probleem met pastamatic


Plaats reactie
Arno Vorstenbosch
Berichten: 264
Lid geworden op: 10-10-2005 15:01

10-08-2006 15:11

Ik wou even weten of er ook mensen op het board zijn die de pastamatic ook het deeg laten kneden?
Want dmv de zoekfunctie kwam ik erachter dat iedereen zijn mix van te voren al mengt en de pastamatic alleen de worsten maakt. Maar nu was ik van plan om de pastamatic ook het deeg te laten kneden, alleen kwam ik er al snel achter dat je de vloeibare additieven niet als eerste erin moet gooien want die liep er even hard of nog harder weer uit( ik ga der vanuit dat dit bij alle pastamatics zo is). Dus wou ik weten welke volgorde ik het best kan aanhouden om snel en goed mogelijk te mengen?

Mvg arno
Gebruikersavatar
Marco Mensing
Berichten: 5504
Lid geworden op: 18-09-2002 02:00

10-08-2006 19:22

Marco Mensing schreef:Ik maak eerst de natte fase in een emmer, doe er m'n droge mix bij en meng deze goed. ( Verfmenger op m'n boormachine ). Dan laat ik deze klomp even intrekken. ( maak nieuwe in de tussen tijd ).

Als de klomp klaar is stop ik 'm in de Pastamatic, deze spuugt dan achter elkaar de worst eruit. Tuutje erop zetten en op maat snijden.




Op het moment dat je de klomp in de pastamatic doet, mengt de machine de mix dus nog even na.

TIP TIP TIP ;
laat de deksel van de pastamatic eraf, doe hier een grote kraag oid omheen. Door deze kraag verhoog je de capaciteit en valt er niet steeds tijdens het draaien deeg op je werkbank. Op deze manier kan je de machine laten draaien en constant bijvullen (niet teveel !) zonder iedere keer de deksel eraf te moeten halen. Er zit wel een veiligheidsschakelaar op, de machine even openmaken, draden van deze schakelaar afknippen en weer rechtstreeks met elkaar verbinden. Op deze manier blijft de machine gewoon doordraaien. Je kan ook een stokje oid tussen het palletje schuiven, maar dat werkt niet zo lekker.
Arno Vorstenbosch
Berichten: 264
Lid geworden op: 10-10-2005 15:01

11-08-2006 14:51

Marco, alvast bedankt voor de uitleg.
Maar is een pastamatic dan zo traag met mengen omdat jij dit met een boormachine doet. En is dit dan ook de snelste werkwijze als je wat minder bollen wilt maken, zeg maar 5 a10 kilo.

In een oude topic las ik dat jou bak van de pastamatic slijtage vertoonde door het gebruik van eierschalen, weet jij of dit met alle hardere ingredienten zo is zoals vogelvoer of dergelijke?
En had je trouwens nog een bak kunnen vinden of zijn die niet meer aan te komen?

Mvg arno
Rene Berger
Berichten: 875
Lid geworden op: 27-01-2003 01:00

11-08-2006 15:21

De kom slijt niet van de eier schillen, maar gewoon van het zware deeg. Wat Maco al zei en geloof me ik kan het weten dat Marxo ervaring heeft, Een stevige kartonnen kraag om de pasta matic zodat je de invoer van deeg kan vergroten. Ik deed een klomp deeg van 20 eieren etgelijkertijd er in, op die manier kan je in een middag makkelijk 30-40 kilo bollen weg draaien. Mixen met een beton mixer en klompen deeg in de pasta matic om worsten te spuiten.

Tegenwoordig doe ik het nog makkelijker, ik laat het draaien :-)

Ik heb dus nog een pastamtic in de aanbieding incl een verscheidenheid an tafels en spuitkoppen.

Gr. Rene
Gebruikersavatar
Marco Mensing
Berichten: 5504
Lid geworden op: 18-09-2002 02:00

11-08-2006 19:23

Tjeemig Rene,
gezopen ? Eerst heet ik Maco en daarna Marxo.... :lol:

Mijn kom is nog niet helemaal versleten, ik gebruik de kom ook nog gewoon. Ben wel half opzoek naar een vervangende kom en heb ook al in m'n achterhoofd om de volgende keer toch maar zonder eierschil te draaien omdat ik het idee heb dat daar de meeste slijtage van is gekomen. Ik heb geen ervaring met vogelvoer verwerken in m'n bollen, kan je er dus niets over vertellen.

Ik heb nog nooit geprobeerd om de Pastamatic alles te laten mengen, doe het liever met de boormachine en laat daarna de klomp even indrogen. Op deze manier zet ik 3 tot 4 emmertjes klaar die ik tijdens het draaien laat rouleren.

Voor 5 à 10 KG ga ik niet alles vies maken, kost me een uur om alles weer schoon te krijgen... Draai òf een 200 eitjes weg, òf 400 eitjes !
Rene Berger
Berichten: 875
Lid geworden op: 27-01-2003 01:00

11-08-2006 21:41

sjorrryyyy :oops:

gr. Rene :D
Arno Vorstenbosch
Berichten: 264
Lid geworden op: 10-10-2005 15:01

15-08-2006 16:13

Marco en Rene bedankt voor de info, we zullen is gaan proberen.

Mvg arno
Plaats reactie