Het geheim van de boillie


Plaats reactie
martie van den brand
Berichten: 53
Lid geworden op: 17-02-2006 10:36
Locatie: tilburg

24-09-2006 09:29

Misschien is dit wat off-topic, enerzijds wordt er vermeld door de goeroes dat eieren niet goed zijn voor de vissen(hun merk kopen) en anderzijds willen ze HET geheim niet verklappen. Dit heeft alles te maken met eigen belang, en zeker niet van de vis. Koop mijn bollen want daar zit geen ei in verwerkt is het motto vaak. Er zijn legio gemodificeerde zetmelen op de markt die de eieren zeer goed kunnen vervangen. Alleen de toepasbaarheid voor ons thuis leent er zich niet zo goed voor. We hebben het equipment er niet voor denkt men.

Een samenstelling van beendermeel, vismeel, en soyameel is de uitgangs basis 30 om 30 om 30.

Voeg hiertoe kokend water aan toe met kleine beetjes en voortdurend roeren of spatelen. Je houd de pan op een laag vuur om te zorgen dat de zetmeelkorrels open barsten en water op kunnen zuigen(absorberen). Wanneer je het juiste taaie deeg hebt, laten afkoelen.

Daarna kan je de boillie draaien zoals je gewent bent. Gewoon koken en afkoelen. Dat is het geheim van de mannen. De meeste mensen weten niets van de toepasbaarheid van zetmelen af. Dat kan je ze ook niet kwalijk nemen(ook ik niet). Ga eerst na of er zetmeel in je ingredient zit. Soya, mais, griesmeel, aardappel, vismeel, melk derivaten, eigenlijk bijna alle ingredienten die wij gebruiken.

Martie de vanger van HIJ
geert baillievier
Berichten: 62
Lid geworden op: 14-02-2006 12:33
Locatie: Zwevegem/ Belgie

24-09-2006 10:40

En hoe kom jij aan dat geheim van die mannen?
Het zou wel kunnen kloppen!
That's live!
Gebruikersavatar
Daniel Legrand
Berichten: 459
Lid geworden op: 23-06-2004 10:17
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

24-09-2006 10:49

Klasse geen andere woorden voor !
<Eclips Baitrange-Carpsounder Nederland-Atropa Benelux-Bush Boats Nederland-Carpwear Benelux>
Gebruikersavatar
joeri onkelinx
Berichten: 672
Lid geworden op: 28-12-2003 13:47
Locatie: België

24-09-2006 13:12

Dus u wilt zeggen, dat elke boilie die zetmeel bevat met alleen water kan aangemaakt worden???
Lijkt me wel straf, maar het zou mooi en goedkoop zijn. Hoeveel procent zetmeelhoudende ingrediënten hebben we dan nodig voor de mix aan te maken?

adios
Joeri
Adios,
Joeri

Het mag vriezen, het mag dooien, maar Joeri zal niet plooien...
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

24-09-2006 13:43

Joeri / Geert ik laat het wel uit mijn hoofd om zijn woorden in twijfel trekken, en ik laat niet snel iets uit mijn hoofd om te doen :wink: :wink:
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
Marco Mensing
Berichten: 5504
Lid geworden op: 18-09-2002 02:00

24-09-2006 13:53

Off topic ben je iig niet, het is je eigen gestartte Topic ! :wink:

Komt erop neer dat ik alleen nog Beendermeel zou moeten toevoegen aan m'n mix. De 30/30/30 "regel" in combinatie met de rest van m'n mix/verhoudingen roept nog wel wat vraagtekens op.

Ben iig net zoals Douwe wel in voor een testje :D
Gebruikersavatar
Kenny Willems
Berichten: 3415
Lid geworden op: 20-05-2006 15:46
Locatie: Duiven
Contacteer:

24-09-2006 14:06

Ik ga ook maar eens testen want geloof er best wel in, zetmeel is een bind middel dus ja waarom ook niet..
martie van den brand
Berichten: 53
Lid geworden op: 17-02-2006 10:36
Locatie: tilburg

24-09-2006 14:26

Het geheim bestaat al zo lang, alhoewel ik niet het wiel uitvind.

Ik zal het nader toelichten in simpele karpertaal die we allemaal begrijpen.
Wat is de werking van zetmelen?.
Grof gezegd is het een korrel waarom een laagje zit, dat openspringt bij een bepaalde temperatuur. Nu is het mogelijk voor het water om in de kern te komen waar het bindende element zit wat wij graag van willen profiteren. Alleen door oververhitting(koken) gaan we een process tegen. Namelijk het oudbakken worden van de zetmeel. Dit houd in dat wanneer de korrel is volgezogen, meteen het water weer wil gaan afstoten wanneer je het niet door verhit(lees het koken van je boillie. Om nu te weten te komen of er voldoende zetmeel aanwezig is om het zaakje te binden moet je wel wat pionieren. Te zachte buiten mantel wil zeggen te weinig zetmeel of kooktijd.

Gemodificeerd zetmeel: Is niets anders als zetmeel wat door verhitting en roeren onder bepaalde omstandigheden kleiner wordt(splitsen in heel veel kleine korreltjes) Hierdoor kan er 35% meer vocht worden opgenomen. Anders verklaart: minder zetmeel nodig. een mooi voorbeeld is aardappel zetmeel.Een ander groot voordeel hiervan is dat de kleinere koreltjes een veel grotere oppervlakte hebben samen om te gaan samenklitten(het z.g coaguleren).
In bijna alle sauzen die je bedenken kan zit aardappelzetmeel in voor de bindende werking TIJDELIJK. Want wanneer je zo'n sausje laat afkoelen zal je merken dat het weer waterig wordt.

Terugkomend op de bereidingswijze: kokend water op je mix onder roeren en verhitten op je gaspit(het opensplijten van het manteltje waardoor het vocht wordt opgezogen) De juiste dikte(stijfte) van je deeg om het verder te bewerken houd niet in dat de zetmeelkoreltjes helemaal zijn volgezogen. En dat gebeurt wanneer we boillies hebben gedraait en opnieuw gaan verhitten. Nu wordt al het vocht in de nabije omgeving opgezogen en voilla we hebben een stijf bolletje.

Mijn doelstelling is niet het geheim ontrafelen en op de voorgrond treden, maar is bedoelt voor jullie allemaal.
Wat ik voor de kost doe?. Ik zal het uitleggen omdat er zeker wel een reactie op komt. Ik ben flavourist en compounder. Ik creeer natuurlijke en natuur identieke geur en smaakstoffen voor de grootste leverancier hiervan ter wereld. En voedingsmiddelen technologie is hiervan bij belang. En laat ik nu ook graag op karper vissen.

Martie de vanger van HIJ
martie van den brand
Berichten: 53
Lid geworden op: 17-02-2006 10:36
Locatie: tilburg

24-09-2006 14:33

Hoi Marco,

Het is maar een voorbeeld van vele die mogelijk zijn. Misschien suggereer ik dat DAT de ingredienten zijn. Ik weet uit eigen ervaring dat dit een goede uitgangsbasis is voor een boillie.
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

24-09-2006 14:53

arabisch gom.

Hard nog lekker uit uit.


MVG

Klaas
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

24-09-2006 14:59

Gemodificeerd zetmeel is te eenzijdig om als voedingsstof nog enige betekenis te hebben..
Groet'n Henk..

still growing Old.
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

24-09-2006 15:05

Waarom zou het voedingswaarde MOETEN hebben? :roll: :roll:
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

24-09-2006 15:07

[quote="martie van den brand"]

Gemodificeerd zetmeel: Is niets anders als zetmeel wat door verhitting en roeren onder bepaalde omstandigheden kleiner wordt(splitsen in heel veel kleine korreltjes) Hierdoor kan er 35% meer vocht worden opgenomen. Anders verklaart: minder zetmeel nodig. een mooi voorbeeld is aardappel zetmeel.Een ander groot voordeel hiervan is dat de kleinere koreltjes een veel grotere oppervlakte hebben samen om te gaan samenklitten(het z.g coaguleren).
In bijna alle sauzen die je bedenken kan zit aardappelzetmeel in voor de bindende werking TIJDELIJK. Want wanneer je zo'n sausje laat afkoelen zal je merken dat het weer waterig wordt.

Terugkomend op de bereidingswijze: kokend water op je mix onder roeren en verhitten op je gaspit(het opensplijten van het manteltje waardoor het vocht wordt opgezogen) De juiste dikte(stijfte) van je deeg om het verder te bewerken houd niet in dat de zetmeelkoreltjes helemaal zijn volgezogen. En dat gebeurt wanneer we boillies hebben gedraait en opnieuw gaan verhitten. Nu wordt al het vocht in de nabije omgeving opgezogen en voilla we hebben een stijf bolletje.

Martie de vanger van HIJ[/quot

= onzin, wanneer het gekookte deeg na afkoeling weer dun en waterig word kun je er immers geen boilie meer van rollen..Bovendien zou deze werkwijze veel te omslachtig en daardoor veel te duur worden.


:lol:
Groet'n Henk..

still growing Old.
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

24-09-2006 15:08

Douwe,
voor instant aas is de voedingswaarde niet van belang.
Bij voorvoeren is dit wel belangrijk, de vis moet er immers op terug willen komen.
Groet'n Henk..

still growing Old.
martie van den brand
Berichten: 53
Lid geworden op: 17-02-2006 10:36
Locatie: tilburg

24-09-2006 15:34

Hoi Henk,

Het loslaten van het water, zeg waterig worden geschied naar enkele uren pas. Dus na afkoeling. IPV eieren klutsen en mengen met het deeg,is deze bewerking net zo snel. Het afkoelen van het deeg is noodzakelijk anders kan je de worsten niet rollen door de hitte.
jacco noordermeer

24-09-2006 15:48

laat ik hier nu net 25kg gemodificeerd mais zetmeel hebben liggen

iemand interesse hierin??

ik hou het wel bij het oude
dit bevalt mij best :wink:
martie van den brand
Berichten: 53
Lid geworden op: 17-02-2006 10:36
Locatie: tilburg

24-09-2006 15:54

Zetmelen zijn complexe verbindingen van koolhydraten.

Bouwsteentjes en verbranding(suikertjes). Eenzijdig dacht ik niet Henk.
Jop Boot
Berichten: 467
Lid geworden op: 19-12-2005 14:54

24-09-2006 16:25

Ok.

Mijn zaadjes mix doet het prima zonder eieren. Niks omslachtig eerst koken, maar gewoon aanmaken met water dan draaien en stomen. Wil ik keihard dan gebruik ik 2 eitjes.

Mijn vismixje doet het redelijk zonder ei, dus gebruik ik standaard 2 eitjes en de rest water.

En meer mixen gebruik ik niet.

Kan iemand van de "aasgoeroe's" mij in normaal begrijpend Nederlands uitleggen wat er nu dan zo ongeloofelijk enorm vreselijk slecht is aan mijn maximaal 2 gebruikte eitjes per kilo boilies?

Al vast heel erg bedankt.
martie van den brand
Berichten: 53
Lid geworden op: 17-02-2006 10:36
Locatie: tilburg

24-09-2006 16:37

Helemaal niets Jop,

Gewoon doorgaan en lekker vangen. Het gaat er mij om dat er zoveel wordt geopperd dat eieren zo slecht zijn voor de karpers, en ik kom met een vervanger waar ze wat aan hebben. En ik ben geen aas goeroe, ik zou het niet eens willen.
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

24-09-2006 21:28

Beste Martie,

Men te weten dat je meer doet dan flavour ontwikkelen?
Een ander vraagje, hoe komt het dat flavour o.a. bij jullie in Tilburg ontwikkeld en geproduceerd zo prijzig zijn.

Groet,
Peter
martie van den brand
Berichten: 53
Lid geworden op: 17-02-2006 10:36
Locatie: tilburg

24-09-2006 22:14

Hoi Peter,

Heeft alles te maken met de positie in de wereldmarkt, en de kwaliteit van onze producten.

P.s je hebt PB
Plaats reactie