eieren


Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

10-08-2006 13:26

De OVB HAD zijn goede kanten, het bestaat niet meer is samen met de NVVS Sportvisserij Nederland geworden vandaar de 8) 8) 8) 8) 8) achter mijn berichtje :D :D :D :D
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
joeri onkelinx
Berichten: 672
Lid geworden op: 28-12-2003 13:47
Locatie: België

10-08-2006 13:35

het is duidelijk

maken jullie je boilies maar zonder eieren, dan kan ik binnenkort dressuur doorbreken MET eieren 8)
Adios,
Joeri

Het mag vriezen, het mag dooien, maar Joeri zal niet plooien...
Frank van Amerongen
Berichten: 2768
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Heinekenoord en een beetje Tilburg

10-08-2006 15:23

Harnold Kikkert schreef:Maar als je verse produkten in je bol gebruikt dan heb je zeker een voorsprong zowel in je vangsten en voor jouw "goede gevoel" ,dat je ook aan het welzijn van de karper denkt!

gr Harnold


Harnold,

Ook dat is een 'aanname'. Wordt veelal de vergelijking (onterecht, als je t mij vraagt) met mensen "Wij vinden vers brood ook lekkerder, dus..".
Maar is het concreet uitgezocht of verse ingredienten: echt beter zijn voor de vangsten? Geloof er namelijk niet zo heel erg in. Uiteraard zijn er ingredienten die snel bedorven kunnen zijn... Vismeel, Eipoeder, Gemalen Hennep, maar bijv mais/gries/tarwe ... etc kan je gewoon uit 'de oude doos' gebruiken volgens mij. Maargoed ben ook geen aasexpert. Verre van dat zelfs!
Wel gebruik ik zelf ook allemaal producten bij de molenaar, niet omdat het 'rete vers' is, maar wel om dat het goedkoop is :-)

gr. Frank
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

10-08-2006 16:43

Op al "onze vistripjes" vangen we ons het schompus met aas dat niet "rete vers" is. Ik heb nog niemand in Frankrijk lokaal zijn ingrediënten bij boer een molenaar zien halen om daar aan de waterkant zijn boilies te draaien. :D

Maar goed, we dwalen af.

Hetgeen voor de mens verkeerd is komt neer op het cholesterolrijke eigeel. Eén ei voorziet al voor 3/4e in de dagelijkse behoefte van een mens. Meer dan één ei per dag is dus teveel van het goede voor hart en bloedvaten. Maar een ei is op zich heel welkome voeding zolang je de cholesterol inname in acht neemt. Hoe dat met een karper zit is mij een raadsel. Beest heeft een heel andere spijsvertering.

Blijf het gezocht vinden en heb moeite met de relatie van de aasfabrikanten die hier baat bij hebben omdat zij geen eieren gebruiken. Voor de rest zit ik met dat dressuurverhaal wat dan tegelijk hiermee opkomt. Dressuur is een makkelijk verkoopargument waarmee je (bijna) alle karpervissers om krijgt.

Groet, Kees
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

10-08-2006 22:59

Net als Chris al schreef, qua aas een hopeloze discussie waar niet uit te komen is, dus eigenlijk zinloos...
Enige zaken zijn wel zeker:
- er zijn tig bacteriën en daarnaast nogal wat soorten parasieten
- bij het overzetten of uitzetten van vissen komen doordat die vissen dat met zich meebrengen andere bacteriën en parasieten in het water waar ze worden uitgezet
- het lijdt geen twijfel dat door het overzetten of uitzetten van vissen sterfte kán ontstaan daar de zwakste vissen soms niet voldoende weerstand hebben t.a.v. die voor hen nieuwe bacteriën en parasieten
- dit met name in kleine of wat grotere afgesloten wateren
- overbezetting is een bewezen risicofactor
- stress is een bewezen risicofactor
- aas zal zonder twijfel ook een risicofactor zijn, daar de afwijking van hetgeen waarmee gevist wordt t.a.v. het natuurlijke voedsel enorm is, maar de vraag hoeveel natuurlijk voedsel een karper eet en hoeveel van ons aas kan in de verste verte nog niet eens beantwoord worden (al denken vele vissers, geheel onbewezen, hierop het antwoord wel te weten...)
- terecht wordt gesteld dat het spijsverteringsorgaan van een karper absoluut niet te vergelijken is met dat van een mens (of een rat etc.)
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

10-08-2006 23:44

of forel
Hendrik Mienstra (henk)
Berichten: 532
Lid geworden op: 22-12-2005 00:36

10-08-2006 23:53

fernando breevaart schreef:ik hoorde dat eieren door d bolies slecht is voor de karper klopt dit?


Deze vraag heeft behoorlijk wat losgemaakt hier!
Interessant topic! Ben benieuwd wie het laatste woord hier gaat krijgen.
Ik zet mijn geld op :P :lol:
Chris Gabriele

10-08-2006 23:56

Ook wordt ook beweerd dat verse eieren gebruiken nadelig is omdat er twee ongunstigge stoffen in voor komen, avidine, dat het biotine tegenwerkt en antitrypsine, dat het verteringsenzym trypsine tegenwerkt. Beide stoffen worden door koken onwerkzaam.

Koken maakt deze stoffen onwerkzaam en tevens zorgt koken dat eiwitten beter opneembaar worden.

Eerlijk gezegd kook ik de boilie niet voor onze vriend de karper, maar voor de boilie zelf.
Dat pokke ding bederft anders helemaal snel...het is nl gewoon een boilie.

gr Chris.
Hendrik Mienstra (henk)
Berichten: 532
Lid geworden op: 22-12-2005 00:36

11-08-2006 00:04

Begrijp ik je goed Chris, dat je dus beter eieren kunt gebruiken van zeg maar een week of twee oud. Ik gebruik ze namelijk altijd vers, behalve een van de laatste keren toen was het me niet helemaal naar het zin.
Chris Gabriele

11-08-2006 00:07

Het is hoe je het leest Henk ;-)
Hendrik Mienstra (henk)
Berichten: 532
Lid geworden op: 22-12-2005 00:36

11-08-2006 00:10

Zal de leesbril uit het laadje halen Chris :wink:
Chris Gabriele

11-08-2006 00:15

Ook wordt ook beweerd dat verse eieren , of eieren die niet meer vers zijn, gebruiken nadelig is omdat er twee ongunstigge stoffen in voor komen, avidine, dat het biotine tegenwerkt en antitrypsine, dat het verteringsenzym trypsine tegenwerkt. Beide stoffen worden door koken onwerkzaam.
Hendrik Mienstra (henk)
Berichten: 532
Lid geworden op: 22-12-2005 00:36

11-08-2006 00:19

Je hebt gelijk Chris. Ik heb slecht gelezen, eigenlijk is het me allemaal veel te ingewikkeld ook zo op de late avond. Eerst maar slapen, en morgenvroeg een eitje met spek hmmm... 8)

Groeten Henk,
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

11-08-2006 08:00

Chris Gabriele schreef:Ook wordt ook beweerd dat verse eieren , of eieren die niet meer vers zijn, gebruiken nadelig is omdat er twee ongunstigge stoffen in voor komen, avidine, dat het biotine tegenwerkt en antitrypsine, dat het verteringsenzym trypsine tegenwerkt. Beide stoffen worden door koken onwerkzaam.


Er zijn natuurlijk heel veel vissers, die hun boilies niet gaar koken. Denk je dat die stoffen dan nog wel actief kunnen zijn Chris?

Met vriendelijke groet

Mitsz
Gebruikersavatar
Harnold Kikkert
Berichten: 2174
Lid geworden op: 22-11-2004 21:18
Locatie: Hoogeveen

11-08-2006 08:46

Aart Lokhorst schreef:- terecht wordt gesteld dat het spijsverteringsorgaan van een karper absoluut niet te vergelijken is met dat van een mens (of een rat etc.)


Dat moge duidelijk zijn, maar een karper lijkt alles te vreten, mits in bepaalde hoeveelheid....., dat het hem/haar niet lijkt te deren...

Douwe Bijlsma schreef:De OVB HAD zijn goede kanten, het bestaat niet meer is samen met de NVVS Sportvisserij Nederland geworden vandaar de 8) 8) 8) 8) 8) achter mijn berichtje :D :D :D :D


Idd HAD, ze zijn al samen gegaan. Punt voor jou.

Frank van Amerongen schreef:
Harnold Kikkert schreef:Maar als je verse produkten in je bol gebruikt dan heb je zeker een voorsprong zowel in je vangsten en voor jouw "goede gevoel" ,dat je ook aan het welzijn van de karper denkt!

gr Harnold


Harnold,

Ook dat is een 'aanname'. Wordt veelal de vergelijking (onterecht, als je t mij vraagt) met mensen "Wij vinden vers brood ook lekkerder, dus..".
Maar is het concreet uitgezocht of verse ingredienten: echt beter zijn voor de vangsten? Geloof er namelijk niet zo heel erg in. Uiteraard zijn er ingredienten die snel bedorven kunnen zijn... Maargoed ben ook geen aasexpert. Verre van dat zelfs! Wel gebruik ik zelf ook allemaal producten bij de molenaar, niet omdat het 'rete vers' is, maar wel om dat het goedkoop is :-)

gr. Frank


Dat het een aanname is daarin heb je gelijk, maar gezien de vangsten van karper met verse ingrediënten tov bollen die zeg maar : de goedkopere langliggende bollen" zegt mij op dit moment, om de bollen met verse ingrediënten een aanwijsbare voorsprong te geven.

Je kan zelfs produkten in de supermarkt kopen die goedkoper zijn dan bij de molenaar Frank, ook jij gaat naar de molenaar omdat het vers is :wink:

gr Harnold
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

11-08-2006 08:48

Hé Nol :D

lekker koud hier he?
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

11-08-2006 08:53

Wat zal de kerntemperatuur worden in een bol? 60graden?

MVG

Klaas
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

11-08-2006 09:00

Klaas van den Herik schreef:Wat zal de kerntemperatuur worden in een bol? 60graden?

MVG

Klaas


vaak nog minder Klaas...
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

11-08-2006 09:13

Gaan we weer.

Bij mensen kan avidine en antitrypsine alleen problemen opleveren bij overmatig gebruik van rauwe eieren.

Je geeft maar een voorbeeld Chris, maar het is meteen aanleiding tot suggestieve opmerkingen richting het koken van eieren. Eindeloos zo.

Groet, Kees
Gebruikersavatar
remon van dusschoten
Berichten: 473
Lid geworden op: 31-08-2004 22:06
Locatie: Nijkerk

11-08-2006 09:20

Ik gebruik mijn eitjes met veel vertrouwen.Er moest eerst mar eens een gedegen onderzoek naar gedaan worden.wat er nou wel en niet waar is
over eieren in de Bolies
elke vangst telt hoe groot of klein dat je vangt daar gaat het om
behandel een karper zoals je zelf ook behandelt wilt worden met RESPECT

steun de KSN en wordt lid gewoon doen
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

11-08-2006 09:51

Kees Ouwehand schreef:Gaan we weer.

Bij mensen kan avidine en antitrypsine alleen problemen opleveren bij overmatig gebruik van rauwe eieren.

Je geeft maar een voorbeeld Chris, maar het is meteen aanleiding tot suggestieve opmerkingen richting het koken van eieren. Eindeloos zo.

Groet, Kees


Daarbij komt dat karpers 'scheepsladingen' trypsine aanmaken en dus gevrijwaard zijn van deze problematiek, zover ik weet.

groetjes Mitsz
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

11-08-2006 09:59

Chris schrijft: ook wordt beweerd...

Iemand nog visblad gelezen?

MVG

Klaas
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

11-08-2006 10:07

Nee... vertel eens Klaas
Gebruikersavatar
Harnold Kikkert
Berichten: 2174
Lid geworden op: 22-11-2004 21:18
Locatie: Hoogeveen

11-08-2006 10:23

mitsz van der kamp schreef:Hé Nol :D

lekker koud hier he?


Koud , ik bevries hier. 25 graden verschil.

Mijn eieren stollen...bijna!

Bel je zo.

gr Harnold
Chris Gabriele

11-08-2006 10:24

Ik denk dat die stoffen inderdaad nog aktief kunnen zijn Mitsz.
Maar ik zie er geen probleem in en geef hoogstens doordenkertjes aan op het board.

Ik heb in het verleden veel gelezen over stofjes die het verteringssysteem blokkeren en ik maak mij er totaal niet druk om.

Voor de mensen die zich er wel druk over maken is verhitten dus de optie.

Rauwe voeding bevat een massa aan complexe voedingsstoffen en texturen die voorzien in
een hoogwaardige voeding en elk voordeel heeft een nadeel.


Mitsz, je schrijft:
Daarbij komt dat karpers 'scheepsladingen' trypsine aanmaken en dus gevrijwaard zijn van deze problematiek, zover ik weet.

Het klopt inderdaad dat karpers hier voldoende over beschikken.
Wat is het probleem dan met soya proucten mbt de vertering?


Klaas, zoals afgesproken heb ik eea nagevraagd en ik kom er nog op terug.


gr Chris.