de bereiding van de tijgernoot??????


Plaats reactie
Gebruikersavatar
Viktor van Ophuizen
Berichten: 1424
Lid geworden op: 16-10-2002 02:00
Locatie: omgeving nijmegen

16-10-2002 21:58

iemand dit wel eens geprobeerd????

een vismaat kwam met het volgende:

Zoals je weet vis ik meestal met tijgernoten als aas. In de volgende regels zal ik jullie uitleggen hoe je deze noten het beste kunt bereiden . De tijgernoten, in dit geval koop ik meestal 2 kg , je kunt ze halen bij de meeste hengelsportwinkels . Dan haal ik 1 kg basterd suiker en een flesje bier te weten oud bruin van amstelbier . Dan doe ik de tijgernoten in de pan met voldoende water erbij en tegelijk gooi ik de suiker er ook bij , ik laat dit geheel 4 uurtjes koken tot dat de tijger noten lekker zoet en knapperig zijn, zorg er wel voor dat je voldoende water erbij gooit tijdens het koken tussen door, daar er water verdampt en dus de pan weer moet bijvullen . Het geheel na 4 uurtjes in een emmer doen met het gekookte water erbij want daar zit de suiker ook nog in . De volgende stap is het flesje oud bruin bier erbij, hierdoor krijgt de noot een zoete bijsmaak en de gisting van de tijgernoten zal beginnen . Af en toe beetje de emmer met de tijgernoten flink omroeren . Na drie dagen zul je bemerken dat de tijgernoten stroperig zullen worden, de karper is hier gek op . Het slijm van de noten vinden ze ook heerlijk en dus hoe krijgen we dat heel op de bodem; ik doe het volgende: ik giet wat slijm van de noot af in een apart bakje en stop dit in de diepvries tot dat het bevroren is. Aan de hair doe ik een iets grote tijgernoot met de boillie prikker dan neem ik een kurkje en doe ik er ook op, dan pak je een kleiner nootje net zo groot als dat kleine stukje kurk dan dat tijgernootje er ook op en de stopper op de hair .Dus je hebt nu twee tijgernootjes erop met een stukje kurk ertussen. Dit stukje kurk tussen de nootjes is er voor dat het bovenste nootje recht op gaat staan op de bodem en dat er een mooie aas presentatie ligt . Het geheel met de haak en hair even in een bakje met water doen en kijken of het drijfvermogen van de kurk niet te groot is ten opzichte van de noot . Anders gewoon met de schaar een stukje van de kurk eraf knippen en weer even testen in een bekertje water . Het diep gevroren slijm van de noot is hard en zou je kunnen gebruiken om bij de haak en hair te gooien en zal zeker een bijdrage leveren tot mooie vangsten . Ik hoop dat jullie hier iets van zullen opsteken en wens jullie veel visplezier en een goede vangst .

ben erg benieuwd of dit een goede bereiding is.

viktor van ophuizen
richard van der veen
Berichten: 115
Lid geworden op: 15-08-2002 02:00
Locatie: groningen

16-10-2002 23:06

ha die Victor
op zich niet gek bedacht maar ik denk dat dat suiker geen meerwaarde heeft .De tijger is op zich al zoet van smaak(gewoon ff proeven)
en dat gisten gaat ook zonder dat bier!Maar gewoon iets anders proberen kan natuulijk geen kwaad.Ik bereid mijn tijgers op de volgende manier; tijgers in een emmer,water erop en 24 uur laten staan dan het hele zootje koken ongeveer een uur op een laag pitje dan zet ik het geheel een dag of twee weg en dan krijg je zeer zeker het effct van het slijmerig worden .Maar experimenteren kan natuurlijk geen kwaad!!!!!
carpbusters groningen
Michael Bouman
Berichten: 517
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

17-10-2002 01:28

Beste Viktor,

op deze manier kan je ook heerlijk mosselen koken. :smile:

Dat je water verdampt is een logisch gevolg van het koken van water, alleen gaat er veel meer water "verloren" omdat de tijgenoten dit opnemen. Het verdampen is dus opzich te verwaarlozen.

Zoals Richard al aangaf gaan tijgernoten na het koken, mits je het kookvocht toevoegd al gisten, slijmerig worden. Daar heb je geen bier voor nodig. De producten om bier te maken hebben al gisting ondergaan en zo is het bier ontstaan...Een biertje ergens bij"gooien" veroorzaakt geen gistingsproces.

Als jij je noten 4 uur kookt dan is de
suiker volledig opgelost in je kookwater en trekt dit in je tijgers. Of dit zin heeft, daar een tijger van zichzelf al zoet is weet ik niet. Baat het niet dan schaadt het niet net zoals de toevoeging van bier.

Je koopt je tijgernoten per 2 kilo bij een viswinkel. Zoals je zelf schrijft weet iedereen dat je hoofdzakelijk met tijgers vist. Misschien een idee om je tijgers in bulkformaat in te kopen? Dit kan je bij je viswinkel doen en in 25 kg zakken is dit al veel voordeliger. Mocht er een veevoeder bedrijf bij jou in de buurt zijn probeer het daar eens.... kan je nog vele euro's schelen.

Met tijgervissende groet, MB
Gebruikersavatar
Jeroen houdijk
Berichten: 682
Lid geworden op: 11-09-2002 02:00
Contacteer:

17-10-2002 06:42

Hoi,

tijgers zijn al duur genoeg, dus als je ze 24 voorweekt hoef je ze geen 4 uur te koken.

Een half uur is echt wel voldoende als je ze hebt voorgeweekt. Die 3 uur en een half uur kun je dan gaan vissen.

Langer laten staan is zeker wel positief en het slijm is idd erg aantrekkelijk voor karper. Een andere vislokkende toevoeging is melk. Dit veroorzaakt echt een wolk in het water en kan de vis nieuwsgierig maken, maar op zichzelf zijn tijgernoten al atractief genoeg.

groeten jeroen
Danyel Dols
Berichten: 13
Lid geworden op: 30-09-2002 02:00
Locatie: Harlingen

17-10-2002 19:42

Viktor,ik doe al een jaar of 3 precies hetzelfde met de tijgernoten,en inderdaad,je kan er verschrikkelijk goed mee vangen, ben toch wel nieuwsgierig hoe je vismaat aan deze wijsheid gekomen is.
Gebruikersavatar
Sjoerd Groot
Berichten: 2227
Lid geworden op: 05-06-2002 02:00
Locatie: Enschede
Contacteer:

17-10-2002 20:59

Bier bij particles gieten is ook mijn niet vreemd hoor. Doe ik ook al jaren eigenlijk. Zullen gewoon wel meer mensen op het idee gekomen zijn.

Ik spoel voordat ik begin met weken en koken e.d de tijgers altijd een paar keer goed met water. Er is mijn verteld dat er een dun laagje poeder op de noten zit, wat voortijdige rotting v/d noten voorkomt, en dit zou niet goed cq. schadelijk voor vissen zijn.

Believe it or not, maar ook hier geld weer: Baadt het niet dan schaadt het niet! :eek:

En ik bekijkhet zo, karpervissen is toch al zo duur, dan kunnen die 5 extra liters water voor het spoelen er ook nog wel bij :grin:

Groetjes, Sjoerd
Gebruikersavatar
Eus Molewijk
Berichten: 2418
Lid geworden op: 13-01-2002 01:00
Contacteer:

18-10-2002 21:17

Dat biertje drink ik liever zelf op, die suiker gooi ik in m'n koffie en die 3,5 uur gasverbruik is goed voor een week eten koken.
Als je er op die manier vertrouwen in hebt, vooral blijven doen!
Ronald en Anita
Berichten: 1
Lid geworden op: 19-10-2002 02:00
Locatie: vinkeveen
Contacteer:

19-10-2002 17:19

Hallo wist niet dat ik een nieuwe vis maat had leuk om te horen , maar inderdaad ik bereid me noten zo en het werkt prima ik verwijs uw naar MIJN ARTIKEL WAT IK HIER BOVEN GESCHREVEN HEB en waar mijn geheime vismaat vergeten heeft de bronvermelding bij te zetten .
http://www.xs4all.nl/~rosij

Mvg Ronald !
Gebruikersavatar
Bart Janssen
Berichten: 1354
Lid geworden op: 18-01-2002 01:00
Locatie: Tussen de Rivieren
Contacteer:

19-10-2002 17:29

Achja, Victor is nog wel zo beleefd geweest om de eer aan een vismaat toe te kennen. Ben blij dat de echte auteur zich gemeld heeft, Ronald, ik weet nu dat jou de eer toekomt en niet de geheime vismaat van Victor!

Moet er wel om lachen!

Groet Bart.
Gebruikersavatar
Viktor van Ophuizen
Berichten: 1424
Lid geworden op: 16-10-2002 02:00
Locatie: omgeving nijmegen

20-10-2002 23:33

ja als ik dat van te voren geweten had,had ik de orginele url er wel bijgezet.
Maar ja ik krijg deze bereiding ook maar via mijn mail binnen.
en die vis maat heet ivo.
sorry voor het ongemak.

viktor
Plaats reactie