Mix voor op langer termijn?


Plaats reactie
Gebruikersavatar
gerrit schippers
Berichten: 925
Lid geworden op: 15-01-2004 19:28
Locatie: Enschede

26-01-2007 18:15

Dag mensen, ik ben opzoek naar een mix die ik in grote hoeveelheden, en op lange termijn kan voeren, in het voorjaar en zomer. Ook moeten de ingredienten moeten makkelijk, te verkrijgen zijn(en goedkoop zijn).

Dus de eisen van de mix zijn: 8)

* Niet snel verzadigen op lange termijn.
* Ingrediënten makelijk verkrijgbaar(denk aan boerenbond, molenaar).
* Zo goedkoop mogelijk.
* Hoeft ook niet een super lokkend iets te zijn omdat de boilie toch een flinke tijd wordt voor gevoert.


Dus wie helpt mij?! :D (ik weet het ik ben lui) :D

Mvg Gerrit. 8)
Weet je wat T'is Meer Water dan Vis....
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

26-01-2007 18:23

1 zak tarwemeel
1 zak maismeel
halve zak vismeel
1 fles visolie
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

26-01-2007 18:30

vergat de halve zak tarwebloem nog...
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

26-01-2007 18:34

mitsz van der kamp schreef:vergat de halve zak tarwebloem nog...


Neem er liever een halve zak Soja meel voor in de plaats, Tarwemeel zit er al een zak van bij.. :oops:
Groet'n Henk..

still growing Old.
Raymond Vis
Berichten: 268
Lid geworden op: 19-07-2006 23:35
Locatie: Den Haag

26-01-2007 18:39

Henk, jij durft zeg
een heuse aasgoeroe tegenspreken.

Gr Raymoendo.
Beter goed Waterland Baits dan slecht ...........
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

26-01-2007 18:43

Ray,
Niet iedere aasgoeroe kent de eigenschappen van Tarwemeel of bloem, zoals een voormalig koekebakker. 8) :wink:
Groet'n Henk..

still growing Old.
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

26-01-2007 18:43

Henk ter Maat schreef:
mitsz van der kamp schreef:vergat de halve zak tarwebloem nog...


Neem er liever een halve zak Soja meel voor in de plaats, Tarwemeel zit er al een zak van bij.. :oops:


ut moest goedkoop en makkelijk verkrijgbaar...

Hij is lui...
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

26-01-2007 18:46

mitsz van der kamp schreef:
Henk ter Maat schreef:
mitsz van der kamp schreef:vergat de halve zak tarwebloem nog...


Neem er liever een halve zak Soja meel voor in de plaats, Tarwemeel zit er al een zak van bij.. :oops:


ut moest goedkoop en makkelijk verkrijgbaar...

Hij is lui...


Oeps een lui baasje die Gerrit :lol:
Dan zou ik bij de welkoop nog liever een halve zak lijnkoekmeel meenemen, of.. die lijnzaadkoeken van Arie Blok.

Wil je aan zijn eerste wens voldoen, doe er in ieder geval niet nog meer tarweproducten in. 8)
Groet'n Henk..

still growing Old.
berx gilbert
Berichten: 116
Lid geworden op: 17-11-2006 17:35
Locatie: genk

26-01-2007 19:11

hoy gerret,
probeer deze eens goed en goedkoop

tarwemeel volkoren 400 gr
eieren 7
maismeel 300 gr
CeDe parkieten 150 gr
fijne witte suiker 20 gr
soya ontvet 20 gr
het te weinig aan vocht vul je bij met water
sweetner is al niet meer nodig
werkt perfect bij warmere watertemperaturen (vanaf 12 °C)
grt gilbert
als karpers en vrouwen niet op de stek (?) zijn kun je ze niet vangen
zeg da ik et gezeet em
Gebruikersavatar
gerrit schippers
Berichten: 925
Lid geworden op: 15-01-2004 19:28
Locatie: Enschede

26-01-2007 19:59

Bedankt, Berx. :wink:

Kom mensen kom is op met die recepten voor die luie Gerrit. :lol: !
Weet je wat T'is Meer Water dan Vis....
Gebruikersavatar
jurgen heintjes
Berichten: 682
Lid geworden op: 28-08-2006 12:53
Locatie: JRC twin skin

26-01-2007 20:22

1 deel griesmeel
1 deel maismeel
1 deel tarwebloem
1 deel vismeel
Ruben vd Worp
Berichten: 1979
Lid geworden op: 30-07-2006 19:08
Contacteer:

26-01-2007 20:24

Ik kan je wel een mix geven,maar dan moet je eerst een geeltje over maken.
Gebruikersavatar
jurgen heintjes
Berichten: 682
Lid geworden op: 28-08-2006 12:53
Locatie: JRC twin skin

26-01-2007 20:24

mischien nog 1 deel koekjesmeel bij mijn mix toevoegen.
goede smaakmaker en goedkoop product.
alleen is de uitharding niet echt de van het.
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

26-01-2007 20:25

Een mix van Evert Aalten dan maar??

Ingrediënten plus toelichting..

Tarwemeel 250 gram : Van dit meel heb ik altijd een volle emmer. Het is een prima bulkingrediënt en de voordelen zijn de volgende. Het bevat veel koolhydraten, het bindt en rolt uitstekend, het bezit veel B-vitamines en bevat verder talloze bruine tarwezemeltjes, ofwel de noodzakelijke voedingsvezel. Dit meel koop ik bij een molenaar in Utrecht. Bij hem krijg ik het versgemalen van de steen: niet te grof en niet te fijn. Die molenaar is lekker goedkoop en een kilo kost fl. 1,30!


Maïsmeel 125 gram : Een vervanger is zoete maïsmeel, polentabloem of fijne maïsgriezen bijv. van Sensas. Die 125 gram is niet toevallig de helft van tarwemeel. De reden is de goede compositie van de mix in het belang van de makkelijke rol- en draaibaarheid. Maïsmeel geeft de vereiste pit en stevigheid aan het anders te slappe deeg. Ook helpt het prima mee om de boilie uit te harden. De beste verhouding van tarwemeel en maïsmeel is dus in grammen: twee op één. Bij deze basis weet ik nu al, dus met mijn ogen dicht, dat later mijn boiliedeeg behoorlijk zal rollen. Deze basis dient minimaal de helft te zijn van de totale mix.


Eieren 100 gram : Dit zijn twee eieren! Nou, voor mijn part mogen het er ook drie zijn of vier, daar zit ik niet mee. Deze mix kan dat makkelijk hebben. De droge hoeveelheid is 615 gram. Dat betekent dat twee eieren duidelijk onvoldoende zijn om de mix mee te bevochtigen. Mijn oplossing is gewoon aanvullen met water! Vermoedelijk denken nu een aantal karpervissers: 'Maar mijn beste Evert, een boiliemix dient toch helemaal te worden aangemaakt met eieren? Er moet toch altijd één ei op 100 gram mix? Wat maak jij nou?' Ik werp tegen: 'Op de eerste plaats hebben ik en mijn vrienden dat in onze hele karpercarrière nog nooit gedaan en er nooit enig nadeel van ondervonden. Op de tweede plaats begrijp ik dat het een traditie is die wordt toegepast door talloze vissers in Nederland, België en Engeland. De exacte reden weet echter niemand! Ik weet wel dat die regel niet gebaseerd is op enig sluitende logica. Als iedereen hetzelfde doet, betekent dat nog niet dat zo'n traditie ook correct is. De juiste hoeveelheid eieren hangt volgens mij af van: De hardheid van de latere boilie en de De rolbaarheid van het deeg De voedingswaarde die ik aflees op mijn beeldscherm! Hoe meer eieren ik gebruik, hoe hoger stijgt mijn vetgehalte! Uiteindelijk bepaalt het gewenste vetpercentage van mijn mix hoeveel eieren erin kunnen. Als ik aan mijn taks kom, gaan er bij mij dus géén eieren meer in. Maar: óók de overige ingrediënten bepalen het vetpercentage van de totale mix. Met andere woorden, als ik weinig andere vette ingrediënten gebruik, kunnen er ook meer eieren in!


Aardappelmeel 100 gram : Een bulkproduct van louter koolhydraten. Het bevat geen vet, geen eiwit, geen vezels en nauwelijks vitamines. Maïzena is een prima vervanger. Het is goedkoop. Doel is vooral de eiwitten en de vetten in de mix te verlagen. Als ik terugloop naar mijn computer en bijvoorbeeld Aardappelmeel selecteer en klik op de knop Delete en aldus die 100 gram Aardappelmeel verwijder, dan stijgen de eiwitten naar 22,6% en de vetten naar 22,5%. Of je die nieuwe balans liever gebruikt, is een kwestie van inzicht. Karpervoer 2000 waardeert in ieder geval die nieuwe mix iets lager in zijn Eindoordeel, het cijfer daalt van 9,3 naar 8,9. Op zich valt dat erg mee.


Soja volvet 40 gram : Een voortreffelijk allround product. Het bevat prima eiwitten, goede vetten, suikers, vezels en uitstekende B-vitamines. Toch kan er niet veel in, het vetgehalte stijgt dan te sterk. Vette soja heeft ook de neiging om boiliedeeg erg plakkerig te maken.


Melkpoeder mager 30 gram : Dit melkproduct bevat uitstekende eiwitten en belangrijke B-vitamines. De koolhydraten zijn het makkelijk te verteren suiker Lactose! Het woord 'mager' geeft aan dat het nauwelijks vet bevat. Met magere melkpoeder hou je bij voorbaat het percentage vet laag. Zo schep je ruimte om later vette ingrediënten als eieren, olie en vette soja te kunnen toevoegen! Om het verschil aan te tonen. Stel dat ik magere melkpoeder in deze mix vervang door Vitamealo, een bekende kunstmelk voor kalveren, dan stijgen de vetten direct van 17,66% naar 19,25% en dan heb ik het maar over 30 gram!


Trouvit 000 30 gram : Dit zijn de kleinste korreltjes waarmee kwekerijen de piepkleine forelletjes voederen. Het eiwitpercentage bedraagt 57%. Met dit vismeelproduct zijn de eiwitten fors op te schroeven. Gebruik ik bijvoorbeeld 100 gram in plaats van 30 gram, klik, dan stijgt het eiwitgehalte al naar 23,86%. Het vetgehalte wordt 18,18%. De waardering verandert weinig, want voor de koele watertemperaturen onder 18° Celsius krijg ik nog steeds een 9,2! Blijkbaar kan ik met deze herfstmix behoorlijk variëren!


Tarwekiemen 20 gram : Een perfect ingrediënt met tal van voortreffelijke voedingsstoffen als eiwitten, vetten, B-vitamines en vooral uitstekende voedingsvezels! Altijd gebruiken!


Ei-albumine 20 gram : Deze dure eiwitten voeg ik vooral toe om straks mijn boilies beter te laten uitharden. Het bevordert tevens de rol- en de behandelbaarheid van het boiliedeeg. Voor de eiwittoevoeging gebruik ik het liever niet. Het is te duur en als voedingsstof ook te eenzijdig. In de noodzakelijke vitamines kunnen namelijk tekorten optreden.


Becelolie 10 gram : Met olie verhoog ik op een eenvoudige manier het vetgehalte. Andere oliën zijn ook goed te gebruiken, bijvoorbeeld hennepolie of visolie. Als ik liever andere vette ingrediënten gebruik bij een gelijkblijvende voedingswaarde, elimineer ik natuurlijk gewoon die olie.
Groet'n Henk..

still growing Old.
Gebruikersavatar
gerrit schippers
Berichten: 925
Lid geworden op: 15-01-2004 19:28
Locatie: Enschede

26-01-2007 20:33

Bedankt Jurgen en Henk!!


Ruben: Gaap. :cry:



Gr Gerrit
Weet je wat T'is Meer Water dan Vis....
Ruben vd Worp
Berichten: 1979
Lid geworden op: 30-07-2006 19:08
Contacteer:

26-01-2007 20:46

sorry gerrit,was een flauw grapje,ik heb je een pb gestuurd.
Gebruikersavatar
gerrit schippers
Berichten: 925
Lid geworden op: 15-01-2004 19:28
Locatie: Enschede

26-01-2007 22:03

Ruben vd Worp schreef:sorry gerrit,was een flauw grapje,ik heb je een pb gestuurd.


Thanks maar, is toch niet waar ik naar opzoek ben, met rr en predigested vismeel.

Toch bedankt! :wink:



Kom mensen met die andtwoorden! :lol:


Gr Gerrit
Weet je wat T'is Meer Water dan Vis....
Gebruikersavatar
Kenny Willems
Berichten: 3415
Lid geworden op: 20-05-2006 15:46
Locatie: Duiven
Contacteer:

27-01-2007 01:43

zal lekker die mix van mitz aanhoude , werkt altijd...

lt vis meel enzo kan je in vervanging doen met vismeel.
Gebruikersavatar
gerrit schippers
Berichten: 925
Lid geworden op: 15-01-2004 19:28
Locatie: Enschede

28-01-2007 13:21

Gewoon zo goedkoop mogelijk! :D

Ik heb deze topic opgestart met de bedoeling van de mixen die men mij hopelijk zou geven, een goedkope mix te kunnen samen stellen die het ook nog eens op langertermijn zou uithouden.


Gr Gerrit 8)
Weet je wat T'is Meer Water dan Vis....
Rogier van der Vaart

28-01-2007 13:32

Hoi Gerrit,

Hier een makkelijk en goedkope mix.

Maismeel 25%
Koekjesmeel 25%
Griesmeel 25%
Soyameel 20%
Rietsuiker 5%

Succes ermee.

Groeten Rogier
Gebruikersavatar
gerrit schippers
Berichten: 925
Lid geworden op: 15-01-2004 19:28
Locatie: Enschede

28-01-2007 13:47

Alex Groothuizen schreef:Ja ok maar er staat ook tussen haakjes zo goedkoop mogelijk toch..!!
kijk overal hangt een prijskaartje aan, ook goedkoop

als je weet wat je uit wil geven bv per kg, dan kun je daar je mix op afstellen


Oke Laten we zeggen 2,50 a'3,00 euro per kg droge mix inc eieren.
Is dit haalbaar?

Gr Gerrit
Weet je wat T'is Meer Water dan Vis....
Arjan Kolbach
Berichten: 22
Lid geworden op: 31-12-2006 17:43
Locatie: Gelderland

28-01-2007 18:51

mitsz van der kamp schreef:1 zak tarwemeel
1 zak maismeel
halve zak vismeel
1 fles visolie


hoi Mitsz.

kunt u aan mij een zoete mix doorgeven
het moet ook goedkoop zijn goed uitharden met de juiste voedingswaarden en lekker zoet ???

Het is voor op de maas, dus flink voeren!!

Groet Arjan :wink:
Jop Boot
Berichten: 467
Lid geworden op: 19-12-2005 14:54

29-01-2007 20:30

Makkelijk?

Ok.

2 pakjes griesmeel van de AH.
1 kilo kanarie-zaad van de dieren winkel om de hoek.

Zaad goed malen (Je kan een handje aprt houden en later toevoegen voor het Ultra-High-Leak-effect...), gries er bij, en klaar.
Gebruikersavatar
jacco noordermeer
Berichten: 1889
Lid geworden op: 02-02-2007 18:08
Locatie: gorinchem
Contacteer:

02-02-2007 18:25

Henk ter Maat schreef:Ray,
Niet iedere aasgoeroe kent de eigenschappen van Tarwemeel of bloem, zoals een voormalig koekebakker. 8) :wink:


gelukkig kent de hedendaagse "koekenbakker" wel het verschil :wink:
Gebruikersavatar
joris Leferink
Berichten: 837
Lid geworden op: 15-12-2002 01:00
Locatie: Haaksbergen

02-02-2007 19:08

Wat is dat dan jacco moet je weer overnieuw beginnen met je aantal post etc?


Groeten Joris
Plaats reactie