een heel seizoen, welk aasje zou jij nemen?


Gebruikersavatar
Bas Goorhuis
Berichten: 260
Lid geworden op: 27-10-2002 02:00
Locatie: Twente

02-01-2007 12:39

marcie hoogeveen schreef:hahaha net een soap daar in twente.....
En bedankt he..
Patrick Kip
Berichten: 720
Lid geworden op: 20-10-2004 21:43
Locatie: Twente

02-01-2007 12:50

marcie hoogeveen schreef:hahaha net een soap daar in twente.....


Pas maar op, je woont er niet al te ver uit de buurt dus....... :lol:
Kerstgevoel... nu al? :o

Nogmaals back on topic.... 8)
Gebruikersavatar
bart van bezouw
Berichten: 2161
Lid geworden op: 18-09-2002 02:00
Locatie: groningen
Contacteer:

02-01-2007 15:25

Leuk topic dit!

Een redelijk bestand aan vis..

Ga je in dit geval attractieve boilies gebruiken is de kans groot dat je enorm veel vis op je aas en stek trekt. Als je de toplaag van een water wilt vangen is dit NIET de juiste methode. Bol nummer 2 valt af.

Een bol waar je op een nieuw water mee gaat vissen moet bij jezelf vertrouwd zijn, nieuwe recepten vallen wat dat betreft af. Bol nummer 3 dus ook.

Je kunt beter een schrale bol pakken. Een lekker aantal koolhydraatjes en maximaal een procent of 10 vismeel. Ook het liefst niet teveel attractors gebruiken om niet teveel onrust van kleine vis op de stek te creëren. Boilies nummer 1 is dus het beste, mits het vismeel percentage niet boven de 10 a 15% uitkomt.

Zoals MP ook al zei kun je deze het beste in 25mm gebruiken en lekker hard laten worden.

qua visstekken zou ik met 1 hengel de reguliere dieptes (zeg maar tot een meter of 8 ) bevissen en met die andere hengel zou ik op een meter of 14 a 15 gaan vissen. Ik ben er van overtuigd dat veel mensen deze diepte links laten liggen terwijl er leuke vissen te vangen zijn...

Gr Bart
Patrick Kip
Berichten: 720
Lid geworden op: 20-10-2004 21:43
Locatie: Twente

02-01-2007 19:14

Waarom niet het formaat van het aas veranderen, (onder voorbehoud dat ik niet weet hoe de witvisstand daar ter plaatse is).

Misschien dat Adriaan wel totaal uitgekeken is op die "standaard" 16 tot 25 mm bollen hoe lekker dat ze ook wel mogen smaken?

Mijn keuze valt nu zeker op boilie nummer 2 (nummer 3 had ik anders zeker ook een kans gegeven alleen is de inhoud van deze bol mij nog iets te onbekend....). Dus bol 2 gaat het worden, liever een boilie waarmee ik iets minder kan voeren maar waar ik wel vol vertrouwen in heb, dan een boilie waarmee ik kan strooien maar waarmee het de vraag is of ik mijn doel ga bereiken.

Een voertechniek omschrijven lijkt mij nu zeer lastig aangezien ik niet weet hoe het ter plaatse is qua windrichtingen, zon, begroeiingen dieptes en eventueel wiergroei.


Groet,

Patrick
Gebruikersavatar
bart van bezouw
Berichten: 2161
Lid geworden op: 18-09-2002 02:00
Locatie: groningen
Contacteer:

02-01-2007 19:26

Patrick,

Niet bang voor té veel attractie met boilie nr 2?
Of denk jij dat alle formaten karpers door elkaar heen zwemmen?

Gr Bart
Ruben vd Worp
Berichten: 1979
Lid geworden op: 30-07-2006 19:08
Contacteer:

02-01-2007 19:31

Soms een kleinere vis vangen is toch niet zo erg of wel??
Lexus Cuyten
Berichten: 3083
Lid geworden op: 03-04-2003 02:00
Locatie: Barendrecht - Carnisselande

02-01-2007 19:31

Hallo,

ik wil dan graag de karpers op mijn aas krijgen in een rustige zone. De noordzijde dus vissend vanuit de rubberboot. Boilie 2 lijkt mij de beste optie omdat je de vis vast wilt houden en daarom iets wilt geven wat die eigenschappen allicht zal hebben (iig de beste optie uit de 3).

Dus 2.

PS je wilt vangen, dus wat meer uitgeven is een betere optie. Optie 2 en lekker voeren naar gelang de situatie natuurlijk (seizoen/(wit)visstand enz).


wie komt er foto's maken?
Als je er maar vertrouwen in hebt.
Gebruikersavatar
bart van bezouw
Berichten: 2161
Lid geworden op: 18-09-2002 02:00
Locatie: groningen
Contacteer:

02-01-2007 19:34

Ruben,

Veel kleine vis is minder vaak grote vis.. Tenzij er natuurlijk alleen maar dikke vis zwemt..

Gr Bart
Lexus Cuyten
Berichten: 3083
Lid geworden op: 03-04-2003 02:00
Locatie: Barendrecht - Carnisselande

02-01-2007 19:37

Ben ik niet met je eens Bart. Dan kijk jij alleen op korte termijn.

Veel kleine vis betekend dat je een zeer attractief aas aanbiedt. Dat grote deze niet lusten is natuurlijk onzin. In mijn ogen (en ervaring) bied dit in sommige situaties/wateren voordelen. Dat je met een "kale" boilie in verhouding meer grote vissen vangt ben ik met je eens.

Groetjes Lex
Als je er maar vertrouwen in hebt.
Gebruikersavatar
bart van bezouw
Berichten: 2161
Lid geworden op: 18-09-2002 02:00
Locatie: groningen
Contacteer:

02-01-2007 19:40

Lexus,

Ik heb nergens beweerd dat grote vissen attractief aas niet lusten.
Echter, deze jongens willen de toplaag zo snel mogelijk vangen. Ik denk dat een attractieve boilie teveel onrust op de stek brengt om snel door te dringen tot de toplaag. Natuurlijk zullen deze jongens met boilie nr 2 een mega seizoen kunnen draaien met vele dikke en mooie vissen, en uiteindelijk zullen ze de topvissen ook wel vangen. Wil je echter puur en alleen voor de toplaag gaan dan zou ik echt een schrale boilie pakken...

Gr Bart
Lexus Cuyten
Berichten: 3083
Lid geworden op: 03-04-2003 02:00
Locatie: Barendrecht - Carnisselande

02-01-2007 19:42

Zelf denk ik dat je in dit geval een super voordeel doet om op de noordzijde van de plas te vissen. Een niet schrale boilie zal hier veel beter uitpakken en snel de top boven brengen!
Als je er maar vertrouwen in hebt.
Patrick Kip
Berichten: 720
Lid geworden op: 20-10-2004 21:43
Locatie: Twente

02-01-2007 19:45

Bart,

Daar heb je zeker een punt, en een ding is voor mij vrij zeker.... formaat bij formaat.
Een erg langdurige voerplek zullen ze toch niet kunnen onderhouden lijkt me aangezien de afstand vrij groot is... Willen ze een sessie gaan maken dan zullen ze aan het begin van de sessie moeten observeren. Het is volgens de tekst een beste plas water dus zal de vis zich waarschijnlijk wel door de wind laten beinvloeden en dan vind ik gokken op een vaste voerplek toch net iets te riskant.... Daarom mijn keuze voor bol 2 die instant waarschijnlijk toch net een stukje beter is, en misschien kan goed observeren icm. plaatselijk voeren dan net de doorslag geven.
Wel zou ik deze bol eerst een paar keer introduceren op plekken waar zich op dat moment zeker vis bevind, zodat het zeker is dat ze mijn boilie eerder zijn tegen gekomen.
De plek waar het aas zich bevind zal volgens mij trouwens veel sneller de doorslag geven dan het soort aas.


Groet,

Patrick
Daan van Velzen
Berichten: 71
Lid geworden op: 02-01-2007 18:22

02-01-2007 19:54

hallo

als je niet veel aan het water kunt zijn in verband met afstand of tijdsgebrek kun je beste kiezen voor een goede bol die vissen snel tot azen zetten

instant kun je ook wel een beetje een vaste voerplek maken probeer zoveel mogelijk te vissen en hou dan voor een paar weken 1 vaste stek of gedeelte van het water aan voer aan het begin van je sessie en als je naar huis gaat maak je je zakje even leeg op de stek

als je dit een paar weekenden doet zal de vis waarschijnlijk regelmatiger terug komen op je stek

het is niet optimale aasgewenning maar als je weinig tijd hebt kun je misschien zo wel een klein voordeeltje halen

ik zal bij deze aanpak voor boilie 2 kiezen omdat het eigenlijk tussen instant en voeren zit wil ik toch zo snel mogelijk een vis zien te lokken

zoals Patrick ook al aan geeft is wind ook wel een belangrijke factor maar vaak heb je wel perioden dat de wind een paar weken ongeveer uit dezelfde richting waait en dan kun je wel op 1 gedeelte van het water een tijdje vertoeven maar aangezien de voorkeur toch het meest naar de noordkant uit gaat omdat er niet veel gevist word het denk ik toch een beetje schipperen en soms niet met de wind vol in je gezicht te kunnen vissen

met vriendelijke groet Daan
Gebruikersavatar
Martin Post
Berichten: 397
Lid geworden op: 16-01-2002 01:00
Locatie: Franeker

02-01-2007 20:07

Alloa,

Leuk en nuttig onderwerp mensen. Maar waar blijft de reactie van Mitsz? Die onderlijnen zijn nu toch wel klaar..,of duurt dat altijd zolang ik klatserscity...?.. :wink:

Gr., Martin
Gebruikersavatar
Rick Boerboom
Berichten: 3459
Lid geworden op: 11-07-2002 02:00
Locatie: Doetinchem

02-01-2007 20:15

Dat een minder attractieve boilie (hard, groot en schraal) gemiddeld meer de grotere jongens vangt heeft zich vaak bewezen lijkt mij. Tegenovergesteld ook. Maar wat denken jullie dat de theorie erachter is? Zijn het de koolhydraten die de behoefte van grotere karpers meer aanspreek? is het inderdaad die rust op de voerplek? Of zijn die grote, harde flauwe meelballen zo ranzig dat alleen die grote vreetzakken ze opvreten en de rest zich ervoor bedankt?

Verder is het natuurlijk wel een moeilijke kwestie. Elk water is anders. Elk jaar ook. De ene keer is het druk met collega vissers, dan weer niet. Seizoenen verschillen nogal eens. Als ik op dergelijke wijze zou targetvissen zou ik (en dan heb ik het nog niet over het te kieze aas, want dat vind ik eigenlijk maar het puntje op de "i" in de hele tactiek) eerst zo goed mogelijk polsen waar de beide visjes gevangen zijn in het verleden. Zitten er bepaalde verbanden in of worden de beesten over het gehele water gevangen? Die noordzijde dus. Ten aller tijde zou ik me daar concentreren. De vissen kunnen een bepaalde voorkeur voor zoet of vis hebben, maar dat lijkt me van minder belang als je gaat voorvoeren. Dan ga je toch de zaken beinvloeden door langdurig te voeren (alvorens te vissen) Ik zou ook een niet te rijke boilie nemen. Zelf zou ik gaan tot max 25% (hoogwaardige) vismelen. Misschien eerder wat minder. 10 of 15 of zo. Ook ik zou kiezen voor een grote harde boilie. Zo standaard lijkt 25 mm mij nou ook niet. Althans.. het gros van de vissers pakt toch 14, 18 of 20 mm. En wannneer je lang voert denk ik dat je meer en meer vertrouwen terugwint van die vissen, die zoals vermeld inmiddels al aardig wat voorbij hebben zien komen aan aasjes. Dan helpt een wat minder jammie jammie boilie denk ik ook mee aan vertrouwen terugwinnen. Als het wat rustiger is aan vis op de voerplek doordat de kleinere karpers minder erop duiken en ook de brasems wegblijven. Die ook wel een balletje rijk aan wateroplosbare vismelen lusten. Ook omdat je gaat voor 1 type aas voor een heel seizoen zou ik een niet te verzadigde boilie kiezen waar ze wat meer van moeten eten. Ik zit zelf ook wat te speculeren over welke boilliereceptuur ik (waar) ga gebruiken dit jaar. Is een combinatie van 1 en 3 niet mogelijk. Ik bedoel dus een harde, grote vrij schrale boilie met toch een geringe hoeveelheid van attractieve shit erin? Veel leuke dingetjes vragen slechte een geringe dosering van enkele procenten. Daarbij de overige vismelen weglaten of drastig terugdringen geeft misschien een leuke combinatie. Het is maar een ideetje hoor...
Gebruikersavatar
joeri onkelinx
Berichten: 672
Lid geworden op: 28-12-2003 13:47
Locatie: België

04-01-2007 18:16

en hoe zou jij het aanpakken Mitsz?
kwestie van hier weer wat leven in te brengen
Adios,
Joeri

Het mag vriezen, het mag dooien, maar Joeri zal niet plooien...
Benny van de Werfhorst
Berichten: 4482
Lid geworden op: 19-10-2002 02:00
Locatie: Gelderland
Contacteer:

04-01-2007 23:13

Heren,

Als ik voor de toplaag van een populatie ga, dan wil ik zo min mogelijk ge-
spuis op m'n voerplek. Dus inderdaad grote boilies, schraal en weinig of
geen attractors. Mijn ervaring is, is dat grote Karpers van rust op de voer-
plek houden. Waarom worden ze anders dan vaak op de rand of net bui-
ten de voerplek gevangen...!? :wink: Tevens hebben grote Karpers niet
zo'n behoefte meer aan eiwitten, omdat ze toch al volgroeid zijn. Op wa-
teren met veel natuurlijk voedsel en weinig Karper, hebben ze sowieso
geen voedingsrijke bol nodig; ze krijgen al genoeg voeding uit het natuur-
lijke voedsel.

Mocht ik echter veel willen vangen, dan attractorrijke bollen en niet te
groot qua formaat, of partikels... Vaak betreffen het hier voedselarme
wateren met een overbezetting aan Karper, en dus niet al te grote Kar-
pers. Op deze wateren, kan een wat meer voedingsrijke bol wel wat beter
scoren; tenminste als je voorvoerd. Mochten er onder die kleine Karpers
toch 2 toppers huizen, dan kies ik nog voor schraal, groot, zoet en weinig
of geen attractors; tenminste als het me puur om die 2 vissen gaat.

groetjes Benny
Martin Kamp
Berichten: 84
Lid geworden op: 04-02-2005 12:48
Locatie: Overijssel

05-01-2007 00:16

Visser a neemt keuze 2 en visser b neemt keuze 3 zoveel mogelijk uren maken. Het liefst 25 mm inzetten, bij aankomst al een voerplek opbouwen en de volgende dag verkassen.
Jan Peter Teerling

05-01-2007 18:34

joeri onkelinx schreef:en hoe zou jij het aanpakken Mitsz?
kwestie van hier weer wat leven in te brengen


Heb zo'n idee dat Mitsz niet gaat reageren hier,net zo min als op dit topic
http://www.karperwereld.nl/board/viewtopic.php?t=24938 8)
Hoop dat hij tussen het lijntjes knopen en koffie drinken nog tijd heeft om boilie's te fabriceren. :wink:
Groeten,
Jan Peter
john van der waal2
Berichten: 639
Lid geworden op: 27-03-2006 15:14
Locatie: Hendrik Ido Ambacht

05-01-2007 20:40

Ruben vd Worp schreef:Hoe je het ook went en keert.

Je zult het anders moeten doen dan de anderen,maar die anderen denken er net zo over,zodat ieereen het anders gaat doen.En dan word het moeilijk.


als jij het anders moet doen en andere doen het ook waarom ga je dan niet terug naar het eerste weer is vissen met de al gebruikte bol.

jij begint met ik noem maar wat scopex bolies die gaat van tijd tot tijd iedereen gebruiken.
dan ga jij naar bolies met daarin mais uit een blender na verloop van tijd doet iedereen dat.
er zit geen enkele scopex bol meer in dat water en de vissen kennen het niet meer.

waarom dan niet opnieuw gaan vissen met een scopex bol.
ik kies bij deze voor een bol nummer 1.
Gebruikersavatar
martijn bunte
Berichten: 1342
Lid geworden op: 25-07-2006 16:22
Locatie: ENSCHEDE
Contacteer:

06-01-2007 11:40

pshygoloog :wink:
aldejekes loat goan!
john van der waal2
Berichten: 639
Lid geworden op: 27-03-2006 15:14
Locatie: Hendrik Ido Ambacht

06-01-2007 12:10

ik?
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

06-01-2007 18:14

Sorry voor de afwezigheid mannen, maar ik heb tegenwoordig wat minder tiojd en jullie gaan echt met een sneltreinvaart, dus bij dezen mijn reactie.

Aan de heren die twee soorten bollen willen gebruiken, kan ik zeggen, dat het de bedoeling was slechts één aassoort te gebruiken. Dat wil niet zeggenb, dat het bolletje niet aangepast gaat worden aan de seizoenen, maar alle ingredienten blijven wel identiek, om een positieve aasconditionering te kunnen realiseren. Dus zelfde ingredieten, maar de verhoudingen aanpassen aan het seizoen.

@ Michel Hollaar

Kunnen/willen de 010-boys dat ook opbrengen ?


ja


@ Michel Pilaar

pellets worden er wel degelijk gebruikt, maar wel een goed voorstel. Goed voorstel de stek veel rust te geven. Lang voorvoeren zou hetzelfde effect kunnen creeeren? Bv een week of drie tot 4 alvorens te gaan vissen?

goede reactie. Dank je


@ Patrick Kip

dank je voor de uitgebreide bijdragen. Het aanvoeren van meerdere stekken is niet handig, daar je dan bijna altijd iemand op één van je stekken hebt zitten en dat vergroot de kans dat één van de target er op de voerders inzet wordt gevangen door een derde. Voorts wordt Adriaan ebkel gevangen op grote voerplaatsen en is het dus zaak het voer in één zone te gebruiken.

Voorts is het van belang waar je dat lekkere blonde duing vandaan hebt in je onderschrift. Hoe ze heet, waar ze woont en stuur me vlug die gegevens..hahaha :D

Je aaskeuze kan ik wel in mee in dit geval


@ Bas Bakker


Zinvolle argumenten. Het belagen van Bassie scheioden van het belagen van Adriaan. Daar kan ik iig mee leven. Verder kan ik met de gekozen aanpak een heel eind mee, maar kleine voerstekken zullen de vangst van Bassie ook lastig maken, door de grote hoeveelheden vis die er op die plas zwemmen. Het is dus zaak veel vissen te vangen om het kanspercentage op te schroeven.


@ Aart Lokhorst

je aaskeuze staat niet onder de drie keuzes vermeldt. Vang je wat met die discoballen? Dit jaar ga ik ook maar eens zwichten voor die krengen....



@ Kees Ouwehand

wat is keuze 4? ( ik heb het gevraagd, dus het mag gezegd....)


@ JP Teerling

Goede bijdrage. Kan ik mee leven...


@ Jeroen Leuven

Ook goede bijdrage . bevalt me goed


@ Remko OE

gewoon blijven vissen zoals je nu doet. Gaat lekker toch?


Het wordt me nu ietwat teveelk... Ik ga maar zeggen wat ik ervan vind.

Mijn keuze valt op boilie nummer drie. Dit om de reden dat ik denk dat ie goed genoeg is en omdat ie inderdaad nog nooit gebruikt is op dat water en dat is in het geval van de gekozen aanpak een voordeel. Er wordt namelijk langdurig gevoerd. Dat geeft de vissen de kans er aan te wennen. Dat zou in het geval van een goed aas moeten voldoen.

Met de wind mee gaan is geen optie, want dan vang je meer kleine vissen. Daar ben ik inmiddels zeker van. Vaak zijn het de kleintjes die het snelst reageren op weersveranderingen. Ik blijf liever op één stek. Die vissen zwemmen wel rond toch?

De onbeviste zone blijft mijn favoriet, omdat er inderdaad zo veel gevist wordt. Ik zou er proberen te vissen vanuit de boot.

De "Pilaar"aanpak vind ik een goede. Veel voeren weinig vangen, maar wel dikkerds. Het probleem is echter de hoeveelheden vis. Het is een groot bestand aan karper.

Indien de juiste diepte is gekozen, wordt er op één diepte gevoerd. In mijn geval het liefsat over het eerste talud, zodat de lijnen niet echt zichtbaar zijn op weg naar grotere dieptes. Dit maakt gelijk weer een schrikzone van de stek. Ik heb ervaren, dat op elk water bijna elke vis op elke diepte te vangen is. Bovendien geeft dit de impact van de voerstek een extra dimensie en voer je echt met 5 kilo als je het doet. Indien je je je voer over drie dieptes (trekroutes) neerlegt, dan verdeel je de kracht van je stek ook door drieen en zou je in theorie ook drie keer zo lang moeten wachten.

In mijn visie moet het aas zo worden neergelegd dat een vis sneller een fout maakt. Het liefst dus een redelijke afstand tussen de bollen, zodat de vis na elke opname van aas de kop omhoog moet doen. Mede vanwege het feit dat dat Adriaan al twee jaar niet gevangen is. Ik denk dat ie op té compacte voerplaatsen is gevangen en daar mee is om weten te gaan. ( Houdini effect)


Voorlopig houd ik het even hierbij.

groetjes Mitsz
Gebruikersavatar
Jelle Dries
Berichten: 235
Lid geworden op: 02-05-2002 02:00
Locatie: Zoersel
Contacteer:

10-01-2007 04:17

Ruben vd Worp schreef:Zou het voeren niet de oorzaak kunnen zijn van dressuur?

Als je steeds bij elke voerplek een haak in je bek krijgt geramt moet je het toch een keer laten?


wat veel gebeurd is veel voeren, en tijdens het vissen maar enkele boilies bijvoeren. dus eigenlijk "dressuur" op de kleine voerplekken, want hier word de vis altijd op gehaakt, dus mss evenveel voeren tijdens het vissen, als tijdens het voorvoeren...
Gebruikersavatar
Sebastian Huvenaars
Berichten: 2078
Lid geworden op: 18-02-2005 16:02
Locatie: Eindhoven

10-01-2007 23:27

Een verdeelpunt voor Waterlandbaits in de regio Eindhoven - Den Bosch - Nijmegen...

(ik denk, ik zeg t ff...) :)