Sneller boilies maken


Plaats reactie
Daan van Velzen
Berichten: 71
Lid geworden op: 02-01-2007 18:22

29-01-2007 10:52

Goedenmorgen,

Ik vraag me iets af.
Ik lees veel topics over hoe men boilies moet maken, hoe dit moet weet ik wel maar wil het iets sneller kunnen.
Mijn bottleneck is het volgende: Deegmaken en Koken, worsten maken en rollen gaat wel snel.

Nu las ik laatst dat iemand eerst deeg maakte voor de hele draaisessie en daarna pas al het deeg ging verwerken.
Moet je het deeg dan veel natter aanmaken dan normaal? Omdat je ingrediënten ook veel vocht opnemen.
Kun je dit deeg gewoon in een afgesloten mayonaise emmer bewaren?
Moet je nog oppassen met de houdbaarheid van de eieren? Want ik neem aan dat na 3-4 uur op kamertemperatuur je eieren in het deeg niet echt vers meer zullen zijn of valt dit mee?

Zijn er nog andere dingen waar ik op moet letten?

Nu het volgende vraagje over het koken
Kan je ongekookte boilies 1 a 2 uur na het rollen nog koken?

Mijn planning word dus:

Deeg maken voor ongeveer 2-3 uur draaiwerk (15kg mix ongeveer)
Al het deeg rollen
Op het eind alle Boilies koken

Nu deed ik het altijd per batch van 2kg. Dus deeg maken, rollen, koken en dan weer opnieuw voor de volgende 2kg.
Ik hoop op de nieuwe manier stukken sneller te kunnen werken.

Heeft iemand nog tips/opmerkingen of aanwijzingen? Of is dit niet mogelijk? of kan ik het beter totaal anders doen?

Met vriendelijke groeten Daan
janwillem hilverts

29-01-2007 11:37

De manier hoe ik het altijd ode is eigenlijk aardig simpel, maar na lange tijd boillies maken gaat het steeds sneller.

Je tikt een 30 eieren, voegt hier mix aan toe tot het naar jou mening goed is. Op dat moment zet je de frituurpan aan (WEL MET WATER ERIN en geen vet uiteraard) Tijdens het rollen doe je steeds kleine porties koken en dan weer rollen, koken rollen koken. In een uur tijd kan je makkelijk 10 kilo wegrollen zo. Doe je het met twee man, dan gaat dit nog sneller enverdeel je de taken.

Een andere oplossing is een cementmolen of een andere grote bak. Hier gooi je een goeie 100 eieren in, je mix voeg je er aan toe en dmv een drillboor ofzo iets je mix mixen en dan met twee man rollen maar :) Zo doet een maat van mij het en in 1 dag gaat er dan een 75 kilo mix doorheen.

Hoop dat je er wat aan hebt
Daan van Velzen
Berichten: 71
Lid geworden op: 02-01-2007 18:22

29-01-2007 14:04

janwillem hilverts schreef:Een andere oplossing is een cementmolen of een andere grote bak. Hier gooi je een goeie 100 eieren in, je mix voeg je er aan toe en dmv een drillboor ofzo iets je mix mixen en dan met twee man rollen maar :) Zo doet een maat van mij het en in 1 dag gaat er dan een 75 kilo mix doorheen.

Hoop dat je er wat aan hebt


Hoi,

Zo wilde ik mijn deeg dus ook gaan maken. maar dan zijn mijn bovenstaande vragen nog niet beantwoord.

Met vriendelijke groeten Daan
Gebruikersavatar
joeri onkelinx
Berichten: 672
Lid geworden op: 28-12-2003 13:47
Locatie: België

29-01-2007 21:30

ik denk dat ze veel barsten gaan vertonen omdat ze na 2 uur redelijk (heel) droog zullen zijn
Adios,
Joeri

Het mag vriezen, het mag dooien, maar Joeri zal niet plooien...
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

29-01-2007 22:15

15 kilo mix in 1 keer deeg van draaien is goed te doen in een grote deegmachine bij een bakker.
Het deeg ietsje minder stevig afdraaien, dus ietsje meer vocht erin.
Deegstukken die je wat later wil verwerken goed afdekken of inpakken in plastic folie of zakken om uitdroging of korstvorming te voorkomen.

Gewoon gaan rollen voordat het water kookt, dan heb je al een mooi deel bollekes op voorraad wanneer je begint te koken. Kookt het water dan kieper je de eerste anderhalve kilo in de pan en ondertussen kun je gewoon door blijven rollen om zodoende het te koken voorraadje op peil te houden..enz.enz.
Groet'n Henk..

still growing Old.
Plaats reactie