het GROTE boillie recepten topic


Plaats reactie
niels van den brand
Berichten: 23
Lid geworden op: 03-09-2012 18:04

03-09-2012 18:27

Hallo allemaal,

ben nieuw op dit forum, vis wel al een behoorlijk tijdje en kwam toevallig bij dit forum uit toen ik wat info zocht over boilierecepten.
Heb van een vismaat een recept gekregen en was benieuwt wat jullie vinden van deze mix en of het wel klopt een beetje?

-polenta 240gr
-tarwebloem 150gr
-sojameel 150gr
-lt vismeel 200gr
-pr digested vismeel 50gr
-rr 100gr
-red cel 50 gr
-hennep toasted 50gr
-10 a 11 eieren ligt aan grootte.
-baitboost 3a of aminol 50 ml
-supercrab flavour 4 ml
twijfel nog aan de hoeveelheid eieren en of er nog wat extra olie in moet voor te rollen.

Mocht iemand nog tips hebben of iedeen dan hoor ik het graag.

mvg niels van den brand
Gebruikersavatar
Peter van Loo
Berichten: 1785
Lid geworden op: 09-08-2011 00:41
Locatie: Schiedam

05-09-2012 01:07

Lekker zomermixje hoor Niels, gewoon draaien die handel.

Hennep is vet maar gewoon nog 30 ml olie erin en starten met 8 eitjes want je hebt immers ook nog je baitboost of aminol.

Succes

Groet, Peter

ps inkopen gedaan bij Icarp?
niels van den brand
Berichten: 23
Lid geworden op: 03-09-2012 18:04

05-09-2012 08:47

bedankt peter,

heb nog geen inkopen gedaan, maar ben wel even aan het vergelijken waar ik
denk dat ze de beste producten verkopen. Icarp ziet er wel goed uit indd.
Tis voor mij lang geleden dat ikzelf een bol gemaakt heb, de range aan producten is
veel groter geworden, dus meer lees/leerstof. Zag dat je aangaf dat het een zomermix is? Probeer een simpele actractieve bol te maken waar je instant mee kan vissen tot dat het gaat vriezen? Moet lukken toch?

Kanalen hier zijn helaas overbevolkt dus voeren lijkt hier geen zin te hebben.
Vandaar een goeie instant bol:)

Bedankt voor je tips..

mvg niels
Gebruikersavatar
Peter van Loo
Berichten: 1785
Lid geworden op: 09-08-2011 00:41
Locatie: Schiedam

05-09-2012 12:34

Ik dacht als eerste aan Icarp omdat jij baitboost 3a in je ingrediëntenlijstje had staan.
Maar er zijn meerdere adressen hoor denk aan MTC of TTB.

Instant is het zeker een goede bol ook bij watertemperaturen beneden de 12 graden zolang je maar niet massaal gaat voeren bij die lage temperaturen.

Groet, Peter
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

05-09-2012 12:36

@Niels,

Je hebt het over instant vissen en meer olie in je bol houdt het uitwasemen van andere producten tegen. Zeker bij koudere temperaturen. Met 10ml olie (zonnebloem, wok, pinda/arachide, sardinen oid) kom je incombinatie met het vet uit de eieren, het sojameel en het vismeel er ook al.

Is er op dat kanaal al veel gevist met Vismeel/RR combinatie? Anders zou ik er nog een sweetner aan toevoegen en de bol goedkoper maken, zonder aan atractie te verliezen.

Red cell sluit je bol meer af en geeft duurzaamheid mee, dus niet nodig.

200 gram vismeel (1/5 deel van je totale gewicht) is meer dan voldoende. Ook voor een boilie op de lange baan, dus predigested vismeel is niet nodig.

polenta (maismeel) 250gr
tarwebloem 150gr
sojameel 150gr
lt vismeel 200gr
rr 100gr
hennep toasted 150gr
10 a 11 eieren ligt aan grootte.
baitboost 3a of aminol 50 ml (ook alminol in de diepvrieszak doen, dit trekt in boilie tijdens het ontdooien)
supercrab flavour 4 ml
sweetner (poeder of vloeibaar) naar opgegeven hoeveelheid
1 eetlepel zout
10ml olie naar keuze

Ik weet niet welk formaat bol je wilt rollen, maar des te grover de mix des te lastiger kleine diameters te rollen zijn. En die kleintjes, zeg tot 15mm, werken instant wel beter.

Ook kun je kiezen om een deegklomp tot een plak van 15 a 20mm dikte te rollen en die gewikkeld in folie te koken of in een seal/zip bag te stomen en later aan de waterkant in stukken te snijden. Ik gebruik een klokhuissteker voor appels om zo tonnetjes te steken en ik voer dan ook nog met de restanten bij en evt een pva netje aan de haak. Of gewoon blokjes snijden. Werkt beide instant erg goed!

Gr. Marco.
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
Gebruikersavatar
Peter van Loo
Berichten: 1785
Lid geworden op: 09-08-2011 00:41
Locatie: Schiedam

05-09-2012 13:01

Klopt Marco wat je zegt over de uitwaseming van je attractors/olie, gewoon aftoppen je bol met die temperaruren.
Red cell is zo'n produkt die zeker meerwaarde (attractor) geeft aan je bol en het maakt je bol aanzienlijk harder wat altijd bevordelijk is voor op kanalen en rivieren.
Maar pred vismeel is zeker wel aan te raden voor een instant bol, daar praten we immers over.
En een sweetner of druivensuiker is altijd wel aan te raden in je bol.

Al met al Marco je maakt hem zeker goedkoper maar in mijn beleving zeker niet attraktiever.

Groet, Peter
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

05-09-2012 14:59

Peter,

Ik plaats m'n reactie niet om de jouwe te niet te doen. In tegendeel. Maar laat 'm zelf ook ff zelf denken. Daarom stond er ook @Niels...

Kijk, hij heeft het over een instant visserij. En wanneer ik instant visserij hoor heb ik het ook over een instant aas en een instant methode met een snelle respons. Dus een zachtere 'bol' met een beter uitwaseming, een rondere smaak met zout en zoetstof en ook alminol op/in de buitenmantel en 100gr extra getoaste hennep (!) gekoppeld aan 'out of de box' denken.

Wanneer hij van plan is een paar dagen aan de waterkant te gaan zitten, dan vind ik het al snel geen instant visserij meer. Uiteindelijk bouw je dan gewoon een voerstek op.

Maar daar heeft hij het niet over. Hij wil instant gaan vissen en geeft geen info over het type bol dat er door anderen gebruikt wordt (doet vismeel het er goed, heeft hij daar uberhaupt info over?). Hij benoemd ook geen problemen onder water in de vorm van veel brasem en/of kreeften, wolhandkrabben en wat al niet meer, dus waarom dan met die harde bol blijven vissen? PS; veel vismeel en bloedmeel is dan zeker om ellende vragen.

Maar mijn optie minder instant attractief omdat ik 50gr predigested vismeel p/kg eruit haal..!?

Eerlijk gezegd zou ik die mix willen 'slopen' en hem de goedkope tip willen geven niet meer dan drie van z'n koolhydraat melen te gebruiken met wat zoet, zout, olie en alminol. Om vervolgens instant met die deegplak, klokhuissteker methode te gaan vissen met een hele open structuur, evt. in combinatie met wat (handgedraaide) bollen.

Tips geven aan de hand van de beperkte info noem ik dat...

Gr. Marco.
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
niels van den brand
Berichten: 23
Lid geworden op: 03-09-2012 18:04

05-09-2012 15:05

@ peter heb zojuist een bestelling bij mtc gedaan, zodat ik weer het een en ander heb.

marco bedankt alvast zover.

maat boilie zal 20 mm worden denk ik.

red cell wilde ik gebruiken als atractor en binding dat de boilie niet te zacht wordt.
dat redcell doet afsluiten is/was mij niet bekend.
pre deg vismeel voor de instant werking.
hennep wilde ik niet te hoog hebben anders wordt de boilie te grof van structuur.
zal de olie iets verlagen, wordt trouwens zalmolie.
de werking van een zoetstof was me nog niet bekend, welke zou je adviseren?heb hier nog wel wat scopex en pineaple flavour staan, zou dat evt kunnen proberen.
Zou dit werken ipv een normale sweetner?
goedkoop of dure bol vind ik niet zo belangrijk, als ie maar goed werkt, geef liever wat meer uit en wat minder voeren.

Hier op de zuid-willems vaart tussen helmond en someren sterft het van de karpervissers. Ga nu verkassen naar een stuk kanaal waar ik nooit iemand zie zitten.
Hier staan veel bomen en heb je hoge kanten dus niet makkelijk om te bivakeren, maar goeie rustige plek om te proberen.

mvg niels
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

05-09-2012 15:12

Scopex flavour e.d. zijn geen zoetstoffen, maar kun je ook zeer goed in combi met die stinkflavour gebruiken welke je al hebt. Beide halve dosis dan. Als zoetstof vindt ik die poedersweetner van v/d Eijnde goed. 100gram potje is voldoende voor 10kg. mix, maar elke zoetstof voldoet.
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

05-09-2012 15:17

red cell wilde ik gebruiken als atractor en binding dat de boilie niet te zacht wordt.
dat redcell doet afsluiten is/was mij niet bekend. pre deg vismeel voor de instant werking.


Met de werking van het een hef je dus de werking van het ander ander voor een groot deel op. Neem iig de moeite om ook halve bollen bij te voeren.

hennep wilde ik niet te hoog hebben anders wordt de boilie te grof van structuur.


Jij zegt het, maar boiliebrokken maken met een deegroller en een groot mes gaat nog altijd sneller dan boilies rollen met een handdeegspuit (mocht je het draaien niet uitbesteden). Buiten dat werkt de diverse afmetingen aas in je voordeel. Juist omdat het er zo druk is met andere karpervissers...

zal de olie iets verlagen, wordt trouwens zalmolie


Goed spul.
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
Gebruikersavatar
marcel knetsch
Berichten: 83
Lid geworden op: 28-04-2005 17:38
Locatie: katwijk zh

05-09-2012 20:44

Wat denken jullie hiervan?
Hard dit een beetje uit? En is dit een beetje te verwerken qua rollen, vind persoonlijk die karpershit erg korrelig maar trekt wel goed vis aan.
Misschien kunnen jullie hier nog wat aan verbeteren?

• 200 gr karpershit
• 200gr tarwebloem
• 200gr soya volvet
• 200gr griesmeel
• 50gr negerzaad
• 50gr kelp
• 50gr kipkruiden
• 50gr kerrie

+- 10eieren
40ml maggie
20ml sardineolie
Groeten Marcel.
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

05-09-2012 21:03

Karpershit, nog nooit mee gewerkt. Lees wel dat sommige het de shit vinden en anderen het gewoon shit vinden :roll:

Ik kipkruiden zit ook al kerrie. Wat denk je van de combinatie kerrie en paprikapoeder. Dat paprikapoeder gaat wel weer richting robin red. Weet niet of je daar op zit te wachten ivm het type water waar je vist. Ook viskruiden e.d. zijn natuurlijk een optie. Kijk eens bij de Turk in het schap.

Rollen zal het wel, alleen heb je met griesmeel (tarwe of mais?) en tarwebloem twee (tarwe)producten die zeer goed binden. Misschien wat teveel van het goede. Uitharden doen die twee wel.

Draai een proefmixje en wanneer het teveel van het goede is kun je het griesmeel (gedeeltelijk) vervangen door een maismeel product.

Met Maggie zit je altijd oke.
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
Gebruikersavatar
marcel knetsch
Berichten: 83
Lid geworden op: 28-04-2005 17:38
Locatie: katwijk zh

05-09-2012 21:33

Ja karpershit is voor mij ook nieuw, dus misschien dat hier wel mensen zijn met wat ervaring ermee.
Over de kruiden maak ik me niet zo'n zorgen want daar kan ik nog wel mee veranderen, heb zat staan. Robinred is ook een optie.
Ik bedoelde tarwegriesmeel. Heb ook nog polentagries staan of polentabloem, wat zou jij dan de voorkeur geven?

Ik ga morgen eens wat proberen te mixen en draaien.
Groeten Marcel.
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

05-09-2012 22:11

'T is lang geleden dat ik een keer met maisgries heb gewerkt en ik weet nog dat het minder bond dan de tarwe variant. Ik heb het toen ter vervanging gebruikt voor maisbloem, omdat dat bij de Turk op was. Gries draait wat makkelijker dan een bloem variant en hardt ook beter uit. Maar dan krijg je een beetje het griesmeel voor giesmeel vervang verhaal, terwijl je evt een flink minder bindend product nodig hebt.

Ik zou zelf in dit geva dus voor polentabloem gaan. Eerst 100 gram en later evt 200 gram vervangen.
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
Gebruikersavatar
Peter van Loo
Berichten: 1785
Lid geworden op: 09-08-2011 00:41
Locatie: Schiedam

05-09-2012 22:29

Dat is pas goeie shit "karpershit". Een goede vismeel, vitamine en mineralen combinatie.
Een lekkere herfstbol van maken, tis geëxtrudeerd dus makkelijk verteerbaar. Rollen doet het ook als een speer, ik zeg doen!!

Groet, Peter
Gebruikersavatar
marcel knetsch
Berichten: 83
Lid geworden op: 28-04-2005 17:38
Locatie: katwijk zh

06-09-2012 09:41

Marco Mostard schreef:'T is lang geleden dat ik een keer met maisgries heb gewerkt en ik weet nog dat het minder bond dan de tarwe variant. Ik heb het toen ter vervanging gebruikt voor maisbloem, omdat dat bij de Turk op was. Gries draait wat makkelijker dan een bloem variant en hardt ook beter uit. Maar dan krijg je een beetje het griesmeel voor giesmeel vervang verhaal, terwijl je evt een flink minder bindend product nodig hebt.

Ik zou zelf in dit geva dus voor polentabloem gaan. Eerst 100 gram en later evt 200 gram vervangen.



Ok, ik ga eens aan de slag met dit.

@peter, bedoel jij dan hetzelfde wat marco zegt, griesmeel vervangen door evt polenta?? of deze mix aanhouden?
Groeten Marcel.
Gebruikersavatar
Peter van Loo
Berichten: 1785
Lid geworden op: 09-08-2011 00:41
Locatie: Schiedam

06-09-2012 12:16

Dat kan, maar dit kan ook.

300 gr polenta grof
175 gr tarwebloem
175 gr soja volvet

Groet, Peter
Gebruikersavatar
marcel knetsch
Berichten: 83
Lid geworden op: 28-04-2005 17:38
Locatie: katwijk zh

06-09-2012 17:22

Ik heb hier nu een kg van geprobeerd en dit draait lekker, na het koken een vrij elastisch balletje en denk dat deze zeker gaat uitharden.

Dit heb ik gebruikt nu....

• 200 gr karpershit
• 200gr tarwebloem
• 200gr soya volvet
• 200gr polentabloem
• 50gr negerzaad
• 50gr kelp
• 50gr garnalenkruiden
• 50gr kerrie

10eieren
40ml maggie
20ml sardineolie
20ml liver (mtc)

Bedankt voor de tips....
Groeten Marcel.
Gebruikersavatar
Peter van Loo
Berichten: 1785
Lid geworden op: 09-08-2011 00:41
Locatie: Schiedam

07-09-2012 02:59

Als die bol maar niet blijft door stuiteren in z'n darm. :wink:

Groet, Peter
Gebruikersavatar
marcel knetsch
Berichten: 83
Lid geworden op: 28-04-2005 17:38
Locatie: katwijk zh

07-09-2012 07:19

Ik ga straks eens even kijken in de schuur....anders kan ik ze nog wel kwijt als stuiterbal hahaha.
Groeten Marcel.
Gebruikersavatar
Martijn Klaassen
Berichten: 36
Lid geworden op: 12-09-2012 08:56
Locatie: dwingeloo

18-09-2012 12:38

Zo da zijn wat recepten .... vergeten jullie niet langs de waterkant te gaan zitten ...????


groeten Martijn




T'heet niet voor niks vissen , anders hete het wel vangen
T'heet niet voor niks vissen, anders hete het wel vangen
dimitri ulrich
Berichten: 51
Lid geworden op: 17-06-2007 12:30

26-09-2012 22:56

Laat ik hier ook eens een vraag stellen,

van de week heb ik bollen gedraaid (proefje van 10 eitjes), met de volgende samenstelling:

polenta grof 250 gr
soya volvet getoats 250 gr
tarwegriesmeel 250 gr
LT vismeel 150 gr
Kelp 50 gr
zout 20 gr
kruiden 30 gr

afgemaakt met 10 eitjes en wat maggi moest dit een eenvoudige en goedkope bol opleveren die makkelijk te draaien is en redelijk uithard....

tot zo ver het idee.

De praktijk bleek even anders, de mix bleek zeer moeilijk verwerkbaar, het deeg bleef maar brokkelen... pas na toevoeging van een extra eitje en wat soya bleek het gehee l enigzins "draaibaar".

Na een dag drogen zijn de bollen niet echt lekker hard, de bol die ik in een glas water heb gedopeneerd om een indicatie te krijgen van de duurzaamheid geeft ook weinig hoop en is na een uur of 12 al erg zacht geworden.

Zit ik met mijn basis in de verkeerde hoek / rinchting? te grove ingedrienten wellicht of te veel binding?
Het doel is een eenvoudige mix met zo'n 15% vismeel die makkelijk draait, goed hard word en tolerant genoeg is om een eigen label te dragen als ui / trassi / knoflook etc....

wellicht dat iemand mij een zetje in de goede richting wilt geven?

Alle input wordt gewaardeerd ;-)
Dave Gerritsen1
Berichten: 55
Lid geworden op: 07-06-2012 21:00

27-09-2012 14:42

Ik heb een naar mijn inziens licht gekleurde mix samen gesteld.
Ideaal om eventueel kleurstoffen aan toe te voegen.
500 gr soyameel vet
500 gr maismeel zoet
500 gr griesmeel
100 gr cede vogelvoer
250 biggenmeel
50 gr druivensuiker
100 gr melkpoeder
50 ml sojaolie.
Natuurlijk nog eitjes en een flavour.

Wat zeggen jullie er van?

Dave
Dave Gerritsen1
Berichten: 55
Lid geworden op: 07-06-2012 21:00

27-09-2012 14:46

Dimitri, eventueel een percentage rijstbloem toevoegen. Daar harden je bollen door.
Ik voeg tevens standaard olie toe aan mijn mix. Dit mede om de boilies goed te kunnen rollen.
Gebruikersavatar
Peter van Loo
Berichten: 1785
Lid geworden op: 09-08-2011 00:41
Locatie: Schiedam

27-09-2012 23:59

Klein zetje dan Dimitri, je grove polenta vervangen door polenta bloem.

Groet, Peter