aaspellets


Plaats reactie
Jordi Schoffelen
Berichten: 294
Lid geworden op: 27-06-2004 17:00
Locatie: Hulsberg

29-06-2006 00:05

Beste aasgiganten,

een vraagje van mijn kant. Ik gebruik graag een bepaalde soort pellets om door mijn spodmix te gooien. Nu wil ik graag op basis van deze pellets een aaspellet maken (met extra attractie) om als haakaas te gebruiken. Nu had ik het volgende in gedachte:
Het overgrote deel fijn gemalen pellets en dan een bindertje, een uithard-ingredientje en een paar eitjes. Dan heel even koken (wil geen boilies maken) en dan goed laten drogen. Ik wil op deze manier bereiken dat ik een soort van pellet creëer die wel attractieve deeltjes loslaat, maar die veel en veel langer hard blijft dan de voerpellets en dus langer op de haak blijft zitten.

Hebben jullie tips voor mij?
- welke bestanddelen
- langer/korter koken en drogen
etc.

Alvast bedankt,

Jordi
Gebruikersavatar
Yuri Monster
Berichten: 840
Lid geworden op: 22-05-2006 19:52
Locatie: papendrecht

29-06-2006 00:39

je kan gewoon vissen met een grote halibut pallet met een boortje een gaatje erin en aan de hair. dit werkt nog verdomde goed ook.
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

29-06-2006 08:27

Het overgrote deel fijn gemalen pellets en dan een bindertje, een uithard-ingredientje en een paar eitjes. Dan heel even koken


Et voila, de 1e bolie is precies zo geboren.

Bij ons stomme ollanders moest je er een ruit mee in kunnen schieten.


Maar:

waarom koken
waarom eitje
waarom uit hardingredientje

Een deegbal/-vierkant/-piramide/-rolletje werkt niet denk ik?



MVG

Klaas
kevin diederen
Berichten: 3862
Lid geworden op: 28-09-2003 02:00
Locatie: Zuid Nederland

29-06-2006 11:36

Lees vaker op engelse site´s dat men de halibutpellets maalt, tarwebloem en wat eialbumine. eitjes tikken en pelletvormige boilies ervan maakt.
Met vriendelijke groet,

Kevin Diederen
Jordi Schoffelen
Berichten: 294
Lid geworden op: 27-06-2004 17:00
Locatie: Hulsberg

29-06-2006 12:18

Beste Klaas:

heb het al geprobeerd met een deegje met als basis bestanddeel de gemalen pellets, maar dan wordt je gek van het gepiep. Als pen-aasje vind ik dat niet zo erg, maar voor datgene wat ik van plan ben niet echt geschikt. Ik wil toch een wat harder aasje maken dat toch min of meer hetzelfde uitziet als de pelletjes waarmee ik voer. Alleen moet deze dus langer aan de haar moeten blijven zitten.

Ik wil dit zo doen omdat het grootste probleem waarmee ik te maken heb de nogal hongerige witvis populatie is en die willen zich nog wel eens op mijn voerplek neerstorten. Ik heb het dan niet zo zeer over brasems die gehaakt worden, maar eerder kleine vis die van het haakaas blijft snoepen, zodat er uiteindelijk niets over is behalve een lege hair.



Aan Kevin,

Zoiets ben ik dus van plan, maar zou je de gewone hoeveelheid eieren erbij doen (+- 1 ei per 100 gr.) en dezelfde kook- en droogtijden aanhouden als bij het maken van boilies?

Ik wil namelijk proberen om een hardere buitenschil te maken, maar dan een zachte kern, zodat er makkelijker deeltjes vrijkomen?
Gebruikersavatar
Mark Noorman
Berichten: 1922
Lid geworden op: 14-01-2002 01:00
Locatie: Zeist

29-06-2006 12:50

Jordi,

Ik voer ook met pellets en wilde ook een wat harder en meer duurzaam haakaasje. Wellicht ken je de mugtubs, de pop-ups die Herwin Kwint vaak gebruikt. Deze bestaan uit een basismix waar je flink wat overige bestanddelen aan toe kunt voegen. In plaats van koken bak je ze gedurende een minuut of 8 al rollend in een koekepan. Op onze website http://www.karpervissersonline.nl staat precies hoe je ze kunt maken.

Hoe dan ook, ik heb op deze wijze haakaasjes van de pellets gemaakt. Vermalen, met wat vloeistoffen aan een ei toegevoegd en vervolgens aanmaken met de basismix. Ze drijven niet, daarvoor zitten er teveel pellets doorheen, maar ze zijn buiten de vriezer houdbaar en lijken qua geur en smaak toch veel op de pellets. En de karper lust ze ;-)

Groeten,

Mark
Jordi Schoffelen
Berichten: 294
Lid geworden op: 27-06-2004 17:00
Locatie: Hulsberg

29-06-2006 13:07

Beste Mark,

bedankt voor je antwoord, daar had ik wel eens van gehoord, maar nooit aan gedacht om in deze situatie te gebruiken.

Lossen deze pellets dan ook op? En zijn ze niet witvisgevoeliger omdat ze juist geen harde buitenmantel hebben?

mvg

Jordi
Gebruikersavatar
Mark Noorman
Berichten: 1922
Lid geworden op: 14-01-2002 01:00
Locatie: Zeist

29-06-2006 13:33

Jordi,

De pellets zelf lossen wel langzaam op maar mijn haakaasjes niet. Ze worden wel sponzig en wasemen ook goed uit, maar oplossen is er niet bij.

Groeten,

Mark
Gebruikersavatar
Reinout Spijkerman
Berichten: 64
Lid geworden op: 16-08-2002 02:00
Locatie: Delft

29-06-2006 18:06

en vangen :lol:
Jordi Schoffelen
Berichten: 294
Lid geworden op: 27-06-2004 17:00
Locatie: Hulsberg

01-07-2006 00:56

Nogmaals bedankt Mark,
ik ga het dit weekend even proberen.

groetjes,

Jordi
kevin diederen
Berichten: 3862
Lid geworden op: 28-09-2003 02:00
Locatie: Zuid Nederland

01-07-2006 17:25

zou je me via pb kunnen laten weten hoe je het hebt gedaan en hoe de test verlopen is?
Met vriendelijke groet,

Kevin Diederen
Plaats reactie