PINDAS


Plaats reactie
Gebruikersavatar
Rob Borjans
Berichten: 857
Lid geworden op: 29-08-2002 02:00
Locatie: Landgraaf

17-10-2002 09:44

hoy,

omdat ik zelf regelmatig met pindas vis wil ik wel eens weten hoe jullie deze klaar maken?
ik laat ze meestal 24 uur weken en dan een uurtje koken!

Ik heb ook al vaker gelezen dat indas slecht zijn voor de karper? Weet iemand hier meschien meer over.
dit word over tijgers trouwens ook beweerd!

groeten rob
walter verheij
Berichten: 77
Lid geworden op: 14-09-2002 02:00
Locatie: hendrik ido ambacht

21-10-2002 19:48

hier heb je wat over particals, maar ik heb niks over pinda's dat het slecht voor de karper is geloof ik niet, je kan in je boliemix ook pindameel toevoegen zonder dat het schadelijk is. groetjes

Informatie over : duivenvoer

Duivenvoer behoort tot mijn favoriete aassoorten om mee te voeren. Want, het is een mengeling van maïs, peulvruchten, hennep, haver en nog wat andere kleine zaden. Ik laat Duivenvoer altijd 16-24 uur weken en dan
kook ik het nog even. Duivenvoer is niet duur zo'n gulden per kilo. Je kan er erg goed mee voeren want het zijn
heel veel kleine dingen dus de karper blijft lang op je stek. Het nadeel is dat het wel witvis aan trekt

Informatie over : mais

Deze partikel is goedkoop en bovendien eenvoudig klaar te maken. Je moet ze ongeveer 24 … 48 uur laten weken.
Je moet ze ongeveer een half uurtje op een laag vuurtje laten pruttelen omdat bij fel koken openbarsten. Niettegenstaande het feit dat maïs een zeer gekende aassoort is, zowel bij de karpers als bij hun belagers, is het een onbeminde aassoort (enkel bij de belagers). Vaak wordt maïs slechts ingezet om een voerplek te vormen of in stand te houden en worden de voordelen ervan dus slechts gedeeltelijk benut.
De feloranje kleur maakt het aas zeer opvallend op vrijwel elke soort ondergrond zodat kleinere karpers die sneller en visueler azen dan hun grotere soortgenoten vaak eerst aan het feest zullen zijn zodat de 'biggies' soms te laat komen, en dit vooral overdag, bij helder weer en in helder water

Informatie over : tijgernoten

Een aassoort die na enig voorweken aan mini-aardappeltjes doet denken. Zelfs na om het even welke kooktijd blijven de noten hard en krokant. Vroeger stelden wij ons vragen betreffende de vangkracht van het aas omdat we vangkracht koppelden aan voedingswaarde. De troef van 'tijgers' ligt waarschijnlijk in hun krokante hardheid. Karpers kraken de noten tussen hun keeltanden en hebben hierbij dezelfde en voor hen ongetwijfeld zalige ervaring als bij het consumeren van natuurlijk voedsel zoals slakjes en mosseltjes. Karpers nemen de noten zonder problemen na een (mini) voercampagne. Het grootste nadeel van de noten is hun prijs.

Informatie over : kikkererwten

Het vangt overal en elke karper eet het. Ze Zij best zwaar als je ze hebt laten weken, zodat het zich goed laat weg schieten met de katapult of weg werpen met de voerschep. Tevens zijn kikkererwten gedroogd klein, en als ze geweekt zijn ze wel 3 keer zo groot. Hier door hoef je niet zo gigantische hoeveelheden te voeren, want je koopt een zak van 1 kg gedroogde kikkererwten en na het weken zijn ze bij elkaar 3 kg geworden. Het blijft goed op de hair zitten. Ook bij het penvissen worden kikkererwten veel gebruikt. Voor het bijvoeren bij het afstand vissen met de optonic en penvissen is een tapijt van kikkererwten perfect. Helaas, eet brasem en zeelt ook graag kikkererwten. Om met kikkererwten te gaan vissen moet je ze eerst 24 uur weken, in een emmer water waarvan het water een decimeter boven de kikkererwten staat, kook ze daarna 25 minuten in het zelfde water. Als je wat flavour en/of sweetner wilt toe voegen doe je dat gewoon bij de kikkererwten als je gaat weken.
Veeckman Tim
Berichten: 60
Lid geworden op: 30-07-2002 02:00
Locatie: gavere

21-10-2002 21:59

ik laat de pindas 24u weken en kook ze dan 20min... door het koken gaat een groot deel van de giftige stoffen uit de pinda... pindas zijn slecht schadelijk voor de karper bij het eten van grote hoeveelheden... voer dus met mate die dingen zou ik zeggen. Alle particles zijn goed verteerbaar voor karper als ze maar goed geweekt en gekookt zijn;... dat komt de vertering ervan tegoed... en ook de vis!!
greetz
Gebruikersavatar
Rob Borjans
Berichten: 857
Lid geworden op: 29-08-2002 02:00
Locatie: Landgraaf

22-10-2002 08:27

hoy,

walter: als je mijn vraag eens goed gelezen had dan had je gezien dat ik info vroeg over pindas en niet over duivenvoer mais en tijgers met deze partikels vis ik al jaren!!!
als je in het vervolg reageerd lees de vraag dan eerst eens goed!

tim: dan gebruik je ze ongevee rop de zelfde manier als mij, ik week ze eerst 12-24 uur en dan nog 45 min koken! veel voeren doe ik nooit met pindas.

groeten rob

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: rob borjans op 2002-10-22 08:29 ]</font>
Benny van de Werfhorst
Berichten: 4482
Lid geworden op: 19-10-2002 02:00
Locatie: Gelderland
Contacteer:

22-10-2002 19:26

Soms hoor je weleens dat pinda,s gevaarlijk
zouden zijn voor de karper, maar volgens mij is
dat alleen het geval wanneer pinda,s "HET AAS"
zijn, of niet goed worden bereid, b.v. "ongekookt"
Ik bereid de pinda,s als volgt: 24 uur weken
dan 45min. koken, daarna de pinda,s afspoelen,
want er word beweerd dat die grijze massa als
je pinda,s kook schadelijk zou zijn, dus ik
spoel de pinda,s af, daarna zet ik de pinda,s
in een emmer met water met een flinke scheut
melasse en laat dit 2 tot 3 dagen staan.
Pinda,s zijn naar mijn mening een goed aas,
dit seizoen had ik op pinda,s een spiegel-
karper van 29,5 pond, dit was een juweel van
een vis, niet zozeer om z,n gewicht maar ge-
woon de bouw (hoge rug) en uierlijk.

groetjes Benny
Gebruikersavatar
Rob Borjans
Berichten: 857
Lid geworden op: 29-08-2002 02:00
Locatie: Landgraaf

23-10-2002 08:34

hoy
benny:

alle partikels zijn slecht voor de vis als ze niet goed zijn bereid!!!
dat pindas giftige stoffen afstoten tijdens het koken heb ik ook al vaker gehoord!

groeten rob
Benny van de Werfhorst
Berichten: 4482
Lid geworden op: 19-10-2002 02:00
Locatie: Gelderland
Contacteer:

23-10-2002 11:08

Rob,

Inderdaad het is zeer belangerijk dat je alle
partikels goed bereid.

groetjes Benny
martijn van den hoven
Berichten: 15
Lid geworden op: 24-10-2002 02:00
Locatie: waalwijk

25-10-2002 12:19

Op 2002-10-22 19:26, schreef Benny van de Werfhorst:
Soms hoor je weleens dat pinda,s gevaarlijk
zouden zijn voor de karper, maar volgens mij is
dat alleen het geval wanneer pinda,s "HET AAS"
zijn, of niet goed worden bereid, b.v. "ongekookt"
Ik bereid de pinda,s als volgt: 24 uur weken
dan 45min. koken, daarna de pinda,s afspoelen,
want er word beweerd dat die grijze massa als
je pinda,s kook schadelijk zou zijn, dus ik
spoel de pinda,s af, daarna zet ik de pinda,s
in een emmer met water met een flinke scheut
melasse en laat dit 2 tot 3 dagen staan.
Pinda,s zijn naar mijn mening een goed aas,
dit seizoen had ik op pinda,s een spiegel-
karper van 29,5 pond, dit was een juweel van
een vis, niet zozeer om z,n gewicht maar ge-
woon de bouw (hoge rug) en uierlijk.

groetjes Benny


Alle particles zijn gevaarlijk als ze niet goed bereid zijn.. maar bij pinda's is het het ergste net zoals bij kidneybone... een uitstekend aas.... maar daar gaat de vraag niet over.

Pinda's zijn als aas zijnde niet gevaarlijk... want ik gebruik 2 harde ongewelde en gekookte pinda's op de hair... en ik voer bij met pinda's die 2 dagen geweekt zijn en daarna een net zo lang gekookt worden totdat ut naar pindakaas gaat ruiken en als ze heel zacht zijn.

De reden van rauwe pinda's aan de hair is dat ze er dan gewoon aan blijven hangen ipv als ze zacht zijn wel eens makkelijk door een brasem van je hair gesnoept worden. Ik ben van mening dat als die karper 2 pinda's op neemt die rauw zijn... er niet dood door zal gaan....

Zelf hep ik nog nooit meegemaakt dat de hair met rauwe pinda's leeg is als ik mun lijnen de volgende morgen opdraai en ik vang er zeer goed mee. Maar iedereen heeft zo zijn eigen manier van vissen en doen.

Mssls... Martijn
Benny van de Werfhorst
Berichten: 4482
Lid geworden op: 19-10-2002 02:00
Locatie: Gelderland
Contacteer:

25-10-2002 16:30

Martijn,

Als je aan de hair twee ongekookte pinda,s
rijgt, dat maakt niet uit, maar er mee voeren
met ongekookte pinda,s dat is af te raden!

groetjes Benny
Stefan Slechten
Berichten: 2316
Lid geworden op: 16-01-2002 01:00
Locatie: Stein (Lb)

25-10-2002 16:37

Hoi Rob,
ikzelf heb een tijdje met pinda's gevist, maar voor mij is het toch ietsje te witvisgevoelig en vooral op de wateren waar ik het ermee geprobeerd had. Ik vong er 1 karper op, maar ook 6 brasems en dat is allemaal wel leuk, maar niet de bedoeling.

Instant werken ze bij mij wel redelijk goed, gewoon 3-4 halve pinda's op de hair.
Vis wel met een haakje maat 6 of 8 en laat de hair lekker lang, dit bevorderd de inhaking. Voor de rest zou ik zeggen, gewoon proberen. Kan best een succesverhaal worden

mvg
stefan
Gebruikersavatar
Rob Borjans
Berichten: 857
Lid geworden op: 29-08-2002 02:00
Locatie: Landgraaf

25-10-2002 18:05

hoy
stefan ik heb al vaker zelf met pindas gevist!
ik wilde aleen eens precies weten hoe je ze moest maken!
ik heb er altijd goed mee gevangen, en vindt het met de witvis nog wel meevallen
groeten rob
Jos de Wit
Berichten: 342
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Heemskerk

25-10-2002 18:12

In pinda's zit een bepaalde giftige stof. De naam hiervan is geloof ik afla-toxine, een kankerverwekkende stof.
Als pinda's veel gebruikt worden in een klein afgesloten water kan het zo zijn dat bepaalde karpers hiervan te veel verorberen met alle gevolgen van dien.
Een paar pinda's zullen geen kwaad kunnen, de hoeveelheid kan schadelijk zijn. Die hoeveelheid kan te hoog oplopen als er verschillende pinda-vissers op een water actief zijn.
Deze stof gaat er echt niet uit met weken en koken. De karpervisser die verstandig omgaat met de hoeveelheden pinda's die hij in het water gooit kan hier tot in lengte van dagen mee vissen.

Jos
martijn van den hoven
Berichten: 15
Lid geworden op: 24-10-2002 02:00
Locatie: waalwijk

25-10-2002 20:07

Jos... kben het volkomen met je eens!!!!!!!

Grtz Martijn
Benny van de Werfhorst
Berichten: 4482
Lid geworden op: 19-10-2002 02:00
Locatie: Gelderland
Contacteer:

26-10-2002 18:46

Jos,

Waar pinda,s "HET AAS" zijn zou ik pinda,s niet
gebruiken, precies om hetzelfde wat jij al zei!

gr. Benny
Plaats reactie