Welke uitharder?


Gebruikersavatar
joeri onkelinx
Berichten: 672
Lid geworden op: 28-12-2003 13:47
Locatie: België

14-12-2006 09:20

combineren ook?

Nu die attractors, stel je wil L030 en Liverpowder combineren ..... gebruik je dan beter 2.5% en 2.5% of 5% en 5% op je mix (vismix). Zijn hoge concentraties schadelijk? is er zoiets als overdaad schaad?
Adios,
Joeri

Het mag vriezen, het mag dooien, maar Joeri zal niet plooien...
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

14-12-2006 16:42

Als het niet meer goed vangt, dan merk je dat vanzelf. Waar je met name ook voor moet waken, is het totaal aan wateroplosbare ingredienten. Het kan er voor zorgen dat je bolletje wat snel "smelt" onder water.

5%+5% zou in principe goed moeten gaan.

groetjes
Ernesto Kamminga
Berichten: 46
Lid geworden op: 30-11-2006 20:05
Locatie: Nw Pekela
Contacteer:

14-12-2006 19:51

youri,
Liverpoeder heb je in zeer veel kwaliteiten, ga op zoek naar een predigest, wateroplosbaare versie dus één die bewerkt is met enzymen. Hoe minder je er van nodig bent des te beter de kwaliteit. De versie die ik gebruikte had je aan 2% wel genoeg.
Nog beter is zalminol ipv L030
Gebruikersavatar
joeri onkelinx
Berichten: 672
Lid geworden op: 28-12-2003 13:47
Locatie: België

15-12-2006 06:56

Arré allemaal bedankt. Nu is dat oplossen toch zo geen ramp denk ik. Ik zit op 17% waaronder 5% L030, 5% PD, 2% Stimm Finn Betaïne, 5% Weiproteïne. Als ik ze kan laten luchtdrogen duurt de oplostijd toch ook langer niet? Harde knikkers laten toch minder snel vrij dan zachte?

Salminol is vloeibaar hé Ernesto, ga proberen die dingen eruit te laten. De mix op zich moet goed scoren, de toevoegingen zijn bijzaak en als het mogelijk is laat ik ze eruit.

Ik wist trouwens niet dat er wateroplosbaar leverpoeder was? is dat leverpoeder bij jouw mitz wateroplosbaar?
Ik laat het er toch uit er zit al genoeg oplosbaar spul in.
Adios,
Joeri

Het mag vriezen, het mag dooien, maar Joeri zal niet plooien...
Ernesto Kamminga
Berichten: 46
Lid geworden op: 30-11-2006 20:05
Locatie: Nw Pekela
Contacteer:

15-12-2006 17:20

Youri ik heb je een pb gestuurd
Zalminol, is een naam waar een vloeibaar exstract onder verkocht word, deze is ook in poeder vorm verkrijgbaar het heet eigenlijk artic zalm exstract. De vloeiebare vorm word ingedroogt en dan krijg je poeder.
Chris Gabriele

15-12-2006 21:37

Het is een lastig verhaal over die trypsine remmende werking.
Ik denk ook niet dat het een verhaal is waar je kan uitkomen omdat Anti-trypsine ook nodig is. Anti-trypsine-deficiëntie is zelfs een ziekte ;-)

bv in menselijk bloed komt een aantal remmers van proteasen voor, de functie van dit eiwit is het neutraliseren van een teveel aan protease-activiteit.

Deze remmers komen niet voor niets voor en zijn ook noodzakelijk en ondervoeding doordat de vertering van eiwitten gesperd worden komt bij mensen alleen voor als alle maaltijden gedurende een langere periode arm aan eiwitten zijn.

NB: in de vee voeding is een dier soms afhankelijk van wat hij iedere dag voorgeschoteld krijgt en is het wenselijk om het gehalte aan deze remmers te verminderen. Ook wordt aangeraden om bv soya eerst te koken om (zeker in sommige landen die veel meer met soya producten werken) niet elke dag een te veel van de remmers binnen te krijgen.

Enkele van deze remmers zijn hitte resistent, maar niet allemaal.

Ei-albumine verkrijg je door vloeibaar ei te verhitten tussen de 160 en 165 graden gedurende een zeer korte tijd en de eind temperatuur is 70 graden.
Hierna wordt het afgekoeld en afgevuld in dozen. Deze dozen worden voor 14 dagen gepaseuriseerd door ze weg te zetten in een ruimte waarbij de kern temperatuur 65 graden zal zijn. Dit gedurende een lange tijd.

Klinkt bizar en deze informatie komt van een product technoloog van een bekend ei-albumine producent rondom Amsterdam.
Met deze man heb ik meerdere malen van gedachten gewisseld over de functionaliteit van ei-albumine.

Voor mij is boilies maken mij niet begeven op het terein van voedingskundige onderbouwing. Dat is zo complex dat je door de bomen het bos niet meer ziet.

Gewoon basic aas wat verantwoord is en gebruik maken van ervaringen van jezelf of anderen.

gr Chris.
Laatst gewijzigd door Chris Gabriele op 16-12-2006 08:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

15-12-2006 23:44

joeri onkelinx schreef: Als ik ze kan laten luchtdrogen duurt de oplostijd toch ook langer niet? Harde knikkers laten toch minder snel vrij dan zachte?.

Nee, volgens mij is het precies andersom.
Henk Ter Maat kan je dit precies uitleggen (heeft die bij mij namelijk ook gedaan een flinke tijd terug :wink: )
Kwam volgens mij hier op neer.
Hoe droger een bol is, des te beter kan deze ook zijn wateroplosbare en vloeibare ingredienten afgeven.
Een bol dat nog enigzins nat/vochtig is (Meestal dus ook een zachte bol) zal er langer over doen om zijn wateroplosbare en vloeibare ingredienten af te geven aan het water.
gr
Hans
Gebruikersavatar
joeri onkelinx
Berichten: 672
Lid geworden op: 28-12-2003 13:47
Locatie: België

16-12-2006 10:06

toch ook helemaal onlogisch niet? of ben ik nu zo achterlijk? :lol:

Want het is toch moeilijker om door een betonnen muur te stampen dan door een stuk karton he :roll: Of worden ze misschien poreuzer (of hoe je dat ook schrijft)
Adios,
Joeri

Het mag vriezen, het mag dooien, maar Joeri zal niet plooien...
Willem Barnas

16-12-2006 12:06

Jo,

Chris Gabriele schreef:
Gewoon basic aas wat verantwoord is en gebruik maken van ervaringen van jezelf of anderen.

gr Chris.


Dat vind ik nou leuk. Dat iemand die er extreem diep op in kán gaan dát zegt. Praktisch aas, aas dat werkt zoals je dat dan wilt. Het is een middel, geen doel. Ben erg benieuwd naar je stuk in Spiegel Chris. Ik zag bij Arjan al wat toen ik er effe rap doorheen bladerde en ik heb zo'n gevoel dat het wel een zeer bruikbaar stuk is. Zag er in elk geval strak uit.

Nou, de groeten.

Hij die met verrotte maïs vist 8)
Willem Barnas

16-12-2006 12:14

Hans Brinkel schreef:Kwam volgens mij hier op neer.
Hoe droger een bol is, des te beter kan deze ook zijn wateroplosbare en vloeibare ingredienten afgeven.
Een bol dat nog enigzins nat/vochtig is (Meestal dus ook een zachte bol) zal er langer over doen om zijn wateroplosbare en vloeibare ingredienten af te geven aan het water.
gr
Hans


Maar hoe komt dat dan? Doordat die droge bol sneller water toelaat (aantrekt) omdat 'ie zo droog is waardoor het water eerder in contact komt met de wateroplosbare, maar vastgelegde deeltjes? Wet van de communicerende vaten in boolievorm?

Ik heb ook weleens boolies gemaakt met waterolosbare zooi erin en het maakt voor mijn idee weinig uit of ik langer droogde. Telkens wanneer ik zo'n ding in een glas water gooide (of ie nou een nacht of zes dagen gedroogd had), meurde het water na een half uur al. Ook bij 7 graden in de koelkast.

Jo,
WB 8)
Chris Gabriele

16-12-2006 12:43

Hey Willem,

Ik kan er inderdaad te diep op ingaan Willem, maar dat ligt ook aan het onderwerp en mijn achtergrond....ach...dat weet je allang.

gr aan de man die met verrotte maïs vist ;-)
Gebruikersavatar
joeri onkelinx
Berichten: 672
Lid geworden op: 28-12-2003 13:47
Locatie: België

18-12-2006 14:08

Henk Ter Maat kan je dit precies uitleggen (heeft die bij mij namelijk ook gedaan een flinke tijd terug )
Kwam volgens mij hier op neer.
Hoe droger een bol is, des te beter kan deze ook zijn wateroplosbare en vloeibare ingredienten afgeven.
Een bol dat nog enigzins nat/vochtig is (Meestal dus ook een zachte bol) zal er langer over doen om zijn wateroplosbare en vloeibare ingredienten af te geven aan het water.


Hier wil ik nog even een verklaring voor als dat mogelijk is 8)
Adios,
Joeri

Het mag vriezen, het mag dooien, maar Joeri zal niet plooien...
Gebruikersavatar
Erik Rozen
Berichten: 588
Lid geworden op: 24-11-2003 01:00

18-12-2006 17:06

joeri onkelinx schreef:toch ook helemaal onlogisch niet? of ben ik nu zo achterlijk? :lol:

Want het is toch moeilijker om door een betonnen muur te stampen dan door een stuk karton he :roll: Of worden ze misschien poreuzer (of hoe je dat ook schrijft)


Jij trapt makkelijker een houten plaat door dan een rubberen mat. Stugheid. Fout zijsprongetje,,, :wink:

Een droge bol zal zich naar mijn idee weer eerder voltrekken met water, waardoor de wateroplosbare ingredienten zich weer kunnen mengen hiermee.

Een natte bol heeft dit niet waardoor het grootste deel van het vocht gewoon lekker in de bol blijft zitten.

Beetje in de buurt Hans (en Henk :D )?
Elk nadeel heb z'n voordeel...
Gebruikersavatar
marco van heumen
Berichten: 95
Lid geworden op: 16-07-2006 18:22
Locatie: bivvy,noordwijk
Contacteer:

18-12-2006 20:43

he met t zelf maken van boilies zijn ze klaar als ze blijven drijven of als ze boven komen steeds??

ps dees zat boven drom vraag ik t maar hier
denk om je hengels als je naar je stek toe raced
Gebruikersavatar
joeri onkelinx
Berichten: 672
Lid geworden op: 28-12-2003 13:47
Locatie: België

19-12-2006 07:00

van de moment de eerste komt bovendrijven, ze er allemaal uithalen....
Adios,
Joeri

Het mag vriezen, het mag dooien, maar Joeri zal niet plooien...
Gebruikersavatar
marco van heumen
Berichten: 95
Lid geworden op: 16-07-2006 18:22
Locatie: bivvy,noordwijk
Contacteer:

19-12-2006 20:30

he bedankt maar ik drukte op ok en toen drong het tot me door
ZE DRIJVEN NIET
maar toch harstikke bedankt
me meisie was er niet en dacht ga ze ff maken voor t eerst
kaas knoflook combo en ik gaat ze morgen uit testen na me werk voor ik ga werken ff voeren en dan hopen dat t wat wordt

vangze
denk om je hengels als je naar je stek toe raced
Gebruikersavatar
joeri onkelinx
Berichten: 672
Lid geworden op: 28-12-2003 13:47
Locatie: België

20-12-2006 10:04

mijn zijn gerold:

--> ze rollen (goed genoeg)
--> ze harden nu al 2 dagen uit, maar dat is niet wat het moet zijn
--> de geur lijkt me wel wat sterk, maar ik gebruikte dan ook 15% attractoren, ga 5% hiervan vervangen door tarwegluten of maïzena en wie weet rollen en harden ze dan beter. Het is niet dat ze papperig zijn ofzo, maar gewoon wat te zacht.
--> In de droogtrommel........ :oops: blijft die stank daarin ? :lol: Anders wil ik wel eens een huiselijke ruzie riskeren?
-->Ik heb ze wel nog niet aangemaakt met Red Cell, maar gewoon met eieren, omdat ik hier geen red cell kon vinden (heb er inmiddels wel gevonden, maar moet nog bestellen), maar ik neem aan dat dit evengoed uithard en bind als eieren...
--> uiteindelijk heb ik nu 20% basismix en de rest is "goed spul", ga het nu nog eens proberen en dan de "onderwaterhoudbaartest" uitvoeren

adios
u hoort nog van me
Adios,
Joeri

Het mag vriezen, het mag dooien, maar Joeri zal niet plooien...
Gebruikersavatar
joeri onkelinx
Berichten: 672
Lid geworden op: 28-12-2003 13:47
Locatie: België

23-12-2006 00:12

voila alles is achter de rug, ik heb ze nu gemaakt met tarwegluten als extraatje voor de rolbaarheid en de uitharding. Ze hardde beter uit, nog niet optimaal, maar dat zal ik ook niet kunnen verkrijgen met dat hoge gehalte aan vismelen etc...

Ach om een lang verhaal kort te maken is het geen ik wou proberen gelukt (nu het vangen nog). Ik heb één boilie die een dagje uitgehard had in een glas water gezet op mijn kamer en één boilie (even lang uitgehard) in de koelkast gelegd. Ik had dat vanochtend om 07.00h gedaan en nu om 22.00h is mijn 45mm gereduceerd tot een 35mm. Dat is mooi. Ik heb deze grote diameter gebruikt omdat ik enorm veel last had van brasems het voorbije jaar en mini torpedoschubjes, met 45mm en na 15 uur in het water te liggen 35mm's zou ik die moeten kunnen omzeilen. Enfin dat denk ik toch.

Ik weet nu dat de mix rolt, nu nog de producten in de benodigde hoeveelheden bestellen (de prijzen zijn wel weer omhoog.....Mitz toch :lol: ) en dan kan ik binnekort grote hoeveelheden rollen en invriezen.

Ohja ennuh Mitz u zei dat biergist en spirulina een andere functie hadden? Nu ze bevatten beiden vitaminen van de Bklasse, maar spirulina bevat nog meer. Het enigste voordeel van dat gist zou de rolbaarheid zijn, maar ach die laat ik eruit. Ik gebruik nog boterzuur en dat samen met biergist (alcohol) zou nogal een ramp kunnen veroorzaken naar het schijnt.

Allen bedankt voor de hulp
Adios
Joeri
Adios,
Joeri

Het mag vriezen, het mag dooien, maar Joeri zal niet plooien...