zigrig net boven spronglaag


Plaats reactie
Don Kok

06-02-2007 20:23

Luitjes,

De situatie:

Stuwmeer met een gemiddelde diepte van 10 meter. Recht voor de stuw dam is de diepte rond de 20 meter. Aan beide zijden voor de dam vinden we een rotsachtige oever waar de karper rond een diepte van 10 meter een trekroute heeft. Mijn veronderstelling is dat de karper vanuit de oever, langs de dam op oversteekt naar de tegenovergelegen oever.

De spronglaag voor de dam ligt op 10 meter. Ik ga er van uit dat de karper net boven de spronglaag naar de tegenovergelegen oever zwemt.

Het aas:

Een via zigrig gepresenteerde boilie met een zeer open structuur (gemaakt via baksteen methode) in combinatie met een horizontaal uitwasemende dip op olie en flavor basis. De gedachte is om de dip zoveel mogelijk bovenop de spronglaag te laten zweven.

De vraag:
Wat is een goede emulgator om mais olie zo veel mogelijk horizontaal te laten uitlekken. Is soja lecithine hier geschikt voor of zou dit bijvoorbeeld ook lukken met een middels maizena gebonden dipje van olie en flavor?

Hoe zit het bijvoorbeeld met mayonaise en mosterd (reeds in sterke mate geemulgeerd) al dan niet in combinatie met een flavor?

Enige ervaringen hiermee?


Afbeelding
Gebruikersavatar
Wil Jeurninck
Berichten: 2261
Lid geworden op: 25-07-2002 02:00
Locatie: Baexem
Contacteer:

06-02-2007 20:34

Niet emulgeren Don, olie puur gebruiken.
Emulgators zoals lechitine bevorderen de wateroplosbaarheid van olie, jij wil dat helemaal niet want je bent meer gebaad bij een constante afgave van olie richting oppervlakte.
Flinke hoeveelheid olie in de bol en nasoaken in dezelfde olie, kijk voor 2 soorten olie die van dikte verschillen, geeft een betere afgave van de olie.
Don Kok

06-02-2007 20:51

Wil Jeurninck schreef:Niet emulgeren Don, olie puur gebruiken.
Emulgators zoals lechitine bevorderen de wateroplosbaarheid van olie, jij wil dat helemaal niet want je bent meer gebaad bij een constante afgave van olie richting oppervlakte.
Flinke hoeveelheid olie in de bol en nasoaken in dezelfde olie, kijk voor 2 soorten olie die van dikte verschillen, geeft een betere afgave van de olie.


Wil, ik heb dit argument inderdaad vaker gezien. Echter, ik bevind me in een situatie waar zich zeer weinig karper in de bovenste laag van het water bevind, met name vanwege de vaak zeer hoge temperaturen (tot 33 C) van het oppervlaktewater en de sterkte van de zonneschijn.

Het merendeel van de vissen die op deze trekroute zwemmen, vinden we dus net boven de spronglaag. Zou je in deze situatie nog steeds kiezen voor naar boven lekkende olie of niet? Mijn idee is om de dip horizontaal te laten uitlekken.
Gebruikersavatar
Wil Jeurninck
Berichten: 2261
Lid geworden op: 25-07-2002 02:00
Locatie: Baexem
Contacteer:

06-02-2007 21:48

Dan zou ik liever kiezen voor een combo van een vloeistof die horizontaal uit wasemd en een olie, ben niet zo'n fan van emulgeren ( hoewel eieren dat ook doen ).

Extra emulgeren ( buiten de eieren ) zorgt volgens mij voor een slechtere reactie van de karper, heb hier wat mee geklooid in een aquarium en de daar aanwezige karpertjes reageerde helemaal niet meer op de olie als ik hem emulgeerde terwijl ze dat wel deden als ik de emulsiestof weg liet ( gebruikte emulgators waren Lechithine, Polyoxyethyleen stearaat, Polysorbaat, Suikerglyceriden ), zegt ook niet alles moet ik er eerlijk bij zeggen.

Maar goed, een smaakstof ( kan ook een flavour zijn ) die gecombineerd word met een olie lijkt me gunstiger, je zorgt dan zowel voor horizontale uitwaseming alsmede verticale uitwaseming.
Gebruikersavatar
tino beunk
Berichten: 2626
Lid geworden op: 29-03-2005 18:42
Locatie: Duiven

07-02-2007 11:23

Don, Is er toevallig geen plaats wat iets ondieper is dan de rest van het water op de trekroute? Je zei dat het gemiddeld 10 meter diep is. Kan je bijvoorbeeld geen plek vinden van 8m? Of ligt de spronglaag hoger?
~~Dreams can be true.~~
Benny van de Werfhorst
Berichten: 4482
Lid geworden op: 19-10-2002 02:00
Locatie: Gelderland
Contacteer:

07-02-2007 11:38

Wil,

Toen wij bij ons oude huis nog een vijver hadden, voerde ik een Spiegel-
tje en een Koi regelmatig met wat kleine boilies. Ze vraten die dingen al-
tijd; zat ook bulkolie in. Toen heb ik eens de olie geemulgeerd met een
één of ander goedje van Starbaits, en opeens vraten de Karpers de boi-
lies niet meer... :-? Toen ik dat emulgeren weer weg liet, vraten ze het
weer.
Wil, voor mij lijkt b.v. voor Don een combinatie van een flavour op olie
basis en een flavour op EA basis een oplossing. Met de olie flavour, mis-
schien iets naflavouren.

Tino,

Het werkt soms inderdaad, om b.v. een plateau op te zoeken die op de-
zelfde diepte ligt (ongeveer) als de spronglaag. Dan hoef je ook niet met
een zig-rig aan de gang.

groetjes Benny
jurgen munten
Berichten: 1159
Lid geworden op: 25-09-2002 02:00
Locatie: Eygelshoven

07-02-2007 12:28

Poeh, ik moet me echt eens in die aastheorie verdiepen, want ik snap geen bal van dit verhaal. Typisch gevalletje gemakzucht prevaleert boven experimenteren :oops:

Maar ik heb wel een vraag: hoe weet je dat de spronglaag op 10 meter ligt? Die verandert toch ook steeds?

En is het eigenlijk wel mogelijk om een flavour horizontaal te laten uitlekken? Dan zou de flavour toch een soortelijk gewicht moeten hebben dat precies gelijk is aan het water?

Pff, ik ben al blij dat ik inmiddels weet wat emulgeren is (althans wat de definitie ervan is haha): "Emulgeren is het bewerkingsproces waarbij een emulsie wordt gemaakt. Een emulsie is een vloeistof waarbij een bijgemengde andere vloeistof in de vorm van minuscule, uiterst fijn verdeelde druppeltjes aanwezig is. Emulgeren vergemakkelijkt het chemisch proces tussen stoffen die normaliter niet met elkaar zouden mengen. Meestal gaat het om een olieachtige en een waterachtige stof. Soms is ook een hulpstof (emulgator) nodig. Bij de bereiding van mayonaise functioneren eigeel en mosterd als emulgator tussen olie en water (azijn)."

Scheikunde was dan ook niet mijn sterkste vak :roll:

groeten,
Jurgen
Het is een kwestie van geduld.....
Don Kok

07-02-2007 16:34

Mannen,

Ik denk dat de soort emulgator van zeer groot belang is. Ik heb gisteren in de keuken geëxperimenteerd met een aantal verschillende opties.

- olie met flavour zonder toevoegingen: niet geschikt voor mij. De olie stijgt meteen naar de oppervlakte en houdt de flavour min of meer vast in de oppervlakte.

-olie met flavour en mayonaise of mosterd (is reeds geemulgeerd): vormt balletjes die (afhankelijk van de verhoudingen) naar beneden zakken of stijgen. Het geheel blijft echter sterk gesloten van structuur en de flavour en olie zijn niet meer in staat om uit te lekken.

Ik denk dat dit het probleem vormt met heel veel emulgatoren. Je kunt de olie en flavour wel mengen, maar indien vervolgens in het water geïntroduceerd blijft het een heel gesloten geheel waardoor de attractie waarde verloren gaat.

Maar nu de volgende:

- olie met flavour en poeder koffie melk: mengt zich prima tot een papje door de in de koffiemelk aanwezige emulgator. Eenmaal in het water vormt zich een fantastische wolk aan flavour, olie en koffiemelk die zich vooral horizontaal beweegt. Langzaam lekken minieme balletjes olie naar boven maar die zijn zo klein dat ze praktische zweven.

Dit lijkt me precies wat ik wil. Ook even in mij aquarium getest. Mijn goudvissen hebben drie uur lang naar voer gezocht! (Kan ook iets met de in de flavour opgenomen chilis te doen hebben) De helderheid van het water was echter even wat minder 8) .

M.b.t tot de spronglaag het volgende. Ik sprak van een bepaalde situatie. Bij veranderende omstandigheden moet je de diepte dus aanpassen. Altijd dus met de visvinder checken van te voren, alhoewel hier bij stabiel weer de spronglaag ook vrij stabiel is.

In mijn situatie vind je overigens geen taluds voor de dam. Zigrig is de enige optie om je aas statisch aan te bieden.

Probeer de combinatie met koffiemelk maar eens. Ik ga er van uit dat het ook werkt met vloeibare melk.
Benny van de Werfhorst
Berichten: 4482
Lid geworden op: 19-10-2002 02:00
Locatie: Gelderland
Contacteer:

07-02-2007 16:54

Don,

Dat van die flavour + koffie melkpoeder + olie, lijkt me een heel goed
idee! Echter, gaat dit niet gauw overstuur?

Jurgen,

Spronglaag veranderd per jaargetijde en dergelijke. Je moet altijd zor-
gen, dat je niet onder de spronglaag vist. Daaronder zit weinig zuurstof
en is het vrij koud. Met een dieptemeter met redelijk tot aardig wat pixels
kun je de spronglaag opsporen. Heb je geen dieptemeter, dan kun je be-
ter als stel regel nemen: "Beter te ondiep vissen, dan te diep"! Dat dit
op grote diepe wateren veel meer van invloed is, lijkt me duidelijk.

Ik mag graag een Ethyl Alcohol (EA) flavour + een flavour op olie basis
combineren. De EA flavour lekt horizontaal uit en de flavour op olie basis
lekt verticaal uit.
De EA flavour zal sneller uitlekken, terwijl de flavour op olie basis een
constanter/langzamer proces van uitlekken geeft. Het één en ander is
ook afhankelijk van de grofheid van je boiliemix.

Tot nu toe, heb ik geen goede ervaringen met het emulgeren van een
bulkolie in een boiliemix. Starbaits verkocht hier destijds een goedje
voor, maar het ligt bij mij al lang in de prullebak. Gewoon alleen eieren
in je mix gebruiken, en het emulgeren gaat perfect! :wink:

groetjes Benny
Don Kok

07-02-2007 17:05

Benny van de Werfhorst schreef:Don,
Echter, gaat dit niet gauw overstuur?


Wat bedoel je precies?
Benny van de Werfhorst
Berichten: 4482
Lid geworden op: 19-10-2002 02:00
Locatie: Gelderland
Contacteer:

07-02-2007 17:21

Don,

Dat het gauw gaat verzuren of niet. Dus bederven...

groetjes Benny
Don Kok

07-02-2007 17:27

Benny van de Werfhorst schreef:Don,

Dat het gauw gaat verzuren of niet. Dus bederven...

groetjes Benny


Dat zou kunnen. Maar met de drie ingrediënten zie ik geen enkele reden waarom dit niet aan de waterkant te mengen is. Bij korte dagsessies kun je van te voren reeds mengen, soaken en invriezen. Bij langere sessies neem je de olie, flavour en poedermelk gewoon mee en maak je ter plekke een dippie. Een dag blijft dit echt wel goed.

Bovendien heb ik altijd een koelbox bij me gevuld met ijs.

Ik ga dit zeker proberen. Ik laat wel even weten of het werkt. Stuur me maar een Pb'tje met jouw resultaten...

Groeten,

Mario
Benny van de Werfhorst
Berichten: 4482
Lid geworden op: 19-10-2002 02:00
Locatie: Gelderland
Contacteer:

07-02-2007 17:32

Don,

Heb je gelijk in!

Ik vroeg het eigenlijk bewust: Dit om mensen er op attent te maken, dat
je dit niet tijden voor de vissessie moet klaar maken.

Zal het een keer van 't voorjaar met instant vissen proberen.

groetjes Benny
Plaats reactie