Winter bollie's...?


Plaats reactie
Bob Kas
Berichten: 16
Lid geworden op: 08-08-2002 02:00
Locatie: Almere

17-11-2002 11:41

Hallo,

Ik heb een vraag waar ik nog steeds aan twijfel na het lezen van vele berichten hier.
Is het nou echt van belang dat je je bollie aanpast als je de winter periode in gaat?
Zo ja, welke bollie ingredienten zouden er dan in moeten zitten?
En wanneer kan je spreken van een "winter periode", aan de hand van de water temperatuur of wanner ze naar het diepe trekken?

Graag antwoorden met goede argumenten en feiten.

Groeten.,

Bob
Edwin Otte
Berichten: 598
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: HOES
Contacteer:

17-11-2002 12:22

Hallo Bob.

Het ligt eraan wat je vanplan bent denk ik. In principe hoef je je boilies niet aan te passen, maar dan zul je je voerhoeveelheden wel in de gaten moeten houden. En vooral als je met vismeel aan de gang gaat, omdat dit een enorm verzadigende werking heeft. Je kunt natuurlijk met een nieuwe boilie aan de gang gaan, maar dat zou ik je niet aanraden omdat deze opnieuw geintroduceerd moet worden en dus zal er mee gevoerd moeten worden. Dit kost geld en tijd.

Kortom, ik zou gewoon lekker doorvissen met je vertrouwde boilies maar dan wel je voer hoeveelheden aanpassen.

groeten edwin
Gebruikersavatar
richard van der vliet
Berichten: 748
Lid geworden op: 11-10-2002 02:00
Locatie: Delfzijl

17-11-2002 14:43

hallo bob

ik ben het ook eens met edwin, ik had gister (16 november) van 8 uur in de morgen tot 4 uur in de middag gevist met mijn vertrouwde vismeelboilies, ik kreeg 6 runs.
ik had 4 dagen vantevoren ongeveer 8 a 10 boilies gevoerd
ps. als je mijn vismeel recept wilt stuur dan even een mailtje of ff een prive bericht

groetjes richard
Gebruikersavatar
Michel vd Bovenkamp
Berichten: 122
Lid geworden op: 08-11-2002 01:00
Locatie: spijkenisse

17-11-2002 17:40

Wintervisserij mijn visie:

Moeilijk heel moeilijk, ik heb al heel wat zitten blanken de laatste tijd en weet het echt niet meer, zoete mais, vismeel, aminozuren noem maar op. 1 visje gevangen!!!
Waardeloos.....
Ik ga nu weer op een kanaal vissen en heel goed voorbereiden, ik hoop dat dat wat wordt

Tips zijn altijd welkom
vissende groet.........
Bob Kas
Berichten: 16
Lid geworden op: 08-08-2002 02:00
Locatie: Almere

17-11-2002 20:34

Weet iemand dan wanneer de karper naar het diepe trekt?

Gr.,

Bob
Benny van de Werfhorst
Berichten: 4482
Lid geworden op: 19-10-2002 02:00
Locatie: Gelderland
Contacteer:

17-11-2002 21:55

Bij wintervissen, is het een kwestie van
een goede voorbereiding, hiermee staat of
valt alles, volgens mij.

gr. Benny
Martijn Schild

17-11-2002 22:24

Wanneer de karper naar het diepe trekt?
Ik zou het niet weten...
Misschien als ze het te koud krijgen?
In het ondiepe kun je zo ook vangen.
Met één hengel vis ik op 60 cm diepte en daar vang ik ze ook nog.
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

18-11-2002 01:26

Beste Bob, dat 'naar de diepte trekken' moet je met een grote korrel zout nemen. Bijvoorbeeld op de Randmeren overwinteren veel karpers gewoon bij/tussen het riet op pak em beet ca. 50 cm water!
Gewoon zelf per water hier achter zien te komen is de enige remedie, ieder water verschilt in deze.
HansPeter van Ee

18-11-2002 09:37

Heren

Wanneer de watertemperatuur begint te zakken onder de vijftien graden is het eerste wat een karper gaat doen zoeken naar extra voedsel om de winter door te komen.
Dit is ook het moment om een winterstek op te gaan starten.
Zoek een stek uit waar men op verschillende diepte's kan voeren en vissen.
Met het zakken van de watertemperatuur kan men dan steeds dieper gaan vissen.
Voor mij is dit echter geen wet van Meden en Perzen want zoals Aart al aangeeft kan men de karper ook heel ondiep vinden.
Ook zal het zo zijn dat wanneer de winter enigzins gevorderd is op bijna alle plekken de watertemperatuur gelijk zal zijn.

met rillende groet

HPE
Bob Kas
Berichten: 16
Lid geworden op: 08-08-2002 02:00
Locatie: Almere

18-11-2002 13:09

Hallo,

Mensen bedankt voor deze duidelijke uitleg.
Verschillende mensen wisten mij te vertellen dat de karper altijd naar het diepe trekt, maar nu weet ik dat dat per water verschilt,
en dat het aan me eigen ligt om daar achter te komen.

Maar wat ik nog zou willen weten, als een bollie het goed doet het hele seizoen is deze dan ook goed genoeg voor de winter of moet je rekening houden met bepaalde ingredienten of met de voedings waarde daarvan?

Groeten.,

Bob
Gebruikersavatar
Eus Molewijk
Berichten: 2418
Lid geworden op: 13-01-2002 01:00
Contacteer:

18-11-2002 16:00

Naar mijn idee verblijven de vissen wanneer het kouder wordt wel degelijk op dieper water (niet altijd natuurlijk) maar zoeken ze de ondiepere plekken op om te azen.
Een verschil dus tussen 'holding area's'en 'feeding area's'.
Het is ook wel raadzaam om je aas aan te passen voor de winter omdat met het kouder worden van het water de spijsvertering steeds trager gaat, zo traag zelfs dat soms het verteren van vette vismeelboilies niet eens meer lukt en de vissen hierdoor een soort buikpijn kunnen krijgen.
Ook is het verstandig wat minder voedzaam aas te gebruiken vlak voor de winter, op aas met een hoge voedingswaarde kunnen de vissen veel gemakkelijker vetreserve's aanleggen voor de winter, waardoor ze (bijna) niet meer op zoek hoeven naar voedsel en dus (bijna) niet meer te vangen zijn.
Volgens vele engelse karpervissers is dit de hoofdreden van de slechte wintervangsten van afgelopen jaren.
Ook is het zo dat olie verwerkt in een vismeelboilie sneller zal gaan stollen in het koude water waardoor de geur en/of smaak van de boilie niet meer vrijkomt.
Toch zijn er nog zat mensen die in de winter goed vangen op vismeelboilies, wat naar mijn idee alleen maar bevestigd dat de theorie niet altijd aansluit bij de praktijk.
Be lucky, Eus.
Plaats reactie