passioncarp boilie


Gebruikersavatar
Rinus Schuurman
Berichten: 695
Lid geworden op: 26-08-2006 14:50
Locatie: Lelijkstad
Contacteer:

23-09-2006 07:13

Gisteren korte sessie, 3 runs, 2 keer missgeslagen (eigen schuld, onderlijn in de knoop :oops: ) en 1 gevangen!
Zonder voorvoeren dus best redelijk dacht ik.


Op een passion carp boilie (voor de duidelijkheid :P)
Van al degenen die niets te zeggen hebben zijn de meest aangenamen zij die zwijgen.

http://www.icarp.nl
Gebruikersavatar
Anton Wstyle
Berichten: 33
Lid geworden op: 06-01-2005 10:35
Locatie: Barendrecht
Contacteer:

23-09-2006 09:14

Rinus,

Hoe zien ze er tegenwoordig uit?
en hoe smaken ze?
Ik heb ze ruim 2 jaar geleden voor het laatst gehad.

Gr. Anton
Gebruikersavatar
Rinus Schuurman
Berichten: 695
Lid geworden op: 26-08-2006 14:50
Locatie: Lelijkstad
Contacteer:

23-09-2006 22:24

Ehm ze zien er erg mooi rond en glad uit, je ziet wel dat ze geprobeerd hebben om er een beetje een grof iets van te maken door er (ik meen) hennep door heen te mengen, maar dat is niet echt gelukt.
De smaak is niet echt lekker, blijft een raar smaakje in je mond achter nadat je een stukje geproeft hebt :(
Maar wie weet.....misschien is dat wel juist wat mijnheer de karper zo lekker vind :-?

Ik heb er niet mee voor gevoerd, dus misschien dat de karpers die deze keer gebeten hebben het de volgende keren niet meer zullen doen.....tijd zal het leren!
Van al degenen die niets te zeggen hebben zijn de meest aangenamen zij die zwijgen.

http://www.icarp.nl
Michel Admiraal
Berichten: 97
Lid geworden op: 28-02-2005 17:35

24-09-2006 11:59

Klaas,

Ik maak inderdaad mijn eigen boilies. En wat is er nu mooier als je op je eigen samengestelde bal ook nog een groot aantal karpers vangt. Prachtig toch!

Maar ook ik maak wel eens een uitstapje naar een gekochte boilie. Kies dan overigens altijd voor freezerbaits.

Michel
robert van vliet
Berichten: 161
Lid geworden op: 22-08-2006 22:24
Locatie: zuid-holland

24-09-2006 19:42

heb nu een tweede partij gekocht de voerbolies zijn totaal anders dan de eerste keer die waren wel goed deze zijn groen /wit oranje wit enz erg droog kortom naar mijn idee niet goed monstercrab erbij besteld opengebroken stinken en scheuren ook nog
ik bestel er dus geen derde keer de eerste keer was goed tweede keer kl..e gewoon
Martijn de Groot
Berichten: 152
Lid geworden op: 20-08-2002 02:00

26-09-2006 12:42

Michel Admiraal schreef:Klaas,

Ik maak inderdaad mijn eigen boilies. En wat is er nu mooier als je op je eigen samengestelde bal ook nog een groot aantal karpers vangt. Prachtig toch!

Maar ook ik maak wel eens een uitstapje naar een gekochte boilie. Kies dan overigens altijd voor freezerbaits.

Michel


En wat doen ze het goed hé! :-) was weer een mooie sessie van het weekend en een dril om nooit te vergeten! spierpijn al weg?

Ook ik heb slechte ervaringen met die boilies zoals gezegd lijken het sterk geflavourde rubber ballen. Dit was wel 2 jaar geleden. Ik heb in ieder geval meer vertrouwen in andere boilies.

Groeten,

Martijn
Eric van Hezik
Berichten: 56
Lid geworden op: 26-05-2003 02:00

10-07-2008 20:46

Ik heb nu zowat 2 maanden lang ieder weekend met deze boilies gevist. Om de 2 dagen een kilo per stek gevoerd. Gevist op de ene stek met deze passion-carp boilies en op de andere stek met martin sb scopex bollen.(op de laatste stek een mix van Martin sb en passioncarp gevoerd) Resultaat: met beide boilies evenveel gevangen en met de Passioncarp boilie ook nog eens een mooie spiegel van 23 pond gevangen!
Ik denk dat het van water tot water verschild hoe er met die boilies gevangen word.
Gebruikersavatar
Martin Flierman
Berichten: 287
Lid geworden op: 30-11-2004 17:40
Locatie: Harns

13-07-2008 15:15

Idd Rotzooi.
Maar ik ken mensen die er regelmatig mee hebben gevist en af en toe wel eens een visje vingen.
Maar ik hoef ze echt niet meer.

Martin
Gebruikersavatar
Ger Milius
Berichten: 332
Lid geworden op: 19-02-2008 19:29
Locatie: Breda
Contacteer:

13-07-2008 21:58

Ieder zijn keus, alleen waarom ga je met een boilie vissen waar zoveel conserveringsmiddelen inzitten?
Het nadeel van deze producten is duidelijk, je doet er de karper geen goed mee.
Het voor menselijke consumtie maximaal toelaatbare gewicht aan c.v. wordt hierbij fors overschreden.
meestal gaat het per kilo gewicht per persoon, echter een karper is wat lichter en als het dan tot 15x!!! wordt overschreden kun je mij niet wijsmaken dat dit de karper ten goede komt.
Vaak wordt er kalium sorbaat gebruikt en van mij mag je dat zelf eens proeven, nisine en teveel aan citroenzuur in combinatie met antibiotica zijn ook veel gebruikt.

kun je jezelf voorstellen wat er met het leven onder water gebeurd waneer er teveel van deze stoffen gedumpt worden?
ook de ingewanden van vriend karper zullen u dankbaar zijn waneer je een lekkere gezonde boilie te water laat, de lever krijgt het wat minder te verduren en de nieren zullen ook beter functioneren.

ik heb ooit een stukje in de karper van de ksn hierover geschreven, ready or not, als je het kunt vinden lees het maar eens goed na.
Zoals het klokje thuis tikt, tikt het ook langs de waterkant
Chris Gabriele
Berichten: 89
Lid geworden op: 18-05-2004 09:42
Locatie: Zoetermeer

15-07-2008 20:11

Hoi Ger,

Ik heb verschillende artikelen geschreven over konserveren, bedoelt om te laten zien dat conserveren van boilies eigenlijk niet verantwoord is als dit gebeurt met bepaalde conserveringsmiddelen en vooral hoeveelheden.Al enkele jaren geleden is dit door de leveranciers ook bemerkt en is de kwaliteit van de readymade boilie die we onze vriend karper voorzetten ruimschoots acceptabel. Mede door de grote konkurentie en verijking van kennis kan ik niet zo snel meer een producent opnoemen die de weg kwijt is met conserveren. Ik bedoel dan met name de grote professionele aasbedrijven.

Wel kan je stellen dat in readymades grote verschillen in kwaliteit en Konserverings methode te vinden zijn.

http://www.karpervoer.nl/publikaties/ga ... brile.html

Dat Conserveermiddelen niet goed bekend staan heeft te maken met het dubbele karakter van deze stoffen. Aan de ene kant zijn ze bedoeld om leven te vernietigen, leven in de vorm van schimmels en dergelijke, die je niet in je levensmiddelen wil hebben. Maar omdat deze stoffen schadelijk voor schimmels moeten zijn, zijn deze stoffen ook niet geheel onschadelijk voor mensen.
Aan de andere kant zijn de uitscheidingsproducten van bacteriën en schimmels op z'n minst niet erg gezond. In sommige gevallen zelfs zeer schadelijk dus weegt het eerste nadeel niet op tegen het tweede nadeel.

Zo is er ook een onderscheid tussen voedselinfectie en voedselvergiftiging. Voedselinfectie ontstaat, wanneer er teveel bacteriën in het voedsel zitten. Voedselvergiftiging is een gevolg van een grote hoeveelheid toxinen, de giftige uitscheidingsproducten van bacteriën.

Inderdaad wordt er door sommige firma’s kaliumsorbaat gebruikt. Kaliumsorbaat, is het kaliumzout van Sorbinezuur en Sorbinezuur komt o.a. voor in lijsterbessen, heeft weinig slechte eigenschappen, het is niet giftig, en veroorzaakt zelden overgevoeligheid en brengt geen smaak verandering met zich mee. Sorbaten kunnen gebruikt worden door alle religies, vegetariers en veganisten. Sorbinezuur en zijn beter oplosbare kaliumzouten (kaliumsorbaat) behoren tot de veiligste, meest efficiënte en veelzijdige conserveringsmiddelen die veelvuldig toegepast worden in de huidige levensmiddelenindustrie.

De ADI kan je door kombinatie’s te maken redelijk benaderen. Kombinatiets met triggers, zoals liquid liver (ph verlagend) en zo zijn er meer mooie ingrediënten die een self life kunnen verlengen.


Je schrijft onderandere dat nisine en teveel aan citroenzuur in combinatie met antibiotica ook veel gebruikt worden.

Niet verstandig om zoiets op het board neer te zetten. Nisine wordt gezien en ook gebruikt als antibiotica en mag alleen behoudens uitdrukkelijke toestemming van de Warenwet gebruikt worden.

Toevoeging van antibiotica is verboden en geen proffesionele draaier wil het risoco lopen dat zijn toko kan sluiten met een vette boete erbij. Proffesionele draaiers (fabrieken) draaien geen boilies die Nisine bevatten of andere antibiotica.

gr Chris.
Gebruikersavatar
Ger Milius
Berichten: 332
Lid geworden op: 19-02-2008 19:29
Locatie: Breda
Contacteer:

15-07-2008 21:46

Chris, ik weet wat de conserveermiddelen inhouden ,maar jij beschrijft het wat uitgebreider :P

Een vraag van collega tot collega: wie controleerd de profesionele boiliedraaiers?

ik heb nog geen man gezien, komt omdat ik natuurlijk een klein beginnend kneusje ben :oops:
Zoals het klokje thuis tikt, tikt het ook langs de waterkant
Chris Gabriele
Berichten: 89
Lid geworden op: 18-05-2004 09:42
Locatie: Zoetermeer

15-07-2008 22:14

Hoi Ger,

Ik heb redelijke kennis van de conserveer methodes die enkele grote aasfirma's toepassen op de readymades.

Als er nog geen kontroles zijn wil dit niet zeggen dat ze vanalles zomaar gebruiken.
Ik weet dat sommige bedrijven mensen ingehuurd hebben om de kennis te vergaren mbt conserveren.

Bovendien is conserveren met bv nisine veel duurder om toe te passen en zijn er betere methodes die goedkoper en beter zijn.

gr Chris.
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

15-07-2008 23:04

Gezond leven en preventie
De overheid streeft een gezonde samenleving na. Om levensbedreigende of chronische ziekten te voorkomen en vroegtijdig op te sporen zijn er vaccinatieprogramma’s en bevolkingsonderzoeken.

Maar preventie is méér dan het voorkomen van ziekte. Het gaat ook om het bevorderen van een gezonde leefstijl. Hoewel de gezondheid van Nederlanders in ruim anderhalve eeuw enorm is vooruitgegaan, stagneert de verbetering nu. Om dit om te buigen richt de overheid zich de komende jaren op vijf speerpunten: overgewicht, roken, overmatig alcoholgebruik, diabetes en depressie.

De website kiesBeter.nl geeft uitgebreide informatie over wat mensen zelf kunnen doen om gezond te blijven en gezond te leven. Thema's zijn bijvoorbeeld: vaccinaties, voeding en veiligheid in en om het huis. Het ministerie van VWS is opdrachtgever.

Chris,
niet bij de warenwet maar bij het ministerie van WVS kan men op uitdrukkelijk verzoek en bij hoge uitzondering toestemming verleend krijgen.
Bij mijn weten mag nisine nooit via welk middel/product in het oppervlakte water gebracht worden.

Eerder is het totale leven zonder schimmels en bacteriën onmogelijk, om jou uitlating:((Aan de andere kant zijn de uitscheidingsproducten van bacteriën en schimmels op z'n minst niet erg gezond. In sommige gevallen zelfs zeer schadelijk dus weegt het eerste nadeel niet op tegen het tweede nadeel.)) maar een tegenhanger te geven.
Groet'n Henk..

still growing Old.
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

15-07-2008 23:15

dreugeh...
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

15-07-2008 23:22

Wat dreugeh Mitsz, droge stof nogges dreug'n heeft geen nut.. Zelfs het gewichtverlies is dan nihil.
Groet'n Henk..

still growing Old.
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

15-07-2008 23:24

tis wel dreug t'maat... dat rot nie heur...
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

15-07-2008 23:30

Het was al dreug, en toch leeft het en da's maar goed ook.
Groet'n Henk..

still growing Old.
Chris Gabriele
Berichten: 89
Lid geworden op: 18-05-2004 09:42
Locatie: Zoetermeer

15-07-2008 23:37

Henk,

Inderdaad is het ministerie van VWS is eindverantwoordelijke voor de Warenwet. Veel Warenwetbesluiten geven uitvoering aan richtlijnen en verordeningen vanuit de Europese Gemeenschap. Dus warenwet of VWS..

In sommige kaassoorten mag onder andere nisine gebruikt worden na toestemming en zo wordt het voor meer producten gebruikt. En inderdaad mag nisine nooit via welk middel/product in het oppervlakte water gebracht worden.

Verder begrijp ik niet goed wat je wilt zeggen met : Gezond leven en Preventie en de site KiesBeter.

De site waarvan je het gekopieerd hebt, http://www.minvws.nl/onderwerpen/gezond ... preventie/ , is voor de mens van toepassing en niet voor voor vissen. Er staat ook dat de overheid zich op 5 speer punten gaat richten...en een daarvan is wel van toepassing misschien op karpers, overgewicht ;-)

Gezond voor de vis is niet klooien met zijn voedsel en niet vissen.

gr Chris.
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

16-07-2008 10:17

Wat is dan: Niet klooien met zijn voedsel?

Terwijl iedereen er zonder moeite en uit kennisgebrek er maar wat mee aanrommelt.

Uit eerdere artikelen van jou kon men vernemen dat verantwoord conserveren van boilies gewoon ondoenlijk was, nu begrijp ik dus niet waar de omslag vandaan komt daar de mogelijkheden opeens ruim voldoende voorhanden blijken te zijn.
Beetje paradox vind ik het dus wel.

Steeds vaker bekruipt mij het idee, dat mocht men op het ministerie er weet van hebben, dat dan het boilievissen nog maar een kort leventje te gaan heeft.
Groet'n Henk..

still growing Old.
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

16-07-2008 10:23

Mitsz,
er zijn vetstoffen, emulgatoren en vloeibare suikers die samen met enkele binders en meelsoorten een goed boiliedeeg kunnen vormen zonder de toevoeging van ei of water.
De drogestof ligt dan na bereiding reeds rond de 85% en maakt drogen (bijna) overbodig.
Groet'n Henk..

still growing Old.
Gebruikersavatar
Ger Milius
Berichten: 332
Lid geworden op: 19-02-2008 19:29
Locatie: Breda
Contacteer:

16-07-2008 11:06

Henk, is het niet zo dat op het moment dat je stoffen en vetten samen gaat voegen je een totaal nieuwe bacteriecultuur kweekt?

ik bedoel je gaat droge bestandsdelen mengen met iets waar tóch vocht in zit in welke vorm dan ook.

vocht en droog , mm ik denk toch dat mischien de ph van de gebruikte bestandsdelen een grote rol speelt.
Zoals het klokje thuis tikt, tikt het ook langs de waterkant
Chris Gabriele
Berichten: 89
Lid geworden op: 18-05-2004 09:42
Locatie: Zoetermeer

16-07-2008 12:26

Henk, verantwoord conserveren naar menselijke maatstaven is ondoenlijk.
Naar de wetgeving voor dierlijke voeding is iets anders.

Klooien met zijn voedsel...vloeibare suikers gebruiken. Inderdaad kan je met suikers conserveren.
Is dit gezond? Voor de mens niet.... lees de link die je aanhaalde er nog maar eens op na. Een kombinatie met suikers, zouten en bv salminol kan ook.

Terwijl iedereen er zonder moeite en uit kennisgebrek er maar wat mee aanrommelt zeg je, wie moeten de kennis hebben? Grote bedrijven kopen die kennis, daar heb ik weet van. Grote bedrijven willen niet van de markt gevaagd worden als er ooit een controle op boilies van toepassing zou zijn.

Wat het voedsel voor de karper betreft, elke thuis draaier wil gewoon een vis vangen en doet zijn best.
Moeten daar ook richtlijnen voor komen? Heb jij de kennis om boilies te draaien? Of moet de thuis draaier in de toekomst gecertificeerd zijn?

Dat jou steeds vaker het idee bekruipt , dat mocht men op het ministerie er weet van hebben, dat dan het boilievissen nog maar een kort leventje te gaan heeft geef ik je gelijk. Op het board worden vaak kreten geroepen over koelvloeistof in de bollen en nu ook nisine. 2 middelen die niet gebruikt worden, maar als men het zou lezen en voor waar aan zou nemen dan kan er heel wat ophef over komen....en terecht.

Mijn reactie kwam meer tot stand naar aanleiding van de kreet nisine.

Verder trek ik mij weer terug uit de discussie.

gr Chris en vangse.