Spodden


Plaats reactie
Gebruikersavatar
Marsel Liemburg
Berichten: 68
Lid geworden op: 06-05-2003 02:00
Locatie: Zuidlaren

03-03-2007 23:51

Dag Mede Karpervissers,

Ik ga dit jaar voor het eerst gebruik maken van de spod. Ik heb hier alleen nog wel 1 vraag over. Ik wil bij het spodden gebruik maken van een voorslag, maar hoelang moet een voorslag eigenlijk zijn?

Alvast bedankt voor jullie antwoord.

Groeten Marsel
Benny van de Werfhorst
Berichten: 4482
Lid geworden op: 19-10-2002 02:00
Locatie: Gelderland
Contacteer:

03-03-2007 23:52

Marsel,

Voor het spodden circa 2x de hengel lengte.

groetjes Benny
Gebruikersavatar
remco de koster
Berichten: 1034
Lid geworden op: 03-04-2006 11:11

03-03-2007 23:57

ik had daar ook nog een vraag over hoe kan je met spodden zeg maar een plek van 4 bij 4 maken.Gewoon her en der een spod neer gooien ofnie.Omdat die zich toch op een klein opp vlak leegt zegmaar.

Remco
Gebruikersavatar
remon van dusschoten
Berichten: 473
Lid geworden op: 31-08-2004 22:06
Locatie: Nijkerk

04-03-2007 08:45

Dat ligt ook aan de diepte die je gaat vissen op 1 meter licht het voer dicht bij elkaar.Als je op een diepte van vier meter vis is het al gauw een vierkante meter.hoe ver uit de kant wil je gaan spodde Remco
elke vangst telt hoe groot of klein dat je vangt daar gaat het om
behandel een karper zoals je zelf ook behandelt wilt worden met RESPECT

steun de KSN en wordt lid gewoon doen
Gebruikersavatar
remco de koster
Berichten: 1034
Lid geworden op: 03-04-2006 11:11

04-03-2007 19:38

meter of 3o en een meter of 75. water is er zon 2,5 meter diep.
Peter Broers
Berichten: 470
Lid geworden op: 31-05-2006 12:43

05-03-2007 08:24

Heb ik ook een vraagje over spodden. Wanneer ik met mijn oranje superdildo van Nash een partikelmix wil wegzetten over pak em beet 30 meter valt (naar schatting) ongeveer de helf van de mix er al uit tijdens de worp. Wel handig als je een heel voerspoor aan wil leggen maar dit is in mijn geval niet de bedoeling. Ik vul de spot voor circa 3/4.

Weet iemand een oplossing hiervoor?
Gebruikersavatar
martijn bunte
Berichten: 1342
Lid geworden op: 25-07-2006 16:22
Locatie: ENSCHEDE
Contacteer:

05-03-2007 10:19

vul die 1/4 deel die je nog over hept(van de spod)met grond en vervolgens iets aandrukken,dan moet het goed gaan,de spod bij het raken van het oppervlak wel iets langer laaten rusten
aldejekes loat goan!
Gebruikersavatar
Koen Septer
Berichten: 867
Lid geworden op: 09-05-2004 19:37
Contacteer:

05-03-2007 20:03

remco de koster schreef:ik had daar ook nog een vraag over hoe kan je met spodden zeg maar een plek van 4 bij 4 maken.Gewoon her en der een spod neer gooien ofnie.Omdat die zich toch op een klein opp vlak leegt zegmaar.

Remco


Een spod laat allemaal hele compacte voerplekjes op de bodem achter. Als je dan dus je spod steeds op verschillende plekken in een gebied van 4x4 laat neerkomen zal je zo zo'n gebied voeren waarbij er allemaal kleine hoopjes liggen.

Gr, Koen
Gebruikersavatar
Fabian stukker
Berichten: 752
Lid geworden op: 14-08-2006 23:00
Locatie: Twente

05-03-2007 20:15

je spod maximaal 3/4 vullen en altijd ietjes aandrukken,

wil je een voerplekje make vna 4x4m, gooi dan de spod alleen gevult met water een x op de plek. Je moet wel op de maximale afstand gaan zitten dat je je voertje wilt hebben. Clip je lijn dan op en haal weer in, vul de spod en hij zal bij de clip stoppen en precies op die plek in het water komen. maak zo een streep van 4meter breed op de maximale afstand. ongeveer elke elke 1m 1 spod, dus zeg maar 4.

Daarna moet je nog die andere 4meter (immers 4x4) Gooi gewoon weer in met de lijn opgeclipt maar als de spod het water raakt, direct wat terug trekken en legen. (ongeveer 1meter terug) en doe dit ook weer die 4meter breed. Je zult dan 4x4 spods dus 16 totaal, moeten gooien op een mooi voerplekje te creeren. Dit kunnen er meer of minder zijn maar dit is wat ik zo ongeveer doe.

In mijn ogen is dit de beste manier om een mooie voerplek te maken. Als je de spods allemaal op een kluitje gooit krijg je een enorm dichte voerplek. Dit is zeker in een water met veel watervogels sterk af te raden. (valt erg op, al dat voer).

en ik zal niet te lange voorslag gebruiken. je kunt beter mono hebben met spodden aangezien de rek in de lijn het grote spodgewicht een beetje demp. Dyneema/voorslag zal deze demping niet geven waardoor je spodrod( of andere hengel) alle kracht op moet vangen.

Groete
Karper vissen is simpel, maar het moeilijkste wat er is, is simpel karpervissen
Gebruikersavatar
Martijn Julien
Berichten: 1119
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Purmerend

05-03-2007 23:18

Fabian stukker schreef:en ik zal niet te lange voorslag gebruiken. je kunt beter mono hebben met spodden aangezien de rek in de lijn het grote spodgewicht een beetje demp. Dyneema/voorslag zal deze demping niet geven waardoor je spodrod( of andere hengel) alle kracht op moet vangen.


Ik heb juist wel gevlochten hoofdlijn, omdat je daar een kleinere diameter van kan gebruiken. En met een dunnere lijn kan je weer verder werpen. Die klap van de spod vang ik op, door vlak voordat ik de geclipte afstand bereik de hengel omhoog te wijzen en de lijn licht af te remmen. Als je dan de spod voelt trekken, laat je de hengeltop rustig weer zakken. Zo heb je geen vervelende ruk aan je hengel én je spod plonst minder hard op het water. Enige nadeel van gevlochten lijn (niet alleen bij het spodden) is dat het wat lastiger werpt met zijwind.

Een goede voorslag is bij het spodden een absolute must! Zelfs onverwoestbare gevlochten lijnen kunnen kapot knallen bij het spodden. Ik gebruik zelf een dikke mono voorslag (ik geloof 45 of 50 ponds Korda Shockleader) van even meer dan 2 keer je hengellengte.
Plaats reactie