Welke uitharder?


Gebruikersavatar
joeri onkelinx
Berichten: 672
Lid geworden op: 28-12-2003 13:47
Locatie: België

06-12-2006 10:15

Arré, nu heb ik zowat alle uitharders hier al gezien op het forum, maar zonder eigenlijk een echte uitleg.

Ik wil dus weten welke van de hieronder staande uitharders, het beste uitharden en het beste binden.

Ei-albumine
melkalbumine
caseïne 30/......
maïzena

Bedankt
Adios,
Joeri

Het mag vriezen, het mag dooien, maar Joeri zal niet plooien...
Gebruikersavatar
remco de koster
Berichten: 1034
Lid geworden op: 03-04-2006 11:11

06-12-2006 16:51

je vergeet lucht drogen erbij te zetten :lol: :lol:
Gebruikersavatar
Dirk Maatman
Berichten: 788
Lid geworden op: 29-11-2005 19:08
Locatie: thuis
Contacteer:

06-12-2006 16:52

Wij doen er normaal altijd Lactal Bumine door..Teveel=Keiharde bol.
.
gert-jan vd wildenberg
Berichten: 16
Lid geworden op: 28-01-2006 19:11
Locatie: Empel

06-12-2006 19:10

je bent in je rijtje ook nog een goedkope en zeer goede vergeten,

dat is namelijk kikkererwtenmeel t ekrijgen bij een toko.
CARP ANGLERS DO IT IN THE DARK
Gebruikersavatar
Paul van de Wiel
Berichten: 692
Lid geworden op: 10-12-2003 01:00
Locatie: Tilburg

06-12-2006 19:16

Griesmeel :wink:
Lupack
Gebruikersavatar
Gerard Brondijk
Berichten: 1233
Lid geworden op: 08-07-2006 08:57
Locatie: Friesland
Contacteer:

06-12-2006 20:22

Griesmeel, maïsmeel, rijstebloem en ei-albumine,Aardappelmeel,babycornmeel
,caseïne en caseïnaten,eipoeder,honden of kattenbrokken ( gemalen ),
kuikenopfokmeel
,maïsgluten,pindameel
,rijstebloem,tarwemeel volkoren,Bloedmeel

veel plezier ermee

Gerard :D
KSN
Gebruikersavatar
joeri onkelinx
Berichten: 672
Lid geworden op: 28-12-2003 13:47
Locatie: België

06-12-2006 22:28

het zit zo dat ik een mix heb die uit 85% vismelen bestaat (in de zomer he) en ik wil dat zo houden. Ik voeg hier 10% tarwebloem bij en 5% ei-albumine en ze harden nog niet goed uit. Iemand een idee doorwat ik die 15% dan moet vervangen? HEt moet dus de hardmaker der hardmaker zijn. :lol:


Waar kan ik die lactalbumine krijgen(lijkt mij wel een oplossing)? en tot hoeveel kan ik het toevoegen in de mix? hoe zit het met het eiwitgehalte?

toch al bedankt
Adios,
Joeri

Het mag vriezen, het mag dooien, maar Joeri zal niet plooien...
remco van gool

06-12-2006 23:21

Gert-jan jij hebt het over kikkererwtenmeel.
Tot hoeveel kan ik dat gebruiken in mijn mix?
Wachtende op je reactie.
mvg.
Gebruikersavatar
Gerard Brondijk
Berichten: 1233
Lid geworden op: 08-07-2006 08:57
Locatie: Friesland
Contacteer:

07-12-2006 08:34

Bloedmeel ? :D \

Gerard
KSN
Gebruikersavatar
joeri onkelinx
Berichten: 672
Lid geworden op: 28-12-2003 13:47
Locatie: België

07-12-2006 10:11

bloedmeel? tja je hebt bloedmeel en BLOEDMEEL hé. Ik heb nog nooit het echte goed hardende bloedmeel gevonden, al het bloedmeel dat ik bestelde harde niet zo schitterend uit. toch bedankt.

Ennuh Toko's? wat is dat? hebben wij hier niet naar mijn weten...
Adios,
Joeri

Het mag vriezen, het mag dooien, maar Joeri zal niet plooien...
Willem Barnas

07-12-2006 10:46

Probeer dan wat met bloedeiwit.

binden en harden, geen probleem.

WB 8)
Willem Barnas

07-12-2006 10:52

85% vismeel
10% Gemalen tarwekiemen
5% Roggemeel

Per kilo mix 75 gram eipoeder en 20 gram bloedeiwit.

Bloedeiwit bestaat uit 94% eiwit en 6 % ijzeroxide.

Dat moet wel rollen en harden.

En als het dat niet genoeg doet, waarom dan niet wat extra zout erin en enkele dagen drogen? Worden ze ook hard van. Vochtgehalte kun je naderhand wel weer wat opkrikken door ze wat na te behandelen met water en een mengsel van je vloeibare attractors.

Succes,
WB 8)
Jan-Willem Kroon
Berichten: 399
Lid geworden op: 28-11-2005 19:19
Locatie: Hardinxveld

07-12-2006 15:57

Kun je er niet wat meer ei-albumine in doen?
Ik had eerst 4% ie-albumine in mijn boilies, maar ik vond ze te zacht. Toen heb ik dat verdubbeld naar 8% (moet kunnen volgens mij). Nu zijn ze veel harder en ik vang er nog steeds goed mee.

Groeten JW
Run to the water.....
Gebruikersavatar
Daaf Wolters
Berichten: 4012
Lid geworden op: 02-03-2003 01:00
Locatie: Hengelo

07-12-2006 19:57

Gerard Brondijk schreef:Griesmeel, maïsmeel, rijstebloem en ei-albumine,Aardappelmeel,babycornmeel
,caseïne en caseïnaten,eipoeder,honden of kattenbrokken ( gemalen ),
kuikenopfokmeel
,maïsgluten,pindameel
,rijstebloem,tarwemeel volkoren,Bloedmeel

veel plezier ermee

Gerard :D


En jij wil zeggen dat al deze ingrediënten een boilie duidelijk harder maken? :roll:
There aint no way but the hard way!

Spiegel gevangen op het Twentekanaal? Skp@ksnregiooost.nl
Gebruikersavatar
Gerard Brondijk
Berichten: 1233
Lid geworden op: 08-07-2006 08:57
Locatie: Friesland
Contacteer:

08-12-2006 09:52

De smeeste wel maar dit heb ik gevonden met 3 min googlen
KSN
Gebruikersavatar
joeri onkelinx
Berichten: 672
Lid geworden op: 28-12-2003 13:47
Locatie: België

08-12-2006 10:10

@ Deheer Barnas: Dank u daar ben ik wat bij, ga ik zeker proberen.
Ik wits trouwens niet dat gemalen tarwekiemen goed uitharde? Zou wel mooi zijn i.v.m. de vitamientjes voor die vismelen te compenseren....van roggebloem wist ik het evenmin.
Alleen dat bloedeiwit......waar haal ik dat? Ennuh, eipoeder en bloed-eiwit, dan ook nog aanmaken met eieren? Misschien worden ze ook hard als ik het zo doe:

85% vismelen (en additieven)
10% Tarwekiemen
5% Bloedeiwit

???

@ Daaf: Die vraag stelde ik mij ook, maïsmeel enzo hard wel uit maaaaaaaaaaaar belange niet zo goed als ei-albumine dat doet etc...

@ Jan-Willem-Kroon: ik ben niet zo gek van ei-albumine, ik gebruik het alleen omdat het echt moet, ik heb steeds ondervonden dat mijn vangsten terugliepen na hogere percentages van 5% tot 10% dus. Kan aan mij liggen hoor, maar mijn vertrouwen is daarin gedaald

Allen bedankt, ik kan weer verder
Adios,
Joeri

Het mag vriezen, het mag dooien, maar Joeri zal niet plooien...
Willem Barnas

08-12-2006 11:04

Jo,

Tarwekiemen harden niet hoor, die binden alleen.
En dat bloedeiwit daar moet je niet teveel van gebruiken. Ik vind dat je met 25 gram per kilo al echt verschil merkt dus kijk uit, da's 2,5% he!

En roggemeel maakt je deeg mooi stevig en lekker rolbaar, dus ook geen harder, maar meer een binder die je deeg mooier maakt. Bulkt van de vezels, net als die kiemen.

Ik gebruik dat ei-poeder niet om extra mee te harden, maar als ei-vervanger in combinatie met water. Niks speciaals dus om de boilie harder mee te maken. Als extra harder zou ik ei-albumine KUNNEN gebruiken.

Probeer het eerst eens met wat ei-albumine als je dat bloedewit (meer bekend onder de naam Red-Cell) niet krijgen kunt.

750g. Vismeel
150g. Tarwekiemen
100g. Roggemeel

75 gram eipoeder
40 gram ei-albumine

of

750g. Vismeel
150g. Tarwekiemen
100g. Roggemeel

75 gram eipoeder
25 gram Red-Cell

Maar het kan dus ook gewoon met eitjes, dan laat je gewooon die 75 gram ei-poeder weg en maak je de mix aan met eitjes.

Het is dus niet eieren, met eipoeder, ei-albumine en Red-Cell
Het is eieren/eipoeder met ei-albumine of met Red-Cell.

Probee rgewoon wat het best uitpakt.

WB 8)
Willem Barnas

08-12-2006 11:18

En...

Ik zou er ook nog aan toe willen voegen dat je met drogen je boilies echt niet slechter maakt hoor. Zeker niet slechter dan met een bepaald ingrediënt als ei-albumine of wat extra Red-Cell.
Laat ze gerust enkele dagen uitdrogen op kamertemperatuur. Schud ze wel regelmatig om, zeker in het begin. Een ventilator is ook oké.
Door gewoon het drogen als uitharder te gebruiken, verander je ook de structuur van je bestaande, ouwe aas niet echt, behalve dan dat het droger wordt, maar daar kun je na het drogen ook wat aan doen.

Verder weet ik er ook niet zo veel meer van, dit zijn de middelen die ik gebruik en het bevalt me goed. Als ik kneiterharde boilies wil, dan droog ik ze altijd extra. Verwacht ook van een boilie met 75% of 85% niet zomaar dat je een middeltje vindt wat 'm vervolgens net zo hard maakt als een taaigekookt en uitgedroogde koolhydraatbol.

Gewoon zoeken, met mensen praten en rollen in die keuken, zo kom je er wel achter.

jo,
WB 8)
Gebruikersavatar
joeri onkelinx
Berichten: 672
Lid geworden op: 28-12-2003 13:47
Locatie: België

08-12-2006 11:51

oké,

Dat wil ik wel eens proberen, nog een vraagje.
Stel mijn mix wordt:

85% vismelen
10% Tarwekiemen
5% Roggemeel

Aanmaken met 75gr eipoeder en 25gram Red-Cell
Hoeveel gram water moet ik daar dan aan toevoegen? en moet dat trouwens water zijn? of mag dat eender welke vloeistof zijn? Ik dacht 500gram water toevoegen aangezien dat met dat eipoeder en Red Cell 600 gram geeft wat gelijk is aan 10 eitjes, maar ik heb mij al laten vertellen dat het zo niet werkt....

En ik heb ook gehoord, dat de boilies met eipoeder sneller vocht opnemen? naar de bodem ruiken? zacht zijn? en slecht binden? Ervaar jij dat ook?

Groenten
Joeri

(ja en we koken hier idd in de keuken, lekkere montsercrab en een mama die het mij wil laten opeten als straf) :lol:
Adios,
Joeri

Het mag vriezen, het mag dooien, maar Joeri zal niet plooien...
Gebruikersavatar
joeri onkelinx
Berichten: 672
Lid geworden op: 28-12-2003 13:47
Locatie: België

08-12-2006 11:53

ohja hoe zit het met dat bloedeiwit? heeft dat ook enzymeremmende functies als ei-albumine?

Ohja vloeibaar kan ik het zeker en vast krijgen, maaar daar zijn we niks mee zeker?
Adios,
Joeri

Het mag vriezen, het mag dooien, maar Joeri zal niet plooien...
Chris Gabriele

08-12-2006 16:03

joeri,

De traditionele manier om enzymenremmers te inaktiveren is dmv een warmte behandeling. Ei-albumine heeft een warmte behandeling gehad.


gr Chris.
Willem Barnas

08-12-2006 17:44

Joeri,

Ik doe het met die verhouding water/ei-poeder vaak heel anders.

Ik maak gewoon de hoeveelheid mix aan die ik wil hebben, op elke kilo zit 75 gram eipoeder. Dan pleur ik drie liter wate rin zo'n grote emmer van Sensas en dan begin ik te mengen (met de hand). Ik meen dat er op 1 kilo mix met 75 gram ei-poeder ongeveer 400 ml. water gaat om een mooi soepel deeg te maken.

Wat ik gebruik is trouwens geen ei-poeder (mijn fout) maar ei-kristal granulaat. Dit is het gedroogde en vermalen, hele ei. En dta hele ei vind ik iets belangrijks. In plaats van dat ik alleen het eiwit uit het ei gebruik (ei-albumine dus) gebruik ik liever het hele ei-product, dus inclusief dooier. Dit bindt goed en maakt de boilie stevig.

Ik vind dat hele ei-product belangrijk. Die dooier moet erin zitten, dat maakt de buitenmantel opener dan wanneer je alleen ei-eiwit (ei-albumine dus) gebruikt. Volvette getoaste sojabloem helpt ook, daar zit ook lecithine (een natuurlijke emulgator) in.

Overigens valt het me op dat wanneer ik tot 4% Red-Cell gebruik, de boilie absoluut geen dikkere of dichtere buitenmantel krijgt.
Een kwestie van de boilie (met diverse samenstellingen) exact even lang koken en dan met een goed scherp mes doorsnijden en bekijken. Vervolgens wat rommelen in een glas water, zowel in als buiten de koelkast en je weet hoe je bol uitwasemt. Gewoon het water proeven...

En dat eeuwige en al lang achterhaalde geleuter over moddersmaak aan boilies, dat is in mijn ogen een belabberd slecht argument om een bol dicht te gaan proppen met hardmakers en zo. Een karpe rvind die modder geen stank, die ervaart dt niet zo, want het is zijn huis weet je. Hij detecteert o.a. de in het water opgeloste glucosen en aminozuren plus de losgekomen deeltjes wel en dat is genoeg voor het vinden van voedsel. Moddersmaak of niet.

Man, in Drenthe viste ik op een veenkanaaltje op een bodem waar mijn boilies IN WEG ZONKEN en gewoon vangen. Niet minder dan met een ei-albumine bol vol zeer fijnkorrelige ingrediënten.

En mocht je vertrouwen wat hulp nodig hebben: Olie is hydrofoob, neemt dus ook geen met moddersmaak 'vervuild' water op.

Enzymen?

Ik ken er maar een paar waarvan ik Amylase de mooiste en meest relevante vindt. Spuug maar eens in een emmer tijgers, die gaan dan echt wel slijmen... ...hé Amylase zit in speeksel!

Amylase zet zetmeel om in glucose.

Handig voor al die bulkzooi in je bol.

Spugen dus.

Jo,
WB 8)

PS: Chris, correct me if I'm wrong mate :wink:
Daniel Takken
Berichten: 1009
Lid geworden op: 28-02-2004 12:02
Locatie: Fikkersdries

08-12-2006 19:58

Willem,

Klinkt superinteressant dit, en ik lees graag mee, maar ik vroeg me nog 1 dingetje af;
Waarom gebruik je liever heel-ei poeder in plaats van gewone verse eieren?

Mvg. Daniel
Carpunity, het nieuwste online karpermagazine. Check it out!
Ernesto Kamminga
Berichten: 46
Lid geworden op: 30-11-2006 20:05
Locatie: Nw Pekela
Contacteer:

08-12-2006 20:02

Jouri,
Waarom wil jij met 85% vismeel vissen? wil je deze bol echt hard hebben dan moet je polenta gries met eialbumine toevoegen en tarwebloem/gluten van elk 5%. Maar ik zal toch gaan voor zetmeel want zetmeel heeft een veel betere instand respons dan vismelen, wil je toch vismeel voeg dan een flinke dossis visextract toe aan een 40% vismeelboilie, wedden dat die beter vangt. Trouwens dat bloed plasma poeder is een supper uitharder, maar moeilijk aan te komen
Gebruikersavatar
joeri onkelinx
Berichten: 672
Lid geworden op: 28-12-2003 13:47
Locatie: België

08-12-2006 23:16

@ Willem: is hier zeer boeiend aan het worden. Dus in uw mix zit feitelijk al 7.5 procent van dat spul verwerkt.... Ik ga eens wat beginnen klooien hierbij.

@ Ernesto: Ennuh om eerlijk te zijn zijn het niet alleen 85 % vismelen, maar ook additieven en producten met veel vitamienen enzo erin, maar niets wat goed bind en hard. En geloof mij maar dat hij vangt.

@ Chris: Ei-albumine werkt enzymeremmend, ik ben er zeker van.

Ik kan verder
Bedankt
Adios,
Joeri

Het mag vriezen, het mag dooien, maar Joeri zal niet plooien...