predygested


Plaats reactie
stassen erwin
Berichten: 202
Lid geworden op: 05-06-2006 23:07
Locatie: st truiden

30-10-2006 22:41

is predygested te gebruiken in de winter
hierbij bedoel ik een boilie die uit 10-15 procent uit predygested bestaat
ik vraag maar omdat het een heel hoog eiwitgehalte heeft maar dan lees is verhalen dat het omdat het bewerkt is met enzymen makkelijk verteerbaar zijn zijn
wie kan me helpen
Gebruikersavatar
joeri onkelinx
Berichten: 672
Lid geworden op: 28-12-2003 13:47
Locatie: België

31-10-2006 16:05

Ik denk dat dat wel te doen is, aangezien dat product voor een gedeelte wtaeroplosbaar is zal de karper er wel meer van kunnen "verdragen" in de wintermaanden. Ik ken trouwens mensen genoeg die hun vissen in de winter gewoon verder vangen met visboilies, je moet gewoon zien dat je dan op de vis zit, aas is in de winter eerder een bijzaak. Volgens mij alvast....
Adios,
Joeri

Het mag vriezen, het mag dooien, maar Joeri zal niet plooien...
Remco Oudhuyzen
Berichten: 2162
Lid geworden op: 21-04-2003 02:00
Locatie: Hengelo

31-10-2006 17:43

ben ik niet met je eens Joeri..

Aas is zeker belangrijk in de winter.. zelfs belangrijker dan in de zomer..
in de winter moet je zeer goed oppassen op de hoeveelheden..
een vismeelboilie verzadigd eerder dan een schrale boilie (maismeel,griesmeel, soja)

je kunt wel met vismeel vissen maar let er goed op dat je de vis niet gelijk verzadigd want dat is die al weg voordat die bij je haakaas is.

dus bij ei-wit rijke boilies niet veel voeren..

je kunt het beste het aas zo schraal mogelijk houden zodat de vis meer ervan moet eten om zijn energie bij te vullen.

wil je toch vismeel toevoegen zou ik het persoonlijk maximaal 10% houden.

Gr. Remko
Gebruikersavatar
joeri onkelinx
Berichten: 672
Lid geworden op: 28-12-2003 13:47
Locatie: België

31-10-2006 17:54

Ik weet het niet zo hoor. Stel je hebt een heel jaar goed gevist op die visbol die bijvoorbeeld 20 of 30% van dat predigested fishmeal bevat en je vangt er je krom bij. De vis kent dit aas dus in zeker mate en aanvaard het, bij dit gegeven en het feit dat dit soort vismeel toch een boel vrije aminos bevat en gedeeltelijk wateroplosbaar is zal de vis toch sneller geneigd zijn om die vertrouwde boilie te nemen dan een compleet nieuwe boilie in de wintermaanden niet?
Dat weinig voeren, daar geef ik je gelijk in, maar ik denk dus niet dat het kwaad kan als Erwin een handje boiliekruim en één haakboilie op basis van vismeel gebruikt..... (want als we voorvoeren kunnen we naarmate de winter eraan komt afbouwen met het voer en compacter voeren, waardoor er wel vis aanwezig zal zijn en ik persoonlijk denk dat een 20/30/40/50.....ponder niet verzadigd zal zijn na een handje boilies of boiliekruim)

niet? :roll:
Adios,
Joeri

Het mag vriezen, het mag dooien, maar Joeri zal niet plooien...
Remco Oudhuyzen
Berichten: 2162
Lid geworden op: 21-04-2003 02:00
Locatie: Hengelo

31-10-2006 18:18

Joeri,

niet elke boilie voed hetzelfde..
zo is het ook met menselijk eten..

eet jij maar eens 100gr spekkoek of 100gr sla..
het ene vult 10x meer dan de ander..

zo is het ook met boilies. vismeel vult meer dan een schrale boilie..
dus het kan zijn dat je na een handje boilies met vismeel de vis al voor een groot deel verzadigd. en dat dit met een schrale boilie pas na bijvoorbeeld 3 handjes is..

nu dus de situatie. ik vis met een vismeel boilie. en voer 2 handjes bij, de vis begint te eten en is na de helft al vol. vis gaat weer weg of stopt met eten. en je haakaas ligt er nog.

voer eens 2 handjes schrale boilies. de vis moet dus meer eten voor dezelfde behoefte aan energie. en zal dus ook langer door blijven eten om zo tot jou haakaas te komen..

Gr. Remko
henry hummel
Berichten: 82
Lid geworden op: 01-12-2004 10:29
Locatie: ter apel
Contacteer:

31-10-2006 18:41

Beste Remco ke kunt vissen niet blijven verglijken met mensen mijn ervaring is nog steeds dat vissen heel vaak gewoon goed door azen in de winter op vismeel boilies .
Ok het vult meer maar pas daar je vistechniek op aan, vooral als je een goed lopende plek hebt .
Ik stap zelf nooit over een vis het hele jaar door met een goede hnv boilie en die blijft ook vangen .
Het water waarop ik vis is niet overbezet maar eerder onderbezet .
Mischien kan het eraan liggen dat ik de enige ben of aan het feit dat ik geen eieren gebruik en zodoende al een van de grote vullers van de maag weglaat maar dat laat ik in het midden
draaien draaien en nog eens draaien
Ruben vd Worp
Berichten: 1979
Lid geworden op: 30-07-2006 19:08
Contacteer:

31-10-2006 19:00

een karper heeft geen maag.
Gebruikersavatar
joeri onkelinx
Berichten: 672
Lid geworden op: 28-12-2003 13:47
Locatie: België

31-10-2006 19:52

In theorie klopt het allemaal Remco, en het zal ook vaak in de praktijk zo zijn, maar ik heb ook al vaak genoeg gezien dat mensen die doorvisten met vismeelboilies ook evenveel vis vingen als degen die overschakelden op carpboilies. Zal wel van water tot water afhangen misschien en karpervissen is nu éénmaal geen exacte wetenschap...
Adios,
Joeri

Het mag vriezen, het mag dooien, maar Joeri zal niet plooien...
Remco Oudhuyzen
Berichten: 2162
Lid geworden op: 21-04-2003 02:00
Locatie: Hengelo

31-10-2006 20:13

Ruben vd Worp schreef:een karper heeft geen maag.


nee maar kan wel verzadigd (vol) raken.

Doorlooptijd in de winter is ook stukken langer dan in de zomer. dus kunnen ze minder eten.
Gebruikersavatar
Eus Molewijk
Berichten: 2418
Lid geworden op: 13-01-2002 01:00
Contacteer:

31-10-2006 23:20

Het gaat niet (alleen) om verzadigen.

Vismeel is voor een vis met een sterk verlaagd metabolisme moeilijk te verteren.
Ik heb ook ooit weleens gelezen dat de vissen er een soort buikpijn van krijgen.

Bovendien is vismeel en visolie vet.
Vet stolt in koud water en laat geen atractors meer los, niet echt aantrekkelijk he?

Kelp schijnt de stoelgang te bevorderen, proline verwerkt het in hun wintermix waarbij ze het vismeelgehalte sterk verlagen.

Als je dus de doorlooptijd kan verkorten kan je meer voeren omdat de vis eerder opnieuw zal gaan eten.
Luc de Baets:"A little knowledge is a useless and often even a dangerous thing."
Gebruikersavatar
Maik van de Camp
Berichten: 595
Lid geworden op: 21-04-2005 21:26
Locatie: Noord-Brabant

01-11-2006 00:34

Maar predigested is toch "voorverteerd". Dus moeten de enzymen van de karper minder werken om het te verteren, waardoor de karper minder snel verzadigd raakt, of heb ik het mis. Een voordeel lijkt me dat het voor een groot gedeelte wateroplosbaar is waardoor het toch goed te gebruiken is in je boilies voor de winter. Weet iemand misschien hoeveel je er maximaal in je mix van kan toepassen, lijkt me dat je dit vismeel niet te veel in je mix moet toevoegen?

mvg

Ps: Aasgoeroe's? Jammer dat Mitzs niet meer zo actief is op het Board.
Carpe Diem...!
Gebruikersavatar
joeri onkelinx
Berichten: 672
Lid geworden op: 28-12-2003 13:47
Locatie: België

02-11-2006 11:32

Jammer dat Mitzs niet meer zo actief is op het Board


ja hoe komt dat eigenlijk, ik mis die ellenlange antwoorden wel :(
Adios,
Joeri

Het mag vriezen, het mag dooien, maar Joeri zal niet plooien...
Gebruikersavatar
Gerben Lievers
Berichten: 364
Lid geworden op: 24-02-2003 01:00
Locatie: Hengelo (ov)
Contacteer:

02-11-2006 13:51

joeri onkelinx schreef:In theorie klopt het allemaal Remco, en het zal ook vaak in de praktijk zo zijn, maar ik heb ook al vaak genoeg gezien dat mensen die doorvisten met vismeelboilies ook evenveel vis vingen als degen die overschakelden op carpboilies. Zal wel van water tot water afhangen misschien en karpervissen is nu éénmaal geen exacte wetenschap...


Inderdaad!

Een karpervisser probeert onzekerheid over bv aas tot een zekerheid te laten verkeren door er een theorie op los te laten.
De basistheorie mag dan wel kloppen, maar vaak ziet de praktijk er heel anders uit. Hierdoor krijg je op elk raakvlak in de karpervisserij een strijd: theorie v.s. praktijk. Karpervissen is, zoals Joeri ook al aangaf, geen exacte wetenschap...het is vrijwel nooit 1+1=2; er zijn immers veel meer factoren die meespelen. Om even terug te komen op mijn eerste zin, karpervissers zijn vaak onzeker...daarom is vertrouwen het belangrijkste ingredient in je theoretisch gezien (niet)verzadigende boilie.
Gebruikersavatar
martijn bunte
Berichten: 1342
Lid geworden op: 25-07-2006 16:22
Locatie: ENSCHEDE
Contacteer:

02-11-2006 16:47

mooi antwoord er word zo vaak een compleete studie op los gelaaten (iedereen vrij in)denk nuchter en hou het simpel :-?
aldejekes loat goan!
Benny van de Werfhorst
Berichten: 4482
Lid geworden op: 19-10-2002 02:00
Locatie: Gelderland
Contacteer:

02-11-2006 17:02

Tja, theorie versus praktijk...

Hier dan praktijk! 8)

Ga eens in het najaar een water voldumpen met vette vismeel bollen, en
vis dan de winter door...! Je mag blij zijn, als je dan nog een enkele vis
gevangen krijgt.
Heb op deze manier regelmatig een goed winter water naar de knoppen
zien gaan. Er werd door bepaalde figuren volop gedumpt met vette vis-
meel bollen, in de winter zelf kwamen er nog maar 2 visjes uit. De kar-
pers hadden hier al vroeg hun vet reserve bereikt, doormiddel van het on-
juist gebruik van vismeel in een verkeerde periode. Ik heb het hier dus o-
ver voorvoeren, instant maakt het allemaal wat minder uit; alhoewel je
hier ook mee moet uitkijken als je de hele winter op 't zelfde water vist.

Voor mij absoluut geen vismeel in het najaar of winter. Gebruik je het wel,
dan hooguit 10 tot 15%. Ben sowieso nooit een echte vismeel fan gewees,
niet omdat ik het in het verleden niet geprobeerd heb, maar het bracht me
niet wat het in mijn ogen MOEST brengen.

groetjes Benny
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

02-11-2006 22:09

Benny,
ik heb er duidelijk andere ervaringen mee.

Ook wanneer je in het najaar je water voldumpt met andere dan vismeelbollen gaat het geheid fout, ligt dus niet aan het soort bol maar eerder in de gebruikte hoeveelheden.
Groet'n Henk..

still growing Old.
Benny van de Werfhorst
Berichten: 4482
Lid geworden op: 19-10-2002 02:00
Locatie: Gelderland
Contacteer:

03-11-2006 01:09

Henk,

Hoeveelheid is inderdaad belangerijk!

Ik moet toegeven, dat ik vanaf zeg maar begin September tot circa begin
November behoorlijk dump; tenminste als het water er zich voor leent. Ik
houd hierbij de watertempratuur goed bij in de gaten. Zodra het water
snel gaat afkoelen, dan zal ik de voer hoeveelheid drastisch gaan verla-
gen.

Mijn ervaring is, is dat het er zeker wel toe doet, welke boilie je in het na-
jaar voerd, als je op 't zelfde water de winter door wil vissen. Zelf viste ik
in het verleden op een water, waar de overige 2 vissers in het begin van
het najaar ook overschakelde naar boilies op basis van koolyhdraten en
weinig vet. Wij vingen toen ook de winter door. Tuurlijk was het minder
als in andere jaargetijden, maar regelmatig melde zich een karper. Toen
er echter 2 vissers kwamen die in het najaar met vette vismeel bollen
gingen dumpen, was het praktisch gedaan met de winter vangsten. Rara
hoe kan dit...?

Ik zeg dus niet, dat vismeel niet kan in het najaar, maar dan moet je wel
je voer hoeveelheid drastisch verminderen, in tegenstelling tot koolyh-
draatrijke en vet arme boilies (liefst nog redelijk wat vogelvoer er door
heen). Aangezien ik in het najaar een DOORDACHTE dumper ben, kies ik
voor koolyhdraatrijke en vet arme boilies.

groetjes Benny
stassen erwin
Berichten: 202
Lid geworden op: 05-06-2006 23:07
Locatie: st truiden

03-11-2006 23:02

iemand ook een antwoord op mijn vraag of je predygested kan gebruiken in de winter
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

03-11-2006 23:14

Erwin,

Het zit niet in de weg dat de traag werkende enzymen ook nog iets uit de bol kunnen opnemen naast alles wat ze niet weggewerkt krijgen. Feitelijk eet de karper in de winter uit een reflex en niet omdat ze het nodig zouden hebben laat staan kunnen verteren. Als we een winter krijgen tenminste.

Benny, kwam het nou doordat er met die 2 vissers erbij teveel gedumpt werd of door het soort bol? Trouwens wat was het vet in de vismeel boilies?

Groet, Kees
stassen erwin
Berichten: 202
Lid geworden op: 05-06-2006 23:07
Locatie: st truiden

03-11-2006 23:21

is dat dan net niet de bedoeling kees van dat predygested dat door de toegevoegde enzymen het net wel makkelijker is om wat beter te kunnen verteren

ik vind het een moeilijke vraag wat ik stel en de antwoorden zijn ook niet echt wat ik zoek

wat is eigenlijk de bedoeling van predygested in een vismix zal ik het zo vragen
Benny van de Werfhorst
Berichten: 4482
Lid geworden op: 19-10-2002 02:00
Locatie: Gelderland
Contacteer:

04-11-2006 00:27

Kees,

Die 2 vissers voerden behoorlijke hoeveelheden vismeel bollen, waarop
wij onze voerhoeveelheid BEWUST al wat verminderde. Dus in mijn ogen
kwam het wel degelijk door teveel vismeel bollen voeren.

Kees, ik ben met één van de vismeel dumpers een gesprek aan gegaan.
Ik maakte hem duidelijk, dat ik 'm onverantwoord bezig vond. Ik zei, dat
ie beter kon minderen met voeren, maar hij zweeg... Dus hebben wij onze
voer hoeveelheid maar verlaagd, maar hielp helaas niet meer. Het leed
was al geschied... :-?

O ja, welk vet? Hij deed nogal geheimzinnig over zijn vismeel bol, maar ik
weet bijna zeker dat er visolie inzat. Welk vismeel gebruikt werd weet ik
ook niet, maar ik gok op haringmeel of makreelmeel.

O ja, ik vind sowieso dat je met je mede visser rekening diend te houden.
Gewoon omdat we dan met z'n allen op 't zelfde water vissen, kun je beter
de handen in één slaan, maar sommige vissers voelen hier blijkbaar niets
voor; vind dit best jammer. Je kunt dan zoveel mogelijk meer bereiken,
dan wanneer iedereen z'n eigen gang maar gaat!

groetjes Benny
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

04-11-2006 09:32

Benny,

In vette vismeel boilie slaat het vet op olie en niet op de vismeel. Olie in winteraas is van weinig waarde.

Teveel is nooit goed, wat je ook voert. Maar de verzadiging die optreedt zal meer te maken hebben met afname van de voedingsreflex dan een volle maag. :D

Ik vis niet op dergelijk water, maar als ik het op een akkoordje moet gooien met andere vissers is dat in orde. Gaan we ook nog eisen dat ik andere boilies moet gebruiken om onduidelijke redenen, dan wordt ik wat kribbig. What is next? :-?

Erwin, het zit niet in de weg en de karper heeft er mogelijk ook nog wat aan. Mogelijk, want als de enzymen die de karper zelf aanmaakt nauwelijks nog werken, wat verwacht je dan van de enzymen in jouw aas? Er zijn hoogstens wat makkelijker opneembare componenten aanwezig na de bereiding. Maar die kunnen vrijkomen in het water en het oproepen van een voedingsreflex versterken. Combineer dat dan met het verhaal van Benny. Teveel stompt kennelijk af.

Nu denk ik dat het signaal van predygested subtiel aanwezig is. Dat wordt niet zo snel een probleem in winteraas.

Allemaal theorie. Maar zonder theorie...

Groet, Kees
Gebruikersavatar
Maik van de Camp
Berichten: 595
Lid geworden op: 21-04-2005 21:26
Locatie: Noord-Brabant

04-11-2006 13:31

Nog een vraagje Kees,

Tot hoeveel % in je boiliemix zou je het kunnen gebruiken, in zowel herfst, winter en voorjaar? Lijkt me dat je er niet teveel van kunt gebruiken in alle jaargetijden. Misschien kun jij een richtpunt aangeven.

Mvg Maik
Carpe Diem...!
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

04-11-2006 22:27

Maik,

Predigested is vismeel tenslotte. Neem het dus als aandeel van het toegepaste vismeel. De seizoensrichtlijnen van Evert Aalten uitgaande van de voedingswaarde zijn niet verkeerd als startpunt. Hangt dus samen met andere eiwithoudende componenten in je mix. Geeft een basissamenstelling van het aas dat in elk geval niet echt slecht is voor de karper.

Maar nogmaals de feitelijke voedingswaarde is wat mij betreft dus een beetje bijzaak.

Groet, Kees
Plaats reactie