mais en tijgernoten


Hielke Meijer
Berichten: 104
Lid geworden op: 27-01-2002 01:00

10-07-2006 21:24

Ieder zijn ding!!

Zolang we elkaars ideen niet zomaar (zonder enige argumenten) tot onzin bombarderen vind ik alles prima ...

Eus ik geloof direct dat jij heilig vertrouwen hebt in jouw manier van het bereiden van tijgernoten en er ook goed op gevangen zult hebben.
Geloof mij als ik zeg dat ik er op mijn manier ook aardig m'n visje mee kan vangen hoor :wink:

Leven en laten leven, maar nogmaals zomaar roepen "onzin" blijf ik een beetje kort door de bocht vinden.

En Douwe, wanneer Eus zou kunnen bewijzen dat mijn manier van bereiden slecht is voor onze vriend karper of dat ik er bijvoorbeeld sneller negatieve dressuur mee veroorzaak dan vind ik dat ik daar absoluut in moet veranderen, echter ik zie daar nu geen enkele aanleiding voor!

Feit is dat deze topic geresulteerd heeft in een aantal mogelijke manieren om je tijgers voor te bereiden, laat een ieder hier zijn voordeel mee doen.
Hebben we in elk geval weer een gezamelijk doel voor ogen, toch?
Gebruikersavatar
j van der beek
Berichten: 2281
Lid geworden op: 17-04-2005 12:52

10-07-2006 21:26

juist! ieder zijn ding!

eus: daar heb je gelijk in!
ik heb al meerdere keren erg goede sessie's gehad op noten! was de hele dag aan het koken! en na een uur koken gingen ze zo te water! het liep als een trein! voerden ze terwijl ze nog warm waren :lol:

denk dat diegene die de topic geopend heeft nu wel genoeg ideeën heeft! :lol:
Rick Jansen
Berichten: 618
Lid geworden op: 04-01-2006 11:49
Locatie: Wijhe

10-07-2006 21:32

bedankt voor de reactie maar als je er slijm op laat komen moet je ze wel in vriezen want het slijm valt van de nootjes af en dat drijft verder weg dan de nootjes omdat het lichter is als je me niet geloofd kijk maar de dvd door de ogen van een karper deel 2
Gebruikersavatar
j van der beek
Berichten: 2281
Lid geworden op: 17-04-2005 12:52

10-07-2006 21:34

dat heb ik persoonlijk nog nooit gedaan maar het is een mogelijkheid.

succes ermee!!
Gebruikersavatar
Marck de Jongh
Berichten: 491
Lid geworden op: 28-04-2004 17:27
Locatie: Blaricum/Velp
Contacteer:

10-07-2006 22:04

Het is in mijn ogen, en niet door de ogen van de karper dus, juist goed als dat slijm/die velletjes lichter zijn en verspreid worden over het water! Goede aantrekkingskracht!
The Carp, The Whole Carp, And Nothing But The Carp, So Help Me God...

Binnekort online, http://www.karpertotaal.nl!
PR NL: 24 pond spiegel
PR FA: 28 pond Spiegel
paul veenendaal1
Berichten: 528
Lid geworden op: 11-07-2005 10:14
Locatie: lathum

10-07-2006 22:04

In alle gevallen waar ik ze geweekt en gekookt heb kwam er een slijmlaag.
Als ik ze invries doe ik dat in bekertjes (weggooi) is precies een mooie portie om te voeren.

Wat ik gemerkt heb met dvd opname (in Vinkeveen dus) dat die slijmlaag juist de atraktie bezorgd waardoor de karpers erop af kwamen.

We hebben ook mais 2 dagen in het sap (lees slijm) van de tijgernoot laten weken, resultaat verbluffend zonder die toevoeging geen karper of brasem.
Met die toevoeging volop karper en bleven zelfs langer boven de voerstek hangen.


Gr Paul
Rick Jansen
Berichten: 618
Lid geworden op: 04-01-2006 11:49
Locatie: Wijhe

10-07-2006 22:21

dat klopt wat je zegt heb ik ook gezien
Gebruikersavatar
j van der beek
Berichten: 2281
Lid geworden op: 17-04-2005 12:52

10-07-2006 22:31

paul veenendaal1 schreef:Als ik ze invries doe ik dat in bekertjes (weggooi) is precies een mooie portie om te voeren.


Gr Paul


dat is maar net hoeveel je voerd! ik voer gemiddeld een kg per hengel! zijn aardig wat bekertjes! :lol:
Rick Jansen
Berichten: 618
Lid geworden op: 04-01-2006 11:49
Locatie: Wijhe

10-07-2006 22:33

ja maar dan doe je het in iets anders bijvoorbeeld zakjes van 500 gram
Gebruikersavatar
j van der beek
Berichten: 2281
Lid geworden op: 17-04-2005 12:52

10-07-2006 22:39

dat werkt niet echt bij mij, ik vis meestal in het late voorjaar en de zomer met noten en dan kan je er erg goed opvangen! en dan gaat er al gauw een baaltje per weekend doorheen. je kan gekke dingen meemaken met noten! :)

ik kook thuis ongeveer 15kg en de rest aan het water.

heb je trouwens al gevist met je noten rick?
paul veenendaal1
Berichten: 528
Lid geworden op: 11-07-2005 10:14
Locatie: lathum

10-07-2006 23:00

J van der Beek

Ik heb het wat er kan of als je bijvoert met een schep en eventueel met voerbootje.

Ook ik ga wel eens in kommen van de rivier en dan is het op vrijdagavond gewoon 25kg ineens, dus het ligt er maar aan wat je prefereerd.

Ligt dus beetje aan de stekken waar je vist op een rivier kan meer als een gesloten put.

Gr Paul
Gebruikersavatar
Ruud de gouw
Berichten: 806
Lid geworden op: 25-02-2005 19:39
Locatie: Den Bosch

10-07-2006 23:04

Douwe Bijlsma schreef:Wat is volgens jou het bewijs dat het wel werkt dan?


Ik zag eens een dvdtje van "door de ogen van de karper" dat die kerel met dat rood haareen zooi tijgers inclusief slijm in het water mikte.
Je zag op het moment dat het slijm omhoog kwam er enkele karpers heftig doorheen zwemmen :o lijkt mij dat ze dat toch wel erg lekker vinden.
Mocht het niet helpen het gevoel zegt ook wat en ik blijf bij het slijmen van de tijgers dat dat zeker wel goed is om te vangen, zonder slijm werkt het ook wel heb ik ook mee gevist maar toch :lol:
Een Brasem valt niet ver van de boom.
Brasems maken meer kapot dan je lief is.
Hoge Brasems vangen veel wind
Al draagt een Brasem een gouden ring , het is en blijft een lelijk ding.
Zoals een Brasem thuis zwemt , zwemt ie nergens.
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

11-07-2006 11:37

Hier gaat wederom een rondje slecht lezen aan vooraf.

Tijgernoten werken op twee momenten goed naar mijn ervaring, direct zodra de noot klaar is en nadat zich een leuke laag slijm gevormd heeft daar tussenin is een grijs vlak.

Blijft over bier en suiker, dat geeft in mijn ervaring geen extra toevoeging, zeker niet nadat de noot klaar is vol is vol en de noot neemt niets meer op.

Paul geeft hier ook al antwoord op en geloof mij als iemand op de kast zou springen tav, door de ogen van, is hij het wel.

Jij vraagt om een bewijs dat het niet werkt - bier en suiker - over het slijm zijn we het wel eens.
Ik vraag aan jou om het tegendeel te bewijzen dat het dus wel werkt.

Jou antwoord op die vraag is: En Douwe, wanneer Eus zou kunnen bewijzen dat mijn manier van bereiden slecht is voor onze vriend karper of dat ik er bijvoorbeeld sneller negatieve dressuur mee veroorzaak dan vind ik dat ik daar absoluut in moet veranderen, echter ik zie daar nu geen enkele aanleiding voor!

Dat is niet wat ik vraag, bovendien stelt Eus dat ook niet zo.

Ik weet dat jij het ook niet kunt bewijzen dat het wel werkt en wel werken betekend dan dat bier en suiker een toegevoegde waarde heeft.

De DVD door de ogen van de karper zou ik maar niet als bewijs aanvoeren.
Leuk gedaan je kunt de reactie van de vis zien, over de verklaringen kun je ernstige bedenkingen hebben.
Er is namelijk geen tegenproef gedaan.
De vis wordt er door aangetrokken dus het bier en de suiker werkt, tsja zo simpel is de redenatie vaak - meestal.
Vissen is een hobby, geen religie!
Hielke Meijer
Berichten: 104
Lid geworden op: 27-01-2002 01:00

11-07-2006 11:47

Leuk dat u wederom reageert. Ik vraag lever mij het bewijs (wetende dat dat waarschijnlijk onmogelijk is) en ik krijg direct van u de tegen vraag om zelf met het bewijs te komen dat het wel werkt (is waarschijnlijk ook onmogelijk). wanneer we beiden geen sluitend antwoord kunnen geven op deze vragen dan moeten we ons er maar bij neerleggen dat er meerdere wegen zijn die naar Rome leiden...

De een gaat links de ander rechts, en er zijn altijd mensen die de kortste route nemen; rechtdoor! Ik ben tevreden met mijn manier van vissen en vissen vangen. Ik hoop dat u ook tevreden bent met uw manier.
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

11-07-2006 12:08

Zeg maar jij hoor.
Het zou toch een goede gewoonte zijn om zelf met bewijzen te komen zodra je om bewijzen vraagt aan iemand die een andere mening heeft.

Mensen die zich bedienen van aannames hebben we hier genoeg, nu is er weer iemand bijgekomen, jammer ik leer graag iets bij.

Rechtdoor is vaak de kortste route en de goedkoopste, eventjes zwart wit geredeneerd, jij kiest daar dus niet voor jij maakt het onnodig duurder 8) 8)

Tevreden met mijn manier? ach dat is ook weer zoiets, het kan altijd beter en meer en zwaarder zo blijft er altijd iets te wensen.
Dus tevreden?
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
Ruud de gouw
Berichten: 806
Lid geworden op: 25-02-2005 19:39
Locatie: Den Bosch

11-07-2006 12:24

Douwe ik weet niet of het aan mij gericht is maar ga er toch even antwoord op geven.

Hier gaat wederom een rondje slecht lezen aan vooraf.


Jij hamert nu op het feit dat bier en suiker niets extra zou toevoegen, je vedraaid de zaak een beetje.
De discussie ging over het slijmen, Eus vind dat tijgers zonder bier en suiker en slijm vooral het slijm vind hij bullshit niets extra zou toevoegen om te vangen
Ik gaf daarop aan dat de slijm wel degelijk goed vangt ik heb niet gezegt beter maar goed !
Ik doe de suiker voor het weken in het water zodat het in het nootje gaat het bier doe ik erbij na het koken omdat dit het fermenteren zou versnellen !niet omdat het extra zou gaan moeten vangen :-?
Dus niet zo blijven timmeren op dat suiker en bier het ging mij om het slijm :wink:
Dus wie moet hier nu een beter rondje gaan lezen :roll:

Mvg maar weer..............
Een Brasem valt niet ver van de boom.
Brasems maken meer kapot dan je lief is.
Hoge Brasems vangen veel wind
Al draagt een Brasem een gouden ring , het is en blijft een lelijk ding.
Zoals een Brasem thuis zwemt , zwemt ie nergens.
Hielke Meijer
Berichten: 104
Lid geworden op: 27-01-2002 01:00

11-07-2006 12:29

Was denk ik aan mij gericht......




Iemand met een andere mening is niet zo erg, sterker nog kun je vaak (ik althans wel)van leren. Maar om gelijk iets niet onderbouwt voor onzin uitmaken vind ik een beetje te gemakkelijk, dit wilde ik niet zomaar aannemen, dus ik vraag om een onderbouwing ("bewijs" is in deze het verkeerde woord, daar zijn we het beiden inmiddels wel over eens, mijn excuses voor het gebruik hiervan). Jouw opmerking dat er dus weer iemand is bijgekomen die alles maar klakkeloos aanneemt is dus ongefundeerd, al kan ik me wel voorstellen dat het op jou overkomt als onnodig duurder maken van je aas. Ik zie het meer als vertrouwen in je aas. Ik heb er meer vertrouwen in op deze manier, maar dat is niet echt te onderbouwen maar puur een gevoels kwestie... Voor jou geldt hetzelfde alleen dan zonder de suiker en het bier.


Wel goed dat je er in elk geval kritisch mee omgaat, wat je zegt; er zijn al te veel mensen die zomaar wat aannemen.
Gebruikersavatar
Eus Molewijk
Berichten: 2418
Lid geworden op: 13-01-2002 01:00
Contacteer:

11-07-2006 13:14

Dat tijgernoten met slijm erop naar mijn idee niets beter vangen als verse noten is geen aanname maar een constatering uit de praktijk.

Ik heb met beiden zeer veel gevist, de noten gaan na een dag vanzelf slijmen dus met de slijmerige noten min of meer onopzettelijk.

Het beste ging het toch altijd met de verse noten, op meerdere wateren, wel altijd tijdens de warmere periodes van het jaar.

Natuurlijk is het dan nog steeds geen feit maar ik vind dat over het algemeen te makkelijk wordt aangenomen dat tijgernoten slijmerig zouden moeten zijn.

Toevoegingen als suiker en bier geven een tijgernoot geen enkele (bewezen) meerwaarde vind ik, suiker hooguit om het aas nog zoeter te maken, wat m.i. niet echt nodig is bij tijgernoten omdat deze van zichzelf al erg zoet zijn.

De toegevoegde waarde van bier ontgaat me al helemaal, zeker als het te doen is om de tijgernoten te laten slijmen.
Bij warm weer komt het slijm al na een dag opzetten zonder ook maar iets toe te voegen aan het water.
Luc de Baets:"A little knowledge is a useless and often even a dangerous thing."
Hielke Meijer
Berichten: 104
Lid geworden op: 27-01-2002 01:00

11-07-2006 13:29

Eus, duidelijk lijkt me!

Het gebruik van "verse" tijgernoten, beprek je dan de hoeveelheid die je voorbereid of vries je ze in. Heb je ooit met een toevoeging gevist? Ben erg benieuw namelijk. Ik bedoel ik ben nooit te beroerd om iemand gelijk te geven, maar een constatering van een visser kan eveneens een aanname zijn. Ik heb inderdaad nog nooit geconstateerd dat een vis de ene tijgernoot zonder toevoeging liet liggen en de andere met toevoeging wel pakte. Ik heb het simpelweg altijd zo gedaan. Tot nu toe gaat dit ook altijd goed. Wel hecht ik waarde aan de geur die ze voor een korte periode afgeven. Zo kun je van tijgernoten een instant aas maken heb ik gemerkt.
paul veenendaal1
Berichten: 528
Lid geworden op: 11-07-2005 10:14
Locatie: lathum

11-07-2006 13:30

Dat de karper op het slijm afkwam op de DVD is natuurlijk niet zo'n toeval, ook niet met het mais.
De stek werdt onderhouden door tijgernoten "en geen kleine hoeveelheden"
Ook werden er boillies gevoerd.

Heb ook op andere wateren gevist met tijgernoten (zelfs in de winter) en gewoon gevangen ook.

Maar tijgernoten kunnen op een goed moment op een water uitgewerkt zijn en vang je helemaal niks meer op dit aas.

Naar een jaar of 2 pauze als je er weer begint pakt de tijgernoot weer aan dus ALTIJD goed vangen is dus ook lariekoek.

Gr Paul
Gebruikersavatar
Ruud de gouw
Berichten: 806
Lid geworden op: 25-02-2005 19:39
Locatie: Den Bosch

11-07-2006 14:32

Eus Molewijk schreef:Natuurlijk is het dan nog steeds geen feit maar ik vind dat over het algemeen te makkelijk wordt aangenomen dat tijgernoten slijmerig zouden moeten zijn.


Nu leg je de nadruk weer op moeten zijn, dat beweer ik zoiezo niet verse noten heb ik ook mee gevist en mijn bevindingen zijn dat ze dan ook goed vangen.
Toch blijf ik bij het slijmen noem me vreemd maar zo wil ik het graag :wink:

Eus Molewijk schreef:De toegevoegde waarde van bier ontgaat me al helemaal, zeker als het te doen is om de tijgernoten te laten slijmen.
Bij warm weer komt het slijm al na een dag opzetten zonder ook maar iets toe te voegen aan het water.


En vissen met koud weer :-? in nederland schint niet altijd de zon enis het al zeker niet altijd warm.
Het bier zoals ik aangaf versneld alleen het slijmen het is voor mij niet zo dat het nootje dan een biersmaak zou moeten krijgen.

Eus Molewijk schreef:Toevoegingen als suiker en bier geven een tijgernoot geen enkele (bewezen) meerwaarde vind ik


Precies vind jij ga dan niet een paar antwoorden terug zo hoog van de toren lopen bleren dat het bullshit is !

Ik denk dat ik het hier ook maar bij laat.
Een Brasem valt niet ver van de boom.
Brasems maken meer kapot dan je lief is.
Hoge Brasems vangen veel wind
Al draagt een Brasem een gouden ring , het is en blijft een lelijk ding.
Zoals een Brasem thuis zwemt , zwemt ie nergens.
Rick Jansen
Berichten: 618
Lid geworden op: 04-01-2006 11:49
Locatie: Wijhe

11-07-2006 15:22

nee ik heb nog niet met me noten gevist ik ga ze van het weekend laten weken en koken en dan ga ik er de week erop mee vissen.
Gebruikersavatar
j van der beek
Berichten: 2281
Lid geworden op: 17-04-2005 12:52

11-07-2006 15:28

Ruud de gouw schreef:
En vissen met koud weer :-? in nederland schint niet altijd de zon enis het al zeker niet altijd warm.
Het bier zoals ik aangaf versneld alleen het slijmen het is voor mij niet zo dat het nootje dan een biersmaak zou moeten krijgen

Ik denk dat ik het hier ook maar bij laat.


zonder zon duurt het 2 dagen!

als je je noten maar lang genoeg kookt zit er binnen no time slijm op! maarja als je ze maar 10 tot 20 minuten kookt kan het wat langer duren.

rick succes ermee!
Rick Jansen
Berichten: 618
Lid geworden op: 04-01-2006 11:49
Locatie: Wijhe

11-07-2006 15:33

zal vast wel lukke ik ga dit jaar nog op een antal wateren visse waar nooit met tijgernote gevist word ik ga dan eerst een week van te voren overal voerplekjes maken van tijgernoten en dan maar hopen dat ze er aan gewent zijn er anders dan nog maar een week.
Gebruikersavatar
Eus Molewijk
Berichten: 2418
Lid geworden op: 13-01-2002 01:00
Contacteer:

11-07-2006 17:48

Ruud, rustig....denk om je hart.

Zolang het niet bewezen is mag ik het toch bullshit noemen?

Dit is een discussieboard waar een ieder zijn mening mag geven.
Als hier alleen maar feiten en met de groots mogelijke middellen onderbouwde uitspraken neergezet mogen worden waren we snel uitgetyped geweest.

Het was niks persoonlijk op jouw gericht, ik beweer alleen dat dat hele slijmverhaal zwaar overschat wordt.

Mijn mening. :wink:
Luc de Baets:"A little knowledge is a useless and often even a dangerous thing."