linzen


Gebruikersavatar
robert klapman
Berichten: 342
Lid geworden op: 11-01-2006 14:19
Locatie: Nootdorp
Contacteer:

24-10-2006 17:38

heey allemaal ik heb vandaag bij de groeneboer is een zakje linzen mee genome (rode)

heeft iemand ervaring met deze dingetjes..?

zelf dacht ik aan ff dag weken dan door het voer heen

mvg robert :wink:
ricardo heijenrath
Berichten: 89
Lid geworden op: 02-07-2006 20:31
Locatie: gulpen(limburg)

24-10-2006 18:49

Of anders nog effe 5 tot 10 minuten koken,denk ik.


groeten ricardo 8)
Gebruikersavatar
robert klapman
Berichten: 342
Lid geworden op: 11-01-2006 14:19
Locatie: Nootdorp
Contacteer:

24-10-2006 19:38

ja tuurlijk dom maar is er iemand die dit ook geprobeert heeft
Gebruikersavatar
ramon ansing
Berichten: 655
Lid geworden op: 23-08-2006 17:46
Locatie: tolbert (groningen)
Contacteer:

24-10-2006 20:36

eeeuh wat zijn het?
groet`n ramon
Gebruikersavatar
robert klapman
Berichten: 342
Lid geworden op: 11-01-2006 14:19
Locatie: Nootdorp
Contacteer:

24-10-2006 20:38

soort splitewrten heel raar
Remco Oudhuyzen
Berichten: 2162
Lid geworden op: 21-04-2003 02:00
Locatie: Hengelo

24-10-2006 20:46

linzensoep is wel lekker 8)
Gebruikersavatar
Bert Vooijs
Berichten: 1871
Lid geworden op: 22-12-2005 23:41
Locatie: Amsterdam

25-10-2006 16:35

Ik heb er begin dit jaar een beetje mee geëxperimenteerd.

Door grondvoer o.i.d. , daar geloof ik wel degelijk in. Ik laat ze twee dagen weken en gooi nog even een paar minuten de kook eroverheen.
Niet te lang, want dan heb je prut.

Het is lastig als haakaas, die kleine boontjes, en erg witvisgevoelig. :D
Als je een paar van de grootste er tussen uit pikt, kun je die wel op een hair rijgen.

Groeten van Bert.
ff v==
Gebruikersavatar
robert klapman
Berichten: 342
Lid geworden op: 11-01-2006 14:19
Locatie: Nootdorp
Contacteer:

25-10-2006 17:53

kijk daar heb i wat aan :wink: Bert bedankt:D
Gebruikersavatar
Bert Vooijs
Berichten: 1871
Lid geworden op: 22-12-2005 23:41
Locatie: Amsterdam

25-10-2006 18:11

Geen dank, Robert.

Je hebt me enthousiast gemaakt.
Imiddels staan er alweer linzen te weken voor het weekend...

Groeten van Bert.
ff v==
Gebruikersavatar
robert klapman
Berichten: 342
Lid geworden op: 11-01-2006 14:19
Locatie: Nootdorp
Contacteer:

25-10-2006 21:51

hahah nou Bert,
houde we elkaar toch weer lekker bezig :wink:


robert
Gebruikersavatar
Bert Vooijs
Berichten: 1871
Lid geworden op: 22-12-2005 23:41
Locatie: Amsterdam

26-10-2006 19:02

Wat je zegt.

Net nog even gekeken, maar het blijven verrekt kleine boontjes...
ff v==
maarten kok
Berichten: 434
Lid geworden op: 10-11-2005 09:14
Locatie: enkhuizen

30-10-2006 22:46

je kan ze kant en klaar in de supermarkt krijgen in potjes
Gebruikersavatar
Bert Vooijs
Berichten: 1871
Lid geworden op: 22-12-2005 23:41
Locatie: Amsterdam

30-10-2006 23:21

Spruitjes ook, gekookt en wel...

Ik vind het leuker om zelf te weken en te koken. Anderen doen het bijvoorbeeld om op de kosten van aas te besparen. Bovendien kun je,
gaande de voorbereiding, je eigen smaken toevoegen. Zo heb ik de linzen vorige week geweekt en later gekookt in water met wat knoflookpoeder en chilipoeder.
Niks mee gevangen overigens :lol:

Groeten van Bert.
ff v==
Gebruikersavatar
robert klapman
Berichten: 342
Lid geworden op: 11-01-2006 14:19
Locatie: Nootdorp
Contacteer:

31-10-2006 08:26

Das balen .
de mijne staan nog in de schuur ga morgen beginnen met voeren denk ik.
martie van den brand
Berichten: 53
Lid geworden op: 17-02-2006 10:36
Locatie: tilburg

05-11-2006 00:18

Hoi Bert,


en toch en toch, (luc de baets)

Daar zit het hem juist in, ze zijn zo klein. Het wordt moeilijker voor de karper bij het opzuigen om onderscheid te maken in samenspel van gevaar en naiieviteit. Ze verliezen op den duur de mantel van achterdocht. Je moet er wel mee vissen, en niet met boillies eroverheen.
Het is een geklooi van jewelse maar je wordt dik beloont om maar even in termen te spreken. Even off topic: Ik heb zelf meegemaakt op een water(de gedwongen reiziger van fracklin broeckx uit het boek van evert aalten speurtocht naar giganten, laatste hoofdstuk).
Er wordt een veralgemening gecreerd dat de vissen zeer moeilijk te vangen zijn, en alles kennen. fout, helemaal fout. Het vorige seizoen heb ik er enkele malen gevist, ik heb er meer tijd doorgebracht met het observeren dan het vissen. Er mochten maar enkele vissers aanwezig zijn, en die hadden een eigen stek opgeeist(het was een syndicate). Het is makkelijk achteraf te lullen maar daar gingen ze allen de fout in. Piet mocht niet in de buurt komen van jan, en zo werden de stekken geclaimt.
Kijk eens wat wij met z'n zessen hebben en de rest lekker niet. Er werden overuren gedraait, echtscheidingen waren schering en inslag. Ze gunden elkaar het licht in de ogen niet(was dat nu de doelstelling van een syndicate) Alle vissen zijn gevangen na 6 jaar door zweet bloed en tranen. Terug komend op je linzen: Overal werdt er door mij wat in het water geflikkert, kleine hoopjes van dien aard. De eerste keer dat ik samen met rini(ja die) ging vissen was voor ons een waar genot om te zien hoe super gedresseerde vissen zo naiief kunnen zijn. Het water was kraakhelder waar we waren neer gestreken. Het verloop van de bodem was abrupt van 1 meter naar het oneindige diepe heldere koude water.

Ik voerde enkele handjes van deze linzen vlak voor de kant waar we waren genesteld om alles goed te kunnen waarnemen. Na tien minuten kwam er uit de diepte een schaduw opdoemen die behoedzaam over de stek enkele rondjes zwom met kleine tussen pauzes. Hij kwam terug met een kleinere soortgenoot die de kolen uit het vuur moest halen, althans zo leek het draaiboek te accentueren. De grote vis stopte, en begon als een dolle alles op te zuigen, totdat alles weg was. Lood, onderlijnen, anti reject rigs kwamen er niet aan te pas, we prikten de linzen gewoon op de haak zoals we vroeger ook deden met gezoete mais. We hadden het bijna niet meer. Voor ons waren vissen bezig die gewoon maagden bleken te zijn voor de kleine bruine aasjes. Ik smeet er nog wat bij, en de grote vissen, het waren er inmiddels enkele deden allen mee aan de vreetorgie(over dressuur gesproken). Ik liet gewoon de blote haak met de linzen erop geprikt langzaam tussen de vissen zakken. De grootste vis zou voor mij zijn. Ik kreeg de tijd niet om mezelf te installeren. De grote vis zag het zaakje aankomen en richtte zijn massieve lichaam omhoog naar de oppervlakte. Hij zoog gewoon de linzen met haak en al op een diepte van ongeveer 40 cm achter zijn keel in. Hij richtte zijn lichaam weer richting de bodem om verder te gaan met wat er nog over was op de bodem. Slaon zei Rini. Ik gaf een klein tikje met mijn hengel en de rest was historie. Voor ons wel te verstaan. 30 jaar lang ben je bezig met het onbekende, het mysterie van van de vissen en opeens komt ie langs. Zo makkelijk ging het, we stonden erbij en keken erna. Het was de vis die we beiden zeer graag wilden vangen, en dat hebben we gedaan. En hoe zwaar was hij?. ergens tussen de 22 en 23 kilo.
Gebruikersavatar
Bert Vooijs
Berichten: 1871
Lid geworden op: 22-12-2005 23:41
Locatie: Amsterdam

05-11-2006 08:26

Hoi Martie,

Was dat 'Hij'? Hoe dan ook een mooi verhaal dat inspireert om vol te houden! Ik zal niet nalaten er van te leren.

Groeten van Bert.
ff v==
martie van den brand
Berichten: 53
Lid geworden op: 17-02-2006 10:36
Locatie: tilburg

05-11-2006 11:40

Hoi Bert,

Nee het was niet HIJ. Deze vis is veel mooier van bouw en schubben patroon. Helaas weet ik niet hoe ik een foto plaatsen moet. Kan iemand de foto bij deze topic plaatsen.

mijn e mail adres is hoog77@gmail.com


n.b. enkele weken later ving ik de wat kleinere spiegel op dezelfde plek, en hij pakte het aas net als zijn of haar broer. Deze vis woog 19 kilo.
HIJ is diverse malen overgeplaatst naar andere syndicate waters. Op dit moment zwemt en zwerft HIJ ergens rond op een mooi polderwater. Ik heb stilletjes een brandende passie om hem nog een keer in miijn knuisten te voelen, en met mijn gestrekte armen naar de hemel te pronken. Deze vis achtervolgd mij al 20 jaar, exact op de dag dat HIJ werdt gevangen door mij(13 Juni) was mijn vader jarig. Nu is mijn ouwe er niet meer, maar HIJ wel.
Gebruikersavatar
Bert Vooijs
Berichten: 1871
Lid geworden op: 22-12-2005 23:41
Locatie: Amsterdam

05-11-2006 22:06

Op kleine boontjes kun je grote vissen vangen. Hier twee foto's van mooie vissen van Martie.
De eerste dus gevangen met linzen.
De 'wat kleinere' spiegel, ving je die ook op linzen?

Afbeelding


Afbeelding

Machtig mooie vissen, hoor! Chapeau!

Groeten van Bert.
ff v==
Gebruikersavatar
Wouter Vennekens
Berichten: 804
Lid geworden op: 25-02-2002 01:00
Locatie: As (B)

05-11-2006 22:35

linzen, is dat hetzelde als "tares" of "voederwikke" waarover Luc de Baets het heeft in z'n boekkie?

mooi verhaaltje en mooie vissen trouwens!
Gebruikersavatar
Bert Vooijs
Berichten: 1871
Lid geworden op: 22-12-2005 23:41
Locatie: Amsterdam

05-11-2006 22:51

Hoi Wouter,

Het is echt een soort boontjes. Ik heb je vragen in woordenboeken opgezocht en besloten dat die het niet zijn. Het Engelse woord voor linze (1 linze, 2 linzen) is 'tentil'.

Groeten van Bert.
ff v==
martie van den brand
Berichten: 53
Lid geworden op: 17-02-2006 10:36
Locatie: tilburg

05-11-2006 23:09

Hoi wouter,

Ook hier weer zo'n klein wonderaasje. Tarwe(tares), rijst, hennep, en maples doen hun vangkracht ten goede.

martie
Gebruikersavatar
Bert Vooijs
Berichten: 1871
Lid geworden op: 22-12-2005 23:41
Locatie: Amsterdam

05-11-2006 23:16

:D

Ik heb vandaag drie nieuwe watertjes bezocht voor komende lente.
Niet met het idee om nu te vangen, zelfs niet om echt te observeren.
Puur om kennis te maken en sfeer op te snuiven.
Drie tarwekorrels op een haak maatje 8 (Korda wide gape: barbless), onder een pennetje boven handjes tortelduivenvoer.
Geen stootje gehad, maar toch veel plezier en - belangrijker - ideeen voor volgend jaar...

Bert.
ff v==
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

06-11-2006 00:13

martie van den brand schreef:HIJ is diverse malen overgeplaatst naar andere syndicate waters. Op dit moment zwemt en zwerft HIJ ergens rond op een mooi polderwater. Ik .

Meen je dit nou serieus Martie?

Van het diepe wilhelmina kanaal naar het diepe plas de Blauwe hoeve en van daaruit wederom verhuist naar andere syndicaat wateren om nu ergens in een ondiepe? polder rond te zwemmen?.... :cry: :cry:
martie van den brand
Berichten: 53
Lid geworden op: 17-02-2006 10:36
Locatie: tilburg

06-11-2006 00:39

Hoi hans,

HIJ zwemt nu in een water aan de rand van een polder. Het is geen poldersloot, maar een kleine afgraving van 3 hectare. Hier zou ik als vis ook wel mijn laatste dagen, jaren willen slijten. HIJ heeft ook inderdaad nog gezwommen op het engelenmeer, en daarna is hij overgeplaatst. Ik snap het echt niet meer.

Ik ga nog steeds uit van het goede wat een mens in zich heeft, maar dit.................

De woestijnvis, Betsie, we praten hier over de mooiste spiegel van Nederland. Ze zwemt bijna in mijn achtertuin.
Achteraf is het makkelijk lullen hierover, maar ik wist waar deze vis makkelijk te vangen was, op de vierkante meter. Hoe ik dat wist?. Gewoon, observeren. Het was enkele jaren geleden toen mijn vrouw en ik samen de honden uitlieten. Mijn vrouw flikeerde een stuk hout het water in vor de honden. Ik mompelde nog dat er vissers bezig waren, maar het kwaad was al geschied. De honden vlogen het water in en ik had de lokale mannen aan mijn broekspijpen. Sodemieter op met je k...thonden, wij zitten hier te vissen. Ze hadden helemaal gelijk, alhoewel ze visten niet waar de vissen lagen. Omdat het water zeer helder is kun je de bodemverloop tot 3 meter diepte goed volgen. Het was een kleiplaat die tussen het witte zand uitsteekt. 2 vierkante meter ongeveer schatte ik hem. Betsie stoof naar het diepe toe wanneer de honden van mij het water is plonsten.


Enkele maanden later was ik weer acte de precence, maar toen zonder de honden. Ik was er gewoon om te kijken, en alles in mij op te nemen.

Ze lagen er allemaal, Betsie, de pim vis en de rest.

Een visser uit een naburig dorpje had het ook begrepen, en ving in enkele weken de top van het water. Resume: de enige leidraad die wij hebben is observatie(Terry hearn). Ik moet er niet aan denken dat ook deze vissen verhuizen naar andere onbekende wateren in Brabant(Harrison talk).

Amen.


Er zwemt ook een ZIJ rond(kanaal). 48 pond zwaar is die spiegel, en dit is niet de spiegel uit mijn badkamer.
Laatst gewijzigd door martie van den brand op 06-11-2006 10:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Paul van de Wiel
Berichten: 692
Lid geworden op: 10-12-2003 01:00
Locatie: Tilburg

06-11-2006 10:25

Goed beschreven Martie, ik heb me al een tijdje in het water verdiept, en idd ook al wat dingen waargenomen wat de beste leerschool is.
Lupack