Aminozuren


Plaats reactie
Gebruikersavatar
Michel vd Bovenkamp
Berichten: 122
Lid geworden op: 08-11-2002 01:00
Locatie: spijkenisse

12-11-2002 23:36

Wie gelooft in verschillen in aminozuren en ph waardes van je boilies. Ik heb een artikel gelezen over dit onderwerp en geloof er best in, maar ik heb het nooit uitgetest. Heeft iemand hier ervaring mee??
Weet diegene dan ook hoe je de ph waarde van je boilie kan veranderen??
HansPeter van Ee

13-11-2002 10:24

Michel

Ergens in geloven doe ik niet zo gauw wat betreft aas en allerlei aanverwante zaken.
Zo hebben we mensen die beweren dat de voedingswaarde een rol speelt.
Flavours, poederaroma's en aminozuren zijn ook van die ingrediënten waarvan ik zeg waar blijft het echte bewijs??
Dat is er gewoon weg niet, iedereen blankt op wat voor manier hij ook vist.
En voor mij geldt dat als wanneer ik een tegen een blank aanloop dat het aas dus geen meerwaarde heeft op een slechte stek.

Jij wil nu dus gaan vissen met aminozuren die in feite de bouwstenen van eiwitten zijn.
In principe zitten ze al in elk aas wat men gebruikt maar door verhitting gaan deze dus een verbinding aan met andere stoffen.
Weg attractiviteit van de aminozuren.
Dips schijnen een uitkomst te zijn maar ik heb de meerwaarde ervan nog niet ontdekt.

Als jij toch hier mee aan de gang wil zou ik goed oppassen met wat je doet want bij verkeerd gebruik of in combinatie met andere stoffen kunnen ze schadelijk zijn.
Ga naar een bibliotheek en ga eens wat bestuderen aangaande aminozuren.

Een goed gesorteerde hengelsportzaak moet jouw aan een ph-meter kunnen helpen en het zou zo moeten zijn dat de ph van jouw gedipte-boilie zuurder zal moeten zijn dan de ph(zuurgraad) van het water.

Vergis jouw niet in het werk wat er aan vast zit want het wordt een kwestie van constant de ph-waarde's weten en die fluctueren op elk water, denk daarbij maar eens aan een buitje verzuurde regen.
Succes!!

met verzuurde groet

HPE
Gebruikersavatar
Michel vd Bovenkamp
Berichten: 122
Lid geworden op: 08-11-2002 01:00
Locatie: spijkenisse

13-11-2002 12:12

In karperwereld 15 stond er een experiment over. Normaal geloof ik ook niet zo in flavours en eiwitten enzo. Maar de resultaten van dit experimenten hebben mij toch aan het denken gezet. De lagere ph waarde zorgde voor meer effect als een geflavourde boilie. Daarom wilde ik het toch een keertje proberen.

Er stond inderdaad bij dat het slecht is voor de vis als het verkeerd gebruikt zou worden....
Gebruikersavatar
wim schotman
Berichten: 240
Lid geworden op: 09-02-2002 01:00
Locatie: Nijmegen

13-11-2002 16:57

Naar mijn mening maakt het wel degelijk verschil, ik vang een stuk beter sinds ik Stimulin Amino Compound van Solar met AC.1 (solar) door mijn mix doe
mischien heb je er wat aan. Wim
Gebruikersavatar
Jeroen houdijk
Berichten: 682
Lid geworden op: 11-09-2002 02:00
Contacteer:

13-11-2002 18:19

De ph verschilt idd per viswater maar blijft vrij constant. Een regenbuitje heeft daar geen invloed op.

Als het betreffende water onder beheer van een hsv is, kun je vrij makkelijk aan de gegevens over de waterkwaliteit komen. Ook gemeenten hebben deze gegevens. De OVB mag deze gegevens vaak niet prijsgeven omdat toestemming nodig is van de pachter.

Een indicatorpapiertje is heel makkelijk om snel de ph te vinden. Door middel van een kleurcode kun je de ph vaststellen. Een rolletje van dit papier is in ieder lab te vinden. Tuincentra hebben ook vijvertesten, kan ook leuk zijn.

baat het niet dan schaadt het niet...
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

13-11-2002 19:36

Ook weer een item wat uitgekauwd is, de PH waarde.
De PH zou per water verschillen; de PH KAN per meter verschillen, denk eens aan wel of geen beplanting, wel of geen modderig sediment, type sediment, stromend of stilstaand water, kort na of voor een regenbui, bij dag avond of nacht, wind of geen wind, tijd van het jaar, tijd van de dag, zonuren, windrichting tov de stek enz.
Een test doen aan de kant met een papiertje en dan 80 meter verderop op bv 3 meter water vissen??
Het heeft absuluut geen zin om dan de PH te meten tenzij je op die afstand en op die diepte een watermonster neemt.
PH zin of onzin?
Ik weet het niet maar ik weet wel dat de PH niet alleen per water maar ook nog eens per stek, per dag, per uur, wel of geen (zon)licht kan verschillen.
Succes met een hondertal afwijkende PH boilies per sessie.
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
Michel vd Bovenkamp
Berichten: 122
Lid geworden op: 08-11-2002 01:00
Locatie: spijkenisse

14-11-2002 00:11

Haha, ja bedankt voor de tip.....heb ook weinig zin om zoveel moeite te steken in iets waarvan nog niet zeker is of het werkt.

Let trouwens is op mijn onderschrift Douwe!!
Grappig dat we bijna dezelfde hebben
Gebruikersavatar
Rob Borjans
Berichten: 857
Lid geworden op: 29-08-2002 02:00
Locatie: Landgraaf

14-11-2002 10:17

hoy

vind het maar geld klopperij, allemaal die dure rotzooi wat wordt verkocht voor in de boilies!!

ik heb zelf nu een tijdje geprobeerd met die squid zooi van nash en dat zou super spul moeten zijn!! nou mooi niet!!

heb er geen fuck op gevangen en aan de mix licht het echt niet!!

we laten ons volgens mij allemaal wat gek maken door deze verkooptrucjes!! en dat je er beter mee vangt komt niet door dat spul wat je erin doet maar door het vertrouwen in je boilie om hem net ff iets langer te laten liggen!! dit vertrouwen komt doordat je denkt een superaas te hebben door deze toevoegeingen!!

ik geloof gelukkig niet zo in die zooi allemaal!!

groeten rob
Gebruikersavatar
Jeroen houdijk
Berichten: 682
Lid geworden op: 11-09-2002 02:00
Contacteer:

14-11-2002 11:03

Hoi Douwe,

de metingen aan het water laat je natuurlijk aan anderen over die wel op verschillende plaatsen en dieptes meten. Met die gegevens kun je dan thuis aan de slag (als je overtuigd bent van het nut natuurlijk).


Het is dus zeker wel haalbaar om rekening te houden met de zuurtegraad van de boilies tov het water. Waar het om gaat is het nut natuurlijk. Dat kan iedereen voor zichzelf uitmaken en daar is idd al genoeg over geschreven.

Jeroen
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

18-11-2002 11:41

al die aas toevoegingen zijn geen geld klopperij maar als je zo naief betn om de reclames te geloven ben ik bang dat je ook nog in sinterklaas gelooft! ik gebruik sinds een tijdje een aantasl toevoegingen die mijn vangsten echt hebebn verbeterd maar wondermiddeltjes zij het zeker niet!! vis vangen hangt nl van zoveel factoren af dat je het niet alleen je aas of het weer de schuld kan geven


mvg martijn
Gebruikersavatar
Michel vd Bovenkamp
Berichten: 122
Lid geworden op: 08-11-2002 01:00
Locatie: spijkenisse

26-11-2002 14:24

Je hebt gelijk ik geloof idd nog in de Sint.

Maar zo overtuigd ben ik ook al weer niet in de wondermiddeltjes, heb nog steeds geen aminozuren gekocht (20 euro!!! gekkehuis)

Maar ja, vangen doe ik ook niet meer dus er moet wel iets aan te doen zijn toch?!!!

groetjes
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

26-11-2002 21:28

hihihi pepernoten dip misschien?? :wink:

mvg martijn
Gebruikersavatar
Michel vd Bovenkamp
Berichten: 122
Lid geworden op: 08-11-2002 01:00
Locatie: spijkenisse

27-11-2002 00:49

of zal ik die klotesint eindelijk een keer zelf aan de haak doen!:)
Vreemde vent met z'n baard enzo.

Maar goed, ik ga weer eens met vismeel, hoewel iedereen mij dat afraad probeer ik het toch maar!

groetjes....
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

31-03-2003 23:23

Tja..ook ik las gisetern het artikel in de karperwereld nummer 15 en vond het wel een interresant verhaal.
Het meten van PH waarde zie ik ook als een zinloze zaak daar deze telkens schommelen en op verschillende dieptes verschillende waarden heeft. Wel was het zeer interresant om te lezen dat karpers in feite flavours in de boillie niet kunnen waarnemen!!...WEL als de boillie eenmaal in de mondholte is opgenomen....blijft over de zuurgraad van de boillie..dit kan de karper volgens het artikel wel waarnemen (Verschil in zuurgraad boillie en zuurgraad water)..de schrijver van diot artikel stelt terecht op het einde van zijn verhaal dat het ondoenlijk en gevaarlijk is om zelf te gaan rommelen met aminozuren...als eenvoudig alternatief geeft hij op om THEE te gebruiken ...50 gram thee in de gewenste smaak of neutraal in de boilliemix...HELAAS staat er niet bij op welke hoeveelheid droge mix 50 gram thee gebruikt dient te worden (Ik neem aan 50 gram op 1 kilo droge mix)..HELAAS vermeld het artikel ook niet hoe je de thee dient te gebruiken...gewoon droog in de mix verwerken of juist iets vochtig maken en eerst met de eieren vermengen en dan bij de droge mix toevoegen ( mij lijkt het laatste).
Nog een speciale theesoort of gewoon thee uit een zakje?
Ik wil deze theorie van thee een kans geven in mijn mix, maar zoals je leest heb ik wat vraagjes...wie weet het antwoord?..hopenlijk is de schrijver van het artikel Rene van Venrooij zelf online op dit board??
Met vragende groet
Hans Brinkel
Gebruikersavatar
Kees Vaags
Berichten: 934
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Aalten

01-04-2003 21:23

hej hans,

deze rene van venrooij staat idd in de lijst met gebruikers. er staat ook een email adres bij, en zijn beroep. van zijn beroep uitgaande denk ik te weten dat dit de schrijver is.

betreffende persoon heeft slechts een paar berichten en logins achter zijn naam staan.

hoop dat je langs deze weg verder komt met je vragen
groetjes Da Fox
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

01-04-2003 22:53

Kees..bedankt goeie tip..ik heb hem al gemailt ondertussen en ben in afwachting van antwoord
Groeten
Hans Brinkel
Plaats reactie