Je boiliekeuze doet er niet toe, het gaat erom wat je voert


Je boiliekeuze doet er niet toe, het gaat erom wat je voert

Eens
8
8%
Oneens
87
92%
 
Totaal aantal stemmen: 95
Gebruikersavatar
Arjen Dijkstra
Berichten: 578
Lid geworden op: 15-05-2005 23:46
Locatie: Tsjusterboxum (fr)

16-08-2006 12:05

Ik heb steeds meer het idee dat het er niet toe doet wat voor boilie je gebruikt aan de hair (aardbei, scopex, fish enz). Zolang je voerplek aantrekkelijk is heb ik het idee dat ze je aas toch wel pakken. Laat je stem horen :P

Moet erbij zeggen dat deze poll niet opgaat voor afwijkend aas zoals tijgernootjes mosseltjes enz.
Ik zet mijn huupie in
Gebruikersavatar
joris Leferink
Berichten: 837
Lid geworden op: 15-12-2002 01:00
Locatie: Haaksbergen

16-08-2006 12:14

Ben ik het niet mee eens.

Het ligt er totaal aan in wat voor een periode etc.
Zo heb ik eens heel goed gevangen met scopex terwijl een kameraad 5 meter van me af zat en ving niks, ik had er 7.
Een voerstek is wel heel belangerijk, maar persoonlijk vind ik dat de smaak en samenstelling van de boilie ook mee speelt.

groeten Joris
Lexus Cuyten
Berichten: 3083
Lid geworden op: 03-04-2003 02:00
Locatie: Barendrecht - Carnisselande

16-08-2006 13:36

Welke boilies je voert dan ...
Gebruikersavatar
Edward van Berkum
Berichten: 2799
Lid geworden op: 19-04-2002 02:00
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

16-08-2006 15:14

Ik ben het oneens, je voerplek en het vasthouden van vis hangt ook af van de aantrekkelijkheid van de boilie lop de karper, en dat deze ook snel gegeten wordt / geaccepteerd wordt, maar dat ze ook weer terug keren om het nog een keer te eten.
Hangt ook op sommige wateren af van de manier van voerstek opbouwen, maar dat is niet ontopic.

Zomaar een crap (lees geconserveerde) bol neergooien, vangt zeker minder dan een boilie die aantrekkelijk is en vissen op korte maar ook langere termijn op de plek zal houden en krijgen.
Tevens zal de samenstelling van de boilie (ook flavour) op een water ook een verschil kunnen maken t.o.v. de attractie voor 1 karper of groep karpers, dus het verschil, dat b.v. aardbei minder/meer vangt als een vismeel bol.
Kan op sommige wateren ook periode afhankelijk zijn, bepaald jaargetijden is zoet beter, andere jaargetijden is vismeel o.i.d. beter.

Laat ik wel eerlijk zijn, dit zijn mijn ervaringen op verschillende wateren met verschillende boilies (freezers), kan bij iemand anders precies andersom zijn.

Groet,

Edward
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

16-08-2006 16:54

op den duur vist iedereen dan single hook.

MVG

Klaas
Gebruikersavatar
Edward van Berkum
Berichten: 2799
Lid geworden op: 19-04-2002 02:00
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

16-08-2006 17:15

Waarom allemaal single dan Klaas?
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

16-08-2006 17:18

Ik ben het met de vraagstelling oneens.
Het is niet van belang wat je voert, ook niet hoe je voert.
Het antwoordt is volgens mij WAAR je voert.
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
Edward van Berkum
Berichten: 2799
Lid geworden op: 19-04-2002 02:00
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

16-08-2006 17:27

Sorry Douwe, maar waar is o.a. ook een redelijk belangrijke schakel.
Met alleen waar, ben je er nog niet, ik vind in sommige gevallen hoe ook belangrijk, en waarmee ook.

Waarom vind jij dat niet?
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

16-08-2006 17:52

de rotzooi bol blijft tot het laatst liggen.

MVG

Klaas
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

16-08-2006 19:05

Edward waar je het aas neerlegd is de aller belangrijkste schakel.
Je kunt beter met een slechte boilie vissen op de juiste plaats dan met een "goede" boilie op de verkeerde plaats.
Ik ben het met een medeboarder eens toen hij eens stelde dat je ook met een "goede" boilie op de juiste plek kunt vissen.

Dus de juiste plaats: dat is en blijft nr 1, met een "goede" boilie op nr 2, op drie staat dan je voer/vistaktiek.
Laat je die drie factoren samen vallen ben je een heel eind op de juiste weg.
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
Edward van Berkum
Berichten: 2799
Lid geworden op: 19-04-2002 02:00
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

16-08-2006 20:49

Ja, precies Douwe, dat was mijn insteek dus ook hierin.
Herman Esveld
Berichten: 1188
Lid geworden op: 18-04-2006 19:09
Locatie: nomaad

16-08-2006 21:51

Douwe Bijlsma schreef:Edward waar je het aas neerlegd is de aller belangrijkste schakel.
Je kunt beter met een slechte boilie vissen op de juiste plaats dan met een "goede" boilie op de verkeerde plaats.
Ik ben het met een medeboarder eens toen hij eens stelde dat je ook met een "goede" boilie op de juiste plek kunt vissen.

Dus de juiste plaats: dat is en blijft nr 1, met een "goede" boilie op nr 2, op drie staat dan je voer/vistaktiek.
Laat je die drie factoren samen vallen ben je een heel eind op de juiste weg.


En zo zit de bezem in de steel :lol:
Alleen wil ik hier aan toevoegen dat het tijdstip van vissen ook veel uit kan maken.
PR Schub: 2,001 kilo
PR Spiegel: 2,003 kilo
Gebruikersavatar
Arjen Dijkstra
Berichten: 578
Lid geworden op: 15-05-2005 23:46
Locatie: Tsjusterboxum (fr)

16-08-2006 22:54

De analogie die Klaas maakt met zijn rotzooibol is een aardige en in de richting van wat ik bedoel.

Blijft die bol werkelijk liggen is dit wat het gros van de vissers denken dat er gebeurd?
Ik zet mijn huupie in
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

17-08-2006 09:42

Herman dat valt bij mij onder vistaktiek, net zoals water/stekkennis 8) 8) 8) 8)
Vissen is een hobby, geen religie!
Willem Barnas

17-08-2006 12:19

Oh?

Klaas van den Herik schreef:de rotzooi bol blijft tot het laatst liggen.

MVG

Klaas


Daar zou je je nog weleens aardig in kunnen vergissen Klaas.
Wat nou als je zo'n rotzooibol in zijn eentje vist?
Heb dit jaar zeker eenderde aan rotzooi gevangen, allemaal eenzaam rotzooi-haakaas. De rest op allerlei andere verantwoorde boilies. Nee, dat waren geen tien vissen. En ook meerdere vissen met die rotzooi op een 'goede' voerplek. Duurde vaak niet lang voor 'ie liep.

Had ergens in juni in drie nachten een half bestand op rotzooi ook. Zonder voer, maar op 'een hele rustige plek'. Het werd 9-2 voor de rotzooi uit het potje. In drie nachten Klaas en niet om op te scheppen.

Alles moet kloppen, dan gaat het steeds harder. Je moet het wel herkennen...

:wink:

Heel mooi dat van die beste plek, maar als ze niet actief zijn, of als je over je lijnen voert of als je te kort vist in de bagger, of als je boven je voer vist, of als je herrie maakt, of als je ze verspeelt, of als je die beste plek nog niet gevonden hebt............? Wat dan?

Groeten,
WB 8)
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

17-08-2006 12:34

weet ik veul, vang nooit wat.

ik heb wel eens gehoord dat je met sommig aas vissen kan verleiden om dat graag te eten.

Stel nu je voert dat aas en je vist met een andere bol, is de kans aanwezig dat je haakaas tot het laatst blijft liggen. Tja en als die de laatste is, is ie alleen en kan je het single noemen.

Voorgaande hoeft niet met afwijkend aas, kan ook je eigen aas zijn. Sterker: komt vaker voor dan je denkt.

MVG

Klaas
Gebruikersavatar
Kenny Willems
Berichten: 3415
Lid geworden op: 20-05-2006 15:46
Locatie: Duiven
Contacteer:

19-08-2006 11:35

Als je gif knikkers voert of een goede vrieser bol of eigen bol zelf goede ready made's maakt wel degelijk verschil.
Ik vang vis en gasten die met gif knkkers zitten vangen zelde vis dus er zit wel verschil in.
Op een goede bollie hou je de vis ook langer op de stek en raken ze minder verzadigt.
Jan Zwarthoed
Berichten: 355
Lid geworden op: 15-09-2003 02:00
Locatie: Volendam

19-08-2006 13:46

Ik heb ook nooit echt het gevoel, dat je nou gigantisch veel meer vangt als je met hele goede boilies vist. Ik moet er wel bij zeggen dat ik het dan over voersessies heb van 2 tot 3 dagen. Als je veel langer op een stek/water doorvoert is het waarschijnlijk een ander verhaal. Vis overigens al een tijdje met "goede" boilies. :D Heb het nooit gehad dat ik op een stek ineens 10 runs kreeg met nieuwe boilies tegeover 5 met de andere soort.
blub blub
Gebruikersavatar
Kees Verheij
Berichten: 2866
Lid geworden op: 09-12-2005 20:49

19-08-2006 19:31

Gifknikkers, wat zijn dat nou weer? Zullen ze er nooit instoppen, veel te duur ingredient. Maar als jij weet waar ik ze kan kopen, ik wil nog wel een kilootje aan de hond van m'n schoonmoeder voeren :wink: .
The human spirit needs places where nature has not been rearanged by the hand of man.

http://www.canadiancarpsafari.com : rivieravontuur in het groot!
Gebruikersavatar
Martin Flierman
Berichten: 287
Lid geworden op: 30-11-2004 17:40
Locatie: Harns

20-08-2006 16:20

Jan Zwarthoed schreef:Ik heb ook nooit echt het gevoel, dat je nou gigantisch veel meer vangt als je met hele goede boilies vist. Ik moet er wel bij zeggen dat ik het dan over voersessies heb van 2 tot 3 dagen. Als je veel langer op een stek/water doorvoert is het waarschijnlijk een ander verhaal. Vis overigens al een tijdje met "goede" boilies. :D Heb het nooit gehad dat ik op een stek ineens 10 runs kreeg met nieuwe boilies tegeover 5 met de andere soort.


Ben ik het niet mee eens een collega visser laatst getest 5 meter uitelkaar.
De goede bol had ie 8 vissen op en op de slechte 2.
Ook nog nadat ie drie dagen met de slechte bol had gevoerd!!!!
Dus de kwaliteit van de boilies zegt wel iets!!
Alleen (ja dit is een maar) kan je ook nog stellen wat als ie met alleen die slechte bol had gevist?????
Gebruikersavatar
Kenny Willems
Berichten: 3415
Lid geworden op: 20-05-2006 15:46
Locatie: Duiven
Contacteer:

21-08-2006 12:28

Kees Verheij schreef:Gifknikkers, wat zijn dat nou weer? Zullen ze er nooit instoppen, veel te duur ingredient. Maar als jij weet waar ik ze kan kopen, ik wil nog wel een kilootje aan de hond van m'n schoonmoeder voeren :wink: .


Zoek maar eens bij zoon dierenland winkel en dan vragen naar eigenmerk boilie's dan krijg je van die leuke vel gekleurde bollen die door je hele huis heen stuiteren als je ze laat vallen...
Als je een kilotje aan die hond voert is het vast einde verhaal...
Zo zuur ruiken die krengen..
Gebruikersavatar
Yuri Monster
Berichten: 840
Lid geworden op: 22-05-2006 19:52
Locatie: papendrecht

22-08-2006 17:17

joris Leferink schreef:Ben ik het niet mee eens.

Het ligt er totaal aan in wat voor een periode etc.
Zo heb ik eens heel goed gevangen met scopex terwijl een kameraad 5 meter van me af zat en ving niks, ik had er 7.
Een voerstek is wel heel belangerijk, maar persoonlijk vind ik dat de smaak en samenstelling van de boilie ook mee speelt.

groeten Joris


ik lig vaak met een hengel 50 cm van mijn andere hengel af die 4 tot 6 aanbeten in een nacht geeft. zelfde bollie zelfde presentatie.
Gebruikersavatar
Yuri Monster
Berichten: 840
Lid geworden op: 22-05-2006 19:52
Locatie: papendrecht

22-08-2006 17:23

Yuri Monster schreef:
joris Leferink schreef:Ben ik het niet mee eens.

Het ligt er totaal aan in wat voor een periode etc.
Zo heb ik eens heel goed gevangen met scopex terwijl een kameraad 5 meter van me af zat en ving niks, ik had er 7.
Een voerstek is wel heel belangerijk, maar persoonlijk vind ik dat de smaak en samenstelling van de boilie ook mee speelt.

groeten Joris


ik lig vaak met een hengel 50 cm van mijn andere hengel af die 4 tot 6 aanbeten in een nacht geeft. zelfde bollie zelfde presentatie.
dan ben ik blij dat ik 1 visje vang op die andere hengel.
Gebruikersavatar
joris Leferink
Berichten: 837
Lid geworden op: 15-12-2002 01:00
Locatie: Haaksbergen

22-08-2006 17:36

Yuri Monster schreef:
Yuri Monster schreef:
joris Leferink schreef:Ben ik het niet mee eens.

Het ligt er totaal aan in wat voor een periode etc.
Zo heb ik eens heel goed gevangen met scopex terwijl een kameraad 5 meter van me af zat en ving niks, ik had er 7.
Een voerstek is wel heel belangerijk, maar persoonlijk vind ik dat de smaak en samenstelling van de boilie ook mee speelt.

groeten Joris


ik lig vaak met een hengel 50 cm van mijn andere hengel af die 4 tot 6 aanbeten in een nacht geeft. zelfde bollie zelfde presentatie.
dan ben ik blij dat ik 1 visje vang op die andere hengel.



En wat wil je daar mee aantonen??????

groeten Joris
Gebruikersavatar
mario laseur
Berichten: 513
Lid geworden op: 09-04-2006 14:14
Locatie: amersfoort
Contacteer:

22-08-2006 18:06

Denk dat de kwaliteit van de boilie een stuk belangrijker is als de geur, of je nou met een aardbei of een scopex boilie vist, als de basis niet goed is werken ze allebei niet.