eieren


Plaats reactie
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

11-08-2006 10:27

sojaproducten geven geen probleem Chris....gegeven dat ze afdoende behandeld zijn natuurlijk

groetjes Mitsz
Gebruikersavatar
Harnold Kikkert
Berichten: 2174
Lid geworden op: 22-11-2004 21:18
Locatie: Hoogeveen

11-08-2006 10:37

Ik bak mijn eieren eerst om ze vervolgens te verwerken :o

gr Harnold
paul veenendaal1
Berichten: 528
Lid geworden op: 11-07-2005 10:14
Locatie: lathum

11-08-2006 12:35

Klaas,

Visblad gelezen? ja maar onderzoeken van clycol's mis alleen de belangrijkste die volgens mij door de meeste fabriekanten gebruikt wordt
"Monopropyleenclycol" .

Dit is toch onderzoek die door KSN wordt gedaan of heb ik het mis???...

Gr Paul
Gebruikersavatar
Bob Klumper
Berichten: 158
Lid geworden op: 01-06-2004 10:01
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

11-08-2006 12:38

Klaas van den Herik schreef:Chris schrijft: ook wordt beweerd...

Iemand nog visblad gelezen?

MVG

Klaas



Ja!
Chris Gabriele

11-08-2006 12:51

Mitsz, helemaal met je eens als je als soja afdoende behandeld het beter verteerbaar wordt.

De antivoedingsstoffen (trypsine remmers) worden geneutraliseerd door de sojabloem licht te koken, waarbij de voedingswaarde van sojabloem aanzienlijk wordt verhoogd doordat de eiwitten denatureren.

Boilies worden gekookt en wordt soja afdoende behandeld.

Maar we wijken van de topic af.

Mitsz, als je info wilt over de voedingskundige voor en nadelen van sojabloem versus toasted kan ik je dat mailen.


gr Chris.
paul veenendaal1
Berichten: 528
Lid geworden op: 11-07-2005 10:14
Locatie: lathum

11-08-2006 13:14

Klaas en andere karpervissers

We hebben het nu over een ei wat schadelijk kan zijn.
Wat gebeurd er, als we vervolgens overtollig dierlijk eiwit toevoegen en daarnaast ook nog monopropyleenclycol erin mengen.

Dit samen lijkt mij reden genoeg tot onderzoek.

Ik ben bereid om 10 euro te storten dit om alle karpervissers, ksn leden en geen leden ook te bewegen om geld te doneren.
Hier heeft iedereen belang bij, lijkt mij dat we een aanzienlijk bedrag bij elkaar moeten kunnen halen om onderzoek te starten.

Vr gr Paul
Gebruikersavatar
Harnold Kikkert
Berichten: 2174
Lid geworden op: 22-11-2004 21:18
Locatie: Hoogeveen

11-08-2006 13:18

paul veenendaal1 schreef:Klaas,

Visblad gelezen? ja maar onderzoeken van clycol's mis alleen de belangrijkste die volgens mij door de meeste fabriekanten gebruikt wordt
"Monopropyleenclycol" .

Dit is toch onderzoek die door KSN wordt gedaan of heb ik het mis???...

Gr Paul


Dit is wel een lekkere:
Monopropyleenglycol:

Snel beschikbare energie voor dieren in een negatieve energiebalans. De Monopropyleenglycol is van USP kwaliteit en daardoor geschikt als aanvullend diervoeder. Het product is ook met smaakstof te bestellen...

gr Harnold
Chris Gabriele

11-08-2006 13:26

Paul,

MPG is net zoals een ei niet schadelijk mits overdaad uiteraard, maar dat geld voor alles.

Over MPG zijn enkele studies uitgevoerd en ik ben van mening dat het gewoon geen kwaad kan.
Het wordt veel vuldig gebruikt in de diervoedingsector en die sector moet aan heel veel eisen voldoen.


gr Chris.
Gebruikersavatar
Harnold Kikkert
Berichten: 2174
Lid geworden op: 22-11-2004 21:18
Locatie: Hoogeveen

11-08-2006 13:35

Chris Gabriele schreef:Paul,

Het wordt veel vuldig gebruikt in de diervoedingsector en die sector moet aan heel veel eisen voldoen.


gr Chris.


Behalve in Brazilië dan :wink:

Hele speciale kip komt daarvan dan: piri piri of zoiets :D

Ik ga voor de verandering eens een kippeNboilie proberen.

gr Harnold
paul veenendaal1
Berichten: 528
Lid geworden op: 11-07-2005 10:14
Locatie: lathum

11-08-2006 13:35

Chris,

http://www.weldline-alw.com/NL/liquids_ ... 202004.pdf

Waarom zit er dan een veiligheidsblad bij, het wordt toch ook gebruikt om te conserveren?

en hoeveel neemt een karper op per dag, en hoeveel is de aanbevolen , en hoe is het te controleren?

Zo maar een paar vragen Chris, maar ik bedoelde eigenlijk als je van alles bij elkaar telt.

Vr Gr Paul
paul veenendaal1
Berichten: 528
Lid geworden op: 11-07-2005 10:14
Locatie: lathum

11-08-2006 13:41

Harnold,


Die kippenboillie vangt trouwens ook nog eens goed :lol: :lol: :lol: :lol:

Gr Paul
Chris Gabriele

11-08-2006 13:43

Hoi Paul,

Ik begrijp de onrust erover en zeker als je de veiligheidsbladen eens door spit van enkele producten.


gr Chris.
paul veenendaal1
Berichten: 528
Lid geworden op: 11-07-2005 10:14
Locatie: lathum

11-08-2006 13:48

Chris,

Heel fiin, maar niet echt een antwoord op mijn vraag, terwijl ik verwacht dat jij toch wel weet hoe het een en ander in elkaar steekt, net zoals ik dat verwacht van anderen die het weten.
Maar vandaar dat ik ook onderzoek voorstelde Chris, het is zo makkelijk om altijd te blijven verschuilen ergens achter want het is nog niet bewezen heerlijk al die blinddoeken op.

Gr Paul
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

11-08-2006 13:52

In het veiligheidsblad staan slechts vermeldingen over lozen in het milieu. Verder vermeldt het dat het als niet giftig wordt beschouwd.

Ik neem aan dat Sportvisserij Nederland dergelijke achtergrond informatie heeft meegenomen in hun onderzoek. Wat stond er in het visblad, Paul?

Groet, Kees
Chris Gabriele

11-08-2006 14:00

Verschuilen doe ik absoluut niet Paul.
Ik heb meermalen kontakt gehad met mensen die betrokken waren bij dit onderzoek.


Jou vraag : en hoeveel neemt een karper op per dag, en hoeveel is de aanbevolen , en hoe is het te controleren?

Dit is niet te kontroleren naar mijn mening, ook waterafhankelijk, voer afhankelijk (vist iedereen met dezelfde ready mades met een percentage MPG), hoeveel is men aan het voeren ... te veel variabelen.

Maar dit geld niet alleen voor MPG, voor zoveel ingredienten is er een te veel.

Mijn mening is dat het geen kwaad kan en nogmaals, ik heb dit laten weten aan mensen die bij dit onderzoek betrokken waren.

Ik maakte mij meer druk om de zuiverheid van de MPG en inmiddels ben ik achter dat er maar een kwaliteit gebruikt wordt.


gr Chris.
paul veenendaal1
Berichten: 528
Lid geworden op: 11-07-2005 10:14
Locatie: lathum

11-08-2006 14:00

Kees,

Een onderzoek naar glycols en de schadelijkheid.
Het wordt welliswaar niet als giftig beschouwd Kees, maar lees punt 12 eens.

Het gaat mij er eigenlijk om wat doen de stoffen samen Kees, zelfde als dierlijke eiwitten, ook daar zijn aquarische onderzoeken naar gedaan ook daar is teveel schadelijk.
Een onderzoek uitgebreid zou voor alle karpervissers wel eens nuttig kunnen zijn, dus vandaar mijn oproep laten we allemaal wat doneren, zodat er een onderzoek kan plaatsvinden het is toch ook in ons belang dacht ik.

Gr Paul
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

11-08-2006 14:05

Oké, ik begrijp je uitgangspunt.

Ik zal het visblad eens opduiken.

Groet, Kees
paul veenendaal1
Berichten: 528
Lid geworden op: 11-07-2005 10:14
Locatie: lathum

11-08-2006 14:06

Chris,

Het is niet persoonlijk bedoeld het verschuilen ergens achter.

Maar meer in het algemeen, nogmaals ik bedoel de samenstelling van meerdere stoffen die schadelijk kunnen zijn.
Aanname's zijn leuk maar niet wetenschappelijk bewezen, dit weet jij als geen ander.

Gr Paul
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

11-08-2006 14:29

Chris,

je schreef:

Mitsz, als je info wilt over de voedingskundige voor en nadelen van sojabloem versus toasted kan ik je dat mailen.

Dank je voor het aanbod, maar ik ben al jaren voorzien van deze informatie. Mocht ik ooit iets anders believen, dan ben je de eerste die het hoort.

groetjes Mitsz
paul veenendaal1
Berichten: 528
Lid geworden op: 11-07-2005 10:14
Locatie: lathum

11-08-2006 15:24

Kees,

Ik bedoel, punt 12 van het document wat is gelinkt, dit om misverstanden te voorkomen.

Gr Paul
paul veenendaal1
Berichten: 528
Lid geworden op: 11-07-2005 10:14
Locatie: lathum

11-08-2006 15:58

BerichtGeplaatst: 26-04-2006 07:51 Onderwerp: .. Reageer met quote
Goedemorgen Mitsz,


Een beroep doen op mijn humor is altijd een goed plan.

De humor heb jij er nooit van ingezien als ik zei dat elke bol bepaalde middelen bevat...zo ook in de discussies over de bollen waarover jij zegt dat het geen bewaarmiddelen bevat.

Niet Chemisch gekonserveerd, ik beweer dan dat veel van de konserveermiddelen niet chemisch hoeven te zijn, maar wel schadelijkkunnen zijn.

Overigens heeft het geen zin om de gebruikte stoffen te vermelden op verpakkingen.
Als dit gekombineerd gaat met hoeveelheden heeft dit nut, echter geloof ik niet dat een fabrikant die overdosseerd daar prat op wilt gaan.

Termijn als niet chemisch gekonserveerd en andere slogans zeggen mij niets zoals je weet.

Overigens ben ik al jaren tegen bepaalde middelen in boilies

http://www.karperwereld.nl/rotary/deel24.php

http://www.karpervoer.nl/publikaties/ga ... brile.html


Overigens zijn er mogelijkheden om een houdbare boilies te maken die de toets der kritiek kunnen weerstaan.
Nieuwe inzichten en meerdere kontakten hebben hier aan bij gedragen.
Mooi voor een Frankrijk periode of gedurende maximaal een seizoen.

Goed en verantwoord konserveren is een kunst.
Daarbij komt kijken dat niet veel fabrikanten van readymades de kennis in huis hebben en naar mijn mening niet bewust overdoseren.

Het merk waar jij jaren al achter staat en zegt dat het geen middelen bevat, ik blijf zeggen van wel Mitsz.... gelukkig zijn karpers beesten die vreten.

gr Chris.


Chris, rare vraag spreek je jezelf niet een klein beetje tegen of heb ik nu ineens teveel mijn blinddoeken af gedaan.

Gr Paul
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

11-08-2006 16:39

Even voor de duidelijkheid. Op voorspraak van een lid, heeft de KSN het 1 en ander aanhangig gemaakt. Daarna heeft SN onderzoek (laten) verrichten.

Alleen van de genoemde glycol is er in de onderzochte bollen iets (veel) terug gevonden. De echt schadelijke meuk is in 1 bol en maar heel weinig terug gevonden.

MVG

Klaas
paul veenendaal1
Berichten: 528
Lid geworden op: 11-07-2005 10:14
Locatie: lathum

11-08-2006 16:50

Klaas,

Ik zou het zelfs toejuichen als KSN een onderzoek liet verrichten.



Alleen van de genoemde glycol is er in de onderzochte bollen iets (veel) terug gevonden. De echt schadelijke meuk is in 1 bol en maar heel weinig terug gevonden.

MVG

Klaas


Wat is in jouw ogen dan de schadelijke meuk Klaas.
Volgens mij is monopropyleenglycol ook een dubieus onderwerp binnen de aasmakerij.

En in 1 bol (weinig) schadelijk teruggevonden? wat gebeurd er dan Klaas als we nu ineens 3kg van die bollen voeren en dat 3 dagen per week op afgesloten water van ongeveer 3 ha.

Gr Paul

Gr Paul
Chris Gabriele

11-08-2006 16:52

Paul,

MPG gaat in boilies om het houdbaarheids proces te verbeteren, dit nu wel algemeen bekend.
Aangezien dat een heikel punt was en het snel verkeerd opgepakt kon worden is vond ik het niet mijn pakkie aan om MPG te noemen.
Een vb is dat er mensen op de hoogte waren dat er daadwerkelijk MPG in boilies aangetroffen werden, kreten als anti-vries vielen al snel.

Kreten als niet chemisch gekonserveerd zeggen mij niets, een groot deel van de konserveringsmiddelen is niet chemisch. Deze middelen kunnen altijd nog schadelijk zijn!
Nu kan ik je wel verzekeren dat de grote merken konserveren volgens goede methodes en volgensmij hebben jullie op meer stoffen laten testen en kwam daar niets uit.

Konserveren is een heikel punt omdat elke boilie maker een ready made op de markt kan brengen en absoluut geen kennis van konserveren behoeft te hebbben.
Een voorbeeld is een schrijven in het ledenblad van de KSN enkele jaren geleden.
Voorbeelden werden gegeven hoe een boilie houdbaar gemaakt kon worden met stoffen en hoeveelheden waar je u tegen zegt.
Ook een stof die alleen gebruikt mag worden onder uitdrukkelijke toestemming van de warenwet werd genoemd.
Ik heb toen op verzoek van Aart een tegen artikel geschreven, dat is ook gebeurd.

Wat deze laatste stof betreft, om antibiotica ging dit.
Deze heb ik enkele jaren in een merk aangetroffen, ik heb het merk benaderd en op de gevolgen gewezen als dit bekend werd. Deze mensen stonden versteld dat ik kon aantonen dat de warenwet al hun producten uit de schappen kon laten halen, boetes, zaak over en sluiten.
Dit was niet eens bewust maar onwetendheid.

Grote aasleveranciers investeren in hun product, deze willen continuiteit en niet een product wat ineens van de markt gehaald kan worden. Daar is hun inverstering te groot voor en niet te vergeten hebben ook deze de gezondheid van de karper hoog in het vaandel. Maar altijd kan er wildgroei onstaan…je kan immers doen wat je wilt om je producten te konserveren.
Ook jij kan morgen een eigen ready made op de markt brengen, geef het balletje een naam en konserveer hoe je wilt.
Net als jij ben ik een karpervisser in hart en nieren en ben juist angstig voor bepaalde methodes mbt konserveren.

De artikelen die ik in het verleden geschreven heb gaan niet automatisch met de tijd mee.
Boilie producenten zijn wijzer geworden, andere methodes worden er nu ook gebruikt.

Bovendien heb ik nu meer inzicht in wat er tegenwoordig voor konserveringsmethodes toegepast worden.


Ik begrijp al je vragen en bezorgdheid, maar ik denk zelfs dat zoiets niet geld voor alleen konserverinsmiddelen.
Vissen wordt bijna onmogelijk als je alle variabelen in de hand wilt houden.


gr Chris.
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

11-08-2006 16:54

paul veenendaal1 schreef:Kees,

Ik bedoel, punt 12 van het document wat is gelinkt, dit om misverstanden te voorkomen.

Gr Paul


Vat ik toch niet helemaal. Punt 12 is een milieu aspect in verband met lozing, Paul. Onder punt 12 wordt geen gezondheid aspect vermeld.

Kees