Visolie


Gebruikersavatar
frank van thiel
Berichten: 112
Lid geworden op: 12-04-2002 02:00
Locatie: schaijk

03-04-2007 06:22

Ik wilde aankomende zomer wat gaan proberen met een visolie (makreelolie of haringolie).
Nu is mijn vraag, waar kan ik die olie het beste kopen?
Reformzaak, supermarkt, hengelsportzaak?

Dus graag wat info over wat en waar.

Alvast bedankt.
Frank
Gebruikersavatar
tino beunk
Berichten: 2626
Lid geworden op: 29-03-2005 18:42
Locatie: Duiven

03-04-2007 09:45

Sensas heeft wel een goede in het pakket zitten. Het gaat hierbij om de "huile de sardine". 1liter kost ongeveer 3,95. Of was het nou 4.95?

8)
~~Dreams can be true.~~
Benny van de Werfhorst
Berichten: 4482
Lid geworden op: 19-10-2002 02:00
Locatie: Gelderland
Contacteer:

03-04-2007 10:19

Frank,

Zuivere Zalmolie is dat ook goed? :roll:

groetjes Benny
Gebruikersavatar
Kenny Willems
Berichten: 3415
Lid geworden op: 20-05-2006 15:46
Locatie: Duiven
Contacteer:

03-04-2007 12:25

4,95 voor een liter huile de sardine...

Perfect spul gooi het overal in :D
Jealousy is a motherfucker... A weak Jealous motherfucker... If you are jealous, you're just a weak motherfucker!!
Gebruikersavatar
Coen Aarts
Berichten: 825
Lid geworden op: 09-02-2007 13:41
Locatie: Valkenswaard
Contacteer:

16-04-2007 18:15

Wij zijn ook bezig met een visbol. Nu heb je er wel allemaal flavours voor, maar wil alles zo natuurlijk mogelijk houden.

Liefst haal ik me producten bij de molen. Heb wel gevraagd of hij bijvoorbeeld afkookvocht van mosselen kon regelen of iets in die richting. Weet iemand waar dat te koop is, want ze vragen er ooit belachtelijke prijzen voor terwijl het in feite gewoon een afvalproduct is.

Is sardieneolie niet te zout, want heb daar wil over na liggen denken. Of is dit anjovis wat zo zout is?
Jan Peter Teerling

16-04-2007 22:20

@Coen,
(vis)olie kan nooit zout zijn,van welke vis het ook gemaakt is.

En als ik het goed lees,heb je bij de molenaar gevraagd of hij afkookvocht van mosselen heeft? :o :lol:
Gebruikersavatar
Coen Aarts
Berichten: 825
Lid geworden op: 09-02-2007 13:41
Locatie: Valkenswaard
Contacteer:

16-04-2007 23:37

Ja hij zou kijken of hij dit kon regelen. Is zelf ook visser, dus heeft wel veel dingen.

Maar anjovis vind ik toch zwaar zout hoor.
Jan Peter Teerling

16-04-2007 23:39

Coen,
Heb je het nou over ansjovis of over ansjovisOLIE?

En als iemand visser is kan hij aan afkookvocht van mosselen komen?

Je bedoeld het vocht wat je overhoud na het bereiden van mosselen?
Gebruikersavatar
Ruud Visser
Berichten: 2987
Lid geworden op: 16-11-2003 01:00
Locatie: Mokum
Contacteer:

17-04-2007 00:00

Bij de toko is ook vissaus te krijgen...
Gebruikersavatar
Edward van Berkum
Berichten: 2799
Lid geworden op: 19-04-2002 02:00
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

17-04-2007 08:28

Die vissaus top voor een dip :D

Groet,

Edward
Gebruikersavatar
Rick Boerboom
Berichten: 3459
Lid geworden op: 11-07-2002 02:00
Locatie: Doetinchem

17-04-2007 13:53

sssssssssssssssttttt.. 8)
kevin diederen
Berichten: 3862
Lid geworden op: 28-09-2003 02:00
Locatie: Zuid Nederland

17-04-2007 14:23

lekke band? :D
Met vriendelijke groet,

Kevin Diederen
Gebruikersavatar
Rick Boerboom
Berichten: 3459
Lid geworden op: 11-07-2002 02:00
Locatie: Doetinchem

17-04-2007 17:28

Who needs aminol anyway 8)
Pieter Bas van Duuren
Berichten: 212
Lid geworden op: 09-03-2007 20:43
Locatie: Guatemala
Contacteer:

17-04-2007 20:10

Gooi je bol vol olie en ga er dan zeker met lage water temperaturen mee vissen...:) hele hoge instant respons..... :wink:

Pas je Olie gebruik dan ook aan aan de water temperaturen, weet je nog water basis versus olie basis.... :-?

Die vissaus werkt helemaal niet das op water basis.....net als al die die op water basis high instant respons flavours...... 8)
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

17-04-2007 23:00

Coen Aarts schreef:Wij zijn ook bezig met een visbol. Nu heb je er wel allemaal flavours voor, maar wil alles zo natuurlijk mogelijk houden.

Liefst haal ik me producten bij de molen. Heb wel gevraagd of hij bijvoorbeeld afkookvocht van mosselen kon regelen of iets in die richting. Weet iemand waar dat te koop is, want ze vragen er ooit belachtelijke prijzen voor terwijl het in feite gewoon een afvalproduct is.

Is sardieneolie niet te zout, want heb daar wil over na liggen denken. Of is dit anjovis wat zo zout is?


iets is pas een afvalproduct als er geen vraag naar is toch?
Jan Peter Teerling

18-04-2007 00:01

Pieter Bas van Duuren schreef:Gooi je bol vol olie en ga er dan zeker met lage water temperaturen mee vissen...:) hele hoge instant respons..... :wink:

Pas je Olie gebruik dan ook aan aan de water temperaturen, weet je nog water basis versus olie basis.... :-?

Die vissaus werkt helemaal niet das op water basis.....net als al die die op water basis high instant respons flavours...... 8)


En al met al wil je zeggen... :roll:
Gebruikersavatar
tino beunk
Berichten: 2626
Lid geworden op: 29-03-2005 18:42
Locatie: Duiven

18-04-2007 09:36

Jan Peter Teerling schreef:
Pieter Bas van Duuren schreef:Gooi je bol vol olie en ga er dan zeker met lage water temperaturen mee vissen...:) hele hoge instant respons..... :wink:

Pas je Olie gebruik dan ook aan aan de water temperaturen, weet je nog water basis versus olie basis.... :-?

Die vissaus werkt helemaal niet das op water basis.....net als al die die op water basis high instant respons flavours...... 8)


En al met al wil je zeggen... :roll:


8) Lage temparaturen een bol vol olie?!!?!?!

Vissaus werkt niet?! :-?
~~Dreams can be true.~~
Gebruikersavatar
Coen Aarts
Berichten: 825
Lid geworden op: 09-02-2007 13:41
Locatie: Valkenswaard
Contacteer:

18-04-2007 16:58

Mooie weer begint er weer aan te komen dus wilde we een visbol maken, maar mijn voorkeur gaat uit naar veel verschillende vissen. DUs verscheidenheid aan smaken.

Ik bedoel het vocht waar ze de mosselen in koken, dit vocht kan je gebruiken in je bolies.

Van Cipro heb je dit. De kosten zijn €10,65/250ml.

Liquid MX (Liquid mussel extract)
Vloeibaar mosselconcentraat. Een echte mosselgeur van 100% puur mosselkookvocht. Sterk vloeibaar met een eiwitgehalte van 20% en een zoutgehalte van 13%. De Liquid MX is een licht vloeibaar en een hoog doseerbaar product. Een natuurflavour pur sang.
Het aminozuurpatroon kan op aanvraag, bij bestelling, beschikbaar worden gesteld.

Cipro Liquid MX is te gebruiken als voedingsadditief, flavour, dip, soak en spray.

Opslag advies: donker, koel en droog bewaren
Verpakking: 250 ml
(grootverpakking op aanvraag mogelijk)
Dosering: 1% tot 2% van het totaal
pH-waarde: 5 - 6
Pieter Bas van Duuren
Berichten: 212
Lid geworden op: 09-03-2007 20:43
Locatie: Guatemala
Contacteer:

18-04-2007 23:49

Ik zou gewoon lekker veel mosselen koken, ze zelf op peuzelen, en dan het kookwater in laten koken, dan heb je zogenaamd een mossel extract! Maar je kan ook mosselen koken en ze door de blender gooien. Of zelfs een blik mosselen kopen en door de blender gooien, kan ook met tonijn en zalm of sardientjes etc.

Verder vissaus heb ik zelf nog niet geprobeerd maar waarom werkt dit niet,lijken mij gewon erg goede en goedkope producten? Hier hoor ik wel graag wat feedback over als dat zou kunnen....? Dus Oestersuas wel hoorde ik maar daar hou ik mijn mond wel over. Als je het over mossel extract hebt????

Olie gebruik ik zelf niet heel erg veel, en alleen in kleinere hoeveelheden. Bij koud water, omdat het dan zelfs je boilie kan verstoppen, doordat bij koudere temperaturen de olie verdikt of zelfs een vaste vorm kan aannemen. Je kan dit een beetje vergelijken met water waar het nul graden punt op gebaseerd is :wink: Echter geldt dat dit van van vaste vloiestof naar vaste stof overgaan voor andere chemische samenstellingen op een ander punt kan liggen! Je weet wel boter smelt als het warm wordt.....gewoon chemie niets meer of minder!

Verder heeft olie een opwaartse kracht in het water en werkt dus zeer goed bij warme watertemperaturen, om twee redenen! Ten eerste omdat het makelijker vrijkomt bij warme temeraturen en te tweede door de opwaartse kracht in water zal het snel een geurspoor in de hogere waterlagen verspreiden waar de karper zich dan vaak ook bevindt bij warme watertemperaturen. En bij koude watertemperaturen wil je vaak juist een geurspoor in lagere waterlagen en kun je beter op water of alcohol basis producten gebruiken.......

Bij warme temperaturen werkt een combinatie van olie en water basis vaak ook erg goed.

Maar ik denk dat het een beetje omslachtig is om naar dit product (mosselectract) te gaan zoeken. Omdat het afval kook water geen extract is!!!!! Dit is een boulion!!!! Je moet het eerst uitkoken om het tot een extract te komen dat is juist de hele grap van een extract!
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

19-04-2007 01:09

extraheren= ontrekken uit. Een stof uit een geheel halen.

dat kan op vele manieren. Zo is glucosamine bv een stof die uit mosselen is geextraheerd en dat is niet gebeurd door inkoken.

mosselextract heeft dus - in theorie- verschillende betekenissen en kan op diverse producten van toepassing zijn.

dat ingekookte mosselvocht kan het erg goed doen.

ga nu eens een liter van die handel maken: koop ca 10 kilo mosselen, kook deze, clarifieer het vocht en reduceer tot een liter.

Kosten: zo'n €60,-

succes en eet smakelijk :D
Pieter Bas van Duuren
Berichten: 212
Lid geworden op: 09-03-2007 20:43
Locatie: Guatemala
Contacteer:

19-04-2007 18:48

Ik merk dat veel mensen hun visbol volgooien met olie......
En dan hebben we het niet over het vetgehalte van het vismeel zelf....

Kijken jullie dan ook nog wel naar de verhouding water temperatuur en olie gebruik? Vismeel boilies niet inzetten bij koude temperaturen? Maar belemer je jezelf dan niet te veel door olie gebruik in plaats van andere teovoegingen op water basis. Een probleem bij vismeel dat je vaak niet weet wat het vetgehalte is van het betreffende vismeel, en vetten en lage temperaturen gaan minder goed samen.

Maar in principe werkt een vismeel boilie ook bij lage temperaturen erg goed mits je een aantal aangepaste atractors gebruikt maar voral GEEN olie omdat je vetgehalte al zo hoog ligt. Wat denkt men over deze stelling, en vooral over vismeel en lage water temperaturen???
Gebruikersavatar
Raymond Mulder
Berichten: 447
Lid geworden op: 03-06-2006 07:42
Locatie: Zuid Holland

19-04-2007 19:01

Nutrabaits Pure Salmon Oil?
Jan Peter Teerling

19-04-2007 21:35

Pieter Bas,

Ik zet gerust een vismeel bol in de winter in.Olie zal ik idd. stuk minder gebruiken.Goede water oplosbare ingredienten (L-zero 30/aminol/pre digested) zitten er zowiezo al in.Mss wat extra vogevoer voor het uitlekken en kelp voor de spijsvertering.

De hoeveelheid voer pas ik wel aan,aan de water temparatuur.
Pieter Bas van Duuren
Berichten: 212
Lid geworden op: 09-03-2007 20:43
Locatie: Guatemala
Contacteer:

20-04-2007 00:21

Dank je Jan Peter

Ja ik denk er net zo over een visbol kun je prima met lage watertemperaturen goed inzetten. Vogelvoer of ander grof voer er doorheen verwerken dat het uitlekken bevordert kan ik me ook helemaal in vinden!

Nu echter ben ik op zoek naar allerhande (niet karpervis) producten om op water basis die visbollen atractiever te maken en dus geen olie! Ik denk dat olie wordt overschat?

Ik denk dat willenkeurig welke vis olie of zelfs andere olies op kleine schaal absoluut atractief kunnen zijn maar ik blijf erbij dat ik het inzet voor zijn opwaartse kracht in het water. Ik zoek liever naar een zogezegd meezuigen van andere atractieve deeltje naar de bovenlagen. Maar ik wil zeker dat er ok in de lagere water lagen een verspreiding ontstaat! Bij koude watertemperaturen laat ik de olie helemaal weg!

Al vaker zijn genoemd;
-vissaus
-oestersuas
-sweat chili saus
-zoete soja suas
-trassi
-sambal
-sesamolie
en nog een aantal andere toko producten de meeste zijn op water basis en andere bevatten een hoog olie gehalte.

Zijn er ervaringen en hoe zijn de ervaringen?
Gebruikersavatar
tino beunk
Berichten: 2626
Lid geworden op: 29-03-2005 18:42
Locatie: Duiven

20-04-2007 15:39

Wat ook goed werkt!

Maal eens een beetje trassi door je visolie heen..

:wink:
~~Dreams can be true.~~