het GROTE boillie recepten topic


Plaats reactie
Gebruikersavatar
danny meurs
Berichten: 34
Lid geworden op: 27-01-2013 18:04

25-05-2013 12:56

ik ga ook een nieuwe bollie proberen te maken:

heb gekocht
2,5 kilo maismeel.
2,5 kilo griesmeel
0,8 kilo robin red
1,0 kilo gemalen hennep.
100 ml amino
100 ml sweetner
500 ml scopex flavour.

weet nog niet helemaal hoe ik de verhoudingen ga doen.
en al helemaal niet of het een mooie bollie word.
als iemand nog tips heeft hoor ik het graag

groetjes danny
vangsten 2013

brasum 4
schub 10 pr 33 pond
gras 0
spiegel 3 pr 22 pond
snoek 0
Fred Hazenbroek
Berichten: 1976
Lid geworden op: 04-12-2004 00:32
Locatie: z-h

25-05-2013 13:18

Ik blijf me altijd verbazen in dit topic :roll:
1001 kant en klare recepten op het www, maar iederen wil zn eigen wiel opnieuw uitvinden.
Zou het niet handig zijn als men zich eerst een beetje verdiept in ingredienten wat doet wat?
Het is al helemaal raar als men eerst een boeltje koopt, en dan vraagt: Kan ik hier wat mee?!!

Proefmixjes maken zonder flavour? Wat voor boillie wil ik? Wat bind,rolt ,hard uit enz,enz
Toen er nog geen www bestond, moest je zelf ook uitdokteren hoe en wat, want informatie
was zeer schaars. Door schade en schande , weet ik:
Advies geven is als water naar de zee dragen!!!
Ach man..Ga toch vissen !!
Gebruikersavatar
danny meurs
Berichten: 34
Lid geworden op: 27-01-2013 18:04

25-05-2013 13:28

Fred Hazenbroek schreef:Ik blijf me altijd verbazen in dit topic :roll:
1001 kant en klare recepten op het www, maar iederen wil zn eigen wiel opnieuw uitvinden.
Zou het niet handig zijn als men zich eerst een beetje verdiept in ingredienten wat doet wat?
Het is al helemaal raar als men eerst een boeltje koopt, en dan vraagt: Kan ik hier wat mee?!!

Proefmixjes maken zonder flavour? Wat voor boillie wil ik? Wat bind,rolt ,hard uit enz,enz
Toen er nog geen www bestond, moest je zelf ook uitdokteren hoe en wat, want informatie
was zeer schaars. Door schade en schande , weet ik:
Advies geven is als water naar de zee dragen!!!


hahah helemaal mee eens Fred.
maar ook ik ben een beetje zo'n iemand.
maar wat heb je eraan als je 1 van die 1001 recepten pakt en er niks van leert?
misschien is kopen dan vragen niet de goede manier.
maar wel een harde en leerzame les toch ??
ik denk dat het klungelen en proberen het erg leuk maakt.

maar in mijn geval is het zo dat ik en recept had gekregen maar een paar ingrediënten heb aangepast.
ik weet dat 4 ingrediënten, goede zijn. van die andere 3 weet ik het niet.
en inderdaad bind het ook of kan ik er nog iets aan toevoegen??
vangsten 2013

brasum 4
schub 10 pr 33 pond
gras 0
spiegel 3 pr 22 pond
snoek 0
Fred Hazenbroek
Berichten: 1976
Lid geworden op: 04-12-2004 00:32
Locatie: z-h

25-05-2013 13:42

Danny is niet tegen jou persoonlijk, bedoel het meer algemeen!
Op www zijn lijsten te vinden van de 130864 meest gebruikte ingredienten. :)
staat bij wat bind, rolt, ,uithard... EN maximaal te gebruiken percentages. Kilo/ons maakt niet uit!!

Persoonlijk vind ik dat mensen TE MAKKELIJK alles vragen zonder enig denkwerk en zoekwerk.
(Ja, ik begon met boillies draaien in 1986,met VEEL zoekwerk, en experimenteren)
STEL, ik ga jou helpen.. Wat heb jij dan geleerd?

STEL: Jij hebt ingredienten gekocht, een paar proefmixjes gemaakt, en een mixje
waar je de sterren mee vd hemel vangt. Ondertussen ben jij door je proefmixjes in gaan zien wat een
ingredient(EN) doet!

ZOEK de 2 verschillen!!!

Oke, ik ga je helpen..Zoek de betreffende ingredientenlijst :wink: Jij mist nog: Bindmiddel!!!
Ach man..Ga toch vissen !!
bas van het hul
Berichten: 171
Lid geworden op: 07-09-2005 21:57

25-05-2013 14:24

Help,

Heb zojuist bovenstaand recept gemaakt met 9 M eieren, nu ben ik met de hand aan het kneden en valt tijdens het rollen de deeg uit elkaar.

Wat gaat er niet goed?
Moet ik er meer maismeel in?
Staat nu op het aanrecht, kan ik er nog wat aan redde?
Fred Hazenbroek
Berichten: 1976
Lid geworden op: 04-12-2004 00:32
Locatie: z-h

25-05-2013 14:27

Nee, je hebt een binder nodig . GEEN maismeel dus
Wel tarwebloem.
probeer ook eerst even het deeg een 15min te rusten, daarna weer goed doorkneden.
kan dan alsnog de tarwebloem erbij.

Zowiezo een deeg ff laten rusten is altijd goed!

is het te droog geworden, gewoon ff vochtig maken met water.

Laat maar ff weten of het te redden viel.
Ach man..Ga toch vissen !!
bas van het hul
Berichten: 171
Lid geworden op: 07-09-2005 21:57

25-05-2013 15:33

Fred Hazenbroek schreef:Nee, je hebt een binder nodig . GEEN maismeel dus
Wel tarwebloem.
probeer ook eerst even het deeg een 15min te rusten, daarna weer goed doorkneden.
kan dan alsnog de tarwebloem erbij.

Zowiezo een deeg ff laten rusten is altijd goed!

is het te droog geworden, gewoon ff vochtig maken met water.

Laat maar ff weten of het te redden viel.


Fred,

Dat heeft wel gewerkt, ben alleen gestopt omdat ik alles met de hand rol en kneed.
Nu eerst maar eens een machine / spuit kopen op lucht!

Bedankt
Fred Hazenbroek
Berichten: 1976
Lid geworden op: 04-12-2004 00:32
Locatie: z-h

25-05-2013 15:53

Niet weggooien!!!! maak het blok in baksteen vormen. rol ze in voldoende aluminiumfolie
en kook het blok een 30 min. Goed afkoelen!!!

-blok invriezen
-bij vissen, avond van te voren ontdooien> blokjes snijden
-vissen, en vangen maar :wink:
Ach man..Ga toch vissen !!
bas van het hul
Berichten: 171
Lid geworden op: 07-09-2005 21:57

25-05-2013 19:23

Dat ga ik proberen thnx
Klaas vd Herik
Berichten: 2844
Lid geworden op: 29-03-2011 19:22

26-05-2013 12:32

huishoudfolie
It's okay 2 pay
Gebruikersavatar
Peter van Loo
Berichten: 1785
Lid geworden op: 09-08-2011 00:41
Locatie: Schiedam

26-05-2013 13:13

Juist

Groet, Peter
Fred Hazenbroek
Berichten: 1976
Lid geworden op: 04-12-2004 00:32
Locatie: z-h

26-05-2013 13:41

Klaas vd Herik schreef:huishoudfolie


Kan ook :wink:
Vind het zelf te plakkerig!
Ach man..Ga toch vissen !!
Gebruikersavatar
koen dunnink
Berichten: 58
Lid geworden op: 25-10-2011 11:47

03-06-2013 20:52

Wat dachten jullie van deze mix:

1/3tarwe bloem
1/3griesmee,
1/3maismeel
En per kilo 20speculaasje er door heen doen,
Gebruikersavatar
Mart Honen
Berichten: 1374
Lid geworden op: 21-09-2009 17:53
Locatie: Breda

04-06-2013 11:20

Koen,
Griesmeel en tarwebloem vind ik persoonlijk een beetje dubbelop. Zelf gebruikte ik maismeel/griesmeel/soja vaak als basis, toen ik nog zelf rolde. Nu zou ik eerder polenta kiezen i.p.v. soja. Scheelt weer in de kosten.

Hoe jouw mix zal rollen weet ik niet. Maar als het rolt (binden en harden zal het sowieso, dus rollen zal waarschijnlijk ook wel lukken), kun je er ook zeker een visje mee vangen.

Als je een speculaas-achtige bol wil: speculaaskruiden zijn in sommige hengelsportzaken te krijgen en anders zeker op het internet te koop. 20 à 30 gram per kilo toevoegen en je hebt een speculaas-aroma aan je bol gegeven. Zoetstof erbij (waarom geen dextrose? 50 gram per kilo) en wat zout (max. 20 gram per kilo) en je hebt een hele eenvoudige, maar zeker niet verkeerde, boilie.
Ik weet het ook allemaal niet...
Gebruikersavatar
koen dunnink
Berichten: 58
Lid geworden op: 25-10-2011 11:47

04-06-2013 15:19

Frank ,

Zijn polenta gries en maïsmeel allemaal in de c1000 te halen
Gebruikersavatar
Mart Honen
Berichten: 1374
Lid geworden op: 21-09-2009 17:53
Locatie: Breda

04-06-2013 16:00

Ik weet niet aan welke Frank je de vraag stelt, maar ik ben zo vrij even te antwoorden. :wink:

Als je graag met supermarktingrediënten werkt, zou je eens kunnen kijken naar tarwebloem en polenta. Dat hebben ze overal wel en beiden zijn lekker goedkoop. Griesmeel kom ik zelf niet zo vaak tegen, al let ik er ook niet echt meer op. Vaak is het dan een pak met nog allerlei toevoegingen, om pap van te maken. Wel lekker trouwens. Rozijntjes erdoor en bruine basterdsuiker erover...

Maismeel kun je op internet volop vinden en elke fatsoenlijke hengelsportzaak heeft het ook liggen.

1/3 tarwebloem, 1/3 maismeel en 1/3 polenta, moet wel een bolletje van te draaien zijn.

Kijk eens hier: http://www.karperwereld.nl/board/viewtopic.php?f=35&t=47366. Scrol op de eerste pagina van dit topic naar beneden, tot je bij de eerste reactie van Mitsz van der Kamp bent. Knippen/plakken/printen en je hebt een handleiding voor het maken van goedkope boilies met relatief eenvoudig verkrijgbare ingrediënten.
Ik weet het ook allemaal niet...
Gebruikersavatar
koen dunnink
Berichten: 58
Lid geworden op: 25-10-2011 11:47

04-06-2013 17:15

Hahahaha dankjewel Mart ,
Jaa weet ook niet hoe ik kom bij frank
Maar echt bedankt
remi verhoef
Berichten: 8
Lid geworden op: 11-11-2012 14:00
Locatie: arnhem

11-06-2013 21:41

heyz mede.forumleden.

ik heb me suf gezocht maar krijg het niet.helder .
ik ben op zoek naar een eigen soort van 50/50 mix
de bedoeling is dat ik strawberry.fish ga maken.
alvast bedankt.
mvg remi
Patric Schipper
Berichten: 318
Lid geworden op: 13-12-2011 10:37
Locatie: Groningen

12-06-2013 08:50

http://karperwereld.nl/board/viewtopic.php?f=34&t=72543

Iedereen kent zo'n beetje als de standaard basismix van 1/3 griesmeel, 1/3 maismail en 1/3 sojameel.


http://www.mtcbaits.nl/baitszone/Mitsz/

Zo even een paar dingen in 2min google:
"Basismix boilie"

Ik denk niet dat je het niet kon vinden maar vind je dit leuker en makkelijker.
remi verhoef
Berichten: 8
Lid geworden op: 11-11-2012 14:00
Locatie: arnhem

12-06-2013 11:12

zal je bedanken voor je bericht maar niet voor je comentaar
beetje jammer dat men met modder moet smijten .
Patric Schipper
Berichten: 318
Lid geworden op: 13-12-2011 10:37
Locatie: Groningen

12-06-2013 13:36

Als jij aangeeft :
ik heb me suf gezocht


Als ik met modder gooi, Waar gooi jij dan mee? (leugentjes?)

Het is niet dat ik je niet wil helpen, anders had ik geen linkjes voor je opgezocht. Maar ga niet zeggen dat je al je zoekkunsten uit de kast hebt gehaald om niets te kunnen vinden.
remi verhoef
Berichten: 8
Lid geworden op: 11-11-2012 14:00
Locatie: arnhem

12-06-2013 13:49

Dat heb je mij niet horen zeggen.
Ik heb met mijn kennis van het internet gezocht alleen is die blijkbaar niet al te best .
Vandaar dat ik het hier heb gevraagd had ik het wel gevonden had ik het niet gevraagd
Evengoed toch bedankt voor de info ik ga zo naar de toko om de benodigde ingredienten te halen ,hoop dat het me zal lukken aangezien ik er een strawberry fish wil maken .

Mvg
Patric Schipper
Berichten: 318
Lid geworden op: 13-12-2011 10:37
Locatie: Groningen

12-06-2013 13:58

Oké duidelijk :-?

Kleine tip. Ga naar www.google.nl en type daar in wat je wil weten. Druk op enter en dan krijg je allemaal webpagina's te zien waar gesproken wordt over de woorden die jij bij google intypt.

Dus google "basismix boilie" en voila.
Handig voor als je snel wat zoekt en antwoordt wil. mocht je het niet kunnen vinden zijn er hier wel mensen die tijd voor je maken om het je uit te leggen.

PS. Vismeel haal je bij de hengelsportzaak evenals je strawberry flavour. De rest inderdaad bij je toko/supermarkt
Pamela van Ommeren
Berichten: 14
Lid geworden op: 16-06-2013 19:38

17-06-2013 20:54

Even wat vraagjes omdat ik niet dit hele topic doorkom en er met googlen ook niet echt kom.. t duizelt me echt ff voor de ogen ;)

We hebben vandaag even flink wat soorten meel ingeslagen vooral voor 1 of 2 goede basismixen omdat het mij erg leuk lijkt op de boilies voor onze vakantie zelf te maken.. ben gek op dat soort dingetjes in de keuken proberen en het lijkt me erg leuk om persoonlijke dingetjes te proberen qua smaak. En het lijkt mij geweldig om een karper te kunnen vangen, maar DUBBEL geweldig als dat dan is met een home-made lekkernij! Dat doet voor mij wat dus dacht ik, waarom niet.. het is niet (veel) duurder als kant en klare goede boilies :)

Nu ben ik druk op zoek om een mooie basismix te maken voor ons, ik denk een "zoet" en een meer neutraal.

Er staan HEEL veel basisrecepten online, maar eigenlijk allemaal met natuurlijk NET 1 ingrediënt die we niet konden vinden, niet hebben of niet in de supermarkt ligt, en omdat er zoveel mogelijheden zijn volgens mij met het vervangen van een van de dingen uit de online recepten maar ik gewoon net niet weet hoe wil ik graag wat hulp zodat ik echt met een goede basis lekker aan de slag kan van de week! En niet vele avonden voor niks bezig ben ;)

Ondanks het vele zoeken kom ik er toch niet uit wat nou te vervangen is met wat, welke van de melen en bloemsoorten dezelfde werking hebben!

Dus nu is mijn vraag, heeft er iemand een website waar dit wel duidelijk op staat? misschien in een basismix vorm qua mooie verhoudingen voor een goede boilie en welke van de ingrediënten vervangen kunnen worden door wat? of een waar duidelijk de werkingen wat betreft de boilie van de verschillende ingrediënten vermeld staat?


Wat we nu hebben en wat ik ongeveer in mn hoofd heb is het volgende:

Tijgernoten ( kan ik die na wellen, koken en drogen eventueel in de keukenmachine tot "bloem" vermalen?)
hennepzaad (deze wil ik sowieso na wellen en koken voor een deel vermalen)
Koekmeel
Maïsmeel
Polenta Bloem
Rijstemeel
Sojabloem (ik dacht volvet maar op de bon staat ontvet en t ligt opgeborgen dus ik twijfel ;) )
Tarwebloem (gewoon uit de supermarkt?)
Kokos (Ik dacht eraan een kokosnoot leeg te halen en de noot te verpulveren tot een grove meel)
Blikjes mais

De smaken en ingrediënten ben ik nog over aan het denken maar het worden sowieso een of twee fruitboilies een mais-hennep-tijger en misschien 1 of 2 pittige en eventueel nog wat gekke ideetjes die ik verzin ;)

Griesmeel zag ik ook veel voorbijkomen en ben ik gewoonweg vergeten mee te pakken, zou ik ook de griesmeel van de supermarkt kunnen pakken of heeft die teveel toevoegingen?

Kan iemand me misschien helpen een of twee basisrecepten hiermee te creëren? :)

Oh en voor de smaak wil ik zeker met verse ingrediënten en kruiden uit mn kruidenkastje werken maar nu vroeg ik me af of het mogellijk is om smaakstoffen te gebruiken die vooral in de bakwereld gebruikt worden? en kleurstoffen? Ik ben ook wel van het taarten bakken en decoreren en daardoor dacht ik bijvoorbeeld aan deze.

http://www.deleukstetaartenshop.nl/prod ... aakstoffen

Goed betaalbaar en veel keus.. en voedselkleurstof is ook een stuk goedkoper dat degene speciaal voor het maken van boilies..


Sorry voor de berg vragen! maar ik ben nu al een paar avonden aan het speuren en even een beetje hulp zou erg welkom zijn! :D
Gebruikersavatar
Mart Honen
Berichten: 1374
Lid geworden op: 21-09-2009 17:53
Locatie: Breda

18-06-2013 08:29

Pamela, kijk hier eens:
http://www.karperwereld.nl/board/viewtopic.php?f=35&t=47366
Naar beneden scrollen tot je bij de reactie van Mitsz van der Kamp bent. Lees dat eens goed door, daar staat een hoop info die je vast kan gebruiken.

Succes.
Ik weet het ook allemaal niet...