eieren


Plaats reactie
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

08-08-2006 19:33

Ik denk de kip alleen was die nog parthenogenetisch, ze kwamen er later achter dat het toch leuker met gescheiden taken is.
Ik houd het dus op de kip :D :D :D
Vissen is een hobby, geen religie!
marc heerema1
Berichten: 516
Lid geworden op: 29-09-2005 12:22
Locatie: almere

08-08-2006 20:08

Oke, tot zover begrijp ik het.
Het is zo een stuk duidelijker en of het schadelijk is of niet laat ik maar in het midden.

En de haan was er het eerst en daarna schiep god de kip.
Alleen toen at de kip van de verboden maiskolf en.......
mijn waarheid hoeft de jouwe niet zijn

http://www.hsvog.nl/kca/index.htm
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

08-08-2006 20:44

Aasfabrikanten gebruiken liever geen eieren.

Koolhydraten leveren de voedingstoffen op die niet lichaamseigen zijn.

Eiwit van ei is prima. Dooier misschien wat vet, maar een goede emulgator en rijk aan vitaminen.

Koivoer is ook al niet je van het.

Zo kunnen we dus nog wel even doorgaan.

Met plankton valt niet te vissen.

Als we nou eens begonnen met de stoffen waarvan we inmiddels weten dat het schadelijk is bij een bepaalde concentratie en waarvan we dat gewoon op kunnen zoeken...

Laten we speculaties maar even voor wat het is.

Geeft al genoeg vraagtekens trouwens.

Groet, Kees
Hendrik Mienstra (henk)
Berichten: 532
Lid geworden op: 22-12-2005 00:36

08-08-2006 21:16

Douwe Bijlsma schreef:Hendrik het is gewoon een overdreven vergelijking dat iets wat erg gewaardeerd wordt door een mens of dier niet automatisch in houdt dat het ook gezond is.


Daarom begreep ik ook niet dat je over die junk begon.

Een junk is meestal mager en ziet er slecht uit.
De karpers die onze boilies eten groeien goed en zien er zeker niet slecht uit 8)

Dus vandaar...
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

08-08-2006 21:29

Tja, ook deze topic is min of meer weer een herhaling van een herhaling.
En altijd vallen weer de termen goede en slechte bollen, terwijl feitelijk niemand weet wat goed of slecht is voor de karper, op natuurlijk voedsel na. Alle soorten boilies hebben niets of maar zeer ten dele te maken met het natuurlijke voedsel van het beestje. Feitelijk zijn de termen minder slecht en slecht veel meer terecht dan goed of wat minder goed.

Zoals Klaas al schreef: onderzoek is mogelijk maar is alleen niet te betalen en dat is correct.

Enige zaken ter overdenking:
- de Heidemij, later OVB, nog later Viskweekcentrum Valkenswaard hebben er meer dan 80 jaar over gedaan om het juiste voer te vinden waar jong karperbroed geen lichaamsafwijkingen meer van kreeg (behoudens natuurlijke afwijkingen, die op zich niets met het voer te maken hebben). Geeft m.i. een beetje een beeld van hoe moeilijk deze materie is.
- in de viskweekteelt is al wel meer dan 80 jaar ervaring opgedaan qua visvoer, geldt ook voor het kweken van karper die later als consumptiekarper wordt verkocht. Voor dit voer gelden vrij strenge Europese regels.
- voor hetgeen als boilies of mixen of toevoegingen voor de karpervisserij wordt verkocht gelden helemaal geen regels, vandaar dat hierin ook soms afvalproducten worden gebruikt die voor veevoer of de viskweek strikt verboden zijn.
- ook qua toevoegingen is van de meeste producten niet bekend wat goed of slecht zou kunnen zijn, laat staan van toevoegingen in grotere percentages.
- vreemd is ook dat er nauwelijks gebruik wordt gemaakt van de kennis die in de viskweek (en dan de karperviskweek) aanwezig is.
- het meeste voer (mixen, boilies) wat te koop is kost een veelvoud of vaker nog veelvouden van de prijs van het voer wat voor de kweek van karper wordt gebruikt.
- gelet op het vorenstaande lijkt de conclusie dan ook gewettigd dat het meeste voer voor de karpervisserij eerder ervoor bedoeld is om vissers te vangen dan om vis te vangen.

Ook het bovenstaande is een herhaling van een herthaling...
Hendrik Mienstra (henk)
Berichten: 532
Lid geworden op: 22-12-2005 00:36

08-08-2006 22:27

slotje dan maar.
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

08-08-2006 23:18

herhaling is to verkracht Aart

MVG

Klaas
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

09-08-2006 09:15

Hendrik niet te kort door de bocht mijn vriend.
Iets of iemand die groot en er dan dus ook goed uitziet tov een klein en/of mager type zegt totaal niets over de gezondheid van beiden.
Goed groeien zegt ook niets over de gezondheid, iemand met obesitas groeit ook goed.
Volgens mij is het wat Aart zegt, het is niet het verschil tussen goed en slecht maar tussen slecht en minder slecht voor de gezondheid.

Helaas is het zo dat een bol die vangt en waar de vis op terug komt een goede bol is, als de vis daarbij ook nog eens het gewenste gewicht sneller haalt is de bol ook nog eens gezond.

Volgens mij zit daar de clou.
Vissen is een hobby, geen religie!
karel meester
Berichten: 56
Lid geworden op: 24-02-2005 09:33

09-08-2006 12:02

Douwe Bijlsma schreef:Hendrik niet te kort door de bocht mijn vriend.


Hendrik, ik ben blij te zien dat jij zuke goede vrienden hebt. :D
Maar nu weer on topic.
Het feit blijft dat er eieren of ei produkten nodig zijn om een bal te draaien.
Als bewezen zou worden dat het slecht voor de vis is, dan zal men altijd eieren blijven gebruiken.
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

09-08-2006 12:12

Je kunt het ook niet laten is het niet, kleuter!!!!!!!!!!!!!!
Vissen is een hobby, geen religie!
Hendrik Mienstra (henk)
Berichten: 532
Lid geworden op: 22-12-2005 00:36

09-08-2006 19:38

Douwe Bijlsma schreef:Hendrik niet te kort door de bocht mijn vriend.
Iets of iemand die groot en er dan dus ook goed uitziet tov een klein en/of mager type zegt totaal niets over de gezondheid van beiden.
Goed groeien zegt ook niets over de gezondheid, iemand met obesitas groeit ook goed.
Volgens mij is het wat Aart zegt, het is niet het verschil tussen goed en slecht maar tussen slecht en minder slecht voor de gezondheid.

Helaas is het zo dat een bol die vangt en waar de vis op terug komt een goede bol is, als de vis daarbij ook nog eens het gewenste gewicht sneller haalt is de bol ook nog eens gezond.

Volgens mij zit daar de clou.


Zoals je het hier stelt ga ik met je mee.
Maar een magere junk gezond :roll: :roll: :o

Groeten Hendrik,

P.S. Douwe als je weer over straat loopt langs een cafetaria en daar zit iemand en er staat iemand.... :wink: :wink:
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

09-08-2006 19:48

Juist ik ken jou niet van gezicht anders was ik vast blijven staan.
Sybe had dat best wel mogen zeggen. 8) 8)
Een gezonde junk tsja iedereen met een verslaving zowel drugs- als drank- of eetverslaving valt niet onder gezond leven.
Vissen is een hobby, geen religie!
Hendrik Mienstra (henk)
Berichten: 532
Lid geworden op: 22-12-2005 00:36

09-08-2006 20:15

Hij zei het pas toen je voorbij was.
Volgende keer beter.

groeten Henk
Chris Gabriele

10-08-2006 00:20

Hoi Aart,

Echt aas wat in alle omstandigheden natuurlijk voedsel kan vervangen zal nooit lukken, maar dat weet jij net zo goed als ik.
Ook voer hoeveelheden in de winter, visbestand, watertemp...te veel omstandigheden om rekening mee te kunnen houden.




Maar de posting, eieren schadelijk of niet.
Waarom zouden eieren schadelijk moeten zijn?


gr Chris.
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

10-08-2006 07:44

Chris e.a.,

Ik zou er een lieve duit voor over hebben om erachter te komen waarom en waaraan de onnatuurlijke dood van een groot aantal vissen te wijten is.

Er lijken we 100 symptomen/varianten te bestaan. Er zijn maar een paar punten van overeenkomst te vinden:

- hoeveelheid karper
- hengeldruk
- aantal vissers
- watertemperatuur

om er een paar te noemen. Hierbij gelden er direkt weer uitzonderingen dus is er eigenlijk nog geen peil te trekken.


Hebben we nog:
- uitzet (spiegel)karper
- stress
- overzetten vis

Wat WEL frapant is, is dat ALLEEN karper dood gaat. En ALLEEN karper vreet grote hoeveelheden aas.

Kan het dan een onderdeel van ons aas zijn?

- eieren
- bindmiddelen
- bewaarmiddelen
- toevoegingen

Wat te denken van combinaties van bovenstaande?

Ik weet het niet meer. Ondertussen bereikt het bericht dat weer 2 supervissen de pijp uit zijn. Nu waren ze wel niet mijn doelwitten, maar ze hielden toch mensen van de straat. Triest.

MVG

Klaas
Gebruikersavatar
Roy Spoelstra
Berichten: 243
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

10-08-2006 08:50

Klaas van den Herik schreef:
En ALLEEN karper vreet grote hoeveelheden aas.




Hier doet de brasem anders ook aardig mee hoor.
Chris Gabriele

10-08-2006 09:39

Hoi Klaas en mede boarders,

Te veel factoren en er is inderdaad eigenlijk geen peil op te trekken.

- hoeveelheid karper
- hengeldruk
- aantal vissers
- watertemperatuur
- uitzet (spiegel)karper
- stress
- overzetten vis
- eieren
- bindmiddelen
- bewaarmiddelen
- toevoegingen

Nu weet ik enkele wateren en Nederland en Belgie waar echt flink gevoerd wordt en geen sterfte plaats gevonden heeft van top vissen de laatste 2 jaar.

En willen wij richtijnen voor voeren? Richtlijnen voor aas maken?

In het gebruik van eieren zie ik geen enkel nadeel en ik ben juist benieuwd waarom men zou denken dat eieren eventueel schadelijk kunnen zijn op de langere termijn.

Over aas is in het algemeen veel te doen en voor velen is dit ook een hobby in een hobby.
De karper belagen met een eigen samengestelde bol.


Naar mijn mening kom je in ene discussie mbt aas waar je niet meer uitkomt.
Neem vrije aminozuren, snellere eiwitten zeg maar...we kunnen ze er mee triggeren maar de vis kan ze niet optimaal of niet gebruiken.


Over bewaarmiddelen en bindmiddelen valt nog wel wat te zeggen, alleen ook daar wordt door de producenten keurig mee omgegaan voor zover ik weet.

gr Chris.
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

10-08-2006 10:15

Volgens mij wordt er gezocht om een verklaring van bepaalde sterftes waar geen reden voor gegeven kan worden, of misschien wel kan, maar het zou te kostbaar zijn.
Waarom zou het dan het ei moeten zijn?
Omdat het ei er altijd bij aanwezig is?

Een ei hoort erbij, er zijn veel te veel factoren en combinaties te bedenken om er ook maar enig inzicht in te krijgen zonder een jarenlange monitoring.
Vissen is een hobby, geen religie!
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

10-08-2006 11:02

Chris,

Of het is een oorzaak van buiten, die in alle wateren terecht komt.

Of de ziekte is zo besmettelijk als de pest.

2 Jaar zegt me niets. Lingebos is na 3 jaar keurig netjes van de rest van het bestand afgeholpen.

Hengeldruk en overbezetting ansich geloof ik niet in. Neem 25 jaar gelden andijk/bosbaan/de put etc. 100-en karpers en geen probleem. 100-en vissers ook.

Te kostbaar? Ach met een 30000 karpervissers moet er toch iets te doen zijn?


MVG

Klaas
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

10-08-2006 11:05

Bij zoveel variabelen is gedegen onderzoek ook een probleem.

Effecten van voeding is afgezien van accute vergiftiging doorgaans lange termijn. Met andere woorden, de gemiddelde leeftijd neemt af. Beetje lastig om daarmee de steeds terugkerende en altijd al aanwezige voorjaarsterfte te verklaren.

Dilemma bij supervissen is doorgaans dat ze al redelijk bejaard zijn en niet het eeuwige leven hebben. Volgens mij betreft de voorjaasrsterfte ook relatief meer niet supervissen. Alleen komt dat minder hard aan.

Groet, Kees

Ps. Klaas, moet je eerst aantonen dat er een gemeenschappelijke noemer is.
Gebruikersavatar
Harnold Kikkert
Berichten: 2174
Lid geworden op: 22-11-2004 21:18
Locatie: Hoogeveen

10-08-2006 11:42

Het kan natuurlijk ook gewoon een natuurlijke dood zijn!

Vwb de eieren denken velen van ons dat voor het menselijk lichaam 5 eieren per week meer dan voldoende is. Meer ZOU slecht (kunnen) zijn.
Dit gegeven wordt volgens mij ook geprojecteerd op de karper.
Vandaar die denk c.q. zienswijze van velen, dat eieren de boosdoener is.

Ook onder konijnen heb je soms een grote sterfte(myxomenogwat) en een paar jaar later huppelen er weer voldoende van die geile beestjes.
Dit is dan wel een ziekte!

Er kunnen vele oorzaken aan ten grondslag liggen, maar er zou ook net zo goed helemaal niets aan ten grondslag liggen, maar gewoon ouderdom.

Mocht het al vervetting zijn dan zou de OVB dit kunnen onderzoeken...maar in bloedwormpjes zitten toch ook vetten/eiwit

gr Harnold
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

10-08-2006 12:15

Als de OVB dit moet onderzoeken wordt het nooit wat 8) 8) 8)
Vissen is een hobby, geen religie!
Bein Westerlaan
Berichten: 168
Lid geworden op: 12-02-2006 22:41
Locatie: Lichtenvoorde

10-08-2006 12:28

Wat een boek allemaal wel niet losmaakt,wat de oorzaak van de sterfte is weet ik niet, dat de schrijver denkt dat het aan eieren kan liggen mag, het is zijn gedachte. Dat er hopenlijk een onderzoek naar komt is goed.

Wil je alles lezen over de gedachte gang van Eddy Sterckx koop dan zijn boek.
http://www.westerlaan-publisher.com
met vriendelijke groet de uitgever.
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

10-08-2006 12:46

Ik ken het boek niet en ik koop het ook niet.
En of er een onderzoek naar komt?
Ik zou op dit moment niet kunnen bedenken wat daar de beweegreden voor zou kunnen zijn.
Mocht het ooit bewezen worden stopt het gebruik van ei echt niet.
Er is wel meer in de bolletjeswereld wat bewezen kwaad kan dat is toch ook niet verboden?
Doe bv als slager eens die hoeveelheid conservering in je product moet je eens zien hoe snel je voor de rechter staat.
Of de freezer echt helemaal zonder conservering zit??
Het is nog maar de vraag hoe de producenten de schimmels uit hun product krijgen/houden.
Het lijkt mij sterk dat iedereen zijn machines en de klimaatbeheersing wat dat betreft op peil heeft.
De thuisdraaier houdt er op zeker geen rekening mee!!!
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
Harnold Kikkert
Berichten: 2174
Lid geworden op: 22-11-2004 21:18
Locatie: Hoogeveen

10-08-2006 13:06

Ach Douwe, de OVB heeft ook zijn goede kanten.

@Bein,
voordat het boek uitkwam van E.S. waren er ook al speculaties omtrent het gebruik van ei in de deegbal.
Alles is suggestief omtrent het ei moet men maar rekenen, zolang er niets aantoonbaar is vind ik dat je gewoon een ei moet blijven gebruiken in de bol.
Want met speculaties zoals : ik denk en ik weet bijna zeker, of ik vermoed dat...bla bla , daar hebben we niets aan.

Maar als je verse produkten in je bol gebruikt dan heb je zeker een voorsprong zowel in je vangsten en voor jouw "goede gevoel" ,dat je ook aan het welzijn van de karper denkt!

gr Harnold