Partikels, hoe te gebruiken als haakaas?


Plaats reactie
Gebruikersavatar
Thomas de Wit
Berichten: 7
Lid geworden op: 29-06-2006 14:47
Locatie: Bergen op Zoom, NB

24-07-2006 22:40

Ik wil partikels gaan gebruiken om te voeren en te vissen.

Welke soorten zijn geschikt om als aas te gebruiken op bijvoorbeeld de hair? Tijgernoten en kikkererwten zijn hier wel groot genoeg lijkt me. Wie weet hier het een en ander van of heeft ervaring ermee, en kan ik op een of andere manier een beetje voorkomen dat er witvis aan het aas gaat zitten?

Waar kan ik tijgernoten en kikkerwerten kopen?
Gebruikersavatar
Luc Maessen
Berichten: 264
Lid geworden op: 12-07-2006 11:02
Locatie: Nieuwegein

24-07-2006 23:09

Van tijgernoten blijft de witvis bij mij meestal af, van kikkererwten weet ik het niet zo. Je zou ook nog harde mais er aan kunnen doen en er zijn nog heel veel andere dingen die je op je hair kunt doen(bijv. mini boilies). De meeste hengelsportzaken verkopen wel tijgernoten en anders kun je hier eens kijken http://www.partikels.nl

Let wel tijgernoten moet je weken en koken, voor hoelang je ze moet weken en koken moet je de zoekfunctie maar even gebruiken anders breng ik een hele discussie weer opgang
Gebruikersavatar
Thomas de Wit
Berichten: 7
Lid geworden op: 29-06-2006 14:47
Locatie: Bergen op Zoom, NB

24-07-2006 23:18

Hoi Luc,

Bedankt voor je antwoord! Ik zal ze goed bereiden in ieder geval, het is zonde als de vissen er inwendig van beschadigen, of erger...

Waar komen tijgernoten eigenlijk vandaan?

Gr Thomas
Gebruikersavatar
Hans Joosten
Berichten: 16
Lid geworden op: 03-03-2006 21:03
Locatie: Nederweert

24-07-2006 23:22

Thomas,

Zoals je al zegt zijn tijgernoten en kikkererwten goede partikels voor het gebruik op de hair. Kikkererwten zijn wat zachter als ze geweekt zijn, dus de kans op witvis is bij gebruik hiervan wat groter. 'Al is een mooi zeelt als bijvangst natuurlijk nooit weg'. Maar wat te denken van geweekte mais, deze blijft "vrij" hard en dus ook goed op de hair zitten.

Aangezien jij witvis als vangst zoveel mogelijk wilt vermijden, zou ik persoonlijk kiezen voor een combinatie van bijv. mais/kikkererwt/pinda of maplepeas met een tijgernoot. Kies wel voor de grotere tijgernoten, deze zijn voor de witvis, wat betreft partikels dan, vrij moeilijk te verorberen. Een partikel combineren met een halve boillie werkt ook uitstekend!

Voor het voeren raad ik aan gebruik te maken van duivenvoer, met daar doorheen gemengd: tijgernoten/kikkererwten/mais/hennep. Wel alles goed weken, eventueel een flavour toevoegen (zorgt vor een lekker geur/smaak aan de partikel). Dat wil zeggen minimaal 24 uur of langer en daarna goed gaar koken. Laat de tijgernoten na het koken nog een aantal dagen in het zelfde water staan als waarin ze gekookt zijn. Er komt zo een slijmlaag op. De karpers zijn hier verzot op. Als je het geheel invriest in kleine blokken ijs, kun ook nog eens verder uit de kant vissen en zit je niet zo met de slijm van die tijgernoten.

Tijgernoten zijn in bijna alle viswinkels verkrijgbaar, (droge) kikkererwten veelal in de plaatselijke supermarkt. Mais en duivenvoer bij een dierenwinkel.

Hoop je hiermee al een stuk opweg geholpen te hebben.
Gebruikersavatar
Stefan Gooijert
Berichten: 330
Lid geworden op: 03-01-2005 11:07

25-07-2006 10:47

Pinda´s??? Wel ff op de bereidingswijze letten...
Plaats reactie