eiwitten in de winter


Plaats reactie
stassen erwin
Berichten: 202
Lid geworden op: 05-06-2006 23:07
Locatie: st truiden

05-01-2007 16:07

kan er mij eens precies vertellen wat er met een karper gebeurd als je met een eiwitrijke bol in de winter aan de slag gaat
dus ook voert met eiwitrijke bolies
gaan ze deze gewoon links laten liggen of opvreten en (onwel) worden
mij is altijd verteld dat karpers in de winter geen enzymen aanmaken om eiwitten te verteren
deze vraag stel ik dan ook omdat ik vannacht een discussie met iemand aan het water had die vertelde dat het allemaal geen reet uitmaakt
Daan van Velzen
Berichten: 71
Lid geworden op: 02-01-2007 18:22

05-01-2007 16:30

hallo

als mijn geheugen me niet in de steek laat maakt eiwitten wel wat uit
ik meen dat karpers onder een bepaalde watertemperatuur ik geloof 6-7 graden (bijna) niets meer kunnen verteren

in de winter zijn er wel vitaminen en mineralen etc aanwezig om evt eiwitten af te breken maar omdat het verteringstelsel bijna stil ligt zal hij geen tot weinig voedingstoffen opnemen

de doorloop tijd in de darmen van een vis is in de winter ook veel trager volgens mij soms wel 24 tot 48 uur daardoor kan hij niet veel eten omdat hij sneller vol is. het ligt er ook aan wat die gegeten heeft eiwitten duurt langer dan koolhydraten is mij altijd verteld

mij werd dus ook aangeraden om met koolhydraatrijk aas te vissen met veel vezels erin en zo weinig mogelijk vismeel.

met het voeren moet je ook oppassen overdaad schaad oftwel als je teveel voert verzadig je de vissen misschien al voordat ze bij je haak zijn.

wat ik ook ergens gelezen heb is dat vissen in de winter azen uit nieuwsgierigheid en niet echt omdat ze moeten eten.

maar weet niet of dit verhaal 100% waar is.

met vriendelijke groeten Daan
Daan van Velzen
Berichten: 71
Lid geworden op: 02-01-2007 18:22

05-01-2007 16:38

hallo

met eiwitrijke boilies kun je wel vissen en voeren hoor je moet alleen heel erg oppassen met de hoeveelheid omdat het zo snel vult bij de vissen

met koolhydraat aas kun je iets meer voeren geloof ik. denk hieraan aan een griesmeel,soya,tarwemeel + 15% vogelvoer en wat tarwekiemen doet het vaak ook wel goed.

persoonlijk voer ik nu in deze vakantie met een birdfoodballetje en dan 200 gram op 1 stek per dag. dit is op een redelijk bezette beek. om de 2 dagen laat ik er een dag rust tussen. dus ik voer ongeveer 1kg per week met eiwitrijke boilies zou ik 500-750 gram voeren per week in het bovenstaand schema

met vriendelijk groeten Daan
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

05-01-2007 16:45

Is er een noodzaak om het voedsel te verteren? Wat niet verteerd wordt schijten ze weer uit en kan dus niet verzadigen. Beetje vezels helpt. Die beesten hebben nog steeds geen maag.

Onzin dus. Als één of twee winterkarpers één of twee boilies eten, dan helpt het jou niet veel verder als je er 500 voert. Voer dat blijft liggen verzuurt en verlaagt daarbij het zuustofniveau.

Er is nog niemand die aangetoond heeft dat koolhydraatrijk voedsel in de winter beter wordt gegeten vanwege de vertering. Het is wel zo dat het bij die temperaturen makkelijker is om een aantrekkelijke boilie te maken op basis van koolhydraten. Heeft alles te maken met oplosbaarheid/voedseldetectie bij die lage temperaturen.

Inderdaad is eten vaak een reflex en geen noodzaak bij die temperaturen.

Kees
Plaats reactie