PH waarden opmeten


Gebruikersavatar
joeri onkelinx
Berichten: 672
Lid geworden op: 28-12-2003 13:47
Locatie: België

20-12-2006 10:10

Nja de titel zegt genoeg hoe meet je de PH waarde van je aas op. Ik heb mij laten vertellen dat een aas met een te hoge PHwaarde afstotelijk kan zijn. Ook heb ik ooit gelezen dat iemand de PH waarde van zijn viswater wou opmeten en zijn boilies daar op afstellen. Ik lachte toen keihard aangezien dat afhangt van diepte, stek, bodem, weertype, etc.... Dus dat kan niet.
Het feit dat hoge PHwaardes zouden afstoten daar kan ik wel inkomen, dus wat is nu een goede PHwaarde en hoe meet je die? En hoe verminder of vermeerder je die. Met boterzuur zou dat naar het schijnt lukken, ik heb hier ook nog een ander flesje uit de vogelsport dat dat ook zou moeten doen..........maar weet iemand iets meer over die PHwaarden??

adios
Joeri
Adios,
Joeri

Het mag vriezen, het mag dooien, maar Joeri zal niet plooien...
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

20-12-2006 11:33

Ja, de pH is een waarde voor de zuurgraad van een oplossing.

Wat iets zegt over de scheikundige kennis van de boilie bakkers.

Ze hebben er de ballen verstand van. Maar dat is wat onparlementair uitgedrukt. Sorry daarvoor. Maar analytisch is het wat lastig een stabiele zuurgraad te meten als het zuur niet in een waterige oplossing zit. Wellicht is een analisten opleiding wat voor je?

Een tijdje geleden beweerde iemand de pH van boilies altijd in zijn schuurtje te meten. Hij gaf er niet een methode bij. Helaas. :wink:

Groet, Kees
Gebruikersavatar
joeri onkelinx
Berichten: 672
Lid geworden op: 28-12-2003 13:47
Locatie: België

20-12-2006 11:37

dus kort gezegd maakt het geen bal uit?
Adios,
Joeri

Het mag vriezen, het mag dooien, maar Joeri zal niet plooien...
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

20-12-2006 11:48

Pas als het zuur in (vis)water in ionen wordt opgesplits is er een pH. Helaas is er de chemisch drijvende kracht die van hoge naar lage concentratie gaat om een verschil te vereffenen en er is ongelooflijk veel water rond je boilie. Als je tijdelijk een minieme pH verandering veroorzaakt rond je voerplek, dan mag je al blij zijn. En dan is het geloof dat een karper dit minieme verschil dus kan waarnemen en daardoor een voedingsimpuls krijgt. Maar ga daarvan de pH eens meten...

Groet, Kees
Ruben vd Worp
Berichten: 1979
Lid geworden op: 30-07-2006 19:08
Contacteer:

20-12-2006 11:53

Moeten we nu echt zo ver gaan om nog een vis op de kant te krijgen,het meten van de ph,aminozuren etc etc??

Na mijn idee gaat dit toch wel iets te ver,vinden jullie niet?
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

20-12-2006 11:57

Van mij niet, Ruben. Maar dat had je natuurlijk al begrepen.

Mijn enige boodschap is om wat voorzichtig te zijn met de hoeveelheden. Zuur is nog altijd een etsende stof.

Groet, Kees
Gebruikersavatar
Thomas de nieuwe
Berichten: 745
Lid geworden op: 08-10-2006 18:21
Contacteer:

20-12-2006 12:59

er scheind een bepaald papier tezijn waar je ph meer kan meten (heb ik ooit eens in de nask lessen op sgool gehoord :P :P) moet je maar ff een bedrijf opzoeken die datsoort dingen voor schoolen maken mischien verkopen ze ook aan partiekulieren :wink:
long as i got lungs and a rod you can't stop me
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

20-12-2006 13:05

Ja, indicatorpapier om de pH van een (gebufferde) oplossing te meten.

Sinds wanneer is deeg een oplossing?

Gaat niet lukken, dus dat geld hoef je niet uit te geven.

Groet, Kees
Gebruikersavatar
Thomas de nieuwe
Berichten: 745
Lid geworden op: 08-10-2006 18:21
Contacteer:

20-12-2006 14:05

Kees Ouwehand schreef:Ja, indicatorpapier om de pH van een (gebufferde) oplossing te meten.

Sinds wanneer is deeg een oplossing?

Gaat niet lukken, dus dat geld hoef je niet uit te geven.

Groet, Kees


ja sorry k ben er niet echt bij vandaag

deze dan: mischien moet je eens bij tuincentra vragen er zijn manieren op ph in de grond te meten mischien kan je dit ook toepassen op boilie deeg :P
long as i got lungs and a rod you can't stop me
Gebruikersavatar
joeri onkelinx
Berichten: 672
Lid geworden op: 28-12-2003 13:47
Locatie: België

20-12-2006 14:26

en die voedingsimpuls die de karper dan krijgt, krijgt hij die bij elke phwaarde die anders is dan de gemiddelde Ph waarde van het betreffende water of moet die ph hoger/lager liggen dan het water voor een positieve impuls te krijgen?

En met welke zuren moeten we oppassen? boterzuur enzo? of ook sommige gewone ingrediënten zoals vismelen etc..?
Adios,
Joeri

Het mag vriezen, het mag dooien, maar Joeri zal niet plooien...
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

20-12-2006 14:53

Pffff.

Zuur of base is welhaast oneindig oplosbaar in water, dus je kunt helemaal geen groot verschil maken met de omgeving. Behalve als je het zuur opsluit in de boilie. Maar dan neemt de karper het pas waar bij het vermalen tussen zijn keeltanden.

Zuren en basen zijn bijtende stoffen. Geen idee wat het doet met de darmwand van een karper die niet zoals ons een maag met zuur heeft. Vismeel is geen probleem.
kenny vernieuwe
Berichten: 749
Lid geworden op: 09-09-2003 02:00
Locatie: W-vl. Belgie

20-12-2006 21:43

kdenk dat je bol na 1u de ph van het water aanneemt.

concentratie van de bol T.O.V. het water is te klein.
kenny vernieuwe
Berichten: 749
Lid geworden op: 09-09-2003 02:00
Locatie: W-vl. Belgie

20-12-2006 21:43

1 maal was genoeg
Gebruikersavatar
joeri onkelinx
Berichten: 672
Lid geworden op: 28-12-2003 13:47
Locatie: België

20-12-2006 22:46

niet zo een ophefmakend onderwerp dus. Maakt allemaal niet zo veel uit dan..............ik ga bolle rolle 8) (het is nacht dan mag dat in de keuken :lol: )
Adios,
Joeri

Het mag vriezen, het mag dooien, maar Joeri zal niet plooien...
kenny vernieuwe
Berichten: 749
Lid geworden op: 09-09-2003 02:00
Locatie: W-vl. Belgie

20-12-2006 22:48

lol,
ik mag ook niet in de keuken.

Wat is dat toch met de moeders van tegenwoordig

hahaha

ik gebruik al altijd de garage.
Gebruikersavatar
joeri onkelinx
Berichten: 672
Lid geworden op: 28-12-2003 13:47
Locatie: België

20-12-2006 22:51

veel te koud nu die garage, maar zolang de mama er geen last van heeft mag het in huis........... en dat is dus nu ! :lol:
Adios,
Joeri

Het mag vriezen, het mag dooien, maar Joeri zal niet plooien...
kenny vernieuwe
Berichten: 749
Lid geworden op: 09-09-2003 02:00
Locatie: W-vl. Belgie

20-12-2006 22:53

te koud lol.


ik draai maar bollen eind feb.
en koud heb ik et nooit.
Gebruikersavatar
Jilles van der Roest
Berichten: 21
Lid geworden op: 31-01-2005 18:50
Locatie: Lelystad/Zwolle

22-12-2006 20:21

Kees Ouwehand schreef:Een tijdje geleden beweerde iemand de pH van boilies altijd in zijn schuurtje te meten. Hij gaf er niet een methode bij. Helaas. :wink:

Groet, Kees


Buiten de lakmoes papiertjes zijn er natuurlijk ook nog de pH-meters. :wink:

http://nl.wikipedia.org/wiki/PH-meter

Afbeelding
Gebruikersavatar
Thomas de nieuwe
Berichten: 745
Lid geworden op: 08-10-2006 18:21
Contacteer:

22-12-2006 21:14

Jilles van der Roest schreef:
Kees Ouwehand schreef:Een tijdje geleden beweerde iemand de pH van boilies altijd in zijn schuurtje te meten. Hij gaf er niet een methode bij. Helaas. :wink:

Groet, Kees


Buiten de lakmoes papiertjes zijn er natuurlijk ook nog de pH-meters. :wink:

http://nl.wikipedia.org/wiki/PH-meter

Afbeelding



als ik die wikipedia link van je moet geloven dan kan zoon ph meter ook allen maar de ph van een oplossing meten en aangezien boiliedeeg geen oplossing is heb je hier dus ook niks aan
long as i got lungs and a rod you can't stop me
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

22-12-2006 21:17

Haha, volhouders. :D

Nu even opletten: pH is de zuurgraad van in water opgeloste zuur of base ionen. Daar zijn indicatorpapiertjes of electrische pH meters met electroden voor ontworpen. Om de pH te meten van water met daarin opgelost zuur.

Moet je toch eens precies uitleggen wat je wilt meten?

Het gaat mij niet om het meten van de pH, maar om hetgeen waar je het van wilt meten.

Deeg is geen oplossing van zuur in water :cry: (Thomas heeft hem door. :) )

Dat kun je dus zo niet meten. Je mag die electrode wel in het deeg prutsen van mij. Maar vertel me eens wat je zo aan het meten bent?
Gebruikersavatar
joeri onkelinx
Berichten: 672
Lid geworden op: 28-12-2003 13:47
Locatie: België

23-12-2006 00:02

het vocht in je boilie?
Adios,
Joeri

Het mag vriezen, het mag dooien, maar Joeri zal niet plooien...
Gebruikersavatar
Yuri Monster
Berichten: 840
Lid geworden op: 22-05-2006 19:52
Locatie: papendrecht

23-12-2006 05:26

dit is dikke onzin het enigste wat je kan doen is je eieren flavour mengsel meten voordaat dit het deeg ingaat.

het vochtpercentage van de bol kan je niet vaststellen dit wordt minder met drogen meer in de vriezer, weer minder bij drogen aan de waterkant en meer bij het vissen voeren.

en die ene kilo ph 5 bijvoorbeeld op 100 000 den kilo's water is zo verwaarloost dit gaat geen windeieren aan de dijk leggen ook niet bij 100 kilo.

het enigste wat je kan doen om de boillie te matchen aan het water waar je vist is een dag voorweken in dat water dan lijkt het ook gelijk of je bollie er al een dag ligt
Chris Gabriele

23-12-2006 08:23

Je kan de ph van een boilie meten, alleen worden als dispergeren, demi-water en komen er in voor.

Zoals Kees al noemde, een analisten opleiding ;-)
Gebruikersavatar
Jilles van der Roest
Berichten: 21
Lid geworden op: 31-01-2005 18:50
Locatie: Lelystad/Zwolle

23-12-2006 11:33

Chris Gabriele schreef:Je kan de ph van een boilie meten, alleen worden als dispergeren, demi-water en komen er in voor.

Mag ik dan stellen dat je de pH kan meten van oplossingen en waterige dispersies? Want dispersies worden naar mij weten ook gewoon met oa de pH-meter gemeten... :wink:

@yuri
Is de pH van het vis water ook niet constant in schommeling en is de pH niet verschillend per plek i.v.m. de bodem gesteldheid...? Is dit dan te matchen?
Of vinden de de vissen het simpelweg vertrouwlijker omdat ze juist geen/minder singaal afgeven? (niet pH gerelateerde manier bedoel ik dan).
Verder geef je aan dat deze kleine verschillen niet veel invloed zullen hebben op de grote hoeveelheden water, maar welke additieven doen dat wel volgens jou...?! Het is toch onmogelijk om het hele water aan te spreken met een additieven die je altijd maar in een realatief kleine concentratie toevoegd? :roll:
Gebruikersavatar
joeri onkelinx
Berichten: 672
Lid geworden op: 28-12-2003 13:47
Locatie: België

23-12-2006 11:47

@ Chris: ik heb net Spiegel ontvangen, mooi stukje dat je daar in hebt geschreven. Ben wel blij met die nieuwe vaste rubriek "AAS" aangezien ik mij hier op wil verdiepen.

@ Jilles: Idd ja.... zoals ik al zei toen ik mijn topic opende weet ik 200% zeker dat de PH afhangt van de diepte, het weer, de stek, bodemtype etc....
Die bewuste man zou het gemiddeld hebben genomen van het viswater (op een paar plekken opgemeten, dan het gemiddelde genomen = dus nog helemaal niet 100% correct) en dan zijn boilie daar op afgesteld hebben om zo weinig mogelijk contrast tussen zijn aas en het water te creeëren, daar anderen weer streven naar een lagere PHwaarde voor de karper prikkels te geven

(waar heb ik dat van die prikkels nog gelezen gisteren :) )

Uiteindelijk lijkt dit een beetje "eenvervanmijnbedshow", ik beschik namelijk niet over de kennis en over de middelen om de PHwaarde van een boilie op te meten ALS dat al mogelijk is (want uit de vorige antwoorden blijkt van niet)
Adios,
Joeri

Het mag vriezen, het mag dooien, maar Joeri zal niet plooien...