een heel seizoen, welk aasje zou jij nemen?


sander dekamper
Berichten: 665
Lid geworden op: 31-08-2004 23:06

31-12-2006 11:36

Elk nadeel heeft zijn voordeel :wink:
Gebruikersavatar
Michiel Pilaar
Berichten: 962
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Kapelle
Contacteer:

31-12-2006 11:42

Mmmm interessant..

Adriaan... "Adriaan wordt met name gevangen op grote voerplaatsen."
Als ie al 2 jaar niet gevangen is kun je niet meer zeggen waarop hij met name gevangen wordt lijkt mij. Als een vis er maar zó incidenteel uitkomt lijkt hij niet echt een voorkeur te hebben. Of hij is dood natuurlijk.

Bassie... "Bassie wordt het meest gevangen aan de Noordzijde van het water. Het gedeelte wat het minst bevist wordt."
Goed, hier dus vissen. Want als Adriaan ook amper gevangen wordt is de kans groot dat deze zich ophoudt in het gebied met de minste hengeldruk.

Boilie keuze: boilie nummer 2; Een zeer hoogwaardige vismeel receptuur met oa Robin Red L-zero etc... Want: voor Adriaan moet je wat extra's uit de kast trekken, immers hij wordt amper gevangen; op 'standaard' aas al 2 jaar niet meer. Bassie komt er zoiezo wel uit, welke bol je ook pakt.

Aanpak: boilie's 50/50 aanmengen met 20 mm vismeelpellets die langzaam oplossen (na 24 uur pas echt uit elkaar vallen). Hierdoor schroef je je totale hoeveelheid voer per voerbeurt aanzienlijk op. Door het gebruik van pellets doe je ook nog eens iets totaal anders dan de rest van de vissers.

Voeren: twee keer in de week een dikke 8 a 10 kg boilies/pellets compact op een strook voeren. Eventueel een strook die verschillende dieptes overlapt (spreid je winkansen). Let wel op wat de andere vissers voeren en wat de watertemp. doet: boven de 10-12 graden kun je pas écht gaan strooien met pellets. Indien de vissers echt vroeg in het jaar beginnen (maart) dan de hoeveelheid en de verhouding aanpassen. Brasems kunnen een boilie/pelletsvoerplek verruiineren... Maar de ervaring leert dat als je de karpers écht op het voer (en de stek hebt zitten) dat je dan amper nog brasems vangt!

Vissen: het vissen zelf in korte periodes doen. Slechts een paar uurtjes vissen. En vooral NIET je stek leegharken. Stop dus na een vis of 2 a 3, dan knal je er weer een emmer voer in en kom je een dag of paar dagen later weer terug. Zo blijven er vissen die de moeilijkere vissen (Adriaan) op het voer kunnen trekken. We willen immers niet veel vangen, maar de top van het bestand.

Als je iedere week 1 of 2 sessie's maakt waarin je steeds 2 vissen per sessie van een compacte voerstek aftrekt.....

Dan ga je die dikke beren wel op de mat krijgen.

Leuke topic !

Groetjes,

Michiel
Het leven is te mooi om er niet ten volle van te genieten!
Andre Kip
Berichten: 292
Lid geworden op: 01-05-2005 21:44

31-12-2006 11:50

Remko Oude Elferink schreef:ik zou me eerst eens gaan verdiepen in wat de vissen nu al eten..

dus vragen aan vissers waar hun de toppers mee gevangen hebben? zoet of vis?

worden ze op vismeel vaak gevangen dan zou ik een hoogwaardig vismeel receptje gaan gebruiken om toch boven de andere vissers uit te steken met mijn vismeel bolletje.. en andersom op een zoete of pittig.


gr. Remko


Helemaal fout in mijn ogen. Daar ik achter veel van dit soort vissen aan zit is het laatste wat ik zou doen om ook zeg maar met vismeel te gaan vissen en mijn boilies dan maar proberen beter te maken dan anderen. Daar ga je ze echt niet mee vangen,vooral al als er druk door anderen gevoerd wordt,win je die race nooit.

Aas is belangrijk voor dat formaat vissen,maar speelt niet de hoofdrol. Weten waar en waneer grootste vissen het laatst gevangen zijn en onder wat voor omstandigheden is zo veel belangrijker.
Vaak hebben die grootse een vast patroon,elke keer weer.

Als ik de beschikking zou hebben over grote hoeveelheden aas,dan zou ik twee a drie stekken bevoeren met een kilo of twee per keer op 2 stekken waar ik verwacht dat de vis waar ik achter aan zit er uit zou kunnen komen. Ik zou daar naast nog een stek bevoeren waar anderen niet zou graag willen gaan zitten(ofwel te ver weg of een klote stek om te zitten).

Daar een ieder tegenwoordig meent een groot deel van het water te moeten te bevoeren houd ik het tegenwoordig liever op vrij compacte voerstekken,en vooral al ik weet dat mijn target zich in die buurt ophoud.
De kans is kleiner dat anderen van die stek mee proviteren,en in mijn ogen is te signaal werking van zo'n stek in mijn ogen groter. Hoevaak ik het al niet heb mee gemaakt dat de grootste er als eerste afkwam..
En die eerste beet is een hele belangrijke in mijn ogen,als ik die verlies dan heb ik hem flink hangen.

Ik zou dus als er druk gevist wordt voor 2 a 3 kompacte stekken gaan(ongeveer 50 m doorsnede) en zo mijn ding doen daar. Een groot deel van het water aan voeren is best een optie,maar kan weer problemen geven met voeren. Wil liever niet dat andere er lucht van krijgen,of dat er over elkaar heengevoerd wordt.

Vist een groot deel met vismeel,dan ging ik met een kruidige birdfood aan de gaan,en andersom.
Gebruikersavatar
Bas Bakker
Berichten: 1598
Lid geworden op: 08-04-2002 02:00
Locatie: Zuid Holland
Contacteer:

31-12-2006 12:05

“Dit is nog eens een leuk educatief topic”.


Dit is wat ik zou doen.

- Keuze 2 voor het belagen van Bassie.
- Keuze 3 voor het belagen van Adriaan.

Het doel is om beide vissen zo snel mogelijk op de kant te krijgen en dus moet je aan 2 doelen te gelijk werken.


Doel 1: Bassie vangen

Als eerste moet je achter Bassie aan gaan. De 2de keuze vis om hem zo maar even te noemen. Bassie wordt niet vaak gevangen en op de stek van Bassie wordt weinig gevist. Veel voeren is dus niet nodig maar toch zal hij gelokt moeten worden. Omdat er aan zijn kant weinig gevist wordt heeft hij ook een mindere aas, stek, e.d. conditionering (mag ik hopen). Kleine voerplek met aantrekkelijk aas moet voldoende zijn om Bassie over de streep te trekken.


Doel 2: Adriaan vangen

Terwijl de jacht op Bassie is geopend moet het voeren ook starten voor Adriaan. Keuze 3 voor mij omdat het NIEUW is. Vooral ingrediënten van de mix zijn belangrijk. Wanneer Adriaan deze niet kent zal hij zowel geen positieve als negatieve ervaring hebben met het aas. Dit zal wel zijn met de vorm of stek waar je op gaat voeren. Door anders te voeren dan anderen (Bijvoorbeeld compacter of juist verspreider sla je al 1 slag, meerdere stekken, e.d.). Daarnaast kan je ook proberen met halve boilies of vierkante boilies gaan voeren. Dit alleen maar om het vertrouwen te winnen. Het vertrouwen van die vis win je alleen door te voeren. Hoe verspreider hoe eerder hij het aas zal tegen komen. Omdat het een nieuw aas is moet Adriaan de ingrediënten (smaak) gaan herkennen aan veilig aas.

Wanneer Bassie is gevangen kan de stap worden gemaakt naar het vangen van Adriaan. Hij heeft nu genoeg tijd gehad om te wennen aan het aas.

Het bevoeren van de stekken kan nog veel gedetailleerde opgeschreven worden, maar dit is echt afhankelijk van de stekken, de grootte van de plas en andere vissers.

Ps. Leuke naam “Bassie”.
Gebruikersavatar
joris Leferink
Berichten: 837
Lid geworden op: 15-12-2002 01:00
Locatie: Haaksbergen

31-12-2006 12:07

Ik zou voor 1 gaan.

Lekker simpel maar o zo effectief, deze bol wordt naar mijn mening als eerste veilig beschouwd als die een tijdje in het water heeft gelegen omdat er verder geen lokstoffen in zit.


Groeten Joris
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

31-12-2006 12:08

Ik durf het bijna niet te zeggen :oops:, maar Fluo pop-ups, als single hookbait, zouden wel eens het beste kunnen scoren in dit geval :oops:
Sorry aan alle 'aasboeren' maar in een aantal van dergelijke gevallen is het nu eenmaal zo...
Gebruikersavatar
martijn bunte
Berichten: 1342
Lid geworden op: 25-07-2006 16:22
Locatie: ENSCHEDE
Contacteer:

31-12-2006 12:11

:lol: :lol: inderdaad een heele goede optie evt als derde hengel? :wink:
aldejekes loat goan!
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

31-12-2006 12:14

Daar mag maar met 2 hengels gevist worden!
Andre Kip
Berichten: 292
Lid geworden op: 01-05-2005 21:44

31-12-2006 12:20

Weet je wat het is Aart,als ik aan zo'n water kom wil ik de voor mijn gevoel de zekerheid dat dat B&A op mijn voer kunnen liggen. Als ik met zo'n zielig fluotje daar ga staan,op groot en diep water zie ik dat nog niet zo zitten,vooral s'nachts niet. Ofwel moet Bassie voor mijn voeten langs zwemmen,of ik hem zien springen. Maar eerlijkheid gebied me,ik heb tig van die potten pop-ups,heb er hier in nederland nog nooit veel schade mee aangericht. Leek me altijd mee iets voor die glasheldere ondiepe putjes in England.
Gebruikersavatar
Bas Bakker
Berichten: 1598
Lid geworden op: 08-04-2002 02:00
Locatie: Zuid Holland
Contacteer:

31-12-2006 12:22

Inderdaad Andre!

Op het forum wordt dagelijks gezegd dat "vertrouwen in het aas" het belangrijkste is.

Om dan met een fluo pop-up op een flinke plas te gaan zitten.... Dat wekt voor mij geen vertrouwen om daadwerkelijk de 2 vissen zo snel mogelijk op de kant te krijgen.

Misschien dat het wel werkt, want uiteindelijk werkt alles. Maar vertrouwen zou er bij mijn niet in zitten en ik denk bij de jongens uit rotjeknor ook niet.
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

31-12-2006 12:27

Is inderdaad een kwestie van vertrouwen André...
Andre Kip
Berichten: 292
Lid geworden op: 01-05-2005 21:44

31-12-2006 12:45

O ja,boilie nr 3 zou ik nemen. Dat was meen ik de vraag.
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

31-12-2006 12:54

Dat is dus een gokje. Moet je maar weer afwachten of dit wat voor Bassie en Adriaan is. Toch maar terug naar optie 2?

Eigenlijk zou ik helemaal niet voor 1, 2 of 3 gaan als ik de ervaring heb dat het met mijn vaste aasje (optie 4) zou moeten lukken.

Voor de rest, gewoon er naartoe en kijken en vissen.

Groet, Kees
Andre Kip
Berichten: 292
Lid geworden op: 01-05-2005 21:44

31-12-2006 12:57

Ik vis ook met optie 4,maar als ik uit die drie moest kiezen nam ik de gok en nam 3.
Jan Peter Teerling

31-12-2006 13:08

Afhankelijk van het seizoen (wanneer willen de boys beginnen) het aanbod van natuurlijk voedsel en de hoeveelheid (voerende) vissers,zou ik gaan voor boilie nummero 2 omdat het een bewezen goede boilie is die graag gegeten wordt.EN voor boilie nummero 3 puur omdat het wat anders is dan de vissen gewend zijn voorgeschotelt te krijgen.Persoonlijk zou ik dus een mix maken van die 2 soorten boilie's en het liefst in 2 of 3 diameters,ik ging voor 20,25,en 30mm (mochten die te verkrijgen zijn Mitsz).Vissen kunnen dan geen patroon vinden in zwaarte van het haakaas en zullen mijn inziens sneller geprikt worden.Liefst dus groot aas (selectief op de grotere vissen,minder verstoring voerstek door haken kleinere vis).2 weken voorvoeren op als het mogenlijk is het patroon van een boemerang (ze zitten immers in een hoek).Van ondiep naar diep naar ondiep.2,5 tot 4 kilo per voerbeurt,3 keer in de week.Heb je genoeg mogelijk heden om de vis te 'zoeken' op verschillende waterlagen.
Groeten,
Jan Peter
Willem Barnas

31-12-2006 13:18

Aas met een breed bereik gericht inzetten.

WB 8)
Gebruikersavatar
joeri onkelinx
Berichten: 672
Lid geworden op: 28-12-2003 13:47
Locatie: België

31-12-2006 13:52

Grappig verhaaltje, vertoond heel wat vergelijkenissen met het water wat ik nu al 3 jaar bevis met slechte resultaten (vang enkel de kleintjes).
Nu heb ik een plan de campagne hoe ik dit water zou aanpakken (hoe ik ook mijn water ga aanpakken volgend jaar).
We gaan dus gericht op de top? Wel ik zou voor deze uitzondering er voor zorgen dat er wel groot aas aanwezig is en dan aaskeuze nr.2. Met groot bedoel ik een mix van vierkante boilies (wegens het feit dat ze alles al gezien hebben) van 45mm/50mm/55mm. Als we hier niet selectief te werk gaan weet ik het niet. Zouden we dan niet een kilo'tje of 2 kunne voeren, wellicht zijn dit maar 100 boilies ofzo in dat formaat. En er zo een paar op een relatief grote oppervlakte strooien, 20meter bij 20 en dat in groepjes van 2. We hebben hier dus groot attractief aas dat zeer verspreid ligt, dat zou toch enkel de top moeten aanspreken denk ik.
Adios,
Joeri

Het mag vriezen, het mag dooien, maar Joeri zal niet plooien...
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

31-12-2006 14:05

mitsz van der kamp schreef:Twee jongens uit Rotterdam willen graag een heel jaar gaan vissen op een beste plas in het zuiden van het land.


..uit Rotterdam? :lol: :lol: :wink:
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

31-12-2006 14:14

Hans Brinkel schreef:
mitsz van der kamp schreef:Twee jongens uit Rotterdam willen graag een heel jaar gaan vissen op een beste plas in het zuiden van het land.


..uit Rotterdam? :lol: :lol: :wink:


:D ja Hans.... uit Rotterdam. Ik kom zelf overigens uit Arnhem :wink:
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

31-12-2006 14:30

:lol: :lol:
Toine van de Meulenhof
Berichten: 376
Lid geworden op: 06-05-2003 02:00
Locatie: Melick
Contacteer:

31-12-2006 14:49

Aart Lokhorst schreef:Ik durf het bijna niet te zeggen :oops:, maar Fluo pop-ups, als single hookbait, zouden wel eens het beste kunnen scoren in dit geval :oops:
Sorry aan alle 'aasboeren' maar in een aantal van dergelijke gevallen is het nu eenmaal zo...


Volledig met Aart eens. Het verbaasd mij iedere keer weer hoeveel kilo's voer er te water gaan om een vis te vangen. Dit grenst werkelijk aan het ongelooflijke, complete waters worden kapot gevoerd om die "target" te vangen.
Om dan een topic te starten en met 15 kilo per/week p.p te voeren... welke bol... sorry maar dit gaat mij echt te ver.
Waarom wordt er niet eerst goed nagevraagd wat er al gevoerd is, hoeveelheden etc.

Een van de vissen wordt gevangen op grote voerplaatsen maar is al 2 jaar niet meer gevangen. Dan gaat er bij mij een lampje branden.
1. de vis is dood. jammer maar helaas.
2. aas-dressuur, voerplaats dressuur.
op ons thuiswater hebben we het live gezien op een meter water. Plekken waar veel aas lag, draaide de vis zich doodleuk om ! hij mijdde deze plek als de pest.

Toen we met singles gingen vissen kwamen de vissen wel, en vingen we ze ook. Mede dankzij de heren die kilo's en kilo's dumpten bereikten we dit resultaat, de karper op deze plas is gewoon zeeeeeeer angstig bij grote voerplaatsen. Waarom kan dit niet op plassen van 80 ha ?

ik vindt dit dus een zwaar waardeloos topic, maar dit is mijn mening. Waarom niet aangeven wat al geprobeerd is, en wat als mogelijke oplossing kan dienen ? Ik snap dat de aasboeren ook moeten leven maar nogmaal, 30 KILO boillies in een week, dat verbruik in nog niet eens als het goed loopt op Madine, wat toch een keer of 12 groter is... zelfs daar verbruik ik maar een kilo of 10, met 4 hengels.

toine.
Andre Kip
Berichten: 292
Lid geworden op: 01-05-2005 21:44

31-12-2006 14:56

Ik ga de popcorn vast pakken..
Gebruikersavatar
Bas Bakker
Berichten: 1598
Lid geworden op: 08-04-2002 02:00
Locatie: Zuid Holland
Contacteer:

31-12-2006 14:57

Dus als ik het goed begrijp Toine dat ga jij naar het water met een potje pop-ups en je verwacht dan zo dat beide targets zo snel mogelijk op de kant komen?
Gebruikersavatar
mike campen
Berichten: 94
Lid geworden op: 14-11-2005 11:33
Locatie: rotterdam

31-12-2006 15:06

Uit rotterdam. :wink:
gr. Mike
Gebruikersavatar
mike campen
Berichten: 94
Lid geworden op: 14-11-2005 11:33
Locatie: rotterdam

31-12-2006 15:11

Heel erg verspreid voeren naarmate de vistijd dichterbij komt de voerplek steeds kleiner maken.vb 100 vierkante meter terugbrengen naar 25 vierkante meter,en steeds dezelfde hoeveelheid.
gr. Mike