarde van een boilie kan je natuurlijk vanalles aan doen.
Dit is ideaal voor een voerplek, maar doordat het zoveel gebruikt wordt
vaak niet meer de nr. 1 denk ik. Door boilies van vorm te veranderen en
totaal vreemde ingrediënten te gebruiken kan je met boilies uit eindelijk toch
weer een eind komen.

P.S. Dit is mijn visie, geen wetenschappelijk bewezen feit.
PR Schub: 2,001 kilo
PR Spiegel: 2,003 kilo
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

06-05-2007 23:30

Een kikkererwt is slechts een kikkererwt. Een boilie is slechts een concept.

Ik ben jouw opa niet. Niemands opa. Maar de aassoorten waarmee wij visten voordat de boilies er waren (pré 1980) vingen vis. Alle vis. De selectiviteit van de boilie is de grote pré van het concept. Om dat te beseffen moet je waarschijnlijk nog even wat doorvissen met een aardappel.

Gebruik vooral de aassoorten die je een voorsprong geven gezien de omstandigheden. Dat kunnen ook partikels zijn. Hoewel ik de aardappel altijd een gewilder aas vond dan partikels. Er was in ieder geval altijd leven. :wink:

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

06-05-2007 23:41

Een boilie is vooral een makkelijk aas voor diegeen die onmogelijk met aardappel en deeg kan vissen..Laat ik in het midden of dit voortkomt uit onkunde of onmogelijkhheden.
Groet'n Henk..

still growing Old.
Marc Verstappen
Berichten: 43
Lid geworden op: 18-07-2003 02:00
Locatie: Brabo

07-05-2007 12:11

Mijn mening is dat de boilie iets te 'hot' is geworden. Iedereen vist tegenwoordig bijna alleen nog maar met de bekende knikkers.

Zeer gericht op karper vissen, knikkers zijn gemakkelijk op grotere afstanden te voeren, als haakaas houden ze het gemakkelijk een nachtje uit, etcetera. Dat klopt natuurlijk allemaal. Allemaal grote voordelen van de boilie.

Gezien het feit dat er steeds meer karpervissers komen en het feit dat bijna iedereen met boilies vist, brengt met zich mee dat de plaatsen waar de hengeldruk hoog is, de boilies zich met bergen in het water opstapelen.

Als de karpers iets zien wat rond, gekleurd en geurig is, dan zwemmen ze volgens mij zo hard mogelijk weg van de stek. Slechte herinneren aan boilies voor karpers die al eens daarmee gehaakt zijn.

Ik denk dat het zeker niet verkeerd is als mensen weer eens (tijdelijk) overstappen op de 'oude' aassoorten zoals aardappels, brood, etc.
Bas B.
Berichten: 3343
Lid geworden op: 27-07-2003 02:00

07-05-2007 12:27

Waarom moet het iets ouds zijn? Je kunt de bolie toch wel voorbij met alle kennis die we nu hebben van aas? Ik was ook verknocht aardappelvisser. Een andere aassoort was er voor mij niet. Toen viste ik op wateren die ik zeer goed kende en wist precies hoe ik het spul moest aanbieden. Soms een kruimpje met een fladderend stuk schil eraan, zonder voeren, soms een vuistgrote bint aanbieden op een stortplek van 5 kilo vuistgrote aardappelen. Het had zeker zijn charmes. Alleen zou ik dat nu nooit meer doen omdat het véél beter kan. Ik moet geen brasem op mijn stek als ik op karper vis. Helemaal niet nee, ook niet als 'trigger' voor de karper.

Wat is dat toch met die amino's? Was er niet lang geleden ruimschoots bewezen dat slechts enkelen ervan werken?

Groetjes,

Bas
Gebruikersavatar
dayo steenkist
Berichten: 1523
Lid geworden op: 21-06-2006 14:06
Locatie: haarlem

07-05-2007 13:01

ik wil neit zeggen dat boilies geen superaas meer zijn vis pas een jaar met boilies maar ik merk wel dat op de meeste wateren de partikels
het beter doen...

denk omdat ze of het aas al kennen of dat ze een beetje zijn uitgevreten door de boilies en wat anders willen zelf denk ik een beetje van bijde :wink:
Marc Verstappen
Berichten: 43
Lid geworden op: 18-07-2003 02:00
Locatie: Brabo

07-05-2007 13:18

Het gaat er ook niet om dat je persé met 'oud' aas (of oud recept) vist, maar dat je eens wat anders probeert om dressuur te doorbreken.

Ik vis al ongeveer 6 jaar op hetzelfde water (altijd met boilies) en merk dat het ieder jaar minder wordt. Enerzijds denk ik omdat de karper de boilies associëren met op de kant getrokken worden en anderzijds omdat er steeds meer karpervissers in ons land komen, welke enkel nog maar met boilies vissen (wat het eerste punt weer versterkt).

Ik ben 36 en heb in 1986 voor het eerst met boilies gevist. Daarna en met name in de laatste 8 jaar heeft dit aas een dusdanige bekendheid gekregen dat nergens anders mee wordt gevist.
Met name de huidige jeugd (rond de leeftijd 14-18 jaar) weten niet eens dat je met een aardappel ook een karper kunt vangen. Zij kennen alleen de boilie.

Vandaar dat het niet verkeerd zou zijn als we weer aassoorten uit de oude doos halen.
Gebruikersavatar
Andre Jacobs
Berichten: 1974
Lid geworden op: 29-09-2003 02:00
Locatie: Finsterwolde

07-05-2007 13:18

ligt er idd een beetje aan of je bijvangsten wilt of niet, of je veel wil vangen of juist de grote etc. etc.
Gebruikersavatar
Jeroen Hof op't
Berichten: 1346
Lid geworden op: 05-08-2004 10:28
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

07-05-2007 19:08

Beste Erik,

De boilie is in mijn ogen nog steeds een aassoort die onwijs veel respons oplevert bij onze onderwater bewoners. Eerlijkheidshalve moet ik wel bekennen dat wanneer ik dit aas inzet op wateren waar de vis er geregeld mee geconfronteerd wordt de respons verre van goed is (maar toch vis ik er op dit soort wateren gewoon mee door).

Ik ben van mening dat menig karper de ronde knikkers op vele wateren wel bekend is, ik zet de boilies dan ook verschillend in.

De bekende dressuur wateren

* Ik tracht de vis te verschalken doormiddel van verschillende diameters
* Verschillende uiterlijke vormen, denk aan driehoekjes, kubusjes, eitjes en katrolletjes (Katrolletjes zijn twee halve boilies met de bolle kant tegen elkander)
* Uitgebalanceerd
* In combinatie met een ander zeer attractief aas
* Wanneer ik meerdere nachten ga laat ik de vis de eerste twee nachten rustig vertrouwen op bouwen

De zogenaamde maagdelijke wateren (in mijn geval lekker groot water)

* Vrijuit voeren
* Verschillende diameters
* Voerstek opstarten met boilies en partikels allen naar evenredigheid en dan afromen met boilies
* Veel voeren voor gewenning/herkenning

Het succes van de boilie als aas ligt hem natuurlijk niet alleen in zijn huidige vorm maar natuurlijk ook in de aanbieding ervan. een goed afgestemde/kloppende rig zal een wezenlijk verschil kunnen maken in vangen of als men hem fout inzet minder vangen of zelfs blanken. Het succes van de boilie is dus van meerdere factoren afhankelijk.

Daarnaast is de boilie een aas dat op langere termijn toch wel de dikkere vissen naar de oppervlakte doet laten komen, de reden hiervan ligt hem denk ik in de ingredienten van dit aas. Natuurlijk vinden de karpers de partikels of pellets ook geweldig, maar op langere termijn denk ik toch dat de boilie het wint. Al moet ik erbij zeggen dat de dikke varkens die ik heb gevangen ook vaak genoeg van de partikels kwamen, maar daar ging meestal wel eerst een zwikkie kleinere biggetjes aan vooraf. Iets wat je met de grotere boilies toch wel een klein beetje kan doen veranderen.

Mijn conclusie: De boilie is reeds herkenbaar voor menig karper, maar nog steeds een mateloos populair aas voor het vangen van karper mits men hem op de juiste manier inzet. En dat is een ieder voor zich spelletje!!

:wink:
BORN TO FISH, FORCED TO WORK

Afbeelding
Gebruikersavatar
Jan Kasteelen
Berichten: 654
Lid geworden op: 08-05-2007 12:24
Locatie: Gouda

08-05-2007 19:14

Gegroet iedereen,

Ik ben hier nieuw op dit forum. Een aantal jaren heb ik het wat kalmer aan gedaan door omstandigheden, maar het karpervissen zit nu eenmaal in het bloed en heb een paar dagen geleden mijn eerste karper van dit jaar gevangen: een schub van nét geen twintig pond. Ik had een voerplek in de polder bij een betonnen brug aangelegd met homemade boilies en deze schubbejak was er dus niet vies van. De tijd van aardappel, brood, wormen en diverse deegjes (trouvit!) ken ik ook nog heel goed, alleen werd daar (door mij althans) niet zo goed mee gevangen als later met het magische balletje. Nu viste ik met de pen en had de boilie aan een eenvoudige onderlijn bungelen. De karpers in deze polder worden niet druk belaagd en van enige vorm van dressuur heb ik nog niets gemerkt. Maar vroeger visten wij dus met de haak verborgen in het aas en dienden we nog hard aan te slaan om de haak door het aas heen in de bek van de vis te krijgen. Ook werden er veel grotere haken gebruikt om het aas te verankeren. Ik denk dus dat het grote succes van de boilie ook is toe te schrijven aan de vorm van presentatie. De boilie bestond in het Verenigd Koninkrijk al wat jaartjes en werd met behulp van sidehooking gepresenteerd voordat twee uitgekiende vissers op het idee kwamen om deze via een haar! (later een nylonlijn van 8/00) aan een haak te knopen. Zo zal deze manier van vissen even klassiek geworden zijn als bijvoorbeeld het vissen op roofvis met spinner en plug, waarbij ook een kale haak of dreg wordt gebruikt. Verder kunnen we natuurlijk zelf de samenstelling van de knikkers bepalen en om dressuur te doorbreken kunnen we inderdaad ook de vorm veranderen in driehoekjes, kubusjes, cilindertjes of penningvorm. Halverwege de jaren negentig dacht ik ook al eens dat de boilie te populair geworden was en heb ik op dressuurwateren opnieuw met ‘oldies but goldies’ als deeg en aardappel gevist. Wat mij opviel was dat de beten paniekerig waren en niet meer zo langzaam en geleidelijk opliepen als in de goeie ouwe tijd. De karper heeft ook niet stilgezeten en is in de loop der jaren wijzer geworden. Ik ben maar met de oude methodes gekapt en ben weer bij de boilie teruggekomen. Particles heb ik ook mee gevist met pen. Verschillende soorten bonen, maïs, noten en macaroni. Je kan er enorme vangsten mee boeken en op de struin manier heb ik er veel plezier aan beleefd. Dus grote aantallen karpers, maar het gemiddelde gewicht was beduidend lager dan wanneer ik met boilies had gevist.

Mazzel, Jan
Mark kuiken
Berichten: 133
Lid geworden op: 06-08-2006 13:52
Locatie: alkmaar
Contacteer:

08-05-2007 19:33

Boilie blijft in mijn ogen altijd perfect aas, je kan er eindeloos mee combineren. Ik vis zelf ook wel met partikels en dat bevald mij ook prima!!!! Maar vaak krijg ik meer actie van alleen karper op de boilie.


grtz mark
john van der waal2
Berichten: 639
Lid geworden op: 27-03-2006 15:14
Locatie: Hendrik Ido Ambacht

08-05-2007 20:54

oude recepten of de bolies.

bolies kent elke karper wel.
maar de oude zijn ze vergeten

partikals trekt wit vis aan dus mischien eens een midden weg.

gewoon een simpele 50/50 mix kopen en er is een blok geraspe kaas er door doen en dan gewoon eieren.

mischien dressur door brekend oud en nieuw.
Gebruikersavatar
Erik Romp2
Berichten: 5
Lid geworden op: 06-05-2007 17:01
Locatie: scherpenzeel

19-05-2007 19:09

ik heb jullie verhalen gelezen en ik ben ook wel van mening dat het toch een 'magisch balletje blijft. Zelf vis ik er ook nog wel mee maar dan smaak, kleur en geurloos, ik laat ze een nachtje in het water ligen voor ik er mee vis en de vorm heb ik kussentjes (dan heb ik ook niet de ellende dat het draaien niet lukt :D de andere hengel zit dan een piepertje en of particle. En daarom kwam ik ook met het idee of de boilie nog wel zo;n superaas is omdat ik toch het meeste vang aan de particle, ook toen ik nog ronde met kleur smaak en geur beladen bollen had.Gelukkig blijven de meningen verdeeld

een vriendelijke visgroet ERik
weet je wat het is? meer water dan vis
Plaats reactie