eieren


Plaats reactie
Gebruikersavatar
Mourad Aviara
Berichten: 3299
Lid geworden op: 01-03-2005 22:28
Locatie: Noord Holland

07-08-2006 20:33

Eieren slecht voor de karper? :o

Ik gooi gelijk al mijn boilies weg! :-?

Geloof je het nou zelf? Sinds de boilierage eten de karpers bijna niks anders..
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

07-08-2006 20:49

Het merendeel van de karpers hebben nog nooit een deegballetje gezien.
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
Mourad Aviara
Berichten: 3299
Lid geworden op: 01-03-2005 22:28
Locatie: Noord Holland

07-08-2006 20:51

En de karpers die ze wel hebben gezien zijn er groot en sterk van geworden.

Op dressuurwateren worden dezelfde karpers keer op keer gevangen en op dat soort wateren heb je meer boilies dan natuurlijk voedsel.

Ik ben niet van mening dat eieren de gezondheid van de karper schaadt.
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

07-08-2006 20:57

Er is anders op de wateren waar ze vrijwel nooit met boilies in aanraking komen minder vissterfte dan op de wateren die volgedumpt worden.
Kun je je afvragen hoe dat dan kan.
Vissen is een hobby, geen religie!
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

07-08-2006 21:02

Misschien (en naar mijn mening) waarschijnlijk wel waar Douwe, maar echt bewijs hiervoor ontbreekt. Vissen verhongeren niet, groeien dan niet of nauwelijks of minder snel...
Gebruikersavatar
Mourad Aviara
Berichten: 3299
Lid geworden op: 01-03-2005 22:28
Locatie: Noord Holland

07-08-2006 21:06

Douwe Bijlsma schreef:Er is anders op de wateren waar ze vrijwel nooit met boilies in aanraking komen minder vissterfte dan op de wateren die volgedumpt worden.
Kun je je afvragen hoe dat dan kan.


Heeft dat dan direct wat met aas te maken? De maagdelijke wateren waar jij het over hebt zijn tegelijkertijd ook wateren waar minder gevist wordt neem ik aan dan. Kan het niets met de visser te maken hebben? Voorbeelden weet ik niet, maar directe gevallen noem jij ook niet in jouw posting.

Misschien kan het ook zijn dat sommigen van die boilies schadelijke ingredienten bevatten, maar dat hoeft niet gelijk de eieren te betekenen. Lang niet alle "vissers" die hun eigen boilies maken weten wat wel of niet schadelijk kan zijn voor de karper. Misschien vervaardigen deze mensen wel schadelijke ingredienten in hun boilies.

Ik weet het allemaal niet, er zijn talloze voorbeelden te noemen, maar zonder bewijs kan je mij niet overtuigen dat eieren slecht zijn voor de karper.
marc heerema1
Berichten: 516
Lid geworden op: 29-09-2005 12:22
Locatie: almere

07-08-2006 22:36

Het is volgens mij zo dat er geen vissterfte is op de wateren waar geen boilies gegooid worden omdat daar niet gevist wordt of nauwlijks.
Waar wel boilies (gevist wordt) gegooid worden komt de vis in aanraking met de mens en welke diersoort is daar nou beter van geworden??
Volgens mij geen één!!
Maar of de eieren slecht zijn voor de karper.....
Alleen bij overdaad, dat is bij ieder schepsel zo volgens mij.
mijn waarheid hoeft de jouwe niet zijn

http://www.hsvog.nl/kca/index.htm
Hendrik Mienstra (henk)
Berichten: 532
Lid geworden op: 22-12-2005 00:36

07-08-2006 22:40

Mark jij spreekt over overdaad. Wanneer is dat dan denk je?
Ik heb geen idee nl. Wat ik wel weet is dat de karper die balletjes nog steeds erg lijkt te waarderen.
marc heerema1
Berichten: 516
Lid geworden op: 29-09-2005 12:22
Locatie: almere

07-08-2006 23:15

Als bij de karper het golesterol stijgt tot ongezonde waardes...
Wanneer weet ik dus ook niet.
mijn waarheid hoeft de jouwe niet zijn

http://www.hsvog.nl/kca/index.htm
marc heerema1
Berichten: 516
Lid geworden op: 29-09-2005 12:22
Locatie: almere

07-08-2006 23:15

Als bij de karper het golesterol stijgt tot ongezonde waardes...
Wanneer weet ik dus ook niet.
mijn waarheid hoeft de jouwe niet zijn

http://www.hsvog.nl/kca/index.htm
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

07-08-2006 23:22

Een alcoholist of een junk weet zijn/haar ding ook te waarderen, je kunt toch moeilijk spreken over een gezond leven.

Ik zal een discussie die ik onlangs gehad heb maar niet hier herhalen toch vond ik in de gedachten over het aas van iemand uit Didam iets om over na te denken.

Iedereen, ook ikzelf hoor, gaat er maar vanuit dat de spulletjes geen kwaad kunnen voor de vissen, ook hier lees je dat weer.
Toch denk ik dat de link aas en dan in de hoeveelheden die gebruikt worden wel eens een zware wissel zouden kunnen trekken op de gezondheid en de lengte van het leven van de karper.

Of eieren tot een schadelijke stof zouden kunnen behoren, ik weet het niet.
Vissen is een hobby, geen religie!
marc heerema1
Berichten: 516
Lid geworden op: 29-09-2005 12:22
Locatie: almere

08-08-2006 07:23

Ik denk dat het moeilijk is om te bepalen wanneer iets ongezond is voor een karper.
Ze kunnen het niet zelf aangeven en om het te onderzoeken gaat jaren (decennia) duren.
Maar is het niet zo dat ook wij mensen van alles doen wat niet gezond voor ons is omdat het gewoon lekker is!!
mijn waarheid hoeft de jouwe niet zijn

http://www.hsvog.nl/kca/index.htm
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

08-08-2006 07:47

Mannen,

Onderzoek duurt geen jaren.

Onderzoek is alleen niet te betalen.

Wat voor mij een feit is:

Karper is afhankelijk gemaakt en geworden van ons aas.

Waarom moet een koi aas de hoofdprijs kosten en een karperaas een eurootje? Misschien 2?



MVG

Klaas
marc heerema1
Berichten: 516
Lid geworden op: 29-09-2005 12:22
Locatie: almere

08-08-2006 08:10

Klaas, die van mij krijg je niet voor 2 euro....lol
Maar ik begrijp je punt zekersss
mijn waarheid hoeft de jouwe niet zijn

http://www.hsvog.nl/kca/index.htm
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

08-08-2006 08:46

Ergens gaat er iets mis als we ons aas tot voedsel promoveren. Maar of dat alleen aan de eieren ligt is maar zeer de vraag. Er zit wel meer in ons aas dat niet eigen is voor karpers.

Het eierenverhaal had iets met dressuur en een aasfabrikant die geen eieren gebruikt te maken. De gezondheid is onderdeel van het marketingverhaal. Zonder enig onderzoek of wetenschappelijke onderbouwing. Zo kan ik er nog wel een paar verzinnen :roll:

We kunnen natuurlijk wat bij het koi voer gaan kijken. Er is echter geen kweker die boilies aan zijn koi voert. Aan een boilie worden nu eenmaal andere eisen gesteld.

Groet, Kees
Hendrik Mienstra (henk)
Berichten: 532
Lid geworden op: 22-12-2005 00:36

08-08-2006 08:58

Douwe Bijlsma schreef:Een alcoholist of een junk weet zijn/haar ding ook te waarderen, je kunt toch moeilijk spreken over een gezond leven.


Douwe deze vergelijking mbt tot de karper raakt kant nog wal vind ik.

Ik waardeer bv mijn bordje aardappels met verse groente ook, en blijf het steeds weer eten. En dan ben je gezond bezig toch.

Eieren tsja ik weet het ook niet. Vind ze zelf ook wel lekker en blijf het af en toe zeker eten :wink:

Henk,
marc heerema1
Berichten: 516
Lid geworden op: 29-09-2005 12:22
Locatie: almere

08-08-2006 09:56

Toch vallen eieren onder natuurlijk voedstel voor de karper, kuit eten ze toch ook...
Kuit zijn eieren, al zijn ze klein en zonder schaal.
mijn waarheid hoeft de jouwe niet zijn

http://www.hsvog.nl/kca/index.htm
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

08-08-2006 11:23

Hendrik het is gewoon een overdreven vergelijking dat iets wat erg gewaardeerd wordt door een mens of dier niet automatisch in houdt dat het ook gezond is.
Noem het en lees het als een metafoor.

Kuit ed valt volgens mij onder lichaamseigen eiwit, een kippenei is een meeteenheid wat het eiwitgehalte betreft maar niet lichaamseigen.
Een kip is niet koudbloedig, daartegenover staat dat een karper geen veren heeft 8) een kip heeft wel schubben :wink: :wink:
Plantaardig eiwit daar komt het sojaeiwit het dichtst bij het kippeneiwit.
Toch is het niet lichaamseigen aan de koudbloedige vissen.
Vissen is een hobby, geen religie!
karel meester
Berichten: 56
Lid geworden op: 24-02-2005 09:33

08-08-2006 12:52

Douwe Bijlsma schreef:Kuit ed valt volgens mij onder lichaamseigen eiwit, een kippenei is een meeteenheid wat het eiwitgehalte betreft maar niet lichaamseigen.

Wat is het voordeel van lichaamseigen eiwit?
Er zijn genoeg dieren die niet lichaamseigen eiwitten eten, en toch gezond zijn.
Wat probeer je met deze stelling duidelijk te maken?
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

08-08-2006 13:34

Karel vragen aan mij stellen heeft in jou geval weinig zin.
Daar wil ik voor eens en altijd eventjes duidelijk in zijn.
Vissen is een hobby, geen religie!
Retze Pietersma
Berichten: 5
Lid geworden op: 02-10-2005 17:04

08-08-2006 16:48

douwe

Groot gelijk. Hopelijk kan Karel zijn fatsoen bewaren zodat het een leuke topic wort. Wel een leuk onderwerp.

retze,
karperen is een hobby, stalken via carpboard een obsesie
marc heerema1
Berichten: 516
Lid geworden op: 29-09-2005 12:22
Locatie: almere

08-08-2006 17:31

karel meester schreef:
Douwe Bijlsma schreef:Kuit ed valt volgens mij onder lichaamseigen eiwit, een kippenei is een meeteenheid wat het eiwitgehalte betreft maar niet lichaamseigen.

Wat is het voordeel van lichaamseigen eiwit?
Er zijn genoeg dieren die niet lichaamseigen eiwitten eten, en toch gezond zijn.
Wat probeer je met deze stelling duidelijk te maken?


Mag ik hem dan nog een keer stellen die vraag want het antwoord ben ik wel nieuwschierig naar.
Ik gebruik zoals velen eieren in mijn boilies en dacht dat de hoeveelheid alleen voor de mix van belang was, nooit gedacht dat het schadelijk voor de karper kon zijn .
Waar komt het idee vandaan dat een ei een meeteenheid is Douwe??
Het lichaam van de kip maakt het ei dus hoe kan dat dan niet lichaamseigen zijn??
Is het omdat het ebwuste eiwit wat in een ei zit niet van nature voorkomt in een kip en komt het eiwit van kuit dan wel voor in de karper??
Ik brainsstorm maar wat nu maar ik vind het wel leuk om wat meer over te leren.

Marc
mijn waarheid hoeft de jouwe niet zijn

http://www.hsvog.nl/kca/index.htm
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

08-08-2006 19:19

Tsja jou moet ik wel serieus nemen Marc 8) .
Het ei eiwit van een kippenei is ooit gekozen als standaardeiwit, in de voedingsleer wordt alles wat met eiwit te maken heeft met die standaard gemeten.
Dat ei eiwit zou het lichaamseigen eiwit van de mens het dichtst benaderen ten aanzien van de essentiële aminozuren.
Alle andere soorten eiwitten worden dus met de standaardnorm vergeleken.

Uiteraard is het eiwit in een kippenei lichaamseigen aan die kip, maar NIET aan het lichaamseigen eiwit van een vis.
Een karper is in staat om het eiwit lees de aminozuren te herkennen, er zijn hier heel geleerde koppen die het veel beter uit kunnen leggen ik haal het uit mijn herinnering vandaan.

Viskuit valt onder het lichaamseigen eiwit van de koudbloedige vis, van daaruit geredeneerd is het anders dan het standaardeiwit van de warmbloedige kip.
Het is een gegeven dat een karper het eiwit van een warmbloedig dier practisch niet kan benutten ten minste niet in voldoende mate om er op te overleven.
Op grond van die gegevens zou je kunnen stellen dat het lichaamseigen eiwit netto beter te benutten is dus van grotere biologische waarde is.
Op grond daarvan zou je ook kunnen stellen dat de herkenbaarheid van het aminozuurpatroon bij lichaamseigen eiwit groter is.

Wat nog maar de vraag is bij het standaardeiwit van het kippenei, in hoeverre is het netto te benutten en wat doet het lichaam met de reststoffen hoe wordt dat opgeslagen.
Feitelijk komt het er op neer, in hoeverre is de voedingsleer van de mens te gebruiken bij de karper.
Dat is wat wij namelijk doen, wij gebruiken voornamelijk niet lichaamseigen eiwitten en laten de berekening van de eiwitten er op los.

Hiermee kan ik natuurlijk niet stellen dat een kippenei of een ander niet lichaamseigen eiwit slecht is voor de gezondheid van een karper.
Het lijkt er op dat het in ieder geval ter discussie staat, het lijkt er dan ook op dat het zo lang mogelijk in een lade blijft liggen.
De boilieproducenten zitten helemaal niet te wachten op een veroordeling van de bolletjes.

Ik hoop dat je uit dit gebrabbel wijs kunt worden.
Vissen is een hobby, geen religie!
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

08-08-2006 19:25

wie was er nu eerder?? de kip of het ei? :roll:
Gebruikersavatar
Mourad Aviara
Berichten: 3299
Lid geworden op: 01-03-2005 22:28
Locatie: Noord Holland

08-08-2006 19:29

Martijn Nederpel schreef:wie was er nu eerder?? de kip of het ei? :roll:


De karper