HNV boillies vs Crap boillies


Plaats reactie
mark res
Berichten: 134
Lid geworden op: 30-05-2004 20:04
Locatie: Castricum

22-01-2007 11:03

Het is op dit moment een beetje de trend om met HNV boillie,s te vissen waar ik overigens zelf ook in ben mee gegaan vooral na het artikel gelezen te hebben van Mitsz in de karper,maar ik zit er nu toch weer over te denken om over te stappen op Crap boillies.
De reden hier voor is ik heb in het verleden uitstekende resultaten behaald met boillie,s gemaakt op basis van koekjesmeel,de enigste eiwitten die hier in zaten waren afkomstig van de soja meel en de eieren.
Vroeger zo een 20 jr geleden kon je een water ook helemaal naar je hand zetten met een nieuw geintroduceerde partikel zo als bijv capucijners of gekookte mais en vooral in die mais zitten vrijwel geen eiwitten.
De achter liggende gedachte van die HNV boillie,s is volgens mij een beetje er moeten zo veel mogelijk verschillende voedings stoffen in zitten voor de karper en het liefst nog mineralen en vitamines ook zodat de karper niets te kort komt,maar ik heb toch een beetje mijn twijfels of een karper dit onderscheid kan maken.
Ik weet dat er bijzonder goede resultaten mee geboekt zijn maar meestal ging daar ook een gigantisch voercampagne aan vooraf(artikel van Mitsz)en ik denk dan ook dat de sleutel tot succes meer in de aasgewenning zat.
En verder denk ik dat crap boillies omdat vrijwel iedereen tegenwoordig met HNV boillies vist op oa dressuurwater dressuur doorbrekend kan werken.
Mijn vraag nu is zijn er ook mensen hier die bewust deze boillie,s tegen over elkaar getest hebben en ze kwa vangst resultaten kunnen vergelijken.
Ik wil er overigens wel duidelijk in zijn dat ik de wijsheid zeker niet in pacht heb en verder weinig verstand van aas heb val me er dus niet op aan.
Laatst gewijzigd door mark res op 22-01-2007 14:00, 3 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Daaf Wolters
Berichten: 4012
Lid geworden op: 02-03-2003 01:00
Locatie: Hengelo

22-01-2007 12:38

Mark,
Allereerst denk ik dat je High Proteïne (HP) en High Nutritive Value (HNV) door elkaar haalt. HP betekend simpel gezegt zo veel mogelijk eiwitten, vaak met behulp van producten uit de melkbranche. Wat mij betreft een achterhaald idee wat Mitsz ook absoluut niet zal promoten.

Om op je vraag te komen, ik heb slechts zeer zelden HNV (in mijn geval vismeelboilies) en crapboilies in dezelfde sessie tegen elkaar gevist.
De reden daarvoor is dat ik niet denk dat het heel veel zin heeft om zoiets een enkele keer te testen en er dan gelijk conclusies aan te hangen. Omstandigheden wisselen te vaak en voorkeuren kunnen ook nog eens per vis en water verschillen. Onder andere voercampagnes van anderen zullen veel invloed op je uitkomsten hebben.

Ik denk wel dat het zinvol kan zijn om een aantal sessies te testen als je net op een nieuw water begint, puur om te kijken of de vissen daar een voorkeur hebben. Trek echter niet te snel je conclusies, laten we niet vergeten dat er veel meer dingen van invloed zijn dan alleen welk balletje er aan de hair hangt. Stekinvloeden zullen meetellen, maar uitkomsten kunnen ook gewoon toeval zijn. Ik denk dat er namelijk genoeg vissen zijn die helemaal geen voorkeur hebben, waar je die aan vangt is dus puur afhankelijk van welke boilie ze het eerst tegenkomen. Hier zou een attractieve boilie in het voordeel zijn en dan kan je een hoop met HNV.

De over het algemeen geldende opvatting is dat je met een vismeelboilie meer, maar gemiddeld kleinere vis zal vangen dan met een crap boilie. Mijn resultaten vergeleken met die van een stel vismaten (die geen vismeel gebruiken) wijzen ook in die richting, maar het gaat hier om gemiddelden. Dat wil dus niet zeggen dat je met crap boilies geen hele kleine vissen zal vangen. Grappig detail is dat één van mijn maten een paar vissen heeft gevangen die een stuk kleiner waren dan mijn kleinste vissen op dat water. Aan de andere kant ving een andere maat, die met mijn boilies vist, een nog kleinere vis. Ook naar boven zijn de uitschieters duidelijk. Zo ving een maat van mij vrijwel de gehele top van het water in slechts twee jaar tijd met een crap boilie. Darentegen zijn mijn vijf grootste vissen (en misschien nog wel meer dan vijf) stuk voor stuk gevangen op vismeelboilies. Hierbij zat ook de absolute topper van het water, een vis waarvan men denkt dat hij een voorkeur voor zoet zou hebben.

Dit is dus wat ik bedoel, waarom ik vind dat het niet zo veel zin heeft om de verschillende typen boilies tegen elkaar te vissen. Er komt simpelweg te veel toeval bij kijken om echt harde conclusies te trekken. Je hebt maar op een zeer beperkt aantal factoren invloed.

Ik heb wel verschillende keren mijn vismeelbal tegen particles gevist, met zeer opvallende resultaten. Dat de meeste particles instant ware killers zijn hoef ik je waarschijnlijk niet te vertellen. Daarom nam ik een flinke zak mee naar een vrij dicht bezet water zonder al te veel witvis. Ik kreeg al vrij snel enkele beten, maar altijd als ik de lijn opnieuw ging uitvaren bleek de stek altijd compleet leeggevreten. Na een paar beten besloot ik wat van mijn eigen boilies door de particlemix te gaan mengen, zowel heel als verkruimeld.

Het opmerkelijke was dat de beten nu een stuk sneller kwamen! Er lagen vaak nog restjes granen op de stek als ik de lijn opnieuw moest uitvaren. De boilies waren altijd stuk voor stuk weg.

Dit soort dingen heb ik vaker meegemaakt, maar deze situatie was de meest opvallende, ondermeer vanwege het extreem heldere water en het zeer ondiepe plateau, waar ik kon zien wat er met het voer gebeurd was.

Aasgewenning zal altijd nodig zijn, wil je een positief effect uit de lange termijn voedingswaarde halen. Die aasgewenning hoeft echter lang niet altijd met gigantische voercampagnes te gaan. Ik heb vorig jaar in het najaar echt goed lopen te vangen, terwijl ik het grooste deel van de tijd maar een kilo per dag voerde, verspreid over twee à drie stekken. In november werd dat zelfs nog minder.
Ook met een crap boilie kan je voeren voor de aasgewenning, je zal echter waarschijnlijk minder vissen berijken, waardoor je ook minder aantallen gaat vangen. De vissen die je wel berijkt zijn (zoals ik eerder al ergens aangaf) vaak de grotere exemplaren. Aan jou de keus...

Tegenover me zat iemand die wel zwaar voerde, die hield de vis vast in de sector. Het is echter een illusie dat je de vis op een paar vierkante meter vast kan houden, ik wist dat ze regelmatig een ommetje over mijn stek zwommen. Het enige wat ik dus hoefde te doen was de vis aan de boilies te laten wennen. Hier is regelmaat belangrijker dan hoeveelheid, met 5 keer 5 boilies leer je ze meer dan met 50 boilies in één keer. Het vasthouden deed mijn overbuurman wel voor me.

Naast de voedingswaarde is de instant aantrekkingskracht van belang. Hiervoor kan je bijvoorbeeld gebruikmaken van aminozuren en wateroplosbare eiwitten. Spullen als aminol, L-zero 30, predigested vismeel en leverpoeder dragen hier erg aan bij.

Als je instant vist heeft het naar mijn idee dan ook niet heel veel zin om hele hoge percentages vismeel door je boilie te gaan gooien, je kan beter wat meer investeren in producten die het voedselsignaal versterken.

Ook ik ben geen aasgoeroe, dus als mensen het niet met mij eens zijn hoor ik dat graag.
There aint no way but the hard way!

Spiegel gevangen op het Twentekanaal? Skp@ksnregiooost.nl
mark res
Berichten: 134
Lid geworden op: 30-05-2004 20:04
Locatie: Castricum

22-01-2007 13:55

Hoi Daaf
Bedankt voor je zeer uitgebreide reaktie en je hebt gelijk ik doelde inderdaad op HNV boillies,omdat vismeel boillies voor een groot deel uit eiwitten bestaan ging ik er van uit dat er het zelfde mee bedoeld werd!
Je zegt van je zelf dat je geen aasgoeroe bent maar hebt wat mij betreft zeker veel verstand van de zaken waar je mee bezig bent,in ieder geval veel meer dan ik.
Gr Mark
Gebruikersavatar
Edward van Berkum
Berichten: 2799
Lid geworden op: 19-04-2002 02:00
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

22-01-2007 14:39

Mark,

Er lopen hier nog wel een paar goede aas goeroe's rond, dus denk dat er nog wel leuke reacties op zullen komen.....

Vind het interessant, dus blijf het volgen....

Groet,

Edward
Ruben vd Worp
Berichten: 1979
Lid geworden op: 30-07-2006 19:08
Contacteer:

22-01-2007 16:10

Wat een verhaal daaf.Ik kan niks ander zeggen dat ik het met je eens ben. :wink:
Plaats reactie