Jan Junge's uitspraken over winteraas?


Plaats reactie
Arjan van den Berg

18-12-2002 10:55

Hallo Heren,

Toen ik de laatste Karperwereld opensloeg (Nummer 27) zag ik tot mijn grote verbazing en plezier dat Jan Junge erin stond. Ik vond zijn notities weer heel leuk en nuttig om te lezen.

Echter ik had wel wat vraagtekens bij het stukje over winteraas:
Daar staat dat het werkelijk niks uitmaakt wat je eraan knoopt in de winter, alles vangt, of niets vangt.

Nu ben ik het hier toch niet helemaal mee eens. Zeker omdat het nu winter is kunnen we daar misschien eens over van gedachten wisselen hier op het board.

Ik denk dat als je intstant gaat vissen het misschien niet zo heel veel uitmaakt wat je eraan knoopt. Maar als je van plan bent de hele winter door te vissen op een water of op een stek en ook nog eens wil doorvoeren, ja dan maakt het volgens mij wel degelijk uit of je nu een boilie met 50% vismeel gebruikt of een boilie met 15% vismeel. De eerste zal toch veel sneller de vis verzadigen?

Ik ben heel benieuwd hoe jullie over dit stukje denken.

MVG

Arjan
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

18-12-2002 12:35

arjan....in thorie heb jij gelijk maar zoals zo vaak hoeft het in de praktijk niks uit te aken ..denk maar eens aan een aantal jaeren geleden toen iedereen met hoge eiwitten viste, dit was volgens de theorie noodzakelijk en er werd goed gevangen! maar later bleek dat dat ook kon met zgn crap!
ik denk dat het niet echt zoveel uitmaakt zeker omdat je toch al heel spaarzaam voert

mvg martijn
Gebruikersavatar
Hoedemakers Mark
Berichten: 1157
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Kinrooi - België
Contacteer:

18-12-2002 12:43

Volgens mij is dit ook geheel afhankelijk van je manier van vissen.

Wil je een voerstekje aanleggen om er de winter op door te vissen, dan maakt het wel degelijk uit hoe de structuur en de samenstelling van je aas is.
Instant kan je dan weer met alles wat mogelijk is aan de slag. Zelfs het formaat hoeft dan niet eens aangepast te worden, als je een single hookbait vist.

Maar, hét belangrijkste om 's winters succesvol te zijn is nog altijd de plaats waar je vist, het tijdstip en de manier waarop.

Met koude groeten, Mark.
Peter Nys
Berichten: 541
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Belgie (Tongeren)
Contacteer:

18-12-2002 20:25

Weet er trouwens ook iemand of er van Jan Junge boeken zijn verschenen? Zoja, welke titels en of er toevallig nog mensen zijn die dit willen te koop aanbieden.

Mvg

Peter
Gebruikersavatar
Mark Noorman
Berichten: 1922
Lid geworden op: 14-01-2002 01:00
Locatie: Zeist

19-12-2002 08:59

Peter,

Als je al zijn artikelen bij elkaar veegt heb je denk ik wel meerdere boeken vol maar een echt boek heeft hij nooit geschreven. Wel een hele puike bijdrage in "Gejaagd door de karper".

Groeten,

Mark
Willem Barnas

19-12-2002 11:40

Tja,

Volgens mij is voor het instantvissen én het vissen na gevoerd te hebben een attractief aas sowieso van belang, misschien trekt dit ze wat sneller over de streep. Of doen die boilies (om het even welke) dat sowieso wel omdat ze voor het oprapen liggen? Ik heb 's-winters aanbeten gehad op/met boilies waar 30% vismeel inzat, waar alleen redelijk licht verteerbaar spul in zat, op brood, op sweetcorn, op hele vette soja-ballen met veel flavour... Ik ben wat dat betreft een beetje de weg kwijt. Ook de qua formaat roept iedereen dat hiet kleintjes moeten zijn. Ik ben eens een keertje drie weken bezig geweest met 22mm. kogels(?) en ving ze toch echt, of geeft dit alleen maar aan dat het zo óók kan? Verstandig is denk ik wel om een aas wat zich in de voorgaande seizoenen bewezen heeft, door te zetten, maar wél mondjesmaat en afgstemd op o.a. activiteit en bestandsgrootte. Je leest de laatste tijd regelamtig dat de vangsten op afgesloten wateren in de herfst helemaal stilvallen en dat dit veelal te wijten is aan de hoogwaardige boilies die er in gaan. Denk dat de 'waarde' van de boilies niet zo heel veel zegt, maar dat het 'm zit, in de hoeveelheden die gevoerd worden, afbouwen dus(?).

Groeten,
Willem Barnas
Willem Barnas

19-12-2002 11:44

Misschien toch maar weer eens een cursus Nederlands.....
Edwin Otte
Berichten: 598
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: HOES
Contacteer:

19-12-2002 18:29

Martijn,

volgens mij vingen de zgn. " crap" boilies de eiwitrijke (hnv) boilies compleet naar
huis, maar dat terzijde.

Ik denk dat het stukje van Jan, in kw 27, geschreven is uitgaande van instand en mobiel vissen!

Groeten Edwin
Plaats reactie