PH waarden opmeten


Gebruikersavatar
Yuri Monster
Berichten: 840
Lid geworden op: 22-05-2006 19:52
Locatie: papendrecht

23-12-2006 13:16

Jilles van der Roest schreef:
Chris Gabriele schreef:Je kan de ph van een boilie meten, alleen worden als dispergeren, demi-water en komen er in voor.

Mag ik dan stellen dat je de pH kan meten van oplossingen en waterige dispersies? Want dispersies worden naar mij weten ook gewoon met oa de pH-meter gemeten... :wink:

@yuri
Is de pH van het vis water ook niet constant in schommeling en is de pH niet verschillend per plek i.v.m. de bodem gesteldheid...? Is dit dan te matchen?
Of vinden de de vissen het simpelweg vertrouwlijker omdat ze juist geen/minder singaal afgeven? (niet pH gerelateerde manier bedoel ik dan).
Verder geef je aan dat deze kleine verschillen niet veel invloed zullen hebben op de grote hoeveelheden water, maar welke additieven doen dat wel volgens jou...?! Het is toch onmogelijk om het hele water aan te spreken met een additieven die je altijd maar in een realatief kleine concentratie toevoegd? :roll:


dat er op verschillende stukken water een net iets andere ph heerst zou best kunnen een mooi voorbeeld hiervan is de rio negro die loopt samen met een helderen rivier 2 verschillende soorten water later mengt dit zich op naar 1 soort. misschien dat er een verschil bestaat tussen het asen van de vissen op een pebaald gedeelte water ivm de waterwaarden.
maar ik ben van mening dat dit bij karper niet veel uitmaakt want ze overleven in de meest uiterste waterwaarden in ons land van de zachte water in de veenplassen tot het harde water van een grindput soms zelfs in redelijk brak water. het enigste waar ik op in speel met partikels en bollies is het weken en bereiden in het water van de plas waar ik ga vissen.
Gebruikersavatar
Erik Rozen
Berichten: 588
Lid geworden op: 24-11-2003 01:00

23-12-2006 14:05

Yuri,

Ben ik nu zo naief of gaat de atractiewaarde van je aas juist uit van het (geringe) verschil in ph-waarde tussen je aas en het omliggende water.

Dit is juist datgene wat een karper op je aas attendeert, hij neemt dit verschil waar.

Dit is vaak ook juist het verschil van vele flavours. Niet zozeer het smaakje (klopt 9vd10 keer toch niet) maar voornamelijk de zuurtegraad van de flavour die verschilt met het omliggende water, wat bij de karper een nieuwschierige reactie veroorzaakt, en in het beste geval een (aangeleerde) voedingsreactie.

Eigenlijk heeft het naar mijn bescheiden mening dus geen enkele zin om je aas te bereiden met het water waarin je gaat vissen. Voorweken van je bollen is dan weer een ander verhaal.

Adios,

Erik 8)
Elk nadeel heb z'n voordeel...
Gebruikersavatar
joeri onkelinx
Berichten: 672
Lid geworden op: 28-12-2003 13:47
Locatie: België

23-12-2006 14:28

Geachte boarders ik heet JOERI en niet Yuri, Yoerie, Joerie of Joery, nog minder Youri en Jourie

Erik: daar ga ik volledig mee akkoord, maar wat deze man wou bereiken was namelijk ongeveer hetzelfde als voorgeweekte boilies... Hier heeft de boilie de zuurtegraad van het water al aangenomen en dat wou hij nabootsen tijdens het verwerkingsproces van zijn boilies. Of het meer vis op de kant brengt is de vraag..... maar zoals al eerder gezegd is dit echt té ver van mijn bed en is mijn kennis hierover zeeeeeer gering en laat ik het voor wat het is.

adios (trouwens op die ADIOS heb ik een patent kerel) 8)
Joeri
Adios,
Joeri

Het mag vriezen, het mag dooien, maar Joeri zal niet plooien...
Gebruikersavatar
Yuri Monster
Berichten: 840
Lid geworden op: 22-05-2006 19:52
Locatie: papendrecht

23-12-2006 17:20

ik heet wel yuri
Gebruikersavatar
Yuri Monster
Berichten: 840
Lid geworden op: 22-05-2006 19:52
Locatie: papendrecht

23-12-2006 17:24

erik ik vang op de wateren waar ik vis beter met een bollies die bijna niet ruiken

met geflavourde ballen duurt het gewoon een dag voordat ik aanbeten krijg dit is ook de reden dat ik voorweek, dit wil ik ook bereiken met mijn partikels door ze langdurig voor te weken in hetzelfde water.
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

23-12-2006 17:25

Jilles van der Roest schreef:
Chris Gabriele schreef:Je kan de ph van een boilie meten, alleen worden als dispergeren, demi-water en komen er in voor.

Mag ik dan stellen dat je de pH kan meten van oplossingen en waterige dispersies? Want dispersies worden naar mij weten ook gewoon met oa de pH-meter gemeten... :wink:

@yuri
Is de pH van het vis water ook niet constant in schommeling en is de pH niet verschillend per plek i.v.m. de bodem gesteldheid...? Is dit dan te matchen?
Of vinden de de vissen het simpelweg vertrouwlijker omdat ze juist geen/minder singaal afgeven? (niet pH gerelateerde manier bedoel ik dan).
Verder geef je aan dat deze kleine verschillen niet veel invloed zullen hebben op de grote hoeveelheden water, maar welke additieven doen dat wel volgens jou...?! Het is toch onmogelijk om het hele water aan te spreken met een additieven die je altijd maar in een realatief kleine concentratie toevoegd? :roll:


Jille, mag je best zeggen. Boilies worden echter niet gemaakt van beslag. Dat zijn oliebollen. :P

Ik kan best een methode geven om de zuurgraad van deeg te kunnen bepalen. Je zou het zelfs uit kunnen rekenen als je weet wat je gebruikt. Maar wat is het nut als je niet begrijpt waar het over gaat? :-?

Gebruik gewoon de toevoegingen in de opgegeven hoeveelheden en laat de potjes zonder gebruiksaanwijziging liggen. Erik zijn opmerking dat je met het aas een verschil wilt maken klopt, maar dat vereist geen scheikunde studie.

Ik kan mij wel vinden in de opmerking van Joeri. Dit is echt té ver van menigeen zijn bed. Zelfs Franck Warwick begint wartaal uit te slaan als je maar wat door vraagt. En als dit niet té ver van je bed is, begrijp je té goed wat de onzin hiervan is. :wink:

Groet, Kees

Chris, er zijn weinig chemische analisten onder de karpervissers hier vrees ik.
Gebruikersavatar
Erik Rozen
Berichten: 588
Lid geworden op: 24-11-2003 01:00

23-12-2006 21:30

@Yuri (die met vis in zijn handen)

Dat je bollen voorweekt begrijp ik perfect, alleen waarom zou je je particles gaan voorweken in hetzelfde water? De attractie van particles zit hem juist in de vloeibare scheisse die je ze uit kunt laten wasemen, afhankelijk van de week/kook/laten staan tijd.

Ik weet bijna zeker dat je hier bij particles 0,0 meerwaarde uit haalt, dit in tegenstelling tot boillies op (zwaar) beviste wateren.

Joerie, (die zonder vis in zijn handen.... :wink: )

Volgens mij gaat het niet om het laten aannemen van de zuurtegraad van het water door de boillies, want dan zou je het water wel heel vaak moeten verversen wil je dit bereiken.

Het is dus lekker dicht langs je bedje...! Gaat er om dat karpers op bepaalde wateren boillies die al lang in het water liggen (dus helemaal volgezogen, zonder attractoren en lekker opgezwollen en wit, zonder kleurstoffen) veel makkelijker opnemen, omdat ze hier geen gevaar meer in zien. Hetzelfde als die kerel die pas na 50 uur zijn visje vangt, die lag er dus ook al zo lang met hetzelfde aas in. Vul zelf verder in... 8)

En dit hele simpele denken brengt dus wel meer vis op de kant.

Tsjuss en haudoe dan maar!

@Kees

Ben ik helemaal met je eens, ik snap er zelf namelijk op hoger niveau ook echt geen dropje van... :-? Maar we mogen toch wel lekker blijven vissen met verzuurde mais he? En boterzuur? 8)

Overal in een water is de zuurtegraad anders, dus het heeft veel meer zin om je in andere dingen te verdiepen. Dan kun je naar mijn bescheiden mening veel meer vooruitgang boeken dan met een diepe chemische studie op je aas.

Adios!


:roll: :lol:
Elk nadeel heb z'n voordeel...
Gebruikersavatar
joeri onkelinx
Berichten: 672
Lid geworden op: 28-12-2003 13:47
Locatie: België

23-12-2006 22:17

boterzuur heb ik dit jaar ook altijd gebruikt gehad (vorig jaar of het jaar daarvoor nog een grote topic over gehad hier op het board). Van dit product ben ik wel overtuigd van de meerwaarde. Ook in de nieuwe mix werd het toegepast, heb wel het biergist er uitgelaten voor alle veiligheid.

en steek die adios in je kont :lol:
Adios,
Joeri

Het mag vriezen, het mag dooien, maar Joeri zal niet plooien...