karpershit


stassen erwin
Berichten: 202
Lid geworden op: 05-06-2006 23:07
Locatie: st truiden

18-03-2007 11:12

is karpershit gewoon een andere banaming voor zalmbroed of is zalmbroed nog wat anders?
ooit heeft men mij 2 soorten karperschit laten zien een donkere versie en een lichte versie wat is het verschil hiertussen dan?
ik heb er nooit mee gevist maar zo te horen lijkt het me wel eens de moeite om het uit te proberen
Ruben vd Worp
Berichten: 1979
Lid geworden op: 30-07-2006 19:08
Contacteer:

18-03-2007 11:23

gemalen heilbot pellets is karperpoep.
Willem Barnas

18-03-2007 13:12

Hallo,

Karpershit is een compleet opfokvoeder voor de kweek van o.a. jonge paling, karper, meerval en nog wat andere vissoorten.

Het is verkrijgbaar in verschillende samenstellingen, elk met hun eigen toepassing voor hun eigen vissoort/voermoment.

Die lichte had zeer waarschijnlijk een lager percentage vet dan die donkere.

Jo,
WB 8)
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

18-03-2007 16:37

LT vismeel i.p.v. vismeel wat op hogere temperaturen is bereid in 'karpershit' zal ook dit kleurverschil te zien geven Willem :roll:
stassen erwin
Berichten: 202
Lid geworden op: 05-06-2006 23:07
Locatie: st truiden

18-03-2007 18:31

ik heb me inderdaad laten vertellen dat er lt vismeel in verwerkt zit aart
predygested vismeel zou er ook aan toegevoegd zijn klopt dit?
Gebruikersavatar
jacco noordermeer
Berichten: 1889
Lid geworden op: 02-02-2007 18:08
Locatie: gorinchem
Contacteer:

18-03-2007 18:50

op de verpakking staat het iig niet vermeld erwin
wel dat er lt verwerkt is
Gebruikersavatar
Ray v/d Bos
Berichten: 497
Lid geworden op: 06-04-2002 02:00
Locatie: Doesburg

18-03-2007 19:23

Jong en lui.

in mijn ogen kun je ZalmBroed en KarperShit niet met elkaar vergelijken.

de geur van KS is veel sterker dan die van de ZB.

ik zal de Karpershit nooit in mijn ballen gebruiken, omdat er het als een platte magneet werkt, je vangsten aan brasem gaat met 200% omhoog.

er zijn zelfs boilie bedrijfjes die dit in de ballen verwerken.

Neem een goeie LT of een Zalmbroed. En gebruik vooral niet te veel, omdat anders je eiwit gehalte te hoog wordt, trekt alleen maar kleine vis.
Willem Barnas

18-03-2007 21:02

Ray v/d Bos schreef:Jong en lui.

in mijn ogen kun je ZalmBroed en KarperShit niet met elkaar vergelijken.

de geur van KS is veel sterker dan die van de ZB.

ik zal de Karpershit nooit in mijn ballen gebruiken, omdat er het als een platte magneet werkt, je vangsten aan brasem gaat met 200% omhoog.

er zijn zelfs boilie bedrijfjes die dit in de ballen verwerken.

Neem een goeie LT of een Zalmbroed. En gebruik vooral niet te veel, omdat anders je eiwit gehalte te hoog wordt, trekt alleen maar kleine vis.


Waarom niet vergelijken Ray?

Hoe komt dat, die sterkere geur?

Leg dat van die brasem eens uit dan?

Wat is teveel LT of Zalmbroed?

Waarom op zo'n negatieve toon dat van die boiliebedrijfjes vermelden?

Ik ving tyfusgoed met shit hoor en ik ken er meer...

Zomaar wat vragen ten behoeve van dit topic

En Aart. Pak jij maar eens een zak 1352 en een zak 2352 uit eenzelfde productieperiode en kijk naar de kleur. Je weet wat die eerste twee cijfers betekenen...

En bij die fabriek hebben ze ook kwaliteitscontrole en zo.

Jo,
WB 8) [/quote]
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

18-03-2007 21:12

Uit ervaring (en dat dateert al vanaf pakweg 25 jaar geleden tot nu toe) deel ik jouw mening Willem.
Ik ken het bedrijf en ook het vorige bedrijf dat dit in het verleden geproduceerd heeft Willem.
Willem Barnas

18-03-2007 21:53

Aart Lokhorst schreef:Uit ervaring (en dat dateert al vanaf pakweg 25 jaar geleden tot nu toe) deel ik jouw mening Willem.


Dat van dat goed vangen?

Zo ja, hoeveel gooide je erin? Ik viste een jaar lang met shit in percentages tussen 40% en 80%.

Niks niet meer brasem dan met een willekeurige andere, lekker attractieve vismeelboilie of meelbal trouwens.

Ik ken het bedrijf en ook het vorige bedrijf dat dit in het verleden geproduceerd heeft Willem.


Dat weet ik Aart, jij was ook één van de eersten die mij (ik geloof drie jaar terug) geleden enthousiast maakte voor dit specifieke product en mij onbewust aan het denken zette over bepaalde dingen. Niet dat ik vanaf '97 nooit met soortgelijk spul in hoge doseringen heb gevist, maar dat staat even los van bovenstaand feit.
Heb er een prima seizoen op gehad, maar ga nu weer verder met meer ontdekken en bijleren; geïnspireerd dóór en gestoeld óp.

Het is gewoon een prima (basis)ingrediënt waar je -als je er goed mee vist en het aanpast aan de situatie, het moment en je doel- heel goed en bevredigend mee vangen kunt. Ik wel in ieder geval.

En ik denk dat dat van die brasems meer te maken heeft met boilieformaat en -hardheid. Niet dat attractiviteit niks zegt, maar een 75% shitbol van 30 mm. die flink gehard is met extra ei-albumine en een uurtej of 48 gedroogd heeft en vervolgens ingevroren is (wat een boilie taaier maakt), wel daar bkunnen die bremmen weinig mee hoor.

Maar met relatief zachte (6% eipoeder, 3-4 minuutjes garen en korter dan 24 uur drogen) 22-24 mm. boilies waarin ik 50% shit had zitten ving ik zelf op brasemwatertjes echt niet veel meer brasem als met ander aas...

...totdat je er halfjes en kruim bij gaat gooien (ook niet altijd, maargoed).

Ook brasem heeft zo zijn vreetmomenten, voedselvoorkeur en zwak voor bepaalde werking van voer onder water. En voeren werkt ook door op brasem, zeker als de karper niet in de buurt en/of niet actief is en zodoende een stek dus niet domineert.

Maar dat zijn slechts 'dingetjes' in de grote grijze marge.

Een grote grijze marge waarin met een door de boiliebedrijfjes gefabriceerde shit-bol nog heel veel moois te beleven valt. En ja ik zeg dit omdat ik zeer goed bevriend ben met enkele van die boiliebedrijfjesmeneren en ik weet aan wie die verkopen en hoe die mensen vangen op wateren met brasems. Maar ja dat zal wel liggen aan het feit dat die mensen bijvoorbeeld midden in een grote paaitrek zaten, of goed voerden tussen de vis, of op goeie momenten instant op de juiste plekken vistten.

'Slechts' ter illustratie, zomaar uit het jaar 2006 gegrepen.

Joooo,
WB :wink:
Gebruikersavatar
Ray v/d Bos
Berichten: 497
Lid geworden op: 06-04-2002 02:00
Locatie: Doesburg

18-03-2007 22:07

Willem

ik spreek uit ervaring, als ik met KS in mijn ballen vis vang ik 3 keer meer platte en windes op de ijssel dan met ZB of met LT.

dit zal zeker door de sterke geur komen.

eiwit teveel vangt altijd veel kleine vis, dit hoef ik je toch niet uit te leggen. Grote vissen eten liever koolhydraten, daar worden ze veel dikker van.Daarom zeg ik gebruik meer koolhydraten.

boilie bedrijfen laten zich misleiden door de menigte, de vraag. Als jij ze kan uitleggen dat er een beter alternatief is.

en negatieve over boiliebedrijfjes, voel je je aangesproken???? ( ben er zelf 1).

en natuurlijk vangt het, maar het kan altijd beter. Krijg zelfs een pb dat die een 33 en een 26 ponder heeft gevangen, zegt mij niks gaat erom wat je op een jaar doet, en wat andere naast je vangen.



Ik zie het om mij heen, ik heb alleen een andere mening over KS. Zo top vind ik het niet!!!
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

18-03-2007 22:41

2352 deed ik er ook in..
Ving er 5 vissen mee, wel de kleintjes ( allen tussen 30 en 32 p) van het bestand.

Ook brasem ja.. :lol:
Groet'n Henk..

still growing Old.
wiebrand dragt

18-03-2007 23:09

Benny van de Werfhorst schreef:
Aart Lokhorst schreef:Benny, was al voor de begin jaren 90, rechtstreek van toen nog een Nederlandse fabriek. En inderdaad kwam Dick Alberts daar het eerst mee op de proppen. De omschrijving die jij van de samenstelling geeft klopt echter niet...


Aart,

Kan inderdaad zo zijn, dat het al voor begin jaren 90 was.

Even over de samenstelling: Bij een lokale hengelsportzaak heb ik gezien
dat 25kg trouvitmeel + 5kg tarwebloem werd gemengd. Dit is toch een
verhouding van 80% op 20%? Of is dit NIET de werkelijk shitmix, die Dick
Alberts bedoelde?

in de begin jaren negentig met deze mix gevist prima spul,verkocht dick toen op de meetings in zwolle.btw leeft en vist dick nog wel de laaste keer dat ik hem tegen kwam was in 1995 aan het twenthe kanaal.

Overigens is dit al jaren geleden!

groetjes Benny
Willem Barnas

19-03-2007 00:13

Jo Ray je hebt mail.

:-? :) :wink:

Willem
Benny van de Werfhorst
Berichten: 4482
Lid geworden op: 19-10-2002 02:00
Locatie: Gelderland
Contacteer:

19-03-2007 00:57

Willem Barnas schreef:Hallo,

Karpershit is een compleet opfokvoeder voor de kweek van o.a. jonge paling, karper, meerval en nog wat andere vissoorten.

Het is verkrijgbaar in verschillende samenstellingen, elk met hun eigen toepassing voor hun eigen vissoort/voermoment.

Die lichte had zeer waarschijnlijk een lager percentage vet dan die donkere.

Jo,
WB 8)


Willem,

Is dit dan niet hetzelfde spul, dat onder de merknaam TROUVIT wordt
verkocht? Of terwijl forellen opfokvoer (korrel)...

groetjes Benny
robert de jong
Berichten: 1325
Lid geworden op: 06-12-2004 13:22

19-03-2007 09:57

Ray v/d Bos schreef:eiwit teveel vangt altijd veel kleine vis, dit hoef ik je toch niet uit te leggen. Grote vissen eten liever koolhydraten, daar worden ze veel dikker van.Daarom zeg ik gebruik meer koolhydraten.


nu zeg je voor de tweede keer eiwit teveel, wat is dan eiwit teveel, hoeveel is dat, teveel? Ik neem aan dat je hier een antwoord op hebt, je moet wel eerst weten hoeveel te veel is voor je over te veel kan praten lijkt mij, ik ben heel benieuwd.

Grote vissen eten liever koolhydraten? Oja? Hoe weet je dat dan?

Mijn ervaring met hoogeiwit is dat je er het gehele bollen etende bestand gewoon mee kunt vangen, en er echt niet zo lang over doet om de topvissen te vangen, maar in tussen tijd gewoon meer runs krijgt (van de minder grote vissen) dan wanneer je met koolhydraat bollen zit.

Mijn conclusie is voorlopig, eiwitrijk zorgt voor een lager gemiddeld formaat, maar niet automatisch voor minder aantallen grote vissen, wel voor meer aantallen gevangen vissen.

Mvg. Robert 8)

Ps. Ray mooie topoogies :wink:
8)
Frank van Amerongen
Berichten: 2768
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Heinekenoord en een beetje Tilburg

19-03-2007 10:13

Jo,

Ook ik heb me stampes goed gevangen vorig jaar met de poep.
Wel flink wat witvis gevangen maar alléz, dit durf ik niet af te schuiven op de shit. Eerder op de complete bol.

Gezien de stijgende vismeelprijzen is het voor mij niet meer te doen. Maar heb er erg fijn gebruik van gemaakt afgelopen jaar voornamelijk. Mooi speelgoed.

Dit jaar staat voor mij, net als voor Willum flink proberen en flink experimenteren met diverse dingen. Ook al heb ik vrij weinig verstand van de aaswereld. Vind het wel leuk om voornamelijk met praktijkervaringen te kloten. Man man man, wat leuke hopbby hebben we toch.

Whoei!

Frank
Gebruikersavatar
Ray v/d Bos
Berichten: 497
Lid geworden op: 06-04-2002 02:00
Locatie: Doesburg

19-03-2007 10:29

Robert

ga kijken in de koikweeken viskweek.

grote vissen krijgen voer waar minder eiwiten inzitten dan de kleine en opgroeiende vissen.

iets wat moet groeien heeft namelijk meer bouwstoffen nodig voor spiergroei.( eiwitten)
en als je spieren hebt heb je alleen maar brandstoffen nodig (glucose)
het lichaam zet koolydraten om in glucose, dit geldt voor elke levende vorm.

dit is een gewoon iets wat ook voor de mens ook geldt en voor de karper natuurlijk.


uit eigen ervaring en veel praten met vissers die zich daar mee bezig houden, merk je als je met veel koolydraten vist de plaate vangsten terug lopen en de gemiddelde vis zwaarder is dan bij mixen die vol zitten met eiwiten.

dit hebben we 2 jaar lang getest op het apeldoornskanaal.
iets van 100 vissen in 2 jaar en nog geen 5 vissen onder de 20 pond.


en om bijdehante opmerkingen te voorkomen,natuurlijk worden er grote vissen gevangen, met veel eiwitten het gaat om het gemiddelde als je het op een paar jaar kijkt.

ik probeer de mix een beetje schraal te maken nooit hoger dan 25- 30 % eiwit.

let wel op wij vissen niet instant maar voeren voor.
Herman Esveld
Berichten: 1188
Lid geworden op: 18-04-2006 19:09
Locatie: nomaad

19-03-2007 10:45

Robert zegt dat hij op veel eiwitten niet minder grote vis in aantallen vangt, daarbij wel meer kleinere erbij.
Je hebt toch liever 10 grote met 30 kleintjes erbij dan 10 grote met 10 kleintjes erbij?
Percentage grote vis ligt dan misschien lager, maar ik denk dat je beter naar de absolute getallen kan kijken.
PR Schub: 2,001 kilo
PR Spiegel: 2,003 kilo
robert de jong
Berichten: 1325
Lid geworden op: 06-12-2004 13:22

19-03-2007 10:47

Ray v/d Bos schreef:Robert

ga kijken in de koikweeken viskweek.

grote vissen krijgen voer waar minder eiwiten inzitten dan de kleine en opgroeiende vissen.

iets wat moet groeien heeft namelijk meer bouwstoffen nodig voor spiergroei.( eiwitten)
en als je spieren hebt heb je alleen maar brandstoffen nodig (glucose)
het lichaam zet koolydraten om in glucose, dit geldt voor elke levende vorm.

dit is een gewoon iets wat ook voor de mens ook geldt..


als je er van uit gaat wat de behoeften van zo een vis zijn, ja, maar dat wil niet zeggen dat die vis dat liever eet dan een hoogeiwitvoertje, misschien vind hij dat ook wel lekkerder, net als die kleinere vissen...

Ray v/d Bos schreef:uit eigen ervaring en veel praten met vissers die zich daar mee bezig houden, merk je als je met veel koolydraten vist de plaate vangsten terug lopen en de gemiddelde vis zwaarder is dan bij mixen die vol zitten met eiwiten.

dit hebben we 2 jaar lang getest op het apeldoornskanaal.
iets van 100 vissen in 2 jaar en nog geen 5 vissen onder de 20 pond.


maar als je daar nou 2 jaar had gevist met hoogeiwit, denk jij dan niet ook dat je die 95 twintigplussers had gevangen, plus nog een fors aantal kleinere?

want dan zou je dus kunnen zeggen dat koolhydraat je meer nachtrust opleverd zonder dat het ten koste gaat van het aantal gevangen GROTE vissen, en dat eiwitrijk je voorziet van slapeloze nachten met hetzelfde aantal grote vissen als die koolhydraat visser.

wat ik bedoel, volgens mij vang je met eiwitrijk aas niet minder grote vissen , maar meer kleine.

groeten, 8)
Laatst gewijzigd door robert de jong op 19-03-2007 10:50, 1 keer totaal gewijzigd.
8)
robert de jong
Berichten: 1325
Lid geworden op: 06-12-2004 13:22

19-03-2007 10:49

Herman Esveld schreef:Je hebt toch liever 10 grote met 30 kleintjes erbij dan 10 grote met 10 kleintjes erbij?



dat is precies wat ik bedoel :D
8)
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

19-03-2007 10:55

Robert,

Het is maar net wat je nastreeft.
Verder lijkt mij dat het ook wat uitmaakt op wat voor soort water je vist.
Als je op wat meer intiemere wateren vist, kun je (denk ik) soms beter wat meer rust op je stek hebben.
Immers bij elke run is je stek verstoort.
Zit je daarentegen op groot water en wat dieper water, dan maakt het allemaal mischien wat minder uit.

..just my thoughts
robert de jong
Berichten: 1325
Lid geworden op: 06-12-2004 13:22

19-03-2007 11:07

Hans Brinkel schreef:
Verder lijkt mij dat het ook wat uitmaakt op wat voor soort water je vist.
Als je op wat meer intiemere wateren vist, kun je (denk ik) soms beter wat meer rust op je stek hebben.
Immers bij elke run is je stek verstoort.
Zit je daarentegen op groot water en wat dieper water, dan maakt het allemaal mischien wat minder uit.



ik denk dat dit meer afhankelijk is van je voerpatroon dan het gebruikte aas. of beter gezegd, beter te omzeilen door erop in te spelen met je manier van voeren,(tijdens het vissen en van te voren) dan door een bepaalde aassoort te gebruiken, omdat je manier van voeren voor een deel verandwoordelijk is voor de manier van azen, en voor het gebied waar de vissen kunnen azen, en voor de plek waar je de dril grotendeels uitvoert etc. ik heb me het afgelopen anderhalf jaar veel hiermee bezig proberen te houden en dit acht ik (voorlopig) van groter belang bij dat probleem dan de gebruikte aassoort.

Hans Brinkel schreef:Het is maar net wat je nastreeft.


dat is helemaal waar. :D

groeten 8)
8)
kevin diederen
Berichten: 3862
Lid geworden op: 28-09-2003 02:00
Locatie: Zuid Nederland

19-03-2007 11:15

wat een gedoe om een boilie. Je zou haast een zakje uit het rekken pakken.
Zal ik dan nu maar weer verder gaan met lezen over HNV aas uit de vroegere jaren? :P

Ray,

Poep is beet zou Barnas zeggen. Hoe staat het er eigenlijk voor met die lelijke zuurstokken van me? Ik heb je laatst nog een berichtje gestuurd maar hoorde niks meer.
Met vriendelijke groet,

Kevin Diederen
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

19-03-2007 11:19

Robert,

interresant...wil je wat meer kwijt over je manier van voeren en welke verschillen je ontdekt hebt?
mvg
Hans