eieren


Plaats reactie
paul veenendaal1
Berichten: 528
Lid geworden op: 11-07-2005 10:14
Locatie: lathum

11-08-2006 18:06

Kees,

Er staat bij niet zomaar natuur in storten, op den duur boilogisch afbreekbaar ,
en niet zonder chemische bewerking.

Als het in onze boillies aanwezig is, komt het toch zonder bewerking in natuurwater terrecht???... of ga ik nu tekort door de bocht.

Gr Paul
paul veenendaal1
Berichten: 528
Lid geworden op: 11-07-2005 10:14
Locatie: lathum

11-08-2006 18:18

Chris,

Het gaat niet alleen om de bezorgdheid, het gaat er hoofdzakelijk om wat WIJ niet weten of weten mogen.
Dezelfde mensen die jij kent ken ik nl ook al jaren, dus vandaar dat ik soms bezorgd ben over konserveren.
Maar als ik sommige aasfabrikanten moet geloven met luchtgedroogd en dat soort kreten en geen konserveringsmiddelen dan zakt een beetje mijn broek af, en de meute blijft het ook geloven en verkondigen het net zo hard.
Vandaar dat ik een oproep deed en doe om met zijn allen 10 euro te storten of naar VN of KSN onder vermelding van "onderzoek" om het nu eens te weten.

Ik zal jouw een klein rekensommetje geven Chris en dan ook graag eerlijk antw.

600kg drogemix
90 liter MPG
110 liter vloeibare stof

dit verwerkt tot boillie, is dit verantwoord???... of kan dit onder de omstandigheden toelaatbaar zijn.


Gr Paul
Gebruikersavatar
Harnold Kikkert
Berichten: 2174
Lid geworden op: 22-11-2004 21:18
Locatie: Hoogeveen

11-08-2006 18:48

Chris Gabriele schreef:Paul,
Kreten als niet chemisch gekonserveerd zeggen mij niets, een groot deel van de konserveringsmiddelen is niet chemisch. Deze middelen kunnen altijd nog schadelijk zijn!
gr Chris.


En dát weten velen niet, goede opmerking Chris!

Chris Gabriele schreef:Paul,


Boilie producenten zijn wijzer geworden, andere methodes worden er nu ook gebruikt.

Bovendien heb ik nu meer inzicht in wat er tegenwoordig voor konserveringsmethodes toegepast worden.


gr Chris.


Vertel eens Chris, gebruiken de producenten nu betere(kwalitatief) MPG of een financiële verbetering voor hun portemonnee, maar niet voor de karper?

gr Harnold
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

11-08-2006 18:52

paul veenendaal1 schreef:Kees,

Er staat bij niet zomaar natuur in storten, op den duur boilogisch afbreekbaar ,
en niet zonder chemische bewerking.

Als het in onze boillies aanwezig is, komt het toch zonder bewerking in natuurwater terrecht???... of ga ik nu tekort door de bocht.

Gr Paul


Het wordt wel een zijspoor, van eieren en gezondheid naar milieu.

Ik ben geen milieudeskundige. Het lozen van olie is verboden. Het is niet verboden om met zonnebrandolie het water in te lopen. Zo zal dat ongeveer liggen. Totdat er een te hoge concentratie in het water wordt gemeten. Daarna wordt verwerking van de stof aan banden gelegd. Niet iets waar wij in eerste instantie als consument op worden aangesproken. Aasfabrikanten dienen zich wel aan de wetgeving te houden. Daar is de overheid voor.

Groet, Kees
Chris Gabriele

11-08-2006 19:05

Harnold,

Vertel eens Chris, gebruiken de producenten nu betere(kwalitatief) MPG of een financiële verbetering voor hun portemonnee, maar niet voor de karper?
[quote]

Er is er geen slechte kwaliteit MPG te verkrijgen, er is maar 1 kwaliteit.

Volgensmij is het goed voor de portemonee als ze beide vangen, lange termijn visie.
Alles draaid om reclame Harnold, ook de firma waar jij kennis van hebt draaid om reclame...en dat is vanzelf sprekend.

Velen weten misschien niet dat veel konserveringsmiddelen niet chemisch zijn, maar zoals ik al zeg betekent dit niet dat er schadelijk gekonserveerd wordt....en dat gebeurd dus niet!
Dus het is een feit wat ik zeg, maar je kan er weinig mee.

Moeilijker is het om juist bepaalde triggers aktief te houden in een boilie, daar draaid het meer om.

Paul, misschien is het raadzaam om het onderzoek eens toe te mailen?
Ook vraag ik mij af als een instantie onderzoek doet waarom jij hieraan twijvelt.

Goed, ik ga vissen...daar draaid het om.


gr Chris.
paul veenendaal1
Berichten: 528
Lid geworden op: 11-07-2005 10:14
Locatie: lathum

11-08-2006 19:09

Kees,

Mijn bedoeling is eigenlijk om uit te zoeken in hoeverre de stoffen samen schadelijk zijn.
Dus niet alleen ei of mpg maar samenvoeging ervan.

En voor zover ik weet zijn er voor boillies niet echt richtlijnen.


Gr Paul
paul veenendaal1
Berichten: 528
Lid geworden op: 11-07-2005 10:14
Locatie: lathum

11-08-2006 19:19

Chris,

Ik twijfel niet aan onderzoeken, ik twijfel als ik mpg er niet bij tegenkom, terwijl dit een glycol is die veel wordt toegepast.

En dat jouw uitspraken niet altijd met de tijd mee lopen zoals je schrijft kan natuurlijk.

Maar die posting was ongeveer 4 mnd oud, misschien zit ik krom in elkaar maar dit is mij een te korte termijn om ineens om te draaien of tegen te spreken.

Dit is geen persoonlijke aanval ik probeer gewoon uit te vinden wat stoffen samen kunnen bewerkstellen.

Gr Paul
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

11-08-2006 19:34

Paul,

De stof op zich wordt als niet giftig beschouwd. Verder is het slechts langzaam afbreekbaar en moet daarom niet in het milieu worden geloost. Betekent voor mij zoveel als dat de stof vrij inert is en niet makkelijk met andere stoffen reageert. Zou wel eens kunnen dat de enzymen waar de karper het voor zijn spijsvertering van moet hebben het niet niet eens om kunnen zetten. Wordt het ook niet opgenomen in de bloedbaan. Of ga ik nu kort door de bocht? Zou een vraag voor een bioloog zijn.

Groet, Kees
paul veenendaal1
Berichten: 528
Lid geworden op: 11-07-2005 10:14
Locatie: lathum

11-08-2006 19:46

Kees.

Idd dit is dus zo'n vraag Kees, aan de andere kant als het niet zou aannemen heeft conserveren weer weinig zin.

Maar zo zijn er natuurlijk talrijke vragen, en een daarvan is natuurlijk ook het ei, ben nog steeds benieuwd wat doen die stoffen samen, of liever gezegd wat zouden deze stoffen samen kunnen veroorzaken.

Gr Paul
Gebruikersavatar
Harnold Kikkert
Berichten: 2174
Lid geworden op: 22-11-2004 21:18
Locatie: Hoogeveen

11-08-2006 20:16

Chris Gabriele schreef:Harnold,

Vertel eens Chris, gebruiken de producenten nu betere(kwalitatief) MPG of een financiële verbetering voor hun portemonnee, maar niet voor de karper?

Er is er geen slechte kwaliteit MPG te verkrijgen, er is maar 1 kwaliteit.

Volgensmij is het goed voor de portemonee als ze beide vangen, lange termijn visie.
Alles draaid om reclame Harnold, ook de firma waar jij kennis van hebt draaid om reclame...en dat is vanzelf sprekend.

gr Chris.


Het was meer cynisch bedoeld Chris vwb de kwaliteit van MPG.
Ik heb de veiligheidsbladen zelfs op mij werk liggen :wink:

En vwb reklame, als je een produkt verkoopt zou je toch wel echt gek moeten zijn om GEEN reklame te maken.

En ja , om te vreten hebben we allemaal geld nodig...

Vang ze.

gr Harnold
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

11-08-2006 22:45

Was er ook niet ergens een spreekwoord over de één zijn brood ik ken de melodie nog wel ben de woorden eventjes kwijt :roll: :roll:
Vissen is een hobby, geen religie!
Chris Gabriele

11-08-2006 22:51

Paul,

Je schrijft: Maar die posting was ongeveer 4 mnd oud, misschien zit ik krom in elkaar maar dit is mij een te korte termijn om ineens om te draaien of tegen te spreken.

Waar draai ik in of spreek ik mezelf tegen in de posting?

Wat ik zeg is dat niet chemische konserveringsmiddelen schadelijk kunnen zijn.
Waar te voor staat...is uiteindelijk schadelijk...chemisch of niet.

Als ik zeg dat karpers gelukkig beesten zijn die vreten bedoel ik meer op bv een herkenbaarheid of signaal werking voor bepaalde stoffen en het maskeren ervan.

Jij wilt graag uitzoeken wat stoffen samen kunnen bewerkstellen.
Ik ben daar ook mee bezig, alleen dan wbt triggers ;-)

Dat uitzoeken wordt een lastige taak, ik denk dat je hoogstens moet gaan denken in beter opneembaar voor de vis en minder.


gr Chris.
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

11-08-2006 22:57

Iets anders wat véél gevaarlijker is... In Nederland zijn nu ook KHV uitbraken op koivijvers geconstateerd, waarbij een sterfte van rond de 90% optreedt. In Engeland tot nu toe ook al op 12 viswateren...
Het zal dus niet meer de vraag zijn of, maar wanneer dit ook in Nederland op een viswater zal uitbreken (bij watertemperaturen tussen de ca. 23 en 28 graden).
Geen vrolijk vooruitzicht :evil:
paul veenendaal1
Berichten: 528
Lid geworden op: 11-07-2005 10:14
Locatie: lathum

11-08-2006 23:23

Aart,

Is er een aanwijzing voor waar het ergens misgaat, in Engeland wordt toch ook KHV virusvrij gekweekt??


Gr Paul
paul veenendaal1
Berichten: 528
Lid geworden op: 11-07-2005 10:14
Locatie: lathum

11-08-2006 23:27

Chris,

Tegenspreken bedoel ik, dat je eerst tegen konserveringen bent, en nu er dus anders over denkt.
Of ik kan niet lezen.

Gr Paul
paul veenendaal1
Berichten: 528
Lid geworden op: 11-07-2005 10:14
Locatie: lathum

12-08-2006 00:02

Chris,

Even een stukje uit je eigen geschreven werk, misschien dat dit verduidelijkt wat ik met tegenspreken bedoel.


Ik ben ongeveer 2 jaar bezig geweest met het uit testen van verschillende conserveringsmiddelen en heb heel wat mensen over dit onderwerp gesproken, zowel product technologen als mensen in de boilie industrie.
En tot op heden is het mij niet gelukt om een boilie op verantwoorde wijze te conserveren, laat ik het zo zeggen: als ik het volgens de wettelijke normen zou doen.


Ik lees hier toch dat het niet goed is correkt me iff i'm wrong.

Gr Paul
Chris Gabriele

12-08-2006 01:16

Je zegt het goed Paul.
Dit is jaren geleden geschreven....en de wettelijke normen waren voor menselijke consumtie!

Ook nam ik waardes die gebruikelijk zijn voor de mens en tevens gebruikte ik bepaalde middelen niet voor smaak of geur.
Deze zijn weldegelijk te gebruiken en te maskeren.

Echter waar ik aan voorbij ging is dat voor dieren andere normen gelden.
Net zoals wij geen eten vreten wat een hond uit een vuilnis bak pikt.
Ziek worden wij daar van ;-)

Ook is de technologie een stuk verder en zijn is er meer research gedaan op het vlak voor de diervoeders.
Wetten zijn in de loop der aangescherpt, meer onderzoek volgde om daarop in te spelen.

Mijn gedachten waren 10 jaar geleden over aas ook geheel anders.


gr Chris.
paul veenendaal1
Berichten: 528
Lid geworden op: 11-07-2005 10:14
Locatie: lathum

12-08-2006 11:35

Chris,

Je zegt het al, je denkt nu anders als jaren geleden.
Vandaar dat er steeds veranderingen komen, voor wat betrefd diervoeder industrie gelden strenge normen.
Voorzover mij bekend hoeven boilliefabrikanten zich nog steeds niet aan wettelijke normen te houden dus vandaar verschil in konserveren.

Misschien denken we over 5 jaar wel weer anders, denk dat het eerst belangrijk is om te weten wat nu wel en niet schadelijk is voor de Karper en voor eventueel de Natuur.

Gr Paul
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

12-08-2006 11:41

Als ik het goed lees zijn de waardes verschillend, dat lijkt mij aanvaardbaar, alleen zijn die waardes nu naar onderen of naar boven bij te stellen?
Of is dit ook een constatering die gemaakt is nu er enig commercieel belang mee gaat spelen?
Zodra principes de maandelijkse inkomsten negatief gaan beinvloeden worden ze nog wel eens bijgesteld is mijn ervaring.
Vissen is een hobby, geen religie!
paul veenendaal1
Berichten: 528
Lid geworden op: 11-07-2005 10:14
Locatie: lathum

12-08-2006 12:43

Douwe,

Die principe's lopen niet altijd paralel met wat wel en niet goed is.
Als je een perfekte boillie met ingredienten maakt kan die duur zijn.
Dan moet die nog rolbaar zijn in de machine's.
In de meeste gevallen wordt zo'n recept uitgekleed om hem commercieel wel haalbaar te maken.

Gr Paul
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

12-08-2006 15:26

Laat ik dat nu net niet bedoelen :wink: :wink:
We zijn er al uit dat er geen enkele boilie goed is voor een karper.
Nu is het nog de vraag hoe kies je minst slechte.
Vissen is een hobby, geen religie!
paul veenendaal1
Berichten: 528
Lid geworden op: 11-07-2005 10:14
Locatie: lathum

12-08-2006 17:08

Douwe,

Dit is dus precies het probleem, geen producent geeft alles prijs :oops:

Gr paul
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

12-08-2006 21:03

Paul, inmiddels staan 200 viswateren in Engeland onder verscherpt toezicht van de Environment Agency. Er zijn 12 met KHV besmette viswateren tot nu toe. Op 10 van die wateren zijn de karpers legaal geleverd door 26 verschillende kwekerijen/vishandelaren, maar in 2 wateren is illegale karper uitgezet. Uit welk land die vandaan komen wordt niet vermeld, maar wellicht komen we daar via de Cefas nog wel achter.
paul veenendaal1
Berichten: 528
Lid geworden op: 11-07-2005 10:14
Locatie: lathum

12-08-2006 21:20

Aart ,

Ok bedankt voor de uitleg, hoop als je wat meer weet dat we het mogen vernemen van je.

Gr Paul
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

13-08-2006 13:22

Ethyleenglycol is niet aangetroffen in de boilies, <0.1% wordt aangegeven. De tweede stof, propyleenglycol, is wel aangetroffen in percentages variërend tussen de 4 en bijna 13%. De derde stof, glycerine, is slechts in zeer lage concentraties aangetroffen (0,4 tot max 0,38%).