karpershit


Plaats reactie
robert de jong
Berichten: 1325
Lid geworden op: 06-12-2004 13:22

19-03-2007 12:19

@hans, daar kan ik een heel lang verhaal van maken,ik kan alleen niet zo snel typen, dus hier heel kort een paar dingen die ik heb gemerkt.

Wanneer je het idee hebt dat je vissen afschrikt door het haken van een van zijn collegae dan lijkt mij het streven de kansen te reduceren dat er in de directe nabijheid van de gehaakte vis zich andere vissen bevinden. Dit is natuurlijk onmogelijk, omdat je niet weet/kunt bepalen in welke hoeveel heden vissen aankomen op een stek, maar je kan de effecten ervan wel verminderen.

Het ligt voor de hand om dan maar in ieder geval niet meer dan 1 hengel op een stek te leggen, en dus om te beginnen 2 of 3 ruim uit elkaar gelegen stekken te bevissen.

Wanneer je een water kent, moet het mogelijk zijn die stekken bij voorvoer praktijken zo uit te kiezen, dat het aannemelijk is dat doortrekkende vissen die plaatsen allemaal aankunnen doen op dezelfde route.

Zo reduceer je in ieder geval al de schrikreactie die bij een aanbeet tot stand komt, tot 1 van de hengels/stekken/groepjes vissen in plaats van 2 of 3.

Als je dan die stekken aanvoert met dezelfde bol, heb je een redelijk goede kans, dat de eventueel bij een aanbeet op bijvoorbeeld de linkerstok, weggevluchte karper(s), zijn pad gekruist ziet worden door de voerplek van de middelste of de rechter hengel en eventueel aangespoord door zijn maatjes die daar al aan het eten zijn, zijn of haar maaltijd vervolgd.

Wat zeker is, is dat (mits de plaatsen goed zijn gekozen) de run op de ene hengel, de andere 1 of 2 hengels niet beïnvloed.

Het is heel vaak zo met deze manier van vissen dat een volgende hengel die afloopt, er een is die naast die laatst runnende stok lag.( ik vis 90% van de tijd met 3 hengels, stout ja)ook heb ik regelmatig springende vissen herkend op de ene stek om die na een vangst van een andere op de volgende stek te vangen.

Kies de stekken bij voorkeur zo dat de dril van een vis niet in de directe nabijheid van een van de voerplekken komt en pas eventueel het voorpatroon op elke stek zo aan dat de manier van azen in de nabijheid van je rig verschilt, en gebruik dan een rig die in overeenstemming met het voerpatroon gekozen is.

Bijvoorbeeld, wanneer je zeer compact (wat zwaarder)(bij)voert, (pva of boot), kun je extreem kort en scherp gaan vissen, zo 6 a 8 cm,en een shot on the hookje erop. Een hengel waarbij je zorgvuldig een 20 bollen met tussen afstanden van een ruime meter bijvoert en een wat langere, wat meer op vertrouwen gebaseerde rig inzet, en een hengel single hookbait aan een laten we zeggen overloaded bananen rigje.( dit zijn maar voorbeelden, wanneer je een rig/manier van bijvoeren hebt die op een bepaald water alle vangbare vissen naar je gevoel wel vrij snel haakt kun je die natuurlijk beter gebruiken). Op deze manier heb je ook het voordeel nog, dat wanneer een vis op stek a alles weg heeft gegeten, eventueel op stek b of c alsnog gehaakt wordt, omdat zijn manier van conditionering wel een zeer effectieve weerstand bied bij de ene aas aanbieding/manier van bijvoeren, maar bij de volgende weer een stuk minder…

Een andere manier waarbij ik veel aanbeten kreeg ondanks dat ik op 1 voerplek viste, was door een, laten we zeggen halve of driekwart hectare aan te voeren, en dan er zo heen vissen dat enkel de dichts bij mij gelegen meter haakaas bevatte, en de vissen dan direct wegtrekken bij de voerplek( slip dicht pieppiep ram trek pomp draai pomp draai pomp draai en dan na tien meter lijn winst beginnen met drillen)hier koos ik wel de stek zo, dat mijn kant van de voerplek, de kant was waar de vissen doorgaans begonnen met azen( hoewel ze vaak van de andere kant af kwamen aanzwemmen), dit was ook duidelijk te zien dat dit gebeurde. (rollen bellen blazen, springen, runnen :D )

Kort samen gevat komt het er volgens mij eigenlijk op neer dat de vissen in de directe nabijheid van de gehaakte vis altijd schrikken, daar is niks aan te doen, (misschien singlehookbait vissen een beetje) maar dat je door spreiding van je hengels en manier van voeren het aantal vissen wat je schrik aanjaagt als mede de hengels waarop het invloed heeft, wel fors kan terugbrengen.

dit bedoel ik nou er staat helemaal nog niks en ik heb al lamme vingers :lol:

ik hoop dat je er wat aan hebt 8)

groeten 8)
8)
Willem Barnas

19-03-2007 13:06

Mag ik nog één keer meefilosoferen?

De stelling is bij velen dat kleintjes liever eiwit eten en groten liever koolhydraat.

Mijn vraag is: wat is liever, bij een vis?

Ik denk dat jonge vissen uit lichamelijke behoefte (weefselopbouw) en dus ook ingegeven door hun instinct (want denken kunnen ze niet), dierlijk eiwit eerder herkennen als zijnde voedsel, maar niet minder snel dan oudere en veelal grotere vissen.
Wat het formaat of de leeftijd van een vis ook is, wat hij in dat water van nature eet is... ...eiwit.

Ik denk ook dat aas met een zeer duidelijk dierlijk eiwit-signaal een veel breder bereik heeft dan een plantaardige koolhydraatbal. Met andere woorden; het wordt dus door meerdere formaten/jaarklassen vis herkend.

In het verlengde van deze twee gedachten denk ik dat wanner je met een aas vist dat een uitgesproken, dierlijk eiwit-signaal afgeeft, je meer vissen aanspreekt die deze stof (zijnde eiwit - en ik zeg dierlijk, want melk en soja groeien niet op de bodem) ook daadwerkelijk behoeven.

Er vanuit gaande dat er meer kleintjes dan groten zwemmen (veel uitzonderingen even daargelaten, want die kleintjes moeten er wel zitten natuurlijk) en je met een dergelijk signaal dus meer jonge, nog groeiende vis aanspreekt, denk ik dat hierdoor de kans voor een grotere vis om het aas ook daadwerkelijk te eten, kleiner wordt; de tafel wordt namelijk drukker bezocht en de concurrentie van vissen die het eiwit harder nodig hebben is dus veel groter.

Kleinere vissen herkennen het dierlijk eiwit-signaal (wat bijvoorbeeld uitgaat van een 50% shitbol), eerder als voedsel dan een plantaardig koolhydraat-signaal. Hierdoor krijgen oudere en zwaardere, veelal uitgegroeide (en dat is iets anders dan uitgedijde) vissen, minder kans het aas tot zich te nemen.
Vis je echter met een aas dat een plantaardig koolhydraat-signaal afgeeft, dan zullen kleinere vissen dit -vanwege hun onbewuste lichamelijke behoefte aan eiwit voor weefselopbouw- minder gauw of misschien zelfs niet als voedsel herkennen. Hierdoor blijft het aas langer liggen en krijgt een grote vis die het door gewenning of een individueel breed smaakspectrum (bedankt Luc) wel herkent als zijnde voedsel, meer kans het daadwerkelijk te eten.

Fucking hell, dit is moeilijk uitleggen...

Oké , nog wat simpeler dan.

Stelling 1: Doordat dierlijk eiwit-rijk aas in eerste instantie en vanwege voedingsbehoefte door meer vissen herkend wordt als zijnde voedsel, vang je er ook meer vis en meer verschillende formaten en jaarklassen vis op

Stelling 2: Doordat plantaardig koolhydraat-rijk aas in eerste instantie, maar ook op langere termijn, door minder relatief jonge en groeiende vissen herkend wordt als zijnde voedsel, krijgen de oudere en veelal uitgegroeide vissen meer kans dit aas te vinden en te eten. Het blijft immers langer onaangeroerd door kleinere, jongere soortgenoten.

Dit is slechts mijn verhaal, gebaseerd op mijn ervaringen,hoe ik die ervaar en wat ik daarvan denk, leer en weet.

Veel theorie leunt op datgene wat men ziet en hoe men dit ervaart en interpreteert, wat niet wil zeggen dat er niet meer te zien is, laat staan dat er niet meer te zien zou zijn als men enkel vanuit een andere hoek kijkt.

En dat na inmiddels 30 jaar voeren en vissen alles wat uit z'n verband gerukt is lijkt me ook wel een relevant gegeven.

Wat ik daarmee bedoel is één groot raadsel.

:-? :) :wink:

En laat ik nu maar kappen, want ik denk dat ik anders teveel ga zeggen waardoor het weer langdradig wordt. Ik wilde alleen even iets wat ik gisteren twee keer gedelete had toch even opnieuw schrijven. Wellicht brengt het wat nieuw licht. Het zal vast verre van compleet zijn, zoals wel meer op dit board.

En Ray bedankt voor je reactie.

Joooo,
WB :wink:

PS: En dat je door je visserij aan te passen, met eenzelfde willekeurig aas meer grote vissen kunt vangen is nu toch wel bekend denk ik.
Willem Barnas

19-03-2007 13:07

Ja Ro,

Bel maar... :o :D

wee 8)
Gebruikersavatar
Ruud Visser
Berichten: 2987
Lid geworden op: 16-11-2003 01:00
Locatie: Mokum
Contacteer:

19-03-2007 13:12

26pond jalala heeee hoooo hee hooo 26pond schoon en rond joepieeeeeeee

Heeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeehooooooooooooooooo



:oops:
robert de jong
Berichten: 1325
Lid geworden op: 06-12-2004 13:22

19-03-2007 13:13

jo wee,

o kee,

stelling 2653 bg 56; een viskweker voert zijn vissen niet wat ze lekker vinden maar waar zij zo economisch mogelijk op groeien en leven.

conclusie betreffende stelling 2653 bg 56; het gebruikte voer van een viskweker zegt niks over de voorkeur voor bepaalde voedingswaarden van vis, en al helemaal niks over wat die vis lekker vindt, het zegt enkel wat over zijn lichamelijke behoeften, en volgens mij staan die bij een hoop dieren nou niet echt voor lekker, of beter gezegd staat lekker bij dieren niet vaak voor gezond....

ik ga je bellen 8)
8)
robert de jong
Berichten: 1325
Lid geworden op: 06-12-2004 13:22

19-03-2007 13:15

je nummer is bezet lul, haal em is van de kiestoon af.

:lol:
8)
Willem Barnas

19-03-2007 13:15

kiestoon uit.
Willem Barnas

19-03-2007 13:17

Ruud,

Nu pas?

8)

WB :wink:
Gebruikersavatar
Ruud Visser
Berichten: 2987
Lid geworden op: 16-11-2003 01:00
Locatie: Mokum
Contacteer:

19-03-2007 13:17

Mag ik nu belle mag ik nu belle a a a a please brolleurs :D
Frank van Amerongen
Berichten: 2768
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Heinekenoord en een beetje Tilburg

19-03-2007 13:23

Godnonderjúú.... stof tot discussie.

Als ik wat meer tijd heb (vanavond dus), dan ga ik vanuit mijn kleine ervaringen wat proberen toe te voegen.

Gr. Framl
Gebruikersavatar
Ruud Visser
Berichten: 2987
Lid geworden op: 16-11-2003 01:00
Locatie: Mokum
Contacteer:

19-03-2007 13:25

Dat zal wel over: Hoe vang ik een winde? gaan :D
Gebruikersavatar
Bart van den Hurk
Berichten: 1568
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Someren
Contacteer:

19-03-2007 15:15

Willem Barnas schreef:Stelling 1: Doordat dierlijk eiwit-rijk aas in eerste instantie en vanwege voedingsbehoefte door meer vissen herkend wordt als zijnde voedsel, vang je er ook meer vis en meer verschillende formaten en jaarklassen vis op

Stelling 2: Doordat plantaardig koolhydraat-rijk aas in eerste instantie, maar ook op langere termijn, door minder relatief jonge en groeiende vissen herkend wordt als zijnde voedsel, krijgen de oudere en veelal uitgegroeide vissen meer kans dit aas te vinden en te eten. Het blijft immers langer onaangeroerd door kleinere, jongere soortgenoten.


Persoonlijk ben ik zelf van mening dat vooral jouw stelling 2 een andere oorzaak heeft dan de attractie die komt van eiwitten dan wel koolhydraten Willem. Het zit hem niet zozeer in de koolhydraten (anders zou je op particles ook voornamelijk grote vissen moeten vangen, het tegendeel is waar), maar in uitwaseming en attractie an sich. Wanneer je namelijk een boilie maakt met veel koolhydraten dan krijg je (wel wat afhankelijk van de mix en de al dan niet wateroplosbaarheid van de koolhydraten) een boilie met een afgesloten buitenmantel (stollen zetmelen). Door de gesloten structuur is hij moeilijker te vinden, blijft langer liggen en de veelvraten kunnen hem procentueel gezien vaker vinden. Maar dit werkt identiek bij een eiwitrijke boilie met bijv. een hoog percentage ei-albumine. Ook dan krijg je een boilie met relatief weinig attractie en een gesloten structuur, die door de kleinere vissen moeilijker gevonden wordt en daardoor gemiddeld zwaarder vangt.

Terugkomend op dat karpershit verhaal, heb er zelf ook wat mee geëxperimenteerd en kan voor mezelf tot de conclusie komen dat het voor mijn visserij (langdurig voeren en vissen op grote vissen) veel minder geschikt is (dan voor de instant, korte voer visserij en geen vooraf gewenst formaat vis). Alleen al de hoeveelheid meer witvis die je meer gaat vangen is voor mij een teken dat mijn boilie te attractief is. Wanneer je als karpervisser gaat voorvoeren om de grotere vissen te vangen dan is het vaak beter om een boilie zonder dan met shit te gebruiken, maar goed, dit is mijn persoonlijke mening. De hoogwaardige attractie werkt enkel vaak in je nadeel. Waar ik er wel gebruik van zou maken is bij de instant visserij of de winter/voorjaars visserij in hele kleine hoeveelheden boilies dan. De attractie die uitgaat van de water oplosbare eiwitten is vele malen groter, resulterend in een groter 'trigger' effect om die vissen aan het azen te brengen.

Ik ben er dus van overtuigd dat wanneer je met een boilie vist die een grote aantrekkingskracht heeft, veel water oplosbare eiwitten dan wel attractors, niet alleen je gemiddeld gewicht omlaag gaat, maar ook het aantal grote vissen op een seizoen omlaag zal gaan. De commotie op de voerstek door witvis en kleinere vissen is vaak niet bevorderlijk om juist die grotere soortgenoten aan de haak te slaan.

Ik speel dus dan ook door het jaar heen met de structuur van mijn boilie en varieer de geslotenheid, naargelang de water temperaturen en het type visserij dat ik beoefen.

Ik heb nog wat kilo's shit staan, perfect voor onder mijn witvisvoer lijkt me, wanneer ik weer een aantal wedstrijden met de feeder meevis dit jaar. Ben ervan overtuigd dit het in dergelijke situaties meerwaarde heeft. :P
mvg

Bart van den Hurk
robert de jong
Berichten: 1325
Lid geworden op: 06-12-2004 13:22

19-03-2007 15:33

Bart van den hurk schreef:Ik ben er dus van overtuigd dat wanneer je met een boilie vist die een grote aantrekkingskracht heeft, veel water oplosbare eiwitten dan wel attractors, niet alleen je gemiddeld gewicht omlaag gaat, maar ook het aantal grote vissen op een seizoen omlaag zal gaan.


Denk je dat ook wanneer je die boilie met veel wateroplosbare eiwitten dan wel attractors op een heel andere manier zou inzetten dan ‘langdurig voeren en vissen op grote vissen’?( en dan vooral dat langdurig voeren)

want dat een aassoort voor een bepaalde benadering effectiever is lijkt mij wel logisch, net zo als dat een andere aassoort een andere benadering kan vragen om tot eenzelfde resultaat te komen?

8)
8)
Roelof Schut
Berichten: 196
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00

19-03-2007 15:50

De geschiedenis herhaalt zich. :-)

Hierbij de link naar een artikeltje wat ik in 2005 op Karperwereld Online heb gezet (The good, the bad and the different bait).
Het is een gedeelte van een rotaryletter voor de KSN en is 2003 op schrift gesteld.

http://www.karperwereld.nl/artikel/rschut4.php

Groet'n,
Roelof
Willem Barnas

19-03-2007 16:14

Jo,

Wat is de situatie?
Wat is het doel?
Hoe haal ik dat?

Variabelen alom.
Persoonlijke voorkeuren te over.
Oneindig veel toepassingsmogelijkheden.

Ajuus,
WB 8)
Gebruikersavatar
Ray v/d Bos
Berichten: 497
Lid geworden op: 06-04-2002 02:00
Locatie: Doesburg

19-03-2007 16:18

Roelof


[quote="Roelof Schut"]De geschiedenis herhaalt zich. :-)



wij hebben door de jaren heen het zelfde ondervonden, precies zoals je in het beschreven stuk hebt staan.

jongens lezen dit stuk van Roelof
Willem Barnas

19-03-2007 17:01

Jo Ray en Roelof,

Ik zou graag willen zeggen:

De geschiedenis herhaalt zich inderdaad, zal dat ook altijd blijven doen. Mode en trends veranderen, maar de karper blijft hetzelfde dier.

Groet,
Willem :wink:
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

19-03-2007 21:23

Robert,

Bedankt voor je toelichting :wink: , helaas voor mij weinig nieuws 8).
Zoals gezegd op ruim water is alles geen probleem.
Op meer intieme wateren dus wel...ik prefereer hier dan liever wat meer rust als ik de grotere vissen wil vangen.

Nu kun je hier op intieme wateren wel verspreid voeren, maar de concurrentie is ook niet achterlijk hier :D
Denk dat we beide iets anders in ons hoofd hebben met intieme wateren.

Verder weinig nieuws van de overigen bemerk ik... :lol:
Daarom een nieuwe vraag/insteek.

Het komende jaar wil ik wat meer gaan vissen op een diepe zandwinningsplas hier in de buurt.
De hoeveelheid brasems hier is bovengemiddeld
De dieptes varieren van gemiddeld 2-4 meter tot 8-15 meter.

Nu heb ik twee opties:
optie 1= Instant vissend ga ik voor de hoogste atractie bol...da's dus duidelijk, de brasems neem ik dan maar voor lief.

optie 2 = Maar ik wil ook graag wel eens drie dagen vooraf voeren, en dat wil ik dit jaar meer gaan proberen op dieptes van 10 tot 15 meter .. ook in de zomer 8) .
Hier heb ik dus weinig ervaring mee...zal ik met een schrale bol met weinig atractie toch succes kunnen behalen op deze dieptes of is enige verticaal opstijgende atractie dan toch wel gewenst??
Iemand hier ervaring mee?
gr
Hans
Gebruikersavatar
Ruud Visser
Berichten: 2987
Lid geworden op: 16-11-2003 01:00
Locatie: Mokum
Contacteer:

19-03-2007 21:56

Hans Brinkel schreef:

Denk dat we beide iets anders in ons hoofd hebben met intieme wateren.



Denk het niet

Groetjes :wink:
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

19-03-2007 22:02

af jij.... :D
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

19-03-2007 22:53

Robert, jouw stelling 2653 bg 56 klopt niet :lol:
robert de jong
Berichten: 1325
Lid geworden op: 06-12-2004 13:22

20-03-2007 09:16

@hans, dit is over miniwatertjes van 2 tot 5 hectare, hoe klein bedoel jij dan?

@Aart, als er iets niet klopt aan die stellling, dat moet dan zijn dat bij danafeed dat zo economisch mogelijk niet opgaat?

stelling 2653 bg 56; een viskweker voert zijn vissen niet wat ze lekker vinden maar waar zij zo economisch mogelijk op groeien en leven.

wat ik bedoel, als zo een kweekkarper het liefst brokkies heeft van pure L030 met squidpowder, dan gaan ze hem dat niet geven omdat ie dat zo lekker vind.hij doet het maar met zijn uitgebalanceerde (economische) voertje. ik neem aan dat viskweek gewoon om het geld gaat en verder nergens om?

8)
8)
Willem Barnas

20-03-2007 10:35

Hans Brinkel schreef:Het komende jaar wil ik wat meer gaan vissen op een diepe zandwinningsplas hier in de buurt.
De hoeveelheid brasems hier is bovengemiddeld
De dieptes varieren van gemiddeld 2-4 meter tot 8-15 meter.

Nu heb ik twee opties:
optie 1= Instant vissend ga ik voor de hoogste atractie bol...da's dus duidelijk, de brasems neem ik dan maar voor lief.


(ik snap sinds kort hoe je quotes kan opdelen in stukjes)

Hans,

Enkele dingen die zo in mij opkomen, er vanuit gaande dat je ergens voor de paai gaat beginnen en in willekeurige volgorde:

* Hoe groot zijn die relatief ondiepe stukken vergeleken met de diepere zones en hoe liggen die ten opzichte van de baan die de zon maakt en in relatie daarmee; wat is de overheersende windrichting en wat voor invloed heeft die op dat soort stukken?
*Waar komt eventuele wiergroei als eerste op gang? Elke vis weet dit.
* Karper komt ook op brasemkuit af. Het zijn veelal niet de échte loebassen, maar ze komen er op af. Zo'n makkelijke eiwitbron is zo vlak voor hun eigen paai natuurlijk een uitkomst.
* Mannetjes komen volgens mij als eerste een beetje geil doen op de ondieptes, de echt zware wijfjes wachten vaak ergens op een stabiel plekje om de hoek, rijpend en zo nu en dan een beetje etend, af totdat de paaizone optimaal is en schieten dan kuit en moven weer. WIl je dus kuiters, zoek die dan zo tegen de paai niet tussen de hommers. Die wijfjes vinden het denk ik niet leuk als ze telkens door een stel opdringerige geilneefjes aangerand worden.
* Mijn ervaring is dat -een beetje afhankelijk van het watertype- de brasem twee periodes heeft dat ze echt schransen. Ik heb soms periodes gehad op een 7 ha. grote en tot ruim tien mete rdiepe zandput, dat ik de ene week geen boilie op de stek kon houdn door die beesten en de week erop ze ineens uitgestorven leken. Heeft volgens mij met hun paai en hun favoriete op moment al dan niet aanwezige voedsel en hun voedslebehoefte te maken. Ga nu alsjeblieft niet met kruim en halfjes rotzooien en accepteer dat ook brasem zo in april wel van eiwitjes houd.

Wat ik zou doen, ongeacht het precieze karakter van dat water:

-Observeren op rondom de ondieptes.
-Opletten waar de brasems samentroepen
-Regelmatig op je gekozen stukken je gezicht laten zien
-Kort voeren als er een goed moment aan komt of op dat moment gewoon instant op het juist eplekje (afhankelijk van wat je wilt vangen)lekke ropportunistisch gaan vissen (boilies kennen ze wel en een attractieve boilie is dan genoeg).
-niet kleiner vissen dan 24/25 mm. en je boilies taai maken
-Aas gebruiken met een duidelijk karakter, maar niet een aas waar de concurrentie ook aan denkt. Kies wel iets dat je kent en waarmee je in deze tijd al wat vertrouwen hebt opgebouwd.

optie 2 = Maar ik wil ook graag wel eens drie dagen vooraf voeren, en dat wil ik dit jaar meer gaan proberen op dieptes van 10 tot 15 meter .. ook in de zomer 8) .
Hier heb ik dus weinig ervaring mee...zal ik met een schrale bol met weinig atractie toch succes kunnen behalen op deze dieptes of is enige verticaal opstijgende atractie dan toch wel gewenst??
Iemand hier ervaring mee?
gr
Hans


Ik moet weg straks dus ga er niet te diep op in, het enige wat ik kan zeggen is flikker er lekker wat gezonde olie in en zorg dat je eventueel gebruikte andere attractors daarin oplossen/of er goed mee mengen en zodoende dus meegedragen worden op het oliespoor dat uit je goed uitlekkende bol kan ontsnappen. Oh ja, fuck emulgatie, zorg maar gewoon dat je wat soja en eidooer (droog of niet) in je mix hebt zitten en dat je drie dagen voert met iets wat de brasems niet naar binnen kunnen krijgen. Ikheb mij laten vertellen dat snowmans voor brasems ook een probleem vormen... Kijk ook -metend vanuit een bootje- waar de spronglaag zich telkens bevindt. Staar je niet blin op diep-dik, het verschilt erg per water en moment en situatie volgens mij. Oh ja en als ze alleen maar liggen tezonnen vis dan lekker 's-nachts in de buurt van die costa's en doe ook dat opportunistisch, duik dan alsjeblieft niet onder de spronglaag, behalve wanneer het september is en de eerste windjes weer waaien en de eerste afkoeling begint, maar ja dan worden die costa's ook weer minder druk bezocht dus ja.......pfffffffff............

Veeeeeeeeeeerre van compleet en wellicht heb je op jouw water aan deze ideeen op zich helemaal geen reet, maar misschien inspireert het wat voor de periode die voor de duer staat en voor je zomervisserij.

Ik weet het, het is een zooitje, maar je vraag is een beetje hetzelfde als:

Hallo, ik wil gaan vissen op karper, welke hengel is het beste?

Mazzel,

WB :wink:
Willem Barnas

20-03-2007 10:36

PS: offtopic.
Benny van de Werfhorst
Berichten: 4482
Lid geworden op: 19-10-2002 02:00
Locatie: Gelderland
Contacteer:

20-03-2007 15:44

Even mijn algemene mening over opfokvoeders of terwijl compleetvoe-
ders:

- Werkt gigantisch op overbezette putten met weinig natuurlijk voedsel.
- Compleet voeders lijken wat instanter, dan pure vismelen.
- Pakt vaker de kleinere vissen, zelfs op forse boilies!
- Scoort minder goed op laag bezette wateren met veel natuurlijk voed-
sel.
- Gaat een hoog signaal vanuit richting kleinere Karper en witvis. Kan
soms een voordeel zijn, maar soms ook een nadeel.


Compleet voeders zoals trouvit, steurvoer enz. hebben in het verleden
voor ware vangst tafrelen gezorgd. Echter, leken deze boilies vooral op
overbezette putten met weinig natuurlijk voedsel de dienst uit te maken;
vooral na wat voorvoer werk.

Ik gebruik het bijna niet meer, omdat ik het in mijn huidige visserij niet
van toepassing vindt, maar dat kan voor een ander niet gelden. Er zijn
meerdere wegen die naar Rome leiden... :wink:

Opzich prima spul!

groetjes Benny