Voerstrategie nieuw water


Plaats reactie
Gebruikersavatar
Coen Aarts
Berichten: 825
Lid geworden op: 09-02-2007 13:41
Locatie: Valkenswaard
Contacteer:

02-05-2007 21:29

Inleiding

Ik vis nog niet zo lang, een jaar of twee. Eerst voor de gezelligheid, maar nu vind ik het vangen ook steeds belangrijker. Mijn maat viste al een tijdje, maar heeft dit een paar jaar laten liggen.

Nu zijn wij bij ons op de vijver een paar keer geweest, maar hij wilde de grote vissen vangen, dus gingen we naar het Kempisch Kanaal. Ik geef niet zoveel om de grootes, omdat ik nog niet zoveel karper heb gevangen. Wegens tegenvallende resultaten zijn we teruggegaan naar de vijver. Ook omdat ik het allemaal eerst wil leren.

Nu lees ik een hoop op dit forum en koop eigenlijk altijd de Spiegel, Karpwereld en de Karper om toch zoveel mogelijk informatie op te doen.

Aanpak

Nu wilde ik ons water op de volgende manier aanpakken. Eerst voeren zodat er vis op de stek komt. Dit wil ik twee keer in de week doen, op maandag en woensdag. Ik wil de stekken namelijk vrijdag op zaterdag bevissen van een uur of 5 tot 5 s'avonds. In totaal zitten we er dus zo'n 24 uur.

Omdat ik meer vertrouwen heb in natuurlijke producten, en de meeste hier naartoe neigen heb ik bij de molen het volgende gehaald: Babycorn, duivenvoer, pellets, hennep en tijgernoten. Ik wil hier een lekker mix van maken. Ik kies voor veel veschillende producten, zodat er veel smaken zijn en de karper dit zal herkennen. Als je namelijk één product voert en ze laten het liggen dan zit je er voor jan joker.

Ik wil eerst gewoon vissen met particels en langzamerhand steeds meer bolies voeren. Ik wil een vismeelbol maken, omdat ik na veel lezen de conculsie heb kunnen trekken dat deze beter vangt dan een zoete bol. Mits! deze goed geintroduceert is. Tevens heb ik een stuk gelezen in de Spiegel dat de meer grotere exemplaren hierop af komen. Een zoete bol werkt meer instant.

Omdat het een visvijver is en de vissen het klappen van de zweep al kennen wil ik kussentjes maken. Dit om misschien dressuurdoorbrekend te zijn. Tevens wilde ik ze in verschillende maten maken, zodat ik ook met grote bollen/kussentjes kan vissen. Dus kan overschakelen, als ik teveel brasem vang.

Als er lang genoeg gevoerd is (2,5 maand) dan wil ik nog uitsluitend vissen met boiles/kussentjes op een bed van hennep.

Conclusie

In het begin zal ik veel vissen op mijn stek krijgen door de particels, ook witvis. Ik zal regelmatig brasem vangen. Omdat ik nog lerende ben vind ik dit niet zo'n groot probleem.

De vissen weten dat er op de door mijn bevoerde stek voedsel is en zullen daar blijven azen. Wanneer eenmaal de boilies/kussentjes geintroduceerd zijn zullen ze dit ook gaan eten. Wanneer er alleen maar boilies/kussentjes zijn zal het aantal witvis afnemen en zal voornamelijk karper gevangen worden.

Vraag

Is de strategie die ik zo toepas slim of zouden jullie het anders doen?

Afbeelding
Desbetreffende visvijver
Gebruikersavatar
Tom Aerts
Berichten: 113
Lid geworden op: 21-02-2004 21:07
Locatie: Zonhoven ( België )

02-05-2007 22:05

Coen ,

Je kan het best anders aanpakken volgens mij . Ik zou die granen en aanverwanten laten voor wat ze zijn en direct met bollen beginnen voeren en blijven doorvoeren . Bouw het aantal bollen langzaam op . Op maandag 1 kg tot 2 kg voeren , woensdag 1 kg tot 2 kg voeren en in het weekend er gaan op vissen en de overschot na het vissen op de voerplek erbij gooien . Begint de vis de bollen te kennen en meer vertrouwen in het aas te krijgen dan kan je de hoeveelheden omhoog jagen . Die 1 kg a 2 kg is afhangkelijk van het bestand vissen wat op het water aanwezig is .

Mvg Tom.
Remco Oudhuyzen
Berichten: 2162
Lid geworden op: 21-04-2003 02:00
Locatie: Hengelo

03-05-2007 08:23

Ik onderhoud sinds 2 maand ook een voerstekje.

Mijn voerdagen waren dinsdag en donderdag en zaterdags vissen.

In het begin ving ik af en toe een visje. na 4-5 weken viel het stil. behalve op de dagen gelijk na het voeren. bv op de woensdag of vrijdag ving ik nog wel..

Maar aangezien ik het meeste op zaterdag vis wilde ik ook op die dag natuurlijk het meest vangen.

Dus ik heb mijn voerplan afgesteld dat ik ook op vrijdag voer.
mijn indruk was dat de voerplek in de loop van bv de vrijdag al leeg gegeten was (toen ik donderdags nog voerde). en de vissen nog even bleven zoeken maar in de loop van de dag weg trokken naar andere gronden.

Tip van mij:
Voer onregelmatig. dus hou geen vaste dagen en tijden aan.
Voor mij is de vrijdag nu standaard om te voeren omdat dit voor mij meer vis op leverd. maar de andere dagen voor ik de ene keer maandag en de andere keer dinsdag of woensdag.
Ik voer ook op verschillende tijdstippen. ene keer bv s'avonds en de andere keer s'morgens of s'middags.

Zorg dat ze wat moeten doen voor jou boilies en door onregelmatig te voeren denk ik dat de vissen vaker terug komen op je stek om te kijken of er wat ligt. want ze willen niet het lekkere hapje mislopen.

Boilies is wel belangrijk maar niet het belangrijkste. vismeel of zoet maakt bij een voercampagne niet zoveel uit. als ze maar vers zijn!!

De boilie samenstelling kun je samenstellen naar de hand van je wensen. wil je veel vangen of wil je groot vangen? dat kun je bepalen door je boilie aan te passen.

Groet, Remko
Gebruikersavatar
Bas Bakker
Berichten: 1598
Lid geworden op: 08-04-2002 02:00
Locatie: Zuid Holland
Contacteer:

03-05-2007 08:42

Als je namelijk één product voert en ze laten het liggen dan zit je er voor jan joker.


Je voert natuurlijk juist om te zorgen dat de vissen het niet meer laten liggen maar opeten. Zodat je de Jan Joker met de vis wordt.

Mijn tip: Gewoon doen. Uitproberen. Vissen. Vangen.
Gebruikersavatar
vincent bakker
Berichten: 236
Lid geworden op: 20-07-2006 02:54
Locatie: Maastricht
Contacteer:

06-05-2007 02:02

Remko Oude Elferink schreef:De boilie samenstelling kun je samenstellen naar de hand van je wensen. wil je veel vangen of wil je groot vangen? dat kun je bepalen door je boilie aan te passen.


uhm, domme vraag misschien, maarruh hoe zit dat dan volgens jou?
veel koolhydraat of zo?
De karper heeft altijd gelijk... http://www.baitcalculator.com
Gebruikersavatar
Rick van Meegen
Berichten: 225
Lid geworden op: 15-10-2004 21:49
Locatie: Valkenswaard, Velp

13-07-2007 20:27

Al dat voeren is daar niet nodig je vangt er je visjes ook wel zonder te voeren..
Gebruikersavatar
Peter kuipers
Berichten: 1254
Lid geworden op: 20-03-2007 20:17
Locatie: Dokkum

13-07-2007 20:54

Remko Oude Elferink schreef:Ik onderhoud sinds 2 maand ook een voerstekje.

Mijn voerdagen waren dinsdag en donderdag en zaterdags vissen.

In het begin ving ik af en toe een visje. na 4-5 weken viel het stil. behalve op de dagen gelijk na het voeren. bv op de woensdag of vrijdag ving ik nog wel..

Maar aangezien ik het meeste op zaterdag vis wilde ik ook op die dag natuurlijk het meest vangen.

Dus ik heb mijn voerplan afgesteld dat ik ook op vrijdag voer.
mijn indruk was dat de voerplek in de loop van bv de vrijdag al leeg gegeten was (toen ik donderdags nog voerde). en de vissen nog even bleven zoeken maar in de loop van de dag weg trokken naar andere gronden.

Tip van mij:
Voer onregelmatig. dus hou geen vaste dagen en tijden aan.
Voor mij is de vrijdag nu standaard om te voeren omdat dit voor mij meer vis op leverd. maar de andere dagen voor ik de ene keer maandag en de andere keer dinsdag of woensdag.
Ik voer ook op verschillende tijdstippen. ene keer bv s'avonds en de andere keer s'morgens of s'middags.

Zorg dat ze wat moeten doen voor jou boilies en door onregelmatig te voeren denk ik dat de vissen vaker terug komen op je stek om te kijken of er wat ligt. want ze willen niet het lekkere hapje mislopen.

Boilies is wel belangrijk maar niet het belangrijkste. vismeel of zoet maakt bij een voercampagne niet zoveel uit. als ze maar vers zijn!!

De boilie samenstelling kun je samenstellen naar de hand van je wensen. wil je veel vangen of wil je groot vangen? dat kun je bepalen door je boilie aan te passen.

Groet, Remko


Het gekke is op mijn thuis watertje moet ik juist een dag overslaan en dan gaan vissen hier haal ik de beste resultaten op. wat mij ook op valt is als ik voer tijdens het vissen is dat ook niks vang. ik moet dus echt een dag overslaan en dan gaan vissen niet voeren en dan vang ik mijn visjes wel. Wat nog veel vreemder is als ik een kilometer verder op ga zitten het zelfde water dan moet ik elke dag voeren ook de dag ervoor en tijdens het vissen ook. en dan nog best veel ook kilo per stek is dan niet te veel. anders vang ik daar niks.

@coen

wat ik hiermee wil zeggen is dat je gewoon moet proberen. jouw strategie is verder goed hoor coen alleen verschilt het zo per water. op mijn thuis water voer ik altijd met duivenvoer hennep en tijgernoten dat voer ik dan als eerste en daar boven op de boilies de karpers hebben toch een voorkeur voor de bollen want ik heb gevist met tijgernoten en mais maar ik vang daar niets op alleen op de bollen ze vinden dit toch lekkerder (vismeel bollen). Dus het verschilt zoveel per water ik zou zeggen probeer het een week ga vissen en ontdek het verschilt zoveel per water of epr stek dat je dit soort dingen toch echt zelf uit moet vogelen. veel succes coen!!
vr gr peter
Remco Oudhuyzen
Berichten: 2162
Lid geworden op: 21-04-2003 02:00
Locatie: Hengelo

14-07-2007 12:50

vincent bakker schreef:
Remko Oude Elferink schreef:De boilie samenstelling kun je samenstellen naar de hand van je wensen. wil je veel vangen of wil je groot vangen? dat kun je bepalen door je boilie aan te passen.


uhm, domme vraag misschien, maarruh hoe zit dat dan volgens jou?
veel koolhydraat of zo?


sorry had je vraag destijds niet gezien..

aantal dingen waarmee je rekening kunt houden

- grote van het aas. met groter aan kun je de kleinere vissen een beetje uitsluiten. denk aan 35-40mm boilies
- attractie van het aas.. hoe aantrekkelijker je aas is hoe remouriger je voerplek is. grotere vissen houden naar mijn idee niet van een drukke voerplek.

hier kun je dus een beetje mee spelen.. en er zijn nog zat andere factoren.. let op dat dit niet betekend dat je alleen maar grote vissen vangt. maar je kunt er iets selectiever mee vissen.

ook zul je wel de dikke vissen vangen op klein aas of heel attractief aas.. dus het is geen wet.

Gr. Remko
Gebruikersavatar
Coen Aarts
Berichten: 825
Lid geworden op: 09-02-2007 13:41
Locatie: Valkenswaard
Contacteer:

14-07-2007 18:50

Ben zelf een beginnende vissers en ben ook een beetje zoekende. Kocht eerst altijd dure Dynamite Baits boilies, maar vond niet echt dat het superaas was.

Heb vakantie en dacht ga eens drie dagen bij ons aan de vijver zitten. Had duivenvoer gekookt en hennep. Hier had ik melkpoeder, zout, knoflook, robin red, trouvit pellets en grondvoer doorheen gedaan. Laats genoemde om voerballen van te maken. Daar doorheen MSB strawberry fish. Ook heb ik bolies kapot gesneden en er doorheen gemengd. Boilies bijvoeren en kapotgesneden boilies in pva.

In drie dagen tijd met vier hengels twee karpers gevangen. Ving ze allebij rond een uur of één.

Snap niet wat we verkeerd doen, want leek me niet aan het aas te liggen. Het is overal even diep en we waren stil aan de kant. Sprong maar weinig karper in verhouding. Ze sprongen wel op mijn stekken, maar van één stek heb ik de vissen gevangen. Weet niet of dat komt omdat ik een running rig gebruikt en op de andere een safety clip. Probeer het altijd te verklaren. Zaten hoop luchtbellen/aasbellen op de stek. Heb ze trouwens gevangen op geweekte boilies en de kantjes er vanaf geknipt.

Kan alleen niet verklaren dat we zo weinig vangen. Vis was er wel. Probeer het te verklaren, maar heb er geen rede voor.

Iemand een idee?
Gebruikersavatar
Rick van Meegen
Berichten: 225
Lid geworden op: 15-10-2004 21:49
Locatie: Valkenswaard, Velp

18-07-2007 01:03

klein PVA zakje met verkruimelde boillies en 5 a 10 boillies erom heen meer niet, en het is helemaal niet overal even diep, zeker niet ga maar eens goed pijlen dan :lol:
Plaats reactie