boilies al soakend bewaren


Plaats reactie
Gebruikersavatar
joeri onkelinx
Berichten: 672
Lid geworden op: 28-12-2003 13:47
Locatie: België

19-01-2007 20:53

Ik heb ergens gelezen dat je je boilies ook "eeuwig" kunt bewaren in een soak gemaakt van suiker. Ik zou dit willen doen, omdat ik de diepvries moet delen... Heeft hier iemand ervaring mee? Ik zat zelf te denken aan een 100ml of 200ml water op te koken met 1kg suiker ofzoiets, en dan na het afkoelen nog wat visolie toevoegen of dergelijke.
Ik vraag mij ook af of dit geen kwaad kan voor mijn boilies? Worden ze niet zachter door in die soak te liggen? En zullen ze niet uiteen vallen? Mijn mix lost nogal relatief snel op in water en ik vraag mij af of die wateroplosbare ingrediënten ook in een soak oplossen? Zoja, dan ben ik er niets mee he :wink:

Merci
Joeri
Adios,
Joeri

Het mag vriezen, het mag dooien, maar Joeri zal niet plooien...
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

19-01-2007 22:01

Hoi Joeri,
Optie a en b zijn beide mogelijk.
Makkelijkste is optie b..

Konfijten, wat regels en feiten.

Er zijn twee manieren om te konfijten: met suiker en met een vetstof. Vruchtensoorten konfijten we
met suiker, terwijl we vlees en gevogelteproducten met vetstof konfijten.
Konfijten met suiker
Suiker in dunne oplossingen is een ideale kweekplaats voor micro-organismen. In sterke concentraties
heeft suiker, net als zout, een uitdrogend effect en daardoor wordt de ontwikkeling van
micro-organismen tegen gehouden.
We kunnen producten op twee manieren met suiker konfijten:
a. Door suiker toe te voegen en het product te verhitten.
b. Door suiker toe te voegen en het product te drogen.

a. Suiker toevoegen en verhitten
Suiker houdt niet alleen bederf tegen, maar zorgt er ook voor dat mengsels stollen. Het
belangrijkste geleivormende middel is pectine, een gomachtige substantie, die bij het koken van de
schil en het vruchtvlees van de meeste vruchten, vrijkomt. Pectine werkt echter alleen als er zowel
suiker als zuur in de oplossing aanwezig zijn. Het stollingsproces is het beste zichtbaar in
vruchtengelei, vruchtenpuree voor puddingen, jams en marmelades.

b. Suiker toevoegen en drogen
Deze techniek gebruiken we meestal bij vruchten, fruit en bloemen. We leggen het product in een
warme suikeroplossing omdat suiker een hygroscopische stof is. De concentratie suiker in het water
moet hoger zijn dan 65 procent. Door de combinatie van een hoge temperatuur en tijd lost de suiker
langzaam op en zal het vochtgehalte in de vruchten sterk verminderen. Hierdoor ontstaat de
conserverende werking. Je moet de producten op een droge en donkere plaats bewaren. Voorbeelden zijn
gember, ananas, kersen, bigarreaus, citroen- en sinaasappelschillen, maar ook hele gekonfijte
mandarijnen. Je moet de producten afgesloten bewaren op een droge plaats.

Konfijten met een vetstof
Bij deze methode verhitten we vleesproducten langzaam in een vetstof, bijvoorbeeld varkensvet of
ganzevet en we koken ze langdurig. Als het meeste vocht is verdampt, laat je het vlees onder het vet
afkoelen waardoor het product lang goed blijft. Een goed voorbeeld zijn de Franse rillettes, een
mengsel van varkens- en ganzevlees dat is afgedekt met varkens- en ganzevet. De producten moetje
gekoeld en liefst op een donkere plaats bewaren bij een temperatuur tussen 0-6° C.
Groet'n Henk..

still growing Old.
Gebruikersavatar
Maik van de Camp
Berichten: 595
Lid geworden op: 21-04-2005 21:26
Locatie: Noord-Brabant

19-01-2007 22:25

Joeri,

Waarom koop je eigenlijk geen tweedehand vriezertje, is toch veel makkelijker dan dat gekloot met conserveren? Gewoon iets wat ik me afvroeg.
Carpe Diem...!
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

19-01-2007 22:39

Van soaken in een suikerige oplossing worden je boilies ketterhard.

Ik heb er wat boilienaalden op gebroken. :o

Een fijn boortje gaat beter. :wink:

Groet, Kees

http://www.l-escargot.nl/Wetenswaardigheden/konfijten.htm
Gebruikersavatar
joeri onkelinx
Berichten: 672
Lid geworden op: 28-12-2003 13:47
Locatie: België

19-01-2007 22:56

Waarom koop je eigenlijk geen tweedehand vriezertje, is toch veel makkelijker dan dat gekloot met conserveren? Gewoon iets wat ik me afvroeg.


Ja, zou veel gemakkelijker zijn he. Vind ik ook, maaaaar moederlief is daar nogal wat gek in. Volgens haar overdrijf ik overal een beetje in en ze snapt (na al die jaren) nog steeds niet hoeveel er soms komt zien bij het vissen. Zo kocht ik vorige week een compressor en ik ga nu een spuit op luchtdruk bestellen......waarop zij zei "joeri ik snap u niet, waarom dat allemaal zelf maken terwijl je readymades kunt kopen, die niet in de vriezer moeten en waarbij je niets moet vuilmaken". Kom ik weer af met argumenten als "met freezers vang ik beter" waarop zij zegt "dan vang je toch gewoon wat minder" Of als ik zeg "readymades zijn niet zooo goed voor de vis" dat zij dan weer weerlegd met "dan eten ze er toch gewoon wat minder van". :lol: :lol: :lol:

Nu back to the point. Mijn boilie zal dus niet oplossen in die soak??????? en juist harder worden dan zacht?

Bedankt allemaal
Adios,
Joeri

Het mag vriezen, het mag dooien, maar Joeri zal niet plooien...
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

19-01-2007 22:59

Maik, een vriezer is duurder, bovendien moet je aangsloten zijn op een elektriciteitsnet.. :wink:

Verder lijkt het me dat Joeri niet op ge-effende en geplaveide paden wil wandelen, prijzenswaardig!
Door het uit proberen van allerlei zaken zijn ontelbare missers maar ook veel goeie dingen bij toeval ontdekt. 8)

:o :o :o Zie je, Joeri is weer sneller :wink:
Groet'n Henk..

still growing Old.
Gebruikersavatar
joeri onkelinx
Berichten: 672
Lid geworden op: 28-12-2003 13:47
Locatie: België

19-01-2007 23:04

bovendien moet je aangsloten zijn op een elektriciteitsnet


Ik zal het maar toegeven, ik leef in een kartonnen doos zonder elektriciteit.....................................Hey Henk, ik ben geen schooier :lol:
Adios,
Joeri

Het mag vriezen, het mag dooien, maar Joeri zal niet plooien...
Gebruikersavatar
Maik van de Camp
Berichten: 595
Lid geworden op: 21-04-2005 21:26
Locatie: Noord-Brabant

19-01-2007 23:08

Henk,

Heb je zeker gelijk in ik vind het dan ook mooi om te zien hoe Joery juist niet de geefende paden bewandelt, maar een alternatieve route bewandelt. Maar af en toe moet je gewoon tegen je ouders ingaan(misschien typerend voor een Nederlander) verder heb ik geen enkele nuttige oplossing voor Jouri omdat ik een vriezer van mijn ouders heb gekregen. 8)
Carpe Diem...!
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

19-01-2007 23:15

Tja Maik,
Beetje verwend is ook typisch Nederlands :roll: :lol:
Die vriezer is eigenlijk een beperking op het te ontwikkelen denkvermogen :-?

Joeri,
ik ben wel een schooier,
en verzamelaar. :wink:
Groet'n Henk..

still growing Old.
Gebruikersavatar
joeri onkelinx
Berichten: 672
Lid geworden op: 28-12-2003 13:47
Locatie: België

20-01-2007 00:15

goed, dan zullen we samen schooier zijn.

Toch nog een vraagje, zou ik zoveel siroop moeten maken totdat ze er volledig onder zitten? of zou het genoeg zijn om pakweg 1kg siroop te gebruiken voor 5kg boilies en ze dan goed mengen?
Adios,
Joeri

Het mag vriezen, het mag dooien, maar Joeri zal niet plooien...
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

20-01-2007 09:34

Joeri,

ik zou dat suikerverhaal in jouw geval maar even niet doen. Je maakt zeer hoogwaardige recepturen, die niet echt goed gaan met een overdosis suiker.

Je kunt ze veel beter uitdrogen en bewaren in die kartonnen dozen. Wel in een koele ruimte zetten.

groetjes Mitsz
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

20-01-2007 10:05

Euhh Mitszel,

Het ging Joeri ook enkel om het bewaren van bollen.

Wanneer Joeri optie b) toepast zal er weinig 'hoogwaardigheid' verloren gaan.
((We leggen het product in een warme suikeroplossing omdat suiker een hygroscopische stof is. De concentratie suiker in het water moet hoger zijn dan 65 procent.))

De warme dikke suikeroplossing ontrekt enkel vocht uit de bollen..
((Door de combinatie van een hoge temperatuur en tijd lost de suiker
langzaam op en zal het vochtgehalte in de vruchten sterk verminderen. Hierdoor ontstaat de conserverende werking.))
Groet'n Henk..

still growing Old.
Gebruikersavatar
joeri onkelinx
Berichten: 672
Lid geworden op: 28-12-2003 13:47
Locatie: België

20-01-2007 10:37

ik zou dat suikerverhaal in jouw geval maar even niet doen. Je maakt zeer hoogwaardige recepturen, die niet echt goed gaan met een overdosis suiker.


Ik dacht dat dat alleen van kracht was als ik een overdosis suiker zou toevoegen aan mijn mix zelf? Ook dan, ik heb vroig jaar op een vismix ook 2% oplosbare melksuikers toegevoegd en heb er geen nadelen aan gevonden?

Als ik mijn boilies zou bewaren in die soak, dan zou het vocht eruit trekken, wat dan weer opgenomen wordt door die soak. Diezelfde soak waar mijn boilies inzitten, dus dan hechten de vloeibare stoffen die onttrokken zijn zich weer vast aan de buitenmantel van de boilie??? :P
Als het zo is dat oplosbare ingrediënten (in poedervorm) niet oplossen in deze suikeroplossing dan absorberen mijn boilies die suikeroplossing toch niet? ofwel? Waardoor er niets veranderd aan de eigenlijke receptuur, buiten een suikerige buitenmantel.

Enfin dat denk ik, nu jij :lol:
Adios,
Joeri

Het mag vriezen, het mag dooien, maar Joeri zal niet plooien...
Fred Hazenbroek
Berichten: 1976
Lid geworden op: 04-12-2004 00:32
Locatie: z-h

20-01-2007 11:20

zeer interessante topic.. 8) 8) . ik lees zondag ff verder, want
eindelijk komen de eerste visuren voor 2007 eraan !!.

mvg, fred
jouri, je heb m,n mail gekregen??
Gebruikersavatar
joeri onkelinx
Berichten: 672
Lid geworden op: 28-12-2003 13:47
Locatie: België

20-01-2007 13:05

jep ik heb je mail gehad. Kom vanavond anders even online, dan regelen we dat wel :wink:
Adios,
Joeri

Het mag vriezen, het mag dooien, maar Joeri zal niet plooien...
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

20-01-2007 15:11

joeri onkelinx schreef:goed, dan zullen we samen schooier zijn.

Toch nog een vraagje, zou ik zoveel siroop moeten maken totdat ze er volledig onder zitten? of zou het genoeg zijn om pakweg 1kg siroop te gebruiken voor 5kg boilies en ze dan goed mengen?


Joeri,

Het best is de bollen er helemaal onder te zetten.
Groet'n Henk..

still growing Old.
Gebruikersavatar
joeri onkelinx
Berichten: 672
Lid geworden op: 28-12-2003 13:47
Locatie: België

21-01-2007 13:07

oki bedankt.

Mitsz: Ik zou toch wel willen weten, waarom jij denkt dat dit nadelig kan zijn voor mijn "hoogwaardige" recepturen.
Adios,
Joeri

Het mag vriezen, het mag dooien, maar Joeri zal niet plooien...
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

22-01-2007 07:10

Joeri,

om te beginnen zullen je bollen aan de buitenmatel papperig worden en traagjes oplossen, indien je ze inderdaad gaat maken zoals we een tijdje geleden hebben besproken.

Gooi vanaf heden eens 4 eetlepels uiker over je biefstukje en vertel me later hoe lang het prettig was. :D

Wat is er mis met luchtdrogen. Die bollen van jou hoeven toch niet nóg attractiever? Of vis jij misschien op hoogbejaarde karpers, met gebrekige zintuigen? 8)

groetjes Mitsz
kenny vernieuwe
Berichten: 749
Lid geworden op: 09-09-2003 02:00
Locatie: W-vl. Belgie

22-01-2007 11:46

is het hier ook niet mogelijk om je boilies te bewaren op aminol, eventueel aangemaakt met wat water?
Of je kan ze mss ook in visolie laten liggen?
Gebruikersavatar
marc boudewijn
Berichten: 42
Lid geworden op: 30-11-2005 15:58
Locatie: ijmuiden

22-01-2007 14:35

In de aminol bewaren gaat super :lol: :lol: :lol:
ervaring is de naam die we geven,
aan de optelsom van onze fouten.
Gebruikersavatar
joeri onkelinx
Berichten: 672
Lid geworden op: 28-12-2003 13:47
Locatie: België

22-01-2007 19:37

Wat is er mis met luchtdrogen


Ik wou egwoon iets zoeken buiten invriezen, wat niets afnam aan de attractiviteit. Maar je hebt gelijk.

Dank u
Joeri
Adios,
Joeri

Het mag vriezen, het mag dooien, maar Joeri zal niet plooien...
Herman Esveld
Berichten: 1188
Lid geworden op: 18-04-2006 19:09
Locatie: nomaad

22-01-2007 20:06

Vacuum verpak apparaat misschien een idee? Kost ongeveer 40 euro als ik mij niet vergis.
PR Schub: 2,001 kilo
PR Spiegel: 2,003 kilo
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

22-01-2007 21:30

joeri onkelinx schreef:
Wat is er mis met luchtdrogen


Ik wou egwoon iets zoeken buiten invriezen, wat niets afnam aan de attractiviteit. Maar je hebt gelijk.

Dank u
Joeri


Bezig blijven met zoeken Joeri, kan mogelijk het verschil gaan maken met de rest die wel de gebaande paden bewandeld.
Wie weet, prijzenswaardig is het sowieso. :wink:
Groet'n Henk..

still growing Old.
dennis hellings
Berichten: 317
Lid geworden op: 10-01-2004 17:24

22-01-2007 21:35

[quote="Herman Esveld"]Vacuum verpak apparaat misschien een idee? Kost ongeveer 40 euro als ik mij niet vergis.[/quote]


Herman,

een apparaat voor 40 € gaat echt je boilies niet kunnen vacuum trekken, misschien wat lucht eruit halen jah, maar dan heb je het toch gehad. Een vacuummachien kost +- 2500 € mits je een degelijk apparaat wilt hebben.

mvg
Gebruikersavatar
Jan van Rijn
Berichten: 11
Lid geworden op: 07-03-2003 01:00
Locatie: Wateringen

26-01-2007 21:06

Ik heb best goede resultaten gehad met suiker bollen.
Als je de bollen na het koken in een emmer gooit doe je er wat suiker overheen gooien. De suiker gaat dan smelten, laat deze er een nacht instaan, de bollen blijven plakkerig. Om dit op te lossen rol je ze door de mix waar de bollen mee hebt bereid. laat de bollen dan uitharden, niet te lang want ze worden knikkerhard. Je zal zien dat de bollen veel langer goed blijven. Je moet dan geen zoetstoffen meer in je mix gebruiken want anders wordt het te zoet.
Veel succes.
Plaats reactie