targetbaits


Hans-Peter van Ee
Berichten: 607
Lid geworden op: 28-08-2006 22:19
Locatie: Ede

02-10-2006 17:03

Klaas

Welke kreeft ? De in Nederland voorkomende kreeften leveren mij in het algemeen geen problemen op. De karper lust ze graag, ze zijn welkom op mijn voerplek.

Welke Krab ? De Wolhandkrab is een lastig beestje maar deze 'knakker' reageert helemaal snel op grote voerhoeveelheden, maar vooral op boillie's die flink 'geuren'/smaken en die voedseldeeltjes loslaten.

Alles wat onderwater leeft heeft voedsel voorkeuren, een graskarper en zeelt hebben het liefste mais, een brasem heeft het liefst toch zacht voedsel en krabben het liefst vis.
Gebruik deze 'wetenschap' in je aanpak en probeer het toe te passen in de praktijk.

met witvissende groet

HPE
It ain't no fun, to be the hunted one!!!
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

02-10-2006 17:29

HPE,

Kreeften die ik gezien heb zijn ongeveer een cm of 30.
Wolhandkrabben iets groter.

En dat over het algemeen en het liefst had ik ook gelezen. Ik overweeg nu die lectuur op te voeren, want die dingen hebben het niet gelezen.

De kans om na een uurtje of 3 met een kale haak te single hooken letterlijk, is 70%, dus wij controleren om middernacht en om een uur of 4 in elk geval en na een paar losse piep cq tikken op de top.

De vervelendste bijvangsten met vissen zijn de brindes. Die dingen kunnen geen 25 mm binnen krijgen, toch rommelen ze net zolang tot ze gehaakt worden en nog in de bek ook.

Gekke is dat op sommige momenten de witvis activiteit volledig stil ligt. De karperaanbeten blijven dan ook uit.

Verschil met een schrale nix bol en een vette shit bol heb ik niet kunnen ontdekken, hooguit dat het verschil in vangsten met de 2e meer dan het dubbele is, terwijl de schrale trut bol niet de grootste of grotere vis oplevert.

Wel lokt de shit pellet een lading bremmen.

MVG

Klaas
Hans-Peter van Ee
Berichten: 607
Lid geworden op: 28-08-2006 22:19
Locatie: Ede

02-10-2006 17:48

Klaas

Kreeften van 30 cm ben ik nog niet tegen gekomen (kleiner wel), maar misschien kom ik nog aan de beurt.
Of ze moeten natuurlijk niet voorkomen op de Neder-rijn en de Waal.

Nu heb ik een achtergrond in de Proteïnen.
Daardoor kan ik aan een vrij hoge kwaliteit eiwitten komen.
Als ik met grote witvis en kreeft- en krabachtigen te maken heb, dan gaat bij mij het percentage eiwit omhoog, waardoor de boillie een veel dichtere structuur krijg en binnen 24 uur keihard is.
Deze harde boillie's zijn niet te vergelijken met boillie's die een week zijn gedroogd, want dat zijn uitgedroogde ballen, die heel snel water opnemen en daardoor weer snel zacht worden.

Wolhandkrabben heb ik het meeste last van als ik op stilstaand water langs de rivieren zit.
Op de volle stroming heb ik er nog geen last van gehad.
Vind ze moeilijker te omzeilen dan kreeften, want als ze het aas éénmaal ontdekt hebben, dan lijkt het wel of ze er massaal met ze allen op af komen.

met krabbende groet

HPE
It ain't no fun, to be the hunted one!!!
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

02-10-2006 19:21

HPE,

Op de Linge lijkt het of de krabben stekgebonden zijn. Een paar vierkantemeter is dan niet te vissen. Krabbenholen zeg maar.

Volgens mij waren het geen gewone europese of amerikaanse. Dit waren pikzwarte.

% shit is al naar beneden, de volgende serie eens wat extra uitharders in de weer.

2 Dagen drogen en dan overgieten met aminol werkt qua uitharden perfect. Idem met melasse.

Maar ... ik zou jou tip eens uitproberen.

MVG

Klaas
Hans-Peter van Ee
Berichten: 607
Lid geworden op: 28-08-2006 22:19
Locatie: Ede

03-10-2006 16:25

Klaas

Krabben ook al op de Linge, hier bij mij in de buurt ligt een soortgelijk riviertje en daar ben ik ze nog niet tegen gekomen.
Het riviertje is net als de Linge verbonden met grote waterwegen.
Op putten in de buurt zitten ze al wel, al jaren.
Vermoed dat ze hier dan t.z.t. ook wel zullen opduiken.

met opduikende groet

HPE
It ain't no fun, to be the hunted one!!!
Daniel Takken
Berichten: 1009
Lid geworden op: 28-02-2004 12:02
Locatie: Fikkersdries

04-10-2006 19:10

Klaas, ik kan jouw waarnemingen enigszins bevestigen. Nog niet genoeg gevist dit jaar om 100 % zeker te zijn, maar m'n vermoedens gaan wel die kant op.
Paar dingen die me opvallen:
- Ving ooit een grotere vis daar, en die had echt stukken kreeft uitgescheten op de mat.
- Zag dit najaar tijdens het voeren een dode krab op de bodem liggen. Die had ik er nog nooit gezien. ( 2 - 3 jaar terug)
- Heb nu, heel wisselend, maar wel meer dan 2 a 3 jaar terug, last van 'gespuis' rond m'n aas. Of het krabben of kreeften zijn kan ik niet bevestigen want ik heb ze nog niet op de kant gehad. Wel valt op dat zoals jij zegt sommige hengels bijna helemaal 'kaal' zijn, terwijl andere intact blijven.

Mvg. Daniel
Carpunity, het nieuwste online karpermagazine. Check it out!