methode evert aalten


Plaats reactie
berx gilbert
Berichten: 116
Lid geworden op: 17-11-2006 17:35
Locatie: genk

26-12-2006 21:24

hallo allen ,
ik heb jaren gevist volgens het van aalten systeem
en ben uiteindelijk gekomen tot drie mixen ( winter,
herfst/lente, zomer ) die elk een 10 op 10 scoorde
ps . degene die deze mixen willen ,sturen maar een pb tje
wil ze graag delen met jullie

MAAR !!
nu komt mijn vraag :
hoe komt het dat ik sinds het gebruik van eva boillies nu minder vis vang dan toen ik een simpele 50/50 mix gebruikte
de eva bolle waren toch perfect uitgebalanceert qua voedingswaarde

heeft er hier iemand ook de zelfde ervaring als ik

ik heb al geprobeerd om mr. van aalten te contacteren maar dat ging niet
graag een ernstig antwoord en geen zever in pakjes zoals dat hier nogal de gewoonte is

grt gilbert
als karpers en vrouwen niet op de stek (?) zijn kun je ze niet vangen
zeg da ik et gezeet em
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

26-12-2006 22:37

Lekkere opening Gilbert,

Als ze hier zeveren zou ik maar niks vragen.

Maar goed. Je meldt dat boilies met een bepaalde waardering van Evert Aalten minder vangen dan een 50/50 mix. Ik ben geen volgeling, maar begrijp dat de samenstelling van het aas een onderdeeltje is en er ook een aanpak bij hoort.

1. Heb je het boek ook gelezen of gebruik je alleen maar de CD of berekening? In het boek wordt namelijk uitgebreid ingegaan op de aanpak en dat mis je op de CD.

2. Je geeft waarderingscijfer 10, maar Evert Aalten meldt zelf dat nastreven van het hoogst haalbare cijfer onnodig is en mogelijk zelfs minder goede resultaten oplevert. Waarom dan mixen met een cijfer 10?

3. Je noemt een 50/50 mix, maar dat is geen standaard recept. Wat is het cijfer dan voor die 50/50 mix volgens Evert Aalten?

Meerdere karpervissers hebben al aangetoond dat het consequent volgen van de Evert Aalten methode tot positieve resultaten leidt. De methode is echter meer dan alleen een cijfer voor de mix. Ik zou mij voor kunnen stellen dat je in een aantal aspecten van de methode afwijkt. Het succces van het afromen (Aalten) dan wel de hit-and-run (de Beats) tactiek staat trouwens als een paal boven water.

Groet, Kees
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

27-12-2006 13:26

Net wat Kees al aangeeft is het simpel berekenen van de mix niet voldoende, het is een leidraad die valt en staat bij de verdere methode: stekken, voeren, en afromen.
Het afromen staat al sinds lange tijd weer ter discussie, de stekken en het voeren zijn nog steeds erg belangrijk.
Lees op de site het boek wat erop is geplaatst dan wordt je veel meer duidelijk dan alleen het cd tje.
Vissen is een hobby, geen religie!
berx gilbert
Berichten: 116
Lid geworden op: 17-11-2006 17:35
Locatie: genk

27-12-2006 18:26

goedeavond ,

kees

wat de opening betreft , wilde ik vermijden dat het weer zo een
scheldpartij zou worden zoals bij "zelf een methodmix maken"
waar een bende snotbellen zichzelf interesant willen maken omdat ze niets anders te doen hebben uit verveling en geen zin in studeren .

wat betreft het boek van van aalten , daar ben ik al jaren naar opzoek
maar vruchteloos ,zelfs niet te vinden in een dumpschop (tweedehandszaak )( als iemand een tip heeft waar nog te verkrijgen , laat maar weten ). het boek dat op de site staat van eva lijkt me niet volledig .

ik heb jaren met de eva methode gevist maar het bracht niet op wat ik er van verwachte , en ik heb volgehouden hoor .

wat die 50/50 mix betreft
dat is niets meer dan een koolhydraatrijke mix
volvette soja , griesmeel , en maismeel met een synthetisch smaakje

momenteel vis ik met een freezer bol vanuit duitsland en mijn vangsten gaan weer in stijgende lijn raar maar waar

daarom de vraag of er iemand dezelfde ervaring heeft als ik

vanaf vrijdag ben ik niet meer bereikbaar vanwege een drieweekse vissessie in ierland , heb gehoord dat er daar op behoorlijk wat meren ook karper uitgezet is in de jaren 80 van vorige eeuw , dat gaan we even in de praktijk toetsen .
binnenkort allen naar lough derg inplaats van cassiene
grt gilbert
als karpers en vrouwen niet op de stek (?) zijn kun je ze niet vangen
zeg da ik et gezeet em
Gebruikersavatar
marc van den brink
Berichten: 204
Lid geworden op: 21-12-2004 22:11
Locatie: dordrecht

02-03-2007 21:57

de "bol van evert "(en de berekening hiervan) is onderdeel van een tactiek die uit vnml. voorvoeren bestaat en afhankelijk van het water( grote ,hoeveelheid vis , stek e.d.) en de water temp. (stofwisseling van de karper) bepaal je de te voeren hoeveelheid aas per stek. En deze bevis je dan regelmatig. Korte samenvatting. En sorry ik wil mijn boek niet kwijt. als je geluk hebt en op tijd bent het word wel eens aangeboden op dit board. Zet een advertentie?
Gebruikersavatar
remon van dusschoten
Berichten: 473
Lid geworden op: 31-08-2004 22:06
Locatie: Nijkerk

03-03-2007 07:42

Je zou de boeken ook wel van mij mogen lenen heb ze allemaal
elke vangst telt hoe groot of klein dat je vangt daar gaat het om
behandel een karper zoals je zelf ook behandelt wilt worden met RESPECT

steun de KSN en wordt lid gewoon doen
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

03-03-2007 12:35

Gewoon niet moeilijk doen het complete boek staat online.

http://www.karpervoer.nl/
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
marc van den brink
Berichten: 204
Lid geworden op: 21-12-2004 22:11
Locatie: dordrecht

03-03-2007 20:31

lang niet compleet :wink:
Gebruikersavatar
Coen Aarts
Berichten: 825
Lid geworden op: 09-02-2007 13:41
Locatie: Valkenswaard
Contacteer:

04-03-2007 00:25

Wel heel interessant zijn site. Vind het wel associaal duur. 25 euro voor iets wat al zolang geleden gemaakt is. Site is allang niet meer up to date. Tevens denk ik dat er ook zaken als PH-waarde in moet worden besproken. Hier stond namelijk een heel stuk over in de Spiegel.

Beetje gedateerd. Dat zouden de prijzen ook moeten zijn dan, is mijn mening.

Jammer dat men niet meer aan dat boek ken komen.
Gebruikersavatar
Coen Aarts
Berichten: 825
Lid geworden op: 09-02-2007 13:41
Locatie: Valkenswaard
Contacteer:

07-03-2007 22:56

Heeft iemand dat programmatje, graag PB.
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

07-03-2007 23:00

Yep,
nx gheimzinnigs aan hoor.
Groet'n Henk..

still growing Old.
Gebruikersavatar
marc van den brink
Berichten: 204
Lid geworden op: 21-12-2004 22:11
Locatie: dordrecht

08-03-2007 08:43

:D ik ook. 8) mag iedereen best weten
Gebruikersavatar
tino beunk
Berichten: 2626
Lid geworden op: 29-03-2005 18:42
Locatie: Duiven

08-03-2007 09:45

Het gaat over de voedingswaarde wat uiteindelijk een 10 zou geven. Maar dit is nog geen garantie voor meer of goede vangsten. Als ik een 10 zou krijgen zou dat betekenen dat ik altijd vis moet vangen. Er zijn natuurlijk nog meerdere factoren die van invloed zijn op de vangst. Ik heb het programmaatje in het begin even gebruikt en daarna niet meer. Een goed vangende mix bij mij gaf daar een laag cijfer aan. Dus je kan er eigenlijk niks van op aan. Het programmaatje is wel erg makkelijk, als je wilt weten wat er nou precies in je mix zit. Voor de rest kan je vloeibare toevoegingen niet calculeren in het programma. En dit kan toch van grote meerwaarde zijn in je boiliemix.
~~Dreams can be true.~~
Gebruikersavatar
Erik Rozen
Berichten: 588
Lid geworden op: 24-11-2003 01:00

08-03-2007 10:09

Brecht,

Lijkt me niet nodig om de hele EA discussie opnieuw te voeren, heeft ook geen zin.

Kort antwoord; Astronautenvoedsel is ook perfect uitgeballanceerd, dat zou hier een 20/10 krijgen van de heer aalten.

Wanneer ze jou nu een tafel voorzetten met een heerlijk bak patat, en zo'n tube uitgebalanceerd voedsel, wat zou jij kiezen?

Natuurlijk af en toe die tube, omdat je het nodig hebt, maar dan kun je net zo goed ff naar de kelder lopen (metafoor voor de rest van het water, red.) om daar de wat gezondere dingen bij elkaar te sprokkelen.... :wink:

Man, die friet is geweldig!

Aardappelen, mais, en tijgernoten zijn de best vangende aassoorten ooit. Is dit een totaalvoer?

____________________________


Om een lang verhaal kort te maken; naar mijn mening voegt een perfect uitgebalanceerde mix vooral iets toe op overbezette wateren waar de vis de voeding niet uit het water/bodem zelf kan halen.

Op die wateren waar ik vis is 100keer meer voedsel dan dat die vissen ooit op zullen krijgen, dus zal ik wel gek zijn daar mee te gaan concureren.

Dus dan pakken we een bijzonder attractief balletje, dat na een paar dagen voeren zelfs nog veel beter werkt. Vaag beschreven, moet de vis het gewoon lekker vinden.

Wat hij dan lekker vind, kun je op dit board voldoende voorbeelden van vinden. Van leverpoeder tot suiker, van knoflook to kaneel tot cayenne tot scopex tot aminol.

De basis van EA is goed, maar staar jezelf er niet blind op. Wanneer je met een andere methode boillie op dat water beter vangt, zoek het dan in die richting. Blindstaren op een methode is nutteloos, we willen toch allemaal zoveel mogelijk vangen...? :wink:

Ik hoop je een beetje verder te hebben geholpen.

Mvg,

Erik
Elk nadeel heb z'n voordeel...
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

08-03-2007 12:54

Eric de echte EA discussie heb jij niet mee gemaakt niet dat het erg is hoor daar niet van.
Je spreekt over twee dingen het schijfje en de methode dat zijn al twee verschillende dingen.
Iemand die denkt dat hij met het schijfje en een 10 de vis op de kant krijgt kan het vergeten.
Het totaal plaatje dus het aas en de METHODE werkt nog altijd en zal ook altijd blijven werken.
De methode - wat overigens niet echt een uitvinding is van EA - staat op 1 het aas komt daar ergens achter aan gesukkeld.

Er zijn heel veel tegenstanders van EZ die achteraf bekeken wel met de achterliggende voedingsgedachte aan het vissen waren zonder dat ze het wisten.
Zelfs in Engeland visten heel bekende vissers met de methode en het schijfje.
Wie van de tegenwoordige boilie-experts kan bogen op het Nederlands record???
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
Erik Rozen
Berichten: 588
Lid geworden op: 24-11-2003 01:00

08-03-2007 18:10

Beste Douwe,

Daar heb je inderdaad helemaal gelijk in. Ik moet alleen zeggen dat ik er ontzettend veel over gelezen heb, vandaar mijn opmerking over de (prehistorische?? 8)) discussie haha.

Je hele betoog klopt dan ook, de methode (het afromen) doe ik zelf ook. Simpelweg omdat dit op wateren die niet al te veel bevist zijn in 9vd10 gevallen de best/zwaarst vangende optie is.

Maar Berx had het over zijn aas. Het schijfje dus. En dat probeerde ik hem uit te leggen in mijn posting hoe dat naar mijn mening in elkaar zit. Dat de EA-aas methode niet zaligmakend is, en dat hij daar makkelijk van af kan wijken.

Mvg,

Erik
Elk nadeel heb z'n voordeel...
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

08-03-2007 18:46

Douwe Bijlsma schreef:Wie van de tegenwoordige boilie-experts kan bogen op het Nederlands record???


Joop Butselaar??
Ooh nee, die was nog fanatieker als Evert zelf..
Groet'n Henk..

still growing Old.
Gebruikersavatar
Erik Rozen
Berichten: 588
Lid geworden op: 24-11-2003 01:00

08-03-2007 19:12

Henk ter Maat schreef:
Douwe Bijlsma schreef:Wie van de tegenwoordige boilie-experts kan bogen op het Nederlands record???


Joop Butselaar??
Ooh nee, die was nog fanatieker als Evert zelf..


Die vis had die voedingsstoffen dan ook echt nodig, niet Henk? :wink:
Elk nadeel heb z'n voordeel...
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

08-03-2007 21:39

Ja Erik,
die vis ging in drie weken van 61 naar 63 pond. 8) :o
Groet'n Henk..

still growing Old.
Plaats reactie